Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:08:22
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: Jouw lijf en leden.  (gelezen 4873 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Jouw lijf en leden.
« Gepost op: 03 November 2016, 12:20:09 »
 Hallo,
 Bij het bouwen van mijn (Analoge ) baan heb ik de benodigde relais in groepen bij elkaar in een zgn relairek gemonteerd. Op mijn werktafel heb ik alles gemonteerd en bedraad. Daarna de rekken  op hun plaats gemonteerd onder de rand van de baan ,ca 60 cm hoog, en gedeeltelijk opklapbaar om er bij fout zoeken bij te kunnen .
 Zelfs een kleine verandering in het  sporenplan  ,die doorwerkt in een schakeling kon ik zo  uitvoeren.
Afgelopen voorjaar had ik weer wat sporenplan wijzigingen. Dus ook weer veranderingen in de  relaisschakelingen. Het nam meer tijd in beslag dan ik dacht en toen ging het mis .
Ik zat te veel in een gebogen houding op mijn knieen met de  soldeerbout in mijn hand te werken. Na een dag of wat kreeg ik spierpijn in mijn schouders. Ik was nog niet klaar ,en ben  toch doorgegaan. Tenslotte kon ik niet meer slapen door de pijn. :o
 Nu bezoek ik de fysio om mijn schouders weer soepel te laten maken.
Ik schrijf dit bericht ,omdat ik aanstaande bouwers wil waarschuwen  hun schakelingen zo op te zetten dat ze er later goed bij kunnen komen,het beste is denk ik met connectors delen van de installallatie uit de baan kunnen nemen ,om ze op een werktafel te kunnen behandelen.
Er zijn mss nog wel andere manieren de zaak goed bereikbaar te houden.
We zijn niet allemaal slangenmensen ... >:(
Wat is jullie ervaring ?
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #1 Gepost op: 03 November 2016, 12:34:29 »
Sterkte in ieder geval Peter.  (y)

Ik rij met de pc en dan betekent dit type veranderingen alleen dat de software moet worden aangepast. Dat kan met de laptop aan het bureau.
Verder staat de baan zo hoog dat ik er op mijn gemak onder kan zitten voor wat noodzakelijk onderhoud onder de baan. Maar goed, het blijft dan boven je hoofd werken, dus bedankt voor de waarschuwing niet urenlang door te gaan. Voldoende licht is ook altijd wel een puntje.

En verder maar duimen dat het goed gaat.  :)
« Laatst bewerkt op: 03 November 2016, 12:36:04 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2016, 13:15:40 »
Dat is een van de redenen dat ik modulair bouw, stukkie er tussen uit, op zijn kant en lekker op een stoeltje bezig... :angel:

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2016, 13:22:45 »
Inderdaad, modulair bouwen en stekkeren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2016, 14:35:22 »
Bedankt voor jullie antwoorden. ;)
Modulair bouwen  kan ik later gaan doen, nu niet meer.
Maar de modules moeten dan  wel uitneembaar blijven natuurlijk, dus rails en landschappen  moeten onderbroken zijn  om de modules er tussenuit te kunnen halen.
Alles moet dan goed voorbereid zijn  voor je modules gaat bouwen.
Goed om over na te denken ,ook voor een vaste baan, nog afgezien van verhuizen.   
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2016, 14:58:38 »
Ik weet niet of de situatie rond je baan daar ruimte voor laat, maar je kan ook denken aan een stoel met afgezaagde poten. Dan hoef je niet op je knieën te zitten, je rug krijgt steun en daardoor zal ook de belasting op je schouders afnemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2016, 15:22:22 »
Hoi Klaas ,
Geen gek idee voor een volgende baan. Deze baan is vooraan ca 110 cm hoog,maar de relaisrekken hangen wat lager,
eerder nog zou ik  plat op een kussentje kunnen gaan zitten,als ik mijn benen kwijt zou kunnen want die kan ik niet afzagen ;D
 Bij een digitale baan (Heb ik  ook gehad ) is er  minder bedrading tussen relais onderling  als die er zijn ,maar alleen bedrading van bezetmelders , keerlusschakelingen  en wisseldecoders  naar een interface ,hoe die dan ook heten mag.
Elektrisch valt het dan wel mee, het moeilijkst vind ik de onderbrekingen in de rails t.h.v. de module overgangen.
 Peter

     
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • A-C
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #7 Gepost op: 03 November 2016, 16:05:02 »
Wat moet ik me precies voorstellen bij modulair bouwen?
Qua formaat?
Echt module bakken of?

Kan misschien interessant zijn voor mijn straks opnieuw te bouwen baan, wil deze ook graag zo bouwen dat hij eventueel makkelijk te verplaatsen is.


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #8 Gepost op: 03 November 2016, 16:19:07 »
In plaats van modulair bouwen kan je misschien beter spreken van bouwen in secties. Modulair bouwen veronderstelt het gebruik van standaardmaten. Maar bij een thuisbaan hoeft dat natuurlijk niet. Je kunt de sectiescheidingen daar maken waar het voor het sporenplan het handigst uitkomt.

Bij mijn eigen spoorbaan heb ik wel secties van gelijke afmetingen gemaakt. Dan kan je voor transport twee modules met de bovenkanten naar elkaar koppelen met platen zodat je een soort kist krijgt.
Vanaf het begin heb ik rekening gehouden met een verhuizing (is 1 keer gebeurd) en met optreden op een show (is 2 keer gebeurd).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #9 Gepost op: 03 November 2016, 16:24:27 »

eerder nog zou ik  plat op een kussentje kunnen gaan zitten,als ik mijn benen kwijt zou kunnen want die kan ik niet afzagen ;D
   

Waarom zou dat moeten Peter? Ik zit op de grond met mijn benen gestrekt. Is daar geen plek voor?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #10 Gepost op: 03 November 2016, 16:58:04 »
Hallo Henk,
 Dat kussentje hoeft niet echt  ,maar ik heb het even geprobeerd . In mijn geval moet ik een soort (Verrijdbaar?) plaatje hout hebben ,met een rugsteun ,zodat ik een beetje achterover kan leunen bij het solderen.De relaisrekken zitten precies voor mijn neus, dat is wel in orde.
 Wanneer ik  dan soldeer ,heb ik  echter beide handen nodig en om in evenwicht te blijven moet je toch wel een steuntje hebben.
Ik hoef mijn benen gelukkig niet af te zagen ,ik kan ze gewoon rechtuit leggen. :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • A-C
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #11 Gepost op: 03 November 2016, 17:10:45 »
Klaas,
Ik ga eens in je draadje kijken (als dat er is) hoe jij dit precies gedaan hebt.
Module bakken vind ik nl.  Nog vrij groot en lomp om even aan de keukentafel mee te knutselen  ;)

Peter, misschien een plastic stoeltje nemen (soort stadion/tribune stoeltje) deze zijn een beetje slap in de leuning maar breken niet snel.
daar de poten afhalen, een plankje er aan vast maken (op de plaats van de eventuele poten) en zwenkwieltjes monteren.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #12 Gepost op: 03 November 2016, 17:26:36 »
Barry, er loopt een draadje over de bouw van mijn nieuw baantje "Without".klik
Over mijn huidige spoorbaan staat het een en ander op mijn website, maar dat is niet actueel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #13 Gepost op: 03 November 2016, 17:34:46 »
Een plank op zwenkwieltjes, zoals ze in garages gebruiken, maar dan veel hoger (30-40 cm), zodat je op je rug liggend onder de baan kan werken.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Jouw lijf en leden.
« Reactie #14 Gepost op: 03 November 2016, 18:00:03 »
Hoi Peter,

In eerste instantie sterkte met je rug en schouders. Vaak hoor je ook dit soort klachten van mensen die op kantoor de hele dag achter een computer zitten; (te) langdurige en verkeerde belasting. Goed dat je het in dit kader ook nog eens onder onze aandacht brengt.  (y)

Zelf kan ik redelijk makkelijk bij mijn bezetmeldkaarten en wisseldecoders; die heb ik op een 'strategische' plek opgesteld. Voor de draden naar de bezetmeldingen moest ik wel onder de baan kruipen, maar op de grond zittend ging het wel. Gelukkig is dit alles klaar en hoef ik weinig acrobatische toeren meer uit te halen.

Wij hebben ooit voor de vakantie van die lage framebuizen stoeltjes gekocht. Die zijn misschien 10 cm boven de grond en hebben een inklapbare leuning. Het is niet het meest comfortabele stoeltje, maar je zit laag bij de grond en je hebt steun in je rug. Desnoods doe je er nog een kussentje tussen. Zou misschien ook werken?
Met vriendelijke groet,
Peter