Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 1306 probeersels door Joost O
Vandaag om 13:24:28
Roco BR 80 wel of geen antislipbandjes? door Romavami
Vandaag om 13:18:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 13:17:31
Decoder 75340, wie weet meer over deze decoder? door oudebiels
Vandaag om 13:10:58
Probleem met Lenz decoder door 008200
Vandaag om 13:06:44
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:25:34
DDM-1 afscheid door robin binsbergen
Vandaag om 12:20:09
NS modelbaan Hoekdam H0 door Gerco van Beelen
Vandaag om 12:17:43
Veerboten door Sven
Vandaag om 12:13:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:55:39
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
Vandaag om 11:51:30
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 11:50:54
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:48:47
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 11:26:41
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
Vandaag om 11:12:45
BNLS trammodule: 'Den Zoedel Tramt' door arnaudns
Vandaag om 11:04:57
BNLS trammodule: Haagse Trams int noorden door arnaudns
Vandaag om 11:04:12
DIGSIGHT decoder 5313 door Ben
Vandaag om 10:58:18
Frans loodsje door Zilte
Vandaag om 10:47:29
Roco v60 lichtgeleiders schilderen door Remunj
Vandaag om 10:27:43
Raadplaatje door wimk
Vandaag om 10:18:10
Piko 2019 door mardig23
Vandaag om 10:09:25
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Jamie
Vandaag om 09:37:22
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
Vandaag om 09:11:11
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Duikeend
Vandaag om 08:55:17
Ermehuizen anno 1974 door mikeya
Vandaag om 08:43:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 08:11:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
Vandaag om 07:02:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:56:56
Verlichting e.d. eerst handmatig, later automatisch aansturen mogelijk en hoe? door Reinout van Rees
Vandaag om 01:09:32
  

Auteur Topic: Aansluitingen bufferbalk NS1200  (gelezen 1482 keer)

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Gepost op: 01 november 2016, 16:58:34 »
Hoi,

Op de image de bekende 1200 uit het spoorwegmuseum. Deze heeft 5 koppelingen die er
op het oog allemaal hetzelfde uitzien. Ik kan me voorstellen dat ze wel een ander doel
hebben.

Weet iemand de functie van al deze koppelingen, A tot en met E?

« Laatst bewerkt op: 02 november 2016, 00:24:34 door NS264 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5484
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2016, 17:11:46 »
Hier wordt daar iets over besproken:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53563.0

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1985
  • MSc Micro-Electronics
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2016, 17:11:46 »
Voor zover ik kan zien zijn A,B,C en D luchtleidingen voor het remsysteem. De details weet ik even niet, maar als er een trek-duw-samenstelling is, zijn altijd 4 leidingen nodig. Ik neem aan voor de aansturing vanuit het standstuurrijtuig. E is de stuurstroomleiding, geen luchtdrukleiding.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2016, 17:18:03 »
Even uit mijn hoofd:

- A & D: doorgaande treinleiding (standaard aanwezig op ieder rollend materieel
- C: oude variant hoofdreservoirleiding
- B: nieuwe variant hoofdreservoirleiding (hoort volgens mij niet op de turquoise uitvoering, maar wel noodzakelijk om met modern reizigers materieel te kunnen rijden)
- E: 1500V kabel voor elektrische verwarming rijtuigen

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2016, 17:55:51 »
Correct Paul Bender!
De lage hoofdreservoirleiding is aangebracht toen in de rijtuigen deursluiting werd aangebracht, dus zeg maar vanaf de invoering van plan W.
Ook de HS kabel is juist benoemd, de NS 1200-en hadden geen stuurstroom aansluiting.

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2016, 18:25:18 »
Kniesoor ook weer blij, met het compliment van "his masters voice" en de staat van zijn geheugen en logisch denkvermogen.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
  • gevorderd beginner
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2016, 20:08:01 »
Als ik even inzoom op het plaatje lijken B en D de remleidingen te zijn, en A en C de HR leidingen  ;)

guest7823

  • Gast
Re: 1200 Aansluitingen
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2016, 20:18:48 »
Mijn kennis mag je altijd in twijfel trekken, doe ik standaard ook.

Die van Henk .............  :-\

Het kan zijn dat je gelijk hebt. D is in ieder geval de treinleiding.

B &D lijken, bij nadere beschouwing, inderdaad gelijk te zijn qua oriëntatie van de koppelmond. Dus dan zou inderdaad B de treinleiding zijn en A het hoofdreservoir  :-[
« Laatst bewerkt op: 01 november 2016, 20:59:26 door guest7823 »

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #8 Gepost op: 03 november 2016, 06:12:31 »
Bedankt allemaal.  (y)

könings

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2016, 11:24:10 »
Om het zeker te weten, zul je op de kop van de slangen moeten kijken; is de kop glad, dan is deze van de doorgaande treinleiding, staat er echter (in reliëf) een kruis op, dan is deze voor de HR (10 bar).
Meestal staan de slangen voor de doorgaande treinleiding aan de binnenkant en die van de HR aan de buitenkant, maar dat is niet altijd het geval. Vandaar het kruis, zodat degene die koppelt zich niet kan vergissen.

guest7823

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #10 Gepost op: 03 november 2016, 11:29:41 »
Ehhhh, misschien waar, maar het is voornamelijk de positioning van de koppelmond (opening naar "links" of "rechts", als je met je rug naar het voertuig staat) die bepaald of het een treinleiding of hoofdreservoirleiding is.

De hoofdreservoirleiding zit "de andere kant op" t.o.v. de treinleiding. Daardoor kan je (tenzij je erg gaat klieren / klooien) een hoofdreservoirleiding niet op een treinleiding aansluiten.

könings

  • Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
« Reactie #11 Gepost op: 03 november 2016, 13:02:15 »
Dat en het verschil in de koppen. Maar voor degene die dat niet kan onthouden, hebben ze speciaal in de constructievoorschriften het verschil duidelijk willen maken dmv de andere constructie van de koppen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een lok na revisie met de slangen verkeerd om gemonteerd naar buiten kwam.
Meestal werd dat op tijd ontdekt, maar in Antwerpen is er een aantal jaren geleden een lok uit de werkplaats gekomen die daadwerkelijk zo met een trein is vertrokken.
Afgezien van de schuldvraag en de omstandigheden van het geval, heeft die machinist onwaarschijnlijk veel geluk gehad dat hij de trein met de rechtstreekse rem heeft kunnen stoppen, want de doorgaande treinleiding was gevuld met 10 bar en hij kon dus niet meer remmen met de gehele trein, enkel nog met de lok.