Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
Simplex
Vandaag
om 09:06:30
DR4024
door
San-Markos
Vandaag
om 08:53:57
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 08:50:32
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:45:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Matthijs van Heijningen
Vandaag
om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:12:10
Decals Star TE-5933
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
zuylen
Vandaag
om 05:02:25
weerstandje en relais
door
Hans van Kampen
Vandaag
om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
Vandaag
om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Sven
Vandaag
om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps
door
mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange
door
gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo
door
RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel
door
MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78
door
Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito
door
Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner
door
Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002
door
Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
MichielB
22 april 2024, 16:44:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Aansluitingen bufferbalk NS1200
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluitingen bufferbalk NS1200 (gelezen 2128 keer)
.Vincent
Offline
Berichten: 271
Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Gepost op:
01 november 2016, 16:58:34 »
Hoi,
Op de image de bekende 1200 uit het spoorwegmuseum. Deze heeft 5 koppelingen die er
op het oog allemaal hetzelfde uitzien. Ik kan me voorstellen dat ze wel een ander doel
hebben.
Weet iemand de functie van al deze koppelingen, A tot en met E?
«
Laatst bewerkt op: 02 november 2016, 00:24:34 door NS264. Reden: titel verduidelijkt
»
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8136
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #1 Gepost op:
01 november 2016, 17:11:46 »
Hier wordt daar iets over besproken:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53563.0
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2078
MSc Micro-Electronics
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #2 Gepost op:
01 november 2016, 17:11:46 »
Voor zover ik kan zien zijn
A,B,C en D
luchtleidingen voor het remsysteem. De details weet ik even niet, maar als er een trek-duw-samenstelling is, zijn altijd 4 leidingen nodig. Ik neem aan voor de aansturing vanuit het standstuurrijtuig.
E
is de stuurstroomleiding, geen luchtdrukleiding.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
guest7823
Gast
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #3 Gepost op:
01 november 2016, 17:18:03 »
Even uit mijn hoofd:
- A & D: doorgaande treinleiding (standaard aanwezig op ieder rollend materieel
- C: oude variant hoofdreservoirleiding
- B: nieuwe variant hoofdreservoirleiding (hoort volgens mij niet op de turquoise uitvoering, maar wel noodzakelijk om met modern reizigers materieel te kunnen rijden)
- E: 1500V kabel voor elektrische verwarming rijtuigen
Gelogd
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 910
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #4 Gepost op:
01 november 2016, 17:55:51 »
Correct Paul Bender!
De lage hoofdreservoirleiding is aangebracht toen in de rijtuigen deursluiting werd aangebracht, dus zeg maar vanaf de invoering van plan W.
Ook de HS kabel is juist benoemd, de NS 1200-en hadden geen stuurstroom aansluiting.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
guest7823
Gast
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #5 Gepost op:
01 november 2016, 18:25:18 »
Kniesoor ook weer blij, met het compliment van "his masters voice" en de staat van zijn geheugen en logisch denkvermogen.
Gelogd
Machinist Johan
Offline
Berichten: 1794
gevorderd beginner
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #6 Gepost op:
01 november 2016, 20:08:01 »
Als ik even inzoom op het plaatje lijken B en D de remleidingen te zijn, en A en C de HR leidingen
Gelogd
guest7823
Gast
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #7 Gepost op:
01 november 2016, 20:18:48 »
Mijn kennis mag je altijd in twijfel trekken, doe ik standaard ook.
Die van Henk .............
Het kan zijn dat je gelijk hebt. D is in ieder geval de treinleiding.
B &D lijken, bij nadere beschouwing, inderdaad gelijk te zijn qua oriëntatie van de koppelmond. Dus dan zou inderdaad B de treinleiding zijn en A het hoofdreservoir
«
Laatst bewerkt op: 01 november 2016, 20:59:26 door guest7823
»
Gelogd
.Vincent
Offline
Berichten: 271
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #8 Gepost op:
03 november 2016, 06:12:31 »
Bedankt allemaal.
Gelogd
könings
Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #9 Gepost op:
03 november 2016, 11:24:10 »
Om het zeker te weten, zul je op de kop van de slangen moeten kijken; is de kop glad, dan is deze van de doorgaande treinleiding, staat er echter (in reliëf) een kruis op, dan is deze voor de HR (10 bar).
Meestal staan de slangen voor de doorgaande treinleiding aan de binnenkant en die van de HR aan de buitenkant, maar dat is niet altijd het geval. Vandaar het kruis, zodat degene die koppelt zich niet kan vergissen.
Gelogd
guest7823
Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #10 Gepost op:
03 november 2016, 11:29:41 »
Ehhhh, misschien waar, maar het is voornamelijk de positioning van de koppelmond (opening naar "links" of "rechts", als je met je rug naar het voertuig staat) die bepaald of het een treinleiding of hoofdreservoirleiding is.
De hoofdreservoirleiding zit "de andere kant op" t.o.v. de treinleiding. Daardoor kan je (tenzij je erg gaat klieren / klooien) een hoofdreservoirleiding niet op een treinleiding aansluiten.
Gelogd
könings
Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #11 Gepost op:
03 november 2016, 13:02:15 »
Dat en het verschil in de koppen. Maar voor degene die dat niet kan onthouden, hebben ze speciaal in de constructievoorschriften het verschil duidelijk willen maken dmv de andere constructie van de koppen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een lok na revisie met de slangen verkeerd om gemonteerd naar buiten kwam.
Meestal werd dat op tijd ontdekt, maar in Antwerpen is er een aantal jaren geleden een lok uit de werkplaats gekomen die daadwerkelijk zo met een trein is vertrokken.
Afgezien van de schuldvraag en de omstandigheden van het geval, heeft die machinist onwaarschijnlijk veel geluk gehad dat hij de trein met de rechtstreekse rem heeft kunnen stoppen, want de doorgaande treinleiding was gevuld met 10 bar en hij kon dus niet meer remmen met de gehele trein, enkel nog met de lok.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Aansluitingen bufferbalk NS1200