Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 19:26:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
lengte blok en bezetmelders door Bobos
Vandaag om 19:15:57
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 57282 keer)

thijsdekok

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • dyslectie
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #30 Gepost op: 27 juni 2017, 18:59:32 »
Gaaf om een baan te zien die hier in het echt vlak bij light (y)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #31 Gepost op: 28 juni 2017, 19:52:32 »
Hallo Thijs.
Dank je. Ooit is het plan om van Oosterhout tot Tilburg goederen te bouwen.
Als dat af is en ik heb nog tijd en ruimte, wil ik tot Tilburg industrie gaan, inclusief werkplaats. Máár dan zijn we 40 jaar verder vrees ik ;)
Eerst maar eens van Rijen naar Oosterhout afbouwen!

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #32 Gepost op: 27 juli 2017, 23:59:51 »
Bouwupdate:

Al enkele weken is het erg stil in m'n draadje. Dat komt omdat tegen alle verwachtingen in, wij ons plots trotse huizenbezitters mogen noemen. Heuh tis huur, maar wel veel groter dan het appartement waarin mijn ega en ik nu vertoeven. Dus druk bezig met verhuizen nu.
Althans, klussen in onze nieuwe woning, zodat we kunnen verhuizen.

Afgelopen week kwam de "mancave" nagenoeg qua ruwbouw af. Er moest een nieuw plafond in na aanpassingen van de dakconstructie. De treintjes gaan in de toekomst nml op groene stroom rijden. (Zonnencollectoren)

De ruimte zelf is grofweg 6 x 3 mtr. Met aan één smalle zijde een nis van 35 cm diep. Qua oppervlakte, met wat creativiteit net niet genoeg ruimte voor m'n gehele emplacement (kom dan qua lengte 1 module (122 x 61 cm) te kort... Maar voor nu en de dichtbije toekomst is er ruimte zat!

Hierbij enkele foto's van de ruimte;



De ruimte bij accepteren van het huis. Gelegen op het Noorden, flinke raampartij. Kapotte deur (wel met slot) en foeilelijk in slechte staat zijnde, doorgerookt behang.
Oh en een slechte dakconstructie onder het "zwevende" plafond...



Hier is het plafond er vakkundig uitgesloopt en is mijn ega na ruim 6 uur bijna klaar met behang verwijderen. Ze had er flink zin in! (Oprecht)



Het vernieuwde plafond. In ruwe vorm. Komende dagen wordt het nog afgewerkt. Zelfs voor ons geschilderd, dus dat scheelt weer een dag zelf klussen!



De ruimte v.a. de andere kant bezien. Nu met nieuw plafond (en dakconstructie), kale muren en blije ega! (En Hoontje!)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2017, 00:01:23 door Hoontje »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #33 Gepost op: 29 juli 2017, 01:35:14 »
Gefeliciteerd met de woning en succes met klussen en verhuizing. (y)

Mvg Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #34 Gepost op: 01 augustus 2017, 23:24:16 »
Dankjewel!
Vandaag hebben de hulptroepen de modeltrein kamer, kortweg, mancave, voorbereid op het eerste schilderwerk.
Morgen verder!

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #35 Gepost op: 27 september 2017, 23:14:40 »
En dan ben je opeens bijna 2 maanden verder...  :o

De hobby heeft echter niet stil gestaan, de verhuizing/verbouwing verliep vlot en inmiddels is de ruimte waar de baan moet komen omgedoopt tot 'mancave'.  8)

Vandaag weer eens tijd om lekker te klussen, maar eerst samen met m'n ega samen op pad geweest voor nog meer spullen in het nieuwe huis.
Toen bleek dat bij een grote woongigant (niet de Zweedse ;) ) een soort VIP-dag was, heb ik een nieuw 'workstation' gekocht. Een mooi grenenhouten, diep bureau of luxe gezegd; secretaire. Hierop kan ik mooi een hobby/werkplek maken, incl. programmeerspoortje. Dat wordt lekker knutselen!  8-)



Het geheel, inmiddels al deels ingericht. In de achterwand zijn wat gaten gemaakt ten behoeve van de kabel doorvoeren.



Close-up van de werkplek. Bovenop komt binnenkort het programmeerspoor. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat aan ga sluiten, want wil er zowel analoge als digitale spanning op kunnen zetten. Want ik rij DINAMO en werk vaak ook met gewoon analoge locs die ff een testje moeten kunnen maken...
Verder is er een ruimte voor mijn soldeerstation. Dit blijft uitneembaar, want ook op de grote baan moet worden gebakken af en toe.
Links ligt een 15V voeding waar ik krokodillenklemmen en de sPROGIIa op aansluit. Zo kan ik allerlei knutselwerkjes waar electra in verwerkt zit, testen.

Naast het bureau heb ik ook eens goed nagedacht over de verlichting in mijn 'Mancave'. Waar de baan nu staat is 's avonds weinig tot geen licht vanaf een simpele plafoniere. Bij de bouwmarkt waar wij inmiddels sinds de verhuizing 'grootafnemer' zijn, hadden ze ook hele luxe LED-panelen. Deze zijn via WIFI schakelbaar en komen in 16.000.000 kleuren. (Als we de handleiding mogen geloven). Ook is er een simpele 'Dynamic White' variant die gewone witte verlichting geeft met een kleurtemperatuur van 2200K - 6500K. Die laatste is vergelijkbaar met fel daglicht en volgens een bevriend fotograaf ideaal om later foto's onder te maken. :D
Ook voor boven de werkplek is een schakelbaar paneel geplaatst. Zo kan ik 's avonds 'voor het slapengaan' alvast een wat warmer witte verlichting schakelen. Ja ja, we worden ouder, dus daar houden we rekening mee  :ugeek:

Een plaatje van de sets in een test opstelling:



Daglicht-fel wit (6500K)  8-)

Ook een filmpje:

LEDpanelen in actie

Naast al dit 'bouwgeweld' is er vanuit Italië nog een pakje aangekomen. Mijn laatste 2 MTR-Mende GABS'sen van de FS uit tijdperk IV!  :D  Nu is de autotransporttrein richting Oosterhout Vijf Eiken compleet!



De MTR37001AW, af-fabriek licht geweatherd. Ik ben er erg content mee. De opdrukken zijn haarscherp...



De MTR37001BW, af-fabriek licht geweatherd. Ook met deze ben ik erg content. Ook hier de opdrukken haarscherp en veel details zichtbaar!

In totaal heb ik nu 4 van deze GABS'sen en kan daarmee dus het 'werkelijke' bedrijf, zoals dat 35 jaar geleden plaatsvond nabootsen. Alleen nog de modules afmaken  ;)

Al bij al veel leuke nieuwtjes...

Ik ga nog even verder knutselen!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #36 Gepost op: 28 september 2017, 07:38:58 »
Hoi,

Goede investeringen.
Veel plezier er mee.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #37 Gepost op: 22 november 2017, 22:54:14 »
Bouwupdate:

Zo dan! Bijna 2 maanden verder en eindelijk is er vandaag dan iets aan de baan zelf gedaan! Jaja, [Module Station Rijen anno 1980] staat in mijn inmiddels-niet-meer-zo-nieuwe huis.  8-)

Enkel de module is overgehuisd en een tas vol spullen en rijtuigen, want de afgelopen maanden heb ik danwel gescheiden van mijn baan geleefd, maar ik ben wel druk geweest met allerlei ombouwprojectjes. Aangezien het steeds 'makkelijker' wordt om in N Nederlands materieel te krijgen, lukt het ook steeds beter om authentieke treinsamenstellingen uit de jaren '80, '90 en '00 na te bootsen.
Even een crappy foto van het heugelijke feit!



De module, hier nog even op een workmate, in afwachting van dat wat komen gaat. Vooralsnog is enkel het vertreksein vervangen en heb ik de AOB opnieuw ingesteld. Geluid + beweging zijn nu nog wat scherper op elkaar afgesteld.

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #38 Gepost op: 25 november 2017, 20:54:00 »
Bouwupdate:



Hij staat er! Heuh half, maar toch!

Het thuisklussen kan beginnen. Eerste op de lijst; de keerlus en module Gilze-Rijen op de juiste hoogte brengen. Dan alles aansluiten en rijden!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #39 Gepost op: 25 november 2017, 22:26:35 »
Lekker maatje

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #40 Gepost op: 25 november 2017, 23:48:04 »
Al je foto's zijn verdwenen door de nieuwe Photobucket policy. Zou je nog foto's van je stationsgebouw kunnen laten zien, zodat ik dit aan mijn ouders kan laten zien? Zij zijn nu vrijwilligers bij het station van Rijen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #41 Gepost op: 26 november 2017, 00:16:01 »
Hallo,

Ik ga kijken wat ik voor je kan doen.

Voor nu verwijs ik je even naar een ander forum waar ik al veel langer een draadje bijhoud. Zie: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5873

Groetjes

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #42 Gepost op: 02 december 2017, 20:44:19 »
Helaas nog geen tijd gevonden om de eerste pagina's opnieuw van foto's te voorzien. :-\

Bouwupdate:

Vandaag weer druk aan de knutsel. Eerste herstelwerkzaamheden onder de baan; opnieuw aansluiten van de bekabeling etc.
Daarnaast de verlichting in de kamer verder uit kunnen meten en opgehangen.
Naast het Dynamic White LED paneel boven mijn nieuwe werkplek , hangt er nu ook een Dynamic White LED paneel van 120 x 30 cm midden boven de kamer. Ook deze is weer te sturen met een app op de telefoon en met een wandcontrole-unit. De lichtrange is 2200K - 6000K wit licht, dus van zeer warm wit naar koud wit/daglicht wit.



Zonder licht wordt het snel donker in de kamer. Deze foto is omstreeks 15:30u vanmiddag genomen...



Nu, op 50% sterkte, schijnt de zon vol op!

Van de week ook even ergens blauwe plaat vandaan halen zodat de [Module Helix Tilburg] aangesloten kan worden op het schaduwstation. Ook moet ik het onderstel voor de [Module Keerlus] nog helemaal in orde maken, dus genoeg te doen voordat er een trein gaat rijden.

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #43 Gepost op: 26 december 2017, 00:40:47 »
Bouwupdate:

Afgelopen 3 dagen 'plots' vrij. Dus lekker weer aan de baan kunnen knutselen. Het is gelijk merkbaar, nu hij gewoon hier thuis staat, klust het lekker door. "Even naar boven" en voor je het weet ben je een paar uur en flink aantal klussen verder!  :D

Afgelopen dagen vooral bezig geweest met het verder afwerken van de [Module Helix Tilburg]. Qua sporen etc. was hij al klaar, alleen nog enkele draden aansluiten en de nieuwe blokindeling invoeren in iTrain moest nog gebeuren. Ook de wisselstraat richting de stamlijn moest voorzien worden van een relaisschakeling, omdat dit een soort uitvergroot kruiswissel is.
Dat werd dus in een krappe kleine ruimte solderen...  :?  Maar het is goed gegaan en de treinen rijden er inmiddels overheen!
Dus heb ook enkele filmpjes gemaakt...

Foto's! :D



De wisselstraat waarvoor een relaisschakeling is aangelegd. Uiterst links en uiterst rechts zie je de 2 wissels die samen het 'kruiswissel' vormen en dus niet bij een blok horen. Het wissel erboven hoort tot de buitenbocht van de helix en heeft dus geen relaisschakeling nodig...



De documentatie van de baan, daardoor wist ik weer welke draadjes waar aangesloten zaten. Op [Module Venneweg] hing een 25-polige stekker richting de voorganger van deze helix. Maar ja, waar al die draden voor waren wist ik niet meer precies natuurlijk! Dan ben je blij met zo'n tabelletje. En een multimeter om alles toch even na te meten. Zo ontdekte ik dus dat de groene draad voor de wisselstraat geen verbinding heeft mét de spoorstaaf. Dat wordt een keer [Module Venneweg] losmaken en nakijken...



Zoveel ruimte in de kamer, en dan ga ik hier tussen gewrongen proberen te solderen... Het ging eigenlijk best vlot...



Ooit afgekeken bij de Delftse Modelbouw Vereniging; printplaatjes waaraan de 25-polige stekkers zitten gesoldeerd. Nu was het draadje op het juiste stripje, aantikken met de soldeerbout en klaar is Hoontje!



De doorvoer en het achterliggende PVC buisje zitten aardig vol draadjes. Daar moet binnenkort, als ik een ringleiding voor m'n verlichting aan ga leggen maar een gaatje naast...



Alle draden op een zwarte en witte na, aangesloten, dus de boel intekenen en test rijden!
Tijdens het testrijden viel het erg op dat de rolweerstand van wagonnetjes echt heel erg van invloed is op het trekkend vermogen. Mijn Startrain 1300 heeft de grootste moeite om 3 Fleischmann plan W's, 4 plan D's van Arnold en een THS Plan D omhoog te trekken, terwijl een sleep van 7 Minitrix IC rijtuigen geen belemmering lijken te zijn. Terwijl hun gewicht meer is dan de eerstgenoemde rijtuigen.
Ook de GEFCO Autotransportwagons van MFTrain gaan nog niet soepel omhoog. Ze ontkoppelen snel en lopen erg snel uit de rails. Erg balen, want om die trein gaat het nu nét! Dat waren de goederentreinen die ik vroeger door het bos zag blazen! Dus nog veel testen voor de boeg! De IC Den Haag - Venlo anno 2005 rijdt in elk geval soepel omhoog, dus er is ook zeker succes! :D

Enkele filmpjes:

IC Den Haag - Venlo anno 2005

NS 1202 met 7 IC rijtuigen

NS 1306 met 7 IC rijtuigen

NS 6503 met 7 IC rijtuigen

Terwijl zij testrijden, zit ik me te verwonderen over het volgende...



Beneden aan de andere zijde van de Helix stuit ik opnieuw op een stekker. Ik heb slechts 2 draden over, een zwarte en witte... Maar waar moeten de andere 4 draden dan aangesloten worden? Die stonden niet op het schema. Wat blijkt, het zijn de wisselvoeten zodat die ook gevoed worden, die behoren namelijk bij de beginblokken van de helix. Morgen nieuwe stekker maken en gauw nog 4 draden extra trekken. Dan is de [Module Helix Tilburg] technisch voor nu helemaal klaar!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #44 Gepost op: 26 december 2017, 13:50:14 »
Lekker bezig maatje
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?