Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 13:00:56
Roco 2019 door IJsselsteyn
Vandaag om 12:56:53
BNLS-module: De Korne door nighttrain1
Vandaag om 12:42:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 12:29:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 12:17:32
Modelbaan, nog zonder naam ..... door tothebeach
Vandaag om 11:57:32
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door tothebeach
Vandaag om 11:39:31
Tram Lierneux - Vielsalm door Scratchbuilt
Vandaag om 11:32:50
Vloerbaan op een studentenkamer... door Wim Vink
Vandaag om 11:31:03
Fleischmann 'zelfdenkende' wissel n-spoor door Quinzeedied
Vandaag om 09:47:12
Raadplaatje door Illya Vaes
Vandaag om 09:39:41
Werkbank bouwen door MOVisser
Vandaag om 09:15:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 09:03:40
Iets kleins in 00 door GD
Vandaag om 08:58:09
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 08:44:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:28:16
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door DE-II
Vandaag om 08:09:20
Projekt 083-338 door Wim Vink
Vandaag om 07:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:01:17
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 06:59:25
Trams, treinen, bruggen en Americana in Portland Oregon door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:14:22
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 00:14:13
Artitec SS700/NS3700 door Gerke
22 juli 2019, 22:45:37
Piko h0 NS 2200 door Gerke
22 juli 2019, 22:30:49
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door nkob
22 juli 2019, 22:07:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
22 juli 2019, 22:06:20
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
22 juli 2019, 21:23:20
Efringen-Kirchen door poftie
22 juli 2019, 21:01:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door frederik19630
22 juli 2019, 20:43:13
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
22 juli 2019, 19:58:23
  

Auteur Topic: Aansluitingen bufferbalk NS1200  (gelezen 1439 keer)

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Gepost op: 01 november 2016, 16:58:34 »
Hoi,

Op de image de bekende 1200 uit het spoorwegmuseum. Deze heeft 5 koppelingen die er
op het oog allemaal hetzelfde uitzien. Ik kan me voorstellen dat ze wel een ander doel
hebben.

Weet iemand de functie van al deze koppelingen, A tot en met E?

« Laatst bewerkt op: 02 november 2016, 00:24:34 door NS264 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5122
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2016, 17:11:46 »
Hier wordt daar iets over besproken:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53563.0

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
  • MSc Micro-Electronics
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2016, 17:11:46 »
Voor zover ik kan zien zijn A,B,C en D luchtleidingen voor het remsysteem. De details weet ik even niet, maar als er een trek-duw-samenstelling is, zijn altijd 4 leidingen nodig. Ik neem aan voor de aansturing vanuit het standstuurrijtuig. E is de stuurstroomleiding, geen luchtdrukleiding.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2016, 17:18:03 »
Even uit mijn hoofd:

- A & D: doorgaande treinleiding (standaard aanwezig op ieder rollend materieel
- C: oude variant hoofdreservoirleiding
- B: nieuwe variant hoofdreservoirleiding (hoort volgens mij niet op de turquoise uitvoering, maar wel noodzakelijk om met modern reizigers materieel te kunnen rijden)
- E: 1500V kabel voor elektrische verwarming rijtuigen

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2016, 17:55:51 »
Correct Paul Bender!
De lage hoofdreservoirleiding is aangebracht toen in de rijtuigen deursluiting werd aangebracht, dus zeg maar vanaf de invoering van plan W.
Ook de HS kabel is juist benoemd, de NS 1200-en hadden geen stuurstroom aansluiting.

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2016, 18:25:18 »
Kniesoor ook weer blij, met het compliment van "his masters voice" en de staat van zijn geheugen en logisch denkvermogen.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
  • gevorderd beginner
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2016, 20:08:01 »
Als ik even inzoom op het plaatje lijken B en D de remleidingen te zijn, en A en C de HR leidingen  ;)

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2016, 20:18:48 »
Mijn kennis mag je altijd in twijfel trekken, doe ik standaard ook.

Die van Henk .............  :-\

Het kan zijn dat je gelijk hebt. D is in ieder geval de treinleiding.

B &D lijken, bij nadere beschouwing, inderdaad gelijk te zijn qua oriëntatie van de koppelmond. Dus dan zou inderdaad B de treinleiding zijn en A het hoofdreservoir  :-[
« Laatst bewerkt op: 01 november 2016, 20:59:26 door guest7823 »

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #8 Gepost op: 03 november 2016, 06:12:31 »
Bedankt allemaal.  (y)

könings

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2016, 11:24:10 »
Om het zeker te weten, zul je op de kop van de slangen moeten kijken; is de kop glad, dan is deze van de doorgaande treinleiding, staat er echter (in reliëf) een kruis op, dan is deze voor de HR (10 bar).
Meestal staan de slangen voor de doorgaande treinleiding aan de binnenkant en die van de HR aan de buitenkant, maar dat is niet altijd het geval. Vandaar het kruis, zodat degene die koppelt zich niet kan vergissen.

guest7823

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #10 Gepost op: 03 november 2016, 11:29:41 »
Ehhhh, misschien waar, maar het is voornamelijk de positioning van de koppelmond (opening naar "links" of "rechts", als je met je rug naar het voertuig staat) die bepaald of het een treinleiding of hoofdreservoirleiding is.

De hoofdreservoirleiding zit "de andere kant op" t.o.v. de treinleiding. Daardoor kan je (tenzij je erg gaat klieren / klooien) een hoofdreservoirleiding niet op een treinleiding aansluiten.

könings

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #11 Gepost op: 03 november 2016, 13:02:15 »
Dat en het verschil in de koppen. Maar voor degene die dat niet kan onthouden, hebben ze speciaal in de constructievoorschriften het verschil duidelijk willen maken dmv de andere constructie van de koppen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een lok na revisie met de slangen verkeerd om gemonteerd naar buiten kwam.
Meestal werd dat op tijd ontdekt, maar in Antwerpen is er een aantal jaren geleden een lok uit de werkplaats gekomen die daadwerkelijk zo met een trein is vertrokken.
Afgezien van de schuldvraag en de omstandigheden van het geval, heeft die machinist onwaarschijnlijk veel geluk gehad dat hij de trein met de rechtstreekse rem heeft kunnen stoppen, want de doorgaande treinleiding was gevuld met 10 bar en hij kon dus niet meer remmen met de gehele trein, enkel nog met de lok.