Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:09:22
NS 8400 van Werps
door
Beached
Vandaag
om 01:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 01:10:06
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:06:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ferdinand Bogman
31 August 2025, 23:54:59
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
31 August 2025, 23:36:05
Minder wissels
door
Dave.......
31 August 2025, 22:43:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
door
Tjalling
31 August 2025, 22:27:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
31 August 2025, 22:26:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
31 August 2025, 22:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Arjen52
31 August 2025, 22:03:06
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
31 August 2025, 21:45:37
Roco BR 93 stroomafname
door
Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
31 August 2025, 20:20:10
Acme nieuwe ICNG
door
Teoalessandro
31 August 2025, 20:19:07
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
31 August 2025, 20:08:20
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Herb73
31 August 2025, 20:01:53
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
31 August 2025, 19:29:03
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
31 August 2025, 19:05:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
31 August 2025, 18:35:53
Fleischmann Anna ombouw.
door
Silvolde
31 August 2025, 18:28:35
Locomotieven voorzien van digitale koppelingen
door
Ben
31 August 2025, 18:13:06
Minibaan Visserskaai H0
door
sdz1976
31 August 2025, 17:42:09
Raadplaatje
door
V200-G2000
31 August 2025, 16:50:58
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
31 August 2025, 16:14:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Olav
31 August 2025, 15:57:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
31 August 2025, 15:55:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Aansluitingen bufferbalk NS1200
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluitingen bufferbalk NS1200 (gelezen 2377 keer)
S&TL
Offline
Berichten: 273
Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Gepost op:
01 November 2016, 16:58:34 »
Hoi,
Op de image de bekende 1200 uit het spoorwegmuseum. Deze heeft 5 koppelingen die er
op het oog allemaal hetzelfde uitzien. Ik kan me voorstellen dat ze wel een ander doel
hebben.
Weet iemand de functie van al deze koppelingen, A tot en met E?
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 00:24:34 door NS264. Reden: titel verduidelijkt
»
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8159
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #1 Gepost op:
01 November 2016, 17:11:46 »
Hier wordt daar iets over besproken:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53563.0
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #2 Gepost op:
01 November 2016, 17:11:46 »
Voor zover ik kan zien zijn
A,B,C en D
luchtleidingen voor het remsysteem. De details weet ik even niet, maar als er een trek-duw-samenstelling is, zijn altijd 4 leidingen nodig. Ik neem aan voor de aansturing vanuit het standstuurrijtuig.
E
is de stuurstroomleiding, geen luchtdrukleiding.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
guest7823
Gast
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #3 Gepost op:
01 November 2016, 17:18:03 »
Even uit mijn hoofd:
- A & D: doorgaande treinleiding (standaard aanwezig op ieder rollend materieel
- C: oude variant hoofdreservoirleiding
- B: nieuwe variant hoofdreservoirleiding (hoort volgens mij niet op de turquoise uitvoering, maar wel noodzakelijk om met modern reizigers materieel te kunnen rijden)
- E: 1500V kabel voor elektrische verwarming rijtuigen
Gelogd
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #4 Gepost op:
01 November 2016, 17:55:51 »
Correct Paul Bender!
De lage hoofdreservoirleiding is aangebracht toen in de rijtuigen deursluiting werd aangebracht, dus zeg maar vanaf de invoering van plan W.
Ook de HS kabel is juist benoemd, de NS 1200-en hadden geen stuurstroom aansluiting.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
guest7823
Gast
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #5 Gepost op:
01 November 2016, 18:25:18 »
Kniesoor ook weer blij, met het compliment van "his masters voice" en de staat van zijn geheugen en logisch denkvermogen.
Gelogd
Machinist Johan
Offline
Berichten: 1806
gevorderd beginner
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #6 Gepost op:
01 November 2016, 20:08:01 »
Als ik even inzoom op het plaatje lijken B en D de remleidingen te zijn, en A en C de HR leidingen
Gelogd
guest7823
Gast
Re: 1200 Aansluitingen
«
Reactie #7 Gepost op:
01 November 2016, 20:18:48 »
Mijn kennis mag je altijd in twijfel trekken, doe ik standaard ook.
Die van Henk .............
Het kan zijn dat je gelijk hebt. D is in ieder geval de treinleiding.
B &D lijken, bij nadere beschouwing, inderdaad gelijk te zijn qua oriëntatie van de koppelmond. Dus dan zou inderdaad B de treinleiding zijn en A het hoofdreservoir
«
Laatst bewerkt op: 01 November 2016, 20:59:26 door guest7823
»
Gelogd
S&TL
Offline
Berichten: 273
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #8 Gepost op:
03 November 2016, 06:12:31 »
Bedankt allemaal.
Gelogd
könings
Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #9 Gepost op:
03 November 2016, 11:24:10 »
Om het zeker te weten, zul je op de kop van de slangen moeten kijken; is de kop glad, dan is deze van de doorgaande treinleiding, staat er echter (in reliëf) een kruis op, dan is deze voor de HR (10 bar).
Meestal staan de slangen voor de doorgaande treinleiding aan de binnenkant en die van de HR aan de buitenkant, maar dat is niet altijd het geval. Vandaar het kruis, zodat degene die koppelt zich niet kan vergissen.
Gelogd
guest7823
Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #10 Gepost op:
03 November 2016, 11:29:41 »
Ehhhh, misschien waar, maar het is voornamelijk de positioning van de koppelmond (opening naar "links" of "rechts", als je met je rug naar het voertuig staat) die bepaald of het een treinleiding of hoofdreservoirleiding is.
De hoofdreservoirleiding zit "de andere kant op" t.o.v. de treinleiding. Daardoor kan je (tenzij je erg gaat klieren / klooien) een hoofdreservoirleiding niet op een treinleiding aansluiten.
Gelogd
könings
Gast
Re: Aansluitingen bufferbalk NS1200
«
Reactie #11 Gepost op:
03 November 2016, 13:02:15 »
Dat en het verschil in de koppen. Maar voor degene die dat niet kan onthouden, hebben ze speciaal in de constructievoorschriften het verschil duidelijk willen maken dmv de andere constructie van de koppen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een lok na revisie met de slangen verkeerd om gemonteerd naar buiten kwam.
Meestal werd dat op tijd ontdekt, maar in Antwerpen is er een aantal jaren geleden een lok uit de werkplaats gekomen die daadwerkelijk zo met een trein is vertrokken.
Afgezien van de schuldvraag en de omstandigheden van het geval, heeft die machinist onwaarschijnlijk veel geluk gehad dat hij de trein met de rechtstreekse rem heeft kunnen stoppen, want de doorgaande treinleiding was gevuld met 10 bar en hij kon dus niet meer remmen met de gehele trein, enkel nog met de lok.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Aansluitingen bufferbalk NS1200