Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 57093 keer)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #60 Gepost op: 13 februari 2018, 01:39:02 »
@ Rik dank je. Vind ik ook! Helaas rijdt hij alleen niet. Veroorzaakt steeds kortsluiting...  :'(

@ Koen, dat is wel een erg leuk idee, zo'n wildpassage of ecoduct! Dus ik ben ermee aan de slag gegaan en tadaa:

Bouwupdate:


Zo gezegd zo gedaan! Na wat googlen en het bezoeken van zo'n ecoduct hier in de buurt, had ik voldoende inspiratie. Zoveel, dat ik vergeten ben tussendoor foto's te maken, sorry! Bedankt in elk geval voor het idee!

Dus hier alleen plaatjes van het resultaat tot nu toe. Alles is nog nat en glimmend, dat is hopelijk na een nachtje drogen over!



Eerst begonnen met het verven van de toplaag van de helix. Acrylverf van de Action, gewoon egaal bruin. Dat is een mooie basis om op verder te bouwen...



De in/uitgang ziet er nu als volgt uit. Met styreen plaat en H-profiel heb ik een ingang gefabriekt. Van dat grauwe, prefab beton zoals ze wel vaker gebruiken bij dit soort bouwkundige hoogstandjes. Rechts is een vluchtdeur te zien met een klein bordes en enkele bordjes. Deze komen van de oude Spoorstaaf modules...
De witte letters komen ook van de Action, ongeveer 10mm hoog vormen zij een soort kunstzinnige barrière voor al te avontuurlijke dieren. En is gelijk duidelijk wat ik uit probeer te beelden hier...




Detailopname van de vluchtdeur, bordes en bordjes...



Preiserview vanuit een cabine van een loc richting het schaduwstation...



Luchtfoto's en het bezoek aan het ecoduct hier in de buurt leerde dat er veel verschillende soorten grond worden gebruikt. Er moeten immers allerhande dieren over kunnen steken... Zo is er drassige/natte grond voor amfibieachtigen en reptielen, droge zand en grasgrond voor grazers en grotere dieren en hoog gras en bossages voor de kleinere dieren. Bomen zie je amper, deze kunnen de bouwkundige structuren met hun wortels flinke schade toe brengen...
Hier zie je mijn interpretatie van de grasgrond met bossages. Opgebouwd uit verschillende strooisels, clumpfoliages en fine turf...



De andere helft heeft wat zandgrond (gezeefd zand + Busch) hogere plukken gras (NOCH) en donkerdere 'natte/drassige' grond. Deze is gemaakt van donkere fine turf van Woodlands. Ook nog wat toefjes clumpfoliage om het geheel wat relief te geven...



Een overzicht/helikopterview van de wildpassage...



In de andere hoek, die tegen module [Venneweg] aan, heb ik een begin gemaakt van een bos en wat hoger groen. Dit om een overgang te creeëren naar de verdere scenery vooraan deze module en [Module Venneweg] waar beduidend meer bomen op komen te staan. Ook deze ondergrond is opgebouwd uit fine-turf, verschillende strooisels en clumpfoliage. De bomen zijn zelfbouw, zoals eerder aangegeven...



Doorkijkje richting de publiekszijde van de baan. Hoewel vlak, lijkt er hier door de verschillende hoogtes in het groenwerk wat speels relief te ontstaan. Voor later meer diepte etc. te krijgen is een achtergrond foto overigens wel noodzakelijk. Zeker als ik vanaf de publiekszijde foto's maak, mis ik die enorm. Dus daar moet ik nog wat op bedenken!



Detailopname van een houtwal welke de scenery scheidt tussen het bos en de wildpassage. De takjes komen uit een doosje van Anita Decor wat ik ooit gekocht heb als probeersel om boompjes mee te maken. Dat lukt niet zo goed, maar een houtwal vlechten kennelijk wel dus...

Nou, hopelijk morgen al vroeg in de middag het pakketje van Shapeways, zodat we ons daarop kunnen gaan richten! Helaas begint het werkende leven overigens ook weer, dus zullen de updates wel wat trager gaan volgen op elkaar...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje





« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 01:52:23 door Hoontje »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #61 Gepost op: 14 februari 2018, 17:12:42 »
Hoi,

Ziet er grandioos uit.
Denk dat ik snel nog ff octrooi aanvraag voor de wildpassage.
Een frisse afsluiter.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #62 Gepost op: 04 maart 2018, 19:05:26 »
Bouwupdate:

Het eerste wild is gespot op de wildpassage!



 ;D  ;D  ;D

Verder de afgelopen tijd vooral bezig geweest met de aanleg van de bovenleidingsportalen. Helaas bleek bij het plaatsen al snel dat in de boog de sporen toch te ver uit elkaar lag. Deze lag 35 mm hart-tot-hart van elkaar met een radius van 28 cm. Dat bleek voor de PIKO Hondekop een probleem, zowel de masten als het kruisende verkeer bestaande uit plan W's werden geraakt. Niet wenselijk.
Na een nachtje erover slapen, vanmiddag de binnenbocht losgetrokken. Alles beneveld met water, na 10 min. trekken, schepte ik de ballast zo weg en kon het spoor opgeschoven worden.
Enkele foto's van de bouw/sloop/wederopbouw:



Oude situatie. De binnenbocht ligt te krap langs de masten...



Dus binnenbocht op de aansluiting tussen 2 sporen losgehaald en verlegd...





Tijdens het opschuiven van de rails, werd er steeds proefgereden met materieel om te kijken of het nog past. Vaak werd er wat geschoven, tot bovenstaand resultaat!



De niet symmetrische boog werd met een nieuw stuk rails gesloten. De aansluitingen liggen op 2 printplaatjes ivm de stevigheid en later te herstellen blokscheiding...



Hier is goed te zien hoe ver het spoor verder 'naar binnen' is gelegd. Voorheen zat de rode draad onder de spoorstaaf...



Langs het spoor werden nu gaten geboord voor de funderingen van de bovenleidingsportalen. Mooie inbusbouten M4...



Plaatsen van de portalen. Deze serie is nog geheel onbewerkt. Ze worden op hun fundering gelijmd, als dat droog is, gaan ze naar de spuitcabine (= lege verhuisdoos) om bewerkt te worden. Ook moeten ze nog voorzien worden van uitleggers etc...



De PIKO Hondekop gaat met 1 mm speling net langs de mast af nu...



Preiserview vanaf de bok van een goederentrein die het overloop wissel neemt richting Tilburg, komende vanuit Oosterhout...

Al bij al een flinke klus, maar het loont zeker. Het wordt nu langzaam aan een herkenbaar stukje "Brabant"...

Op het achterste deel van dit stuk spoor, net voor de wildpassage, staan de portalen wel goed. Hier een verslag hoe die gemaakt, geplaatst en bedraad zijn!



De pakketjes zoals ze van Shapeways vandaan komen. 4 Portalen per set, ik heb er in totaal 16 nodig, dus 4 sets bestelt...



Een kaal portaal; ik volg de bouwbeschrijving van 3dBuilder, dus de uitleggers van 0,3mm messingdraad en de funderingen zijn M4 inbusbouten...



Per 4 gaan ze naar de 'spuiterij'. Een omgekeerde doos in de tuin. Hier staan ze in de primer, gewoon zo'n spuitbus uit de Action...



Een portaal, in de primer...



De portalen geverfd, met een kwastje. Ik heb een hele oude REVELL color Matt 79 gebruikt. Deze droogt groen/bruin op. De funderingen zijn aangezet met REVELL 374 greiss.
Als je goed kijkt op de foto, zie je op het linkerspoor al de rijdraad gespannen zijn. Deze is gewoon gesoldeerd aan de uitlegger...



Proefrijden met de NS 1202...



Een proeftrein, NS 1306, ICm en NS 1202...



De hangdraad (heet dat zo?) wordt gewoon over de palen gedrapeerd.De lijmklem linksonder in beeld, houdt de draad op spanning...



De draad wordt met een drupje superlijm in de geleider vastgezet...





Beide draden worden vastgesoldeerd aan een schroef. Door een zeer scheef geboord gat komen zij bij de wildpassage naar boven. De schroef wordt later in een bossage weggewerkt...



Vervolgens soldeer ik tussen beide draden de hangdraden...



Op veel foto's zie ik deze constructie, dus in model ook nagemaakt. Let wel, alles moet nog schoongemaakt worden enzo, dus de klodders vet/vuil en soldeer worden nog weggehaald...



Ingezoomd op het resultaat tussen 2 masten, de afstand is hier 10 cm van mast tot mast, omdat de boog richting de scenery ingezet wordt. De draad moet in het midden blijven en dan is deze afstand het beste. Op rechte stukken staan de masten op 16 tot zelfs 20 cm van elkaar...

Al bij al lekker aan de priegel! Met het trage tempo van de afgelopen weken, gaat het me waarschijnlijk niet lukken om de volledige baan al te voorzien van bovenleidingsdraden op Station N-spoor '18... Ach, blijven de panto's gewoon even omlaag, rijden zal er wel moeten worden!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2018, 20:14:04 door Hoontje »

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #63 Gepost op: 05 maart 2018, 00:23:45 »
Bouwupdate:

Nu de bovenleidingportalen staan te drogen op hun funderingen, maar ik nog geen zin had om te stoppen met knutselen, verder gegaan met een scenery stukje...
Op dit stukje 'landelijk Brabant' wilde ik een jeugdherinnering uitbeelden. De melkkoeien mochten soms wisselen van weiland en werden dan over de polderweg heen gejaagd. Vaak liepen ze zelf rustig, maar soms waren er  sommige dames die een ander plan hadden. Bijvoorbeeld op een zonnige dag even te gaan liggen op het warme asfalt, of het groene gras uit de berm te eten, in plaats van de wei in te lopen. Je moest dan van goede huize komen om de dames de juiste kant op te krijgen!
In 1:160 heb ik zo'n scene nu na proberen te bouwen. Let wel, op de foto's is de boel nog nat en is het nog niet helemaal klaar!



In deze hoek komt een weiland met bossage en boom. Bodem is wederom Woodland's fine turf, verschillende tinten groen, geel en bruin. Ondergrond is met Acryl verf bruin geverfd. Het geheel ligt op een kartonnenplaat. Zo komt er wat relief waardoor ik straks een slootje eromheen kan leggen. Door de kijkhoek ontstaat er een beetje gezichtsbedrog, waardoor de slootjes dieper lijken dan ze zijn...



De aanloop richting de weg was vroeger altijd modderig en vol 'vlaaien'. Met boomschorspasta, waarin ik sporen heb getrokken, hoop ik dit effect te krijgen. Straks wordt e.e.a. nog geschilderd natuurlijk!



Enkele graspollen (Anita Decor) links en rechts...



Een van de dames staat wat eenzaam te genieten van het gras...



Preiser-view vanaf de publiekszijde. In de achtergrond zie je de Wildpassage......



Preiser-view vanaf de bedienzijde, in de auto zit daadwerkelijk een Preiser rustig af te wachten tot zij door kan rijden...



Het Preisertje achter het stuur is er een uit de 100-gelijken-uit-de-goedkope-zak, gehalveerd, anders past het allemaal niet...





Resultaat als het Preisertje op d'r plaats gelijmd is. De auto is eerder al voorzien van een kentekenplaat, passende bij de tijdsperiode...



Totaaloverzicht; het pad is geverfd met een mengsel van bruin/groen/zwarte, verdunde acrylverf. Ook zijn er wat grassprietjes aangebracht en lichte bruine vegen, als ware het vlaaien...

Als alles droog is, wordt de scene nog bijgewerkt en verder afgemaakt. Zo moeten de slootkanten nog helemaal aangekleed worden en natuurlijk nog een prikkeldraad-afzetting rondom het weiland komen...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje




Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #64 Gepost op: 05 maart 2018, 00:32:32 »
Geweldig wat een sfeer. Ook die brabantse bovenleidings portalen zijn prachtig  (y)
Groeten,
Richard

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #65 Gepost op: 05 maart 2018, 00:54:41 »
Dankjewel!  :)

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #66 Gepost op: 05 maart 2018, 07:09:24 »
Bouwupdate:
De draad moet in het midden blijven en dan is deze afstand het beste.


Houd er rekening mee dat een rijdraad nooit constant in het midden hangt, maar zigzaggend loopt dit voor gelijkmatige slijtage aan de stroomafnemers ;)
Gr marc

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #67 Gepost op: 12 maart 2018, 19:40:09 »
@Marc doe ik :)

Bouwupdate:

Terwijl de nieuwste lichting portalen staan te drogen, was het tijd voor andere projecten.

Een van de 'tradities' op mijn modulebaan is dat elke module een thema uitbeeld van m'n andere 'hobby' (en later werk), namelijk de hulpverlening bij brandweer & ambulancedienst.
Om te voorkomen dat elke module een ongeval of brand vertoond, gebruik ik voorbeelden van inzetten die je niet snel verwacht of mij om wat voor reden dan ook bijblijven...
Zo ook op deze module; In de stal bij een van de boerderijen is een koe door het rooster gezakt en in de onderliggende gierput gevallen...
Hier enkele foto's van de bouw en het eindresultaat;



Een andere traditie is het gebruik van Markenburg.nl gebouwen. Zo ook de stal dus...



De dames zijn een verzameling van NOCH en "Van Petegem" koeien. De stalinrichting waar ze achter komen te staan ligt hiervoor. Een basis van luciferhoutjes, messingdraad 0,3mm en messing buis 0,3mm binnenmantel...



Proefpassen. Er is ruimte voor 4 dames in dit deel van de stal...



De vloer bestaande uit van die betonnen roosters, is gemaakt van Markenburg.nl lamellen voor achter de ramen. De stal is geen recht-toe-recht-aan binneninrichting. De ruimte is een soort L. De vloerdelen liggen hier op elkaar. Waar de 2 delen bij elkaar komen, komt de afscheiding met de 4 dames erachter. Het hoogteverschil is amper te zien in het echt, alleen op foto's lijkt het enorm. Alles op deze foto is nog nat. Er zijn meerdere lagen mat grijs en allerlei washes en poeders over gegaan...



De muren zijn 'saai grijs karton'. Met gehalveerde luciferhoutjes maak ik een skelet...



De binnenzijde wordt opgevuld met een plaatje balsahout waarin ik met een scherp mes plankjes heb gekerfd. Gewoon uit de losse pols. Nu moeilijk te zien op het blanke hout...



Geverfd met een eerste basislaag, komen de kerven al beter tot hun recht...



Proefpassen met 3 dames...



Andere hoek, in de vloer is het gat te zien waar straks dame no. 4. doorheen gezakt is...



Zichtlijn door de deur heen, ben benieuwd hoeveel er straks te zien is eigenlijk...



Rondom het gat worden planken gelegd waar later de veetakel op geplaatst wordt...



De boel geweatherd met een eerstje wash van simpel verdunde zwart/bruine verf...



In werkelijkheid kost het opbouwen van de moderne veetakel in onze regio ongeveer 30 - 120 minuten, afhankelijk van de situatie. Zo'n geavanceerde machine wilde ik hier niet maken, dus een simpel framepje van 1mm messingbuis in elkaar gesoldeerd...



De boel brandweerrood geschilderd...



Een lier is aangebracht. Het korte draadje aan de linkerzijde gaat straks naar een 'afstandsbediening' die door een brandweerman bediend gaat worden...



Hier is de veetakel geplaatst en zie je de brandweerman de boel bedienen...



Overzicht van de scene; Een brandweerman, met ademlucht (het puntje van een satéprikker), daalt de ladder af, terwijl een ander aanwijzingen geeft.
Ook de Veearts is net te zien in zijn witte jas...



Onder de vloer zie je nog net dame no. 4 haar kop boven de gier uithouden...



Achter deze scene zitten de dames in hun kooien, met daarvoor dus een voerbak vol lekkers. De bak zelf is een H-profiel wat ik donkergrijs geverfd heb...



De voederbak gevuld met grasjes en strooisels van NOCH en BUSCH...



De buitenzijde is mooi gedetailleerd met allerlei metselverbanden etc...



Zonder verlichting is er niets te zien van het drama wat zich binnenin afspeelt...



Met verlichting is goed de afdalende brandweerman te zien...



Een andere scherpte-diepteinstelling, tovert de 3 overgebleven dames te voorschijn...





Vanuit andere raampjes, andere hoeken te zien. Zoals zicht op de 3 dames in hun kooi en de rug van de bedienende brandweerman...



Totaaloverzicht van de schuur. Hij staat op 3 lagen luciferhoutjes, zodat er ruimte genoeg is om een kelder na te bootsen. Hoe ik dat in het landschap in ga passen weet ik nog niet. Wellicht haal ik ze eraf en boor ik gewoon een gat in de bodemplaat. Ik ben er nog niet uit...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #68 Gepost op: 13 maart 2018, 09:31:27 »
Hoi,

Erg fraai en nog steeds knap wat je allemaal in N doet.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #69 Gepost op: 13 maart 2018, 12:22:43 »
Leuk detail, zeker omdat je er ook iets mee hebt  (y)
mvg
Marco

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #70 Gepost op: 14 maart 2018, 00:18:02 »
Dank allen. :)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #71 Gepost op: 28 maart 2018, 23:45:43 »
Bouwupdate:

Ondertussen het nodige ingeslagen qua materialen. Helaas geen overzichtsfoto van gemaakt. We wonen nu op zo'n 3 km. afstand van een modelspoorwinkel met een zeer ruim scenery assortiment, niet goed voor de portemonnee, wel goed voor de baan vooruitgang!
Enkele aangeschafte zaken zijn; fruitboompjes, landschapspasta en hekwerk van NOCH, een 'akker' van BUSCH en enkele setjes Preisers voor mijn boerderij-in-wording...

De boerderij is 'van alle markten thuis'. Er is een kleine appelboomgaard, een paar varkens en dus de 25 melkvee-koeien. Ook lopen er wat kippen en ganzen rond. Een zeer levendige bedoening.
Stukje voor stukje bouw ik het terrein op. Tijdens het bouwen kwam ik mijn verloren gewaande zakje van Petegem's Koeien tegen. Dus de wei is ook weer wat voller! Hieronder enkele foto's:

Sfeerplaatjes:




Een van de dames graast lekker onder een boom...



De stal moest ontruimd worden, dus een moeder en haar kalf staan samen in de grote wei...



Ondertussen speelt kleine 'Hoontje' met enkele neergestreken ganzen op een van de akkers...



Het melken gaat gewoon door. We schrijven 1980, dus dat kan dan nog best met de hand ;)

Appelboomgaard:



Proefpassen van de boomgaard. Het was een leuke aanbieding, dus kon ze niet laten liggen. Anders had ik ze na proberen te maken natuurlijk...



De bodem is met NOCH landschapspasta 'Grond/Aarde' ingesmeerd. Een hekwerkje (NOCH) staat eromheen. Eén poort staat open, want er is natuurlijk bedrijvigheid in de gaard zelf.
Ook het pad vanaf de weg naar de stal is met een eerste laag landschapspasta ingesmeerd. Het glanzen komt omdat alles nog nat is...



Eenmaal droog, vormt het geheel een soort structuur die zich nog het beste laat meten met modderige, stevige, zwarte aarde. Het pad richting de weg is voorzien van een 2e laag. Dat maakt het nog rommeliger...



Omdat ik het hekwerkje net te ruim opgezet heb, had ik een loos hoekje. Een mooie ruimte om een stapel oude boompjes te leggen. Het zijn takjes van een ANITA Decor setje die ik klein geknipt heb...



De poort staat een stukje open. Het is een soort hout/plastic achtig iets wat erg mooi en filigrein oogt...



De boomgaard is voorzien van appelbomen mét appeltjes. Deze worden hier geplukt. Het laddertje komt uit het brandweersetje en was over...

De stal:




De stal is ontdaan van zijn houtenbodem, ik heb een gat in de onderplaat geboord, dus de afdalende brandweerman en de koe in de mestkelder zijn gehandhaafd. Naast de stal zijn 2 silo's geplaatst voor het broodnodige voer (brokken) voor de koeien en varkens. Het is een bouwpakketje van FALLER. Weer eens wat anders dan een kartonnen set om in elkaar te zetten. Uiteraard is een en ander wel geschilderd!



De silo's zoals ik ze gebouwd heb. Het setje bevat 2 silo's die in verschillende configuraties geplaatst kunnen worden. Ik heb gekozen voor 2 afzonderlijke silo's...



Detailopname van de silo's tegen de muur. Een heeft een hoge schachtvulling en de andere een haast horizontale...



Rondom de stal zijn stelconplaten gelegd. Nog niet het hele terrein is bedekt, omdat ik nog niet precies weet waar ik het woonhuis ga plaatsen en nog enkele kleine snuisterijen zoals een carport, kippenhok, hondenhok etc. etc. Stukje bij beetje werk ik dus ook dit terrein af. Hier is overigens alles nog ongeweatherd. De openingen bij de stal zijn voor een varkensbox en een melkbox. Linksonderin ziet de oplettende kijker de contouren van de (voeder)kuil en opslag verschijnen. Hierover in een andere update meer...

Varkens:



Een varkensbox in wording. De deur zit dicht omdat hierachter de bedrading loopt voor de verlichting in de stal. Dat kreeg ik niet netjes weggewerkt, dus dan maar de deur dicht. De bodem is wederom de landschapspasta 'Aarde'. Dit is de basislaag, er komen nog kleuraccenten in. De varkentjes komen uit een Preiser set met boerderij-dieren...





De beide zeugen heb ik ook wat 'bespetterd' met de landschapspasta, ze hebben lekker liggen rollen en dabben in de modder...



Een hekwerk geplaatst, het is een gehalveerde set 'lamellen' van Markenburg, welke geschilderd is...



Wat groen strooisel en verdunde landschapspasta en daarmee is de varkensbox af...

-Einde deel I-

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #72 Gepost op: 28 maart 2018, 23:46:36 »
Bouwupdate:

-Deel II-


Melk-box:




De andere lege plaats wordt een melk-box. Normaliter melk je in een (melk)stal, maar deze scene is te leuk om te verstoppen vind ik! Dus zit ze lekker buiten.
Het hekwerk zijn 2 stukjes die over zijn van de boomgaard. Tussen de 2 hekken in, word schrikdraad gespannen...



Even een foto met flits. De koe staat naar een voedertrog, zodat ze rustig kan eten, terwijl ze gemolken wordt. Het setje is erg compleet incl. zinken emmer, krukje, koe en boerin...



Een regiment van verschillende melkbussen staan te drogen. Ze zijn net geschilderd. Echt heel gedetailleerd 3dprintwerk van DM-Toys/Modellbahn Union...



Als laatste een overzichtsfoto van het terrein tot zover. Linksonder is inmiddels de kuil ook geverfd in betongrijs. Het terrein rondom is voorzien van verschillende landschapspasta's (zand/aarde/leem) en enkele hoekjes zijn voorzien van allerlei groen, zoals grasjes en Woodland fineturf in verschilende kleuren...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #73 Gepost op: 29 maart 2018, 08:45:39 »
Hoi,

Kan niet anders zeggen dan, zeer sfeervolle beelden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #74 Gepost op: 07 april 2018, 17:24:15 »
Bouwupdate:

Omdat ik het niet voor elkaar krijg een uitgebreide update te plaatsen. <Er volgt steeds een error dat de server te lang moet wachten> Hier slechts enkele sfeerbeelden van de laatste bouwwerkzaamheden rondom de boerderij en spoorlijn...













Tot zover,

Groetjes,

Hoontje