Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Martijn193
Vandaag om 07:25:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Aansluitingen bufferbalk NS1200  (gelezen 2125 keer)

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Gepost op: 01 november 2016, 16:58:34 »
Hoi,

Op de image de bekende 1200 uit het spoorwegmuseum. Deze heeft 5 koppelingen die er
op het oog allemaal hetzelfde uitzien. Ik kan me voorstellen dat ze wel een ander doel
hebben.

Weet iemand de functie van al deze koppelingen, A tot en met E?

« Laatst bewerkt op: 02 november 2016, 00:24:34 door NS264. Reden: titel verduidelijkt »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2016, 17:11:46 »
Hier wordt daar iets over besproken:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53563.0

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2016, 17:11:46 »
Voor zover ik kan zien zijn A,B,C en D luchtleidingen voor het remsysteem. De details weet ik even niet, maar als er een trek-duw-samenstelling is, zijn altijd 4 leidingen nodig. Ik neem aan voor de aansturing vanuit het standstuurrijtuig. E is de stuurstroomleiding, geen luchtdrukleiding.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2016, 17:18:03 »
Even uit mijn hoofd:

- A & D: doorgaande treinleiding (standaard aanwezig op ieder rollend materieel
- C: oude variant hoofdreservoirleiding
- B: nieuwe variant hoofdreservoirleiding (hoort volgens mij niet op de turquoise uitvoering, maar wel noodzakelijk om met modern reizigers materieel te kunnen rijden)
- E: 1500V kabel voor elektrische verwarming rijtuigen

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2016, 17:55:51 »
Correct Paul Bender!
De lage hoofdreservoirleiding is aangebracht toen in de rijtuigen deursluiting werd aangebracht, dus zeg maar vanaf de invoering van plan W.
Ook de HS kabel is juist benoemd, de NS 1200-en hadden geen stuurstroom aansluiting.

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2016, 18:25:18 »
Kniesoor ook weer blij, met het compliment van "his masters voice" en de staat van zijn geheugen en logisch denkvermogen.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2016, 20:08:01 »
Als ik even inzoom op het plaatje lijken B en D de remleidingen te zijn, en A en C de HR leidingen  ;)

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2016, 20:18:48 »
Mijn kennis mag je altijd in twijfel trekken, doe ik standaard ook.

Die van Henk .............  :-\

Het kan zijn dat je gelijk hebt. D is in ieder geval de treinleiding.

B &D lijken, bij nadere beschouwing, inderdaad gelijk te zijn qua oriëntatie van de koppelmond. Dus dan zou inderdaad B de treinleiding zijn en A het hoofdreservoir  :-[
« Laatst bewerkt op: 01 november 2016, 20:59:26 door guest7823 »

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #8 Gepost op: 03 november 2016, 06:12:31 »
Bedankt allemaal.  (y)

könings

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2016, 11:24:10 »
Om het zeker te weten, zul je op de kop van de slangen moeten kijken; is de kop glad, dan is deze van de doorgaande treinleiding, staat er echter (in reliëf) een kruis op, dan is deze voor de HR (10 bar).
Meestal staan de slangen voor de doorgaande treinleiding aan de binnenkant en die van de HR aan de buitenkant, maar dat is niet altijd het geval. Vandaar het kruis, zodat degene die koppelt zich niet kan vergissen.

guest7823

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #10 Gepost op: 03 november 2016, 11:29:41 »
Ehhhh, misschien waar, maar het is voornamelijk de positioning van de koppelmond (opening naar "links" of "rechts", als je met je rug naar het voertuig staat) die bepaald of het een treinleiding of hoofdreservoirleiding is.

De hoofdreservoirleiding zit "de andere kant op" t.o.v. de treinleiding. Daardoor kan je (tenzij je erg gaat klieren / klooien) een hoofdreservoirleiding niet op een treinleiding aansluiten.

könings

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #11 Gepost op: 03 november 2016, 13:02:15 »
Dat en het verschil in de koppen. Maar voor degene die dat niet kan onthouden, hebben ze speciaal in de constructievoorschriften het verschil duidelijk willen maken dmv de andere constructie van de koppen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een lok na revisie met de slangen verkeerd om gemonteerd naar buiten kwam.
Meestal werd dat op tijd ontdekt, maar in Antwerpen is er een aantal jaren geleden een lok uit de werkplaats gekomen die daadwerkelijk zo met een trein is vertrokken.
Afgezien van de schuldvraag en de omstandigheden van het geval, heeft die machinist onwaarschijnlijk veel geluk gehad dat hij de trein met de rechtstreekse rem heeft kunnen stoppen, want de doorgaande treinleiding was gevuld met 10 bar en hij kon dus niet meer remmen met de gehele trein, enkel nog met de lok.