BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: .Vincent op 01 november 2016, 16:58:34

Titel: Aansluitingen bufferbalk NS1200
Bericht door: .Vincent op 01 november 2016, 16:58:34
Hoi,

Op de image de bekende 1200 uit het spoorwegmuseum. Deze heeft 5 koppelingen die er
op het oog allemaal hetzelfde uitzien. Ik kan me voorstellen dat ze wel een ander doel
hebben.

Weet iemand de functie van al deze koppelingen, A tot en met E?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1200_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1200_1.png)
Titel: Re: 1200 Aansluitingen
Bericht door: Rondje_HO op 01 november 2016, 17:11:46
Hier wordt daar iets over besproken:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53563.0
Titel: Re: 1200 Aansluitingen
Bericht door: Sander Fondse op 01 november 2016, 17:11:46
Voor zover ik kan zien zijn A,B,C en D luchtleidingen voor het remsysteem. De details weet ik even niet, maar als er een trek-duw-samenstelling is, zijn altijd 4 leidingen nodig. Ik neem aan voor de aansturing vanuit het standstuurrijtuig. E is de stuurstroomleiding, geen luchtdrukleiding.
Titel: Re: 1200 Aansluitingen
Bericht door: guest7823 op 01 november 2016, 17:18:03
Even uit mijn hoofd:

- A & D: doorgaande treinleiding (standaard aanwezig op ieder rollend materieel
- C: oude variant hoofdreservoirleiding
- B: nieuwe variant hoofdreservoirleiding (hoort volgens mij niet op de turquoise uitvoering, maar wel noodzakelijk om met modern reizigers materieel te kunnen rijden)
- E: 1500V kabel voor elektrische verwarming rijtuigen
Titel: Re: 1200 Aansluitingen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 01 november 2016, 17:55:51
Correct Paul Bender!
De lage hoofdreservoirleiding is aangebracht toen in de rijtuigen deursluiting werd aangebracht, dus zeg maar vanaf de invoering van plan W.
Ook de HS kabel is juist benoemd, de NS 1200-en hadden geen stuurstroom aansluiting.
Titel: Re: 1200 Aansluitingen
Bericht door: guest7823 op 01 november 2016, 18:25:18
Kniesoor ook weer blij, met het compliment van "his masters voice" en de staat van zijn geheugen en logisch denkvermogen.
Titel: Re: 1200 Aansluitingen
Bericht door: Machinist Johan op 01 november 2016, 20:08:01
Als ik even inzoom op het plaatje lijken B en D de remleidingen te zijn, en A en C de HR leidingen  ;)
Titel: Re: 1200 Aansluitingen
Bericht door: guest7823 op 01 november 2016, 20:18:48
Mijn kennis mag je altijd in twijfel trekken, doe ik standaard ook.

Die van Henk .............  :-\

Het kan zijn dat je gelijk hebt. D is in ieder geval de treinleiding.

B &D lijken, bij nadere beschouwing, inderdaad gelijk te zijn qua oriëntatie van de koppelmond. Dus dan zou inderdaad B de treinleiding zijn en A het hoofdreservoir  :-[
Titel: Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
Bericht door: .Vincent op 03 november 2016, 06:12:31
Bedankt allemaal.  (y)
Titel: Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
Bericht door: könings op 03 november 2016, 11:24:10
Om het zeker te weten, zul je op de kop van de slangen moeten kijken; is de kop glad, dan is deze van de doorgaande treinleiding, staat er echter (in reliëf) een kruis op, dan is deze voor de HR (10 bar).
Meestal staan de slangen voor de doorgaande treinleiding aan de binnenkant en die van de HR aan de buitenkant, maar dat is niet altijd het geval. Vandaar het kruis, zodat degene die koppelt zich niet kan vergissen.
Titel: Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
Bericht door: guest7823 op 03 november 2016, 11:29:41
Ehhhh, misschien waar, maar het is voornamelijk de positioning van de koppelmond (opening naar "links" of "rechts", als je met je rug naar het voertuig staat) die bepaald of het een treinleiding of hoofdreservoirleiding is.

De hoofdreservoirleiding zit "de andere kant op" t.o.v. de treinleiding. Daardoor kan je (tenzij je erg gaat klieren / klooien) een hoofdreservoirleiding niet op een treinleiding aansluiten.
Titel: Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
Bericht door: könings op 03 november 2016, 13:02:15
Dat en het verschil in de koppen. Maar voor degene die dat niet kan onthouden, hebben ze speciaal in de constructievoorschriften het verschil duidelijk willen maken dmv de andere constructie van de koppen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een lok na revisie met de slangen verkeerd om gemonteerd naar buiten kwam.
Meestal werd dat op tijd ontdekt, maar in Antwerpen is er een aantal jaren geleden een lok uit de werkplaats gekomen die daadwerkelijk zo met een trein is vertrokken.
Afgezien van de schuldvraag en de omstandigheden van het geval, heeft die machinist onwaarschijnlijk veel geluk gehad dat hij de trein met de rechtstreekse rem heeft kunnen stoppen, want de doorgaande treinleiding was gevuld met 10 bar en hij kon dus niet meer remmen met de gehele trein, enkel nog met de lok.