Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 23:14:11
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 22:57:12
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
Vandaag om 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10

Auteur Topic: Drie vragen over het aanbrengen van Kristal Klear  (gelezen 3858 keer)

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
Drie vragen over het aanbrengen van Kristal Klear
« Gepost op: 05 November 2016, 12:16:32 »
Voor de aanpassing van een Lima 1220 en een FLM 1306 wil ik Kristal Klear gebruiken.
Bij de 1220 heb ik de lichtgeleiders verwijderd en worden de toplichten uitgeboord.
De gaatjes wil ik, met een cocktailprikker, vullen met Kristal Klear.
Vraag is nu: wat is beter, aanbrengen aan de binnenzijde van de kap of aan de buitenzijde?
Als verlichting ga ik SMD-ledjes gebruiken (alleen frontlicht), dus het linker toplicht wordt van binnen afgedekt.

Bij de FLM 1306 rangeerloc wil ik ook verlichting aanbrengen en de ruitjes van de cabine van 'glas' voorzien.
Ook voor de ruitjes dezelfde vraag: van binnenuit of van buitenaf aanbrengen?

Overigens las ik elders op het forum iets over het gebruik van plasticfolie van een verpakking voor de ruitjes en dat vastzetten met Kristal Klear.
Is dat wellicht een betere oplossing?

Wie kan mij adviseren? Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 05 November 2016, 17:39:05 door Arjen52. Reden: Link toegevoegd »

Bert Sprinter

• Gast
Re: Drie vragen over het aanbrengen van Kristal Klear
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2016, 13:21:07 »
Ha Arjen,

Eigenlijk is het het makkelijkst als je de LED's met Kristal K tegen de bestaande lichtgeleider aan plakt, een paar foto's zouden wel handig zijn?

Voor die 1306 zou ik gewoon raamfolie gebruiken en deze aan de binnenkant vastzetten. Als je de raampjes in de sponning wilt hebben, wat natuurlijk veel mooier is, zit er denk ik niet veel anders op om al die raampjes met de hand op maat te vijlen of te schuren, zodanig dat ze precies klem in de sponning zitten, daarna kun je ze met wat Kristal K aan de binnenkant vastzetten. Ik gebruik meestal het transparante deel van een CD doosje om ramen van te maken.

Je kunt ook met Kristal K raampjes maken, maar da's erg lastig en dat spul wordt niet zo mooi helder als kunststof raampjes, het spul krimpt ook en dat blijf je zien, het raam wordt niet echt mooi vlak.

Je moet met een penseel een een flinke klodder KK van links naar rechts langs het raampje een soort trekkende beweging maken, zodat je een soort zeepbel krijgt die het raam vult. Dan minstens een dag laten drogen en dan steeds verder opvullen met KK totdat je tevreden bent met het resultaat. Het vergt wel wat oefening  ;)

Mvg. Bert
« Laatst bewerkt op: 05 November 2016, 13:37:55 door Bert Sprinter »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2016, 13:50:44 »
Ik ben geen fan van KK voor dit soort toepassingen. Het droogt langzaam, het blijft flexibel, ledjes er mee plakken? Drama, je moet dat ieniemienieledje zolang fixeren, dat komt niet goed. Led's moeten meestal perfect recht en haaks voor een lichtgeleider zitten, je hebt dus eigenlijk juist lijm nodig die snel werkt voor dat soort dingen. Ik gebruik gewoon secondelijm voor het plakken van ledjes. Snel vast, maar met wat moeite ook wel weer los te krijgen, al is het ledje dan wel gesneuveld.

Voor lichtgeleiders zelf vind ik het ook niet geschikt, het blijft te helder na droging. Je wilt een led, die een sterk lichtpunt is, juist wat diffuus verspreiden. Beter is om bij conrad oid kunststof 'glasvezel'  te kopen, rond, van 0.8 tot 3mm etc. en daar zelf geleiders van maken.

Voor raampjes vind ik het ook niet goed werken, zelfs niet voor hele kleine n raampjes. het blijft een klodder opgedroogde lijm, ook al maak je er een soort zeepbel van, je blijft zien dat er iets niet klopt. Het heeft concave eigenschappen als het eenmaal opgedroogt is en dat zie je (dikker in de hoeken etc). Voor 'lenzen'  van frontseinen etc is dat ook weer niet fraai.

Ik gebruik het zelf alleen om stukjes doorzichtig plastic ruitjes etc te lijmen, en voor zaken die ik niet permanent verlijmd wil hebben. Het spul duurt erg lang om volledig transparant te drogen, maar als het droog is, is het wel redelijk stevig, maar ook zonder schade los te halen, dat is eigenlijk het enige mooie van kk :)

desperado112

• Offline Offline
    • Mittelstad 2.0
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2016, 14:29:57 »
Hoi Arjen,

Ik zet led wel vast met kristalclear, even een dotje paar minuten laten drogen en dan het ledje er indrukken.
kijk maar even in mijn draadje ben nu bezig met model auto's, even wereldbolletje aanklikken.

Gr
Martijn

Ho, Multimaus. Fleischmann

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2016, 14:33:27 »
Hallo Martijn, Bert en Jowi,
Fijn dat jullie reageren  (y).
Dat probleem met de ruitjes merk ik ook vandaar mijn vraag. Ik dacht dat ik het kon oplossen door het anders te doen. Nee dus.  :'(
Wat de ledjes betreft: die plak ik wel vast met secondelijm. Het gaat hier om het opvullen van de 'gaatjes'.
De 1220 had lichtgeleiders voor de onderste lichten. De toplichten zijn dicht en worden opengeboord (2 mm).
De 1306 heeft nog geen verlichting, alleen aan beide zijden drie zilverkleurige plekjes die lampen moeten voorstellen. Het idee van lichtvezel is het overwegen waard.
Nogmaals dank!

« Laatst bewerkt op: 05 November 2016, 20:25:51 door Arjen52 »

desperado112

• Offline Offline
    • Mittelstad 2.0
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2016, 14:57:09 »
ik ben dan wel weer even benieuwd welke seconde lijm jullie hiervoor gebruiken.

gr
Martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2016, 17:23:45 »
Nog geen.  ;)
Maar ik heb twee merken liggen: van de Tedi (een soort Duitse Xenos, met filialen in het oosten van NL) en Pattex (aanbieding van Lidl).
Overigens is mijn vraag over het aanbrengen van Kristal Klear volgens mij nog niet beantwoord. Mijn eerste ervaringen geven een lichte voorkeur voor van binnenuit. Maar ik wacht nog minstens 24 uur. Ik heb hier gelezen dat de uithardingstijd ongeveer 48 uur is.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 November 2016, 17:39:15 »
Menig 1600 en ook andere mee omgebouwd. Ook al lampen mee gevuld. Kijk maar onder mijn topics. KK blijft altijd wat flexibel en ja, het droogt erg langzaam. Kan zijn dat je zo'n koplamp nog moet navullen. Voor erg kleine ruitjes is het een oplossing voor grotere is het drie keer niks.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert Sprinter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 05 November 2016, 17:54:41 »
Tja, ik heb zo'n flesje KK staan, zo goed als ongebruikt omdat het resultaat niet echt zo geweldig is. :)

En om die vraag te beantwoorden, het is een beetje lood om oud ijzer of je het nu van binnen of van buiten aanbrengt. Aan de buitenkant heb je meer zicht op wat je doet, en meer ruimte om te werken, voor het resultaat maakt het volgens mij niks uit.

Anders boor je toch een gaatje in een dik stukje styreen en probeer je het eerst uit voor dat je het op de loc uitprobeert. Iets wat over is van een bouwdoos of zo. Dan heb je een beetje een idee hoe het er uit ziet als het droog is.

Mvg. Bert.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 05 November 2016, 18:09:50 »
Je kunt het er altijd weer uit pulleken zonder beschadigingen, gewoon met een cocktailprikker. Heeft ook zo zijn voordelen ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert Sprinter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 05 November 2016, 18:20:02 »
Dat spul heet officieel polyvinylacetaat of PVAc, het is een polymeer en wordt gebruikt in houtlijm en latex verf, dat heeft Arjen vast al geroken, dat is zo'n typische geur, dat kan haast niet missen.

Ik heb 16 jaar op het lab van een verffabriek gewerkt, daar hadden ze tonnen van dat spul staan, het was zeer populair onder het personeel ;D

Mvg. Bert

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #11 Gepost op: 05 November 2016, 19:16:52 »
Hahaha, waren je collega's dan zulke fanatieke modelbouwers?
Ik experimenteer overigens op donorlocs. Eerst onderzoeken, dan uitvoeren. Dat zal jou, als voormalig laborant, niet vreemd voorkomen.
Die geur was mij nog niet opgevallen, maar ik ben geen snuiver.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2016, 19:40:23 door Arjen52. Reden: Automatische woordaanvulling gecorrigeerd »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #12 Gepost op: 05 November 2016, 19:36:23 »
Ik ben geen fan van KK voor dit soort toepassingen. Het droogt langzaam, het blijft flexibel, ledjes er mee plakken? Drama, je moet dat ieniemienieledje zolang fixeren, dat komt niet goed.

Geen problemen mee. Ik plak heel vaak ledjes en ook personen in de rijtuigen mee vast. Geen enkel probleem. Zie ook de ombouw van deze Ombouw en/of pimpen Saschenmodelle / Tillig Post4m-a/26 f en ombouw Silberling stuurstand De ledjes blijven gewoon goed zitten. Je moet geen haast hebben. Dus niet denken van nu inplakken en minuut later vast. Gewoon even wat rust geven.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert Sprinter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 05 November 2016, 20:25:07 »
Arjen,

Houtlijm kan je altijd wel gebruiken, en wat ik daar in al die jaren aan oplosmiddelen heb ingeademd, daar zullen we het maar niet over hebben. Heel slecht voor de gezondheid. Was heel normaal toen. Het bedrijf waar ik gewerkt heb bestaat inmiddels al zo'n 15 jaar niet meer.

Maar die Kristal K kan geen kwaad hoor, je moet het alleen niet opdrinken ;D

Ik hoor inderdaad wel vaker dat mensen figuurtjes met Kristal K vastlijmen, hoewel houtlijm toch echt stukken goedkoper is.

Succes, ik zie het resultaat vandaag of morgen wel voorbij komen (y)

Mvg. Bert.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 05 November 2016, 21:37:47 »
Dat spul heet officieel polyvinylacetaat of PVAc,
Gewone houtlijm is ook PVA, wat is dan het wezenlijke verschil wat Kristal Klear zo bijzonder maakt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.