Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Pauldg
Vandaag
om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tuurtje
Vandaag
om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Martin Welberg
Vandaag
om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader
door
HuubvG
Vandaag
om 18:35:41
DR4024
door
Bert_Apd
Vandaag
om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 18:00:29
modulebaan jaren 60
door
rudi van der Craats
Vandaag
om 17:30:56
Pools diorama H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 17:22:20
Decals Star TE-5933
door
Martijn193
Vandaag
om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Sven
Vandaag
om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:53:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Bert55
Vandaag
om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
bask185
Vandaag
om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Cor--24
Vandaag
om 14:13:26
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 13:29:14
Locatie van foto gezocht
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn HITV
Vandaag
om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Teun
Vandaag
om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Teun
Vandaag
om 10:54:54
ABLOAD gaat stoppen
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 10:25:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Aansluitingen bufferbalk NS1200
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluitingen bufferbalk NS1200 (gelezen 2129 keer)
.Vincent
Offline
Berichten: 271
Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Gepost op:
01 november 2016, 16:58:34 »
Hoi,
Op de image de bekende 1200 uit het spoorwegmuseum. Deze heeft 5 koppelingen die er
op het oog allemaal hetzelfde uitzien. Ik kan me voorstellen dat ze wel een ander doel
hebben.
Weet iemand de functie van al deze koppelingen, A tot en met E?
«
Laatst bewerkt op: 02 november 2016, 00:24:34 door NS264. Reden: titel verduidelijkt
»
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8136
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #1 Gepost op:
01 november 2016, 17:11:46 »
Hier wordt daar iets over besproken:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53563.0
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2078
MSc Micro-Electronics
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #2 Gepost op:
01 november 2016, 17:11:46 »
Voor zover ik kan zien zijn
A,B,C en D
luchtleidingen voor het remsysteem. De details weet ik even niet, maar als er een trek-duw-samenstelling is, zijn altijd 4 leidingen nodig. Ik neem aan voor de aansturing vanuit het standstuurrijtuig.
E
is de stuurstroomleiding, geen luchtdrukleiding.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
guest7823
Gast
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #3 Gepost op:
01 november 2016, 17:18:03 »
Even uit mijn hoofd:
- A & D: doorgaande treinleiding (standaard aanwezig op ieder rollend materieel
- C: oude variant hoofdreservoirleiding
- B: nieuwe variant hoofdreservoirleiding (hoort volgens mij niet op de turquoise uitvoering, maar wel noodzakelijk om met modern reizigers materieel te kunnen rijden)
- E: 1500V kabel voor elektrische verwarming rijtuigen
Gelogd
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 910
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #4 Gepost op:
01 november 2016, 17:55:51 »
Correct Paul Bender!
De lage hoofdreservoirleiding is aangebracht toen in de rijtuigen deursluiting werd aangebracht, dus zeg maar vanaf de invoering van plan W.
Ook de HS kabel is juist benoemd, de NS 1200-en hadden geen stuurstroom aansluiting.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
guest7823
Gast
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #5 Gepost op:
01 november 2016, 18:25:18 »
Kniesoor ook weer blij, met het compliment van "his masters voice" en de staat van zijn geheugen en logisch denkvermogen.
Gelogd
Machinist Johan
Offline
Berichten: 1794
gevorderd beginner
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #6 Gepost op:
01 november 2016, 20:08:01 »
Als ik even inzoom op het plaatje lijken B en D de remleidingen te zijn, en A en C de HR leidingen
Gelogd
guest7823
Gast
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #7 Gepost op:
01 november 2016, 20:18:48 »
Mijn kennis mag je altijd in twijfel trekken, doe ik standaard ook.
Die van Henk .............
Het kan zijn dat je gelijk hebt. D is in ieder geval de treinleiding.
B &D lijken, bij nadere beschouwing, inderdaad gelijk te zijn qua oriëntatie van de koppelmond. Dus dan zou inderdaad B de treinleiding zijn en A het hoofdreservoir
«
Laatst bewerkt op: 01 november 2016, 20:59:26 door guest7823
»
Gelogd
.Vincent
Offline
Berichten: 271
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #8 Gepost op:
03 november 2016, 06:12:31 »
Bedankt allemaal.
Gelogd
könings
Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #9 Gepost op:
03 november 2016, 11:24:10 »
Om het zeker te weten, zul je op de kop van de slangen moeten kijken; is de kop glad, dan is deze van de doorgaande treinleiding, staat er echter (in reliëf) een kruis op, dan is deze voor de HR (10 bar).
Meestal staan de slangen voor de doorgaande treinleiding aan de binnenkant en die van de HR aan de buitenkant, maar dat is niet altijd het geval. Vandaar het kruis, zodat degene die koppelt zich niet kan vergissen.
Gelogd
guest7823
Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #10 Gepost op:
03 november 2016, 11:29:41 »
Ehhhh, misschien waar, maar het is voornamelijk de positioning van de koppelmond (opening naar "links" of "rechts", als je met je rug naar het voertuig staat) die bepaald of het een treinleiding of hoofdreservoirleiding is.
De hoofdreservoirleiding zit "de andere kant op" t.o.v. de treinleiding. Daardoor kan je (tenzij je erg gaat klieren / klooien) een hoofdreservoirleiding niet op een treinleiding aansluiten.
Gelogd
könings
Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #11 Gepost op:
03 november 2016, 13:02:15 »
Dat en het verschil in de koppen. Maar voor degene die dat niet kan onthouden, hebben ze speciaal in de constructievoorschriften het verschil duidelijk willen maken dmv de andere constructie van de koppen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een lok na revisie met de slangen verkeerd om gemonteerd naar buiten kwam.
Meestal werd dat op tijd ontdekt, maar in Antwerpen is er een aantal jaren geleden een lok uit de werkplaats gekomen die daadwerkelijk zo met een trein is vertrokken.
Afgezien van de schuldvraag en de omstandigheden van het geval, heeft die machinist onwaarschijnlijk veel geluk gehad dat hij de trein met de rechtstreekse rem heeft kunnen stoppen, want de doorgaande treinleiding was gevuld met 10 bar en hij kon dus niet meer remmen met de gehele trein, enkel nog met de lok.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Aansluitingen bufferbalk NS1200