Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Ronald Halma
Vandaag om 18:59:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:56:53
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 18:31:18
Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39

Auteur Topic: Piko NS 1200 Spoor N (Digitaal met ESU)  (gelezen 12567 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Re: Piko NS 1200 Spoor N (Digitaal met ESU)
« Reactie #30 Gepost op: 07 February 2017, 07:06:39 »
En wat is daar het praktisch nut van?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 07 February 2017, 07:28:47 »
Met een sleep horen de sluitlichten op de lok niet aan te staan... het is dus leuk als je die apart uit kunt zetten.

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #32 Gepost op: 08 February 2017, 22:37:26 »
Hallo,

Hoe zit het nou precies met deze Next-18 decoder van ESU? Ik heb wel het een en ander gelezen over cabineverlichting en sluitverlichting. Ik zou graag
even jullie advies willen hebben m.b.t. deze decoder. Ik heb pas geleden ook een mooie 1202 gekocht van Piko in N uiteraard en moet deze nog digitaliseren. Nou is er niet veel keus in next-18 decoders dus ik zit nog in dubio of ik deze nou wel moet aanschaffen. Het zit namelijk zo. Ik heb het Lenz ABC systeem op mijn baan en dit wordt maar door bepaalde decoders ondersteund w.o. dus ESU. Ik heb verder nog wel de decoder van Khuen gezien maar kan niet opmaken of deze dat systeem ondersteund dus ik moet dus eigenlijk wel voor de ESU gaan. Zouden jullie hem aanraden of kan ik beter nog even wachten? Ik gebruik overigens verder geen geluid en dus geen decoders die dit ondersteunen gezien dit ook in dit topic aan bod kwam.

Alvast bedankt,

Gr
Stefan

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #33 Gepost op: 09 February 2017, 07:07:35 »
Met een sleep horen de sluitlichten op de lok niet aan te staan... het is dus leuk als je die apart uit kunt zetten.
Met de Kuehn moet ik de sluitlichten juist apart aan zetten, daarom vind ik de andere instellingen een beetje vreemd.  ;)

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 09 February 2017, 08:41:53 »
Wat heeft het merk decoder te maken met het wel of niet in/uitschakelen van verlichting ???
Is maar net hoe je je functiemapping instelt.
Wat Maarten en Jowi aangegeven is toch vrij gebruikelijk. Je koppelt een een functietoets aan een functie uitgang om daarmee de daaraan aangesloten verlichten aan of uit te schakelen.
En of je dat nu met een ESU, Zimo, D&H of Kuehn doet macht kein flaus aus  ;D
Gr.
Eric

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #35 Gepost op: 09 February 2017, 08:43:50 »
Punt is dat ze al gekoppeld zitten aan (uit mijn hoofd) F1 en F2, wat voegt deze instelling dan toe?

henk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 09 February 2017, 08:53:40 »
Jowi zal die volgorde wel prettiger vinden.
Persoonlijk zet ik graag kop- en sluitlichten bij cab1 onder f0 en bij cab2 onder f1, alles rijrichtingafhankelijk. Vind ik weer prettiger.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 09 February 2017, 08:57:16 »
@Rick
Het voegt toe dat de verlichting met die instellingen voor deze decoder werkt zoals Maarten schrijft.
Als je naar de default waardes van die CV's kijkt (conform NMRA) is dat namelijk niet zo. Dan hebben CV33 en CV34 de waardes 1 en 2 en reageren ze resp. op F0 bij vooruit of achteruit rijden. Een net iets ander gedrag dus.

Idem dito voor CV 115 en CV 116. Daarmee schakel je uitgangen AUX1 en 2 en kies je in die CV's met welke functietoets je dat doet.

Dat ze bij jou al op F1 en F2 reageren zal komen omdat je dat zelf zo ingesteld hebt voor jouw specifieke decoder en voorkeur.  :D

EDIT: Wat Henk schrijft, is maar net wat je persoonlijke voorkeur is. Ik gebruik ook weer een andere instelling.
Gr.
Eric

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 09 February 2017, 08:59:39 »
Ik heb verder nog wel de decoder van Khuen gezien maar kan niet opmaken of deze dat systeem ondersteund dus ik moet dus eigenlijk wel voor de ESU gaan. Zouden jullie hem aanraden of kan ik beter nog even wachten?
Als ESU doet wat je wilt, zou ik die gewoon erin zetten.
Is niets mis mee. Waarom zou je wachten, en waarop?
Gr.
Eric

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #39 Gepost op: 09 February 2017, 10:20:28 »
Het voegt toe dat de verlichting met die instellingen voor deze decoder werkt zoals Maarten schrijft.
Dat het dan zo werkt snap ik.  8)

Citaat
Dat ze bij jou al op F1 en F2 reageren zal komen omdat je dat zelf zo ingesteld hebt voor jouw specifieke decoder en voorkeur.  :D
Ik heb juist niks ingesteld, dat is standaard zo. Daarom vroeg ik me ook af wat het nut is; met deze instellingen zet je iets aan dat standaard uit staat om het in de meeste gevallen toch weer uit te zetten. Maar goed, of je de sluitlichten standaard aan of uit wilt hebben is een keus. De oplossing van Henk vind ook leuk, daar ga ik eens naar kijken. :)

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 09 February 2017, 11:38:21 »
Mijn suggestie is vooral handig bij trek- duwtreinen. Anders moet je bij het veranderen van rijrichting alsnog met de functietoetsen aan de gang. Trek-duw is niet snel aan de orde bij een 1200, maar eigenlijk vind ik deze instelling altijd wel handig. Meestal hangt er een trein achter een lok en dan is er ook maar aan één kant verlichting nodig.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 09 February 2017, 13:00:04 »
Ik heb juist niks ingesteld, dat is standaard zo. Daarom vroeg ik me ook af wat het nut is;
Dan heb jij een decoder in gebruik waarbij de default waardes (toevallig) overeenkomen met wat jij wil. Of van een voorgeprogrammeerde decoder gebruik maakt.
Maar als je een ander merk hebt met andere default waardes kan het effect totaal anders zijn.
Dus dat is het nut.
Bij die DH18A moet je dus blijkbaar die instellingen gebruiken voor het gewenste effect.
Neem bv de ESU Lopi's. Daar kan je in CV33 en CV34 schrijven wat je wil maar er zal niets gebeuren. ESU gebruikt die nl. niet maar heeft een veel uitgebreidere functiemapping die in de hogere CV's en pagemapping ligt.
Daar gelden dus heel andere instellingen om hetzelfde effect te krijgen.

... met deze instellingen zet je iets aan dat standaard uit staat om het in de meeste gevallen toch weer uit te zetten.
Je zet niets standaard aan of uit. Je stelt het in naar je eigen smaak. En dat afhankelijk van de mogelijkheden van je decoder.
Je kunt hetzelfde doen maar dan gekoppeld aan andere functietoetsen. Heb je alleen andere waardes voor de genoemde CV's nodig met optische hetzelfde effect. Kijk maar naar de voorkeur van Henk  :D
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 09 February 2017, 15:58:55 »
Volgens mij is het juist allemaal nogal standaard. De sluitseinen zitten op aux1 en aux2 begrijp ik. Dat is heel gebruikelijk aan het worden. Bij alle decoders die ik ken is het af fabriek zo dat aux1 met f1 en aux2 met f2 wordt aan- en uitgezet. Dat vindt Rick kennelijk mooi zat. Maar veel mensen hebben de sluitverlichting liever onder één knop en dan rijrichtingafhankelijk net als de koplichten. Er zijn zelfs mensen die alles weer onder f0 willen hebben en dan de sluitseinen willen kunnen uitschakelen, zoals Jowi. Dat is best even mappen.  :)

jowi

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 09 February 2017, 16:03:50 »
Er zijn zelfs mensen die alles weer onder f0 willen hebben en dan de sluitseinen willen kunnen uitschakelen, zoals Jowi.
Nee, dat is niet hoe ik het doe... ik zet de frontlichten op F0 (aangezien dat 'de' lichtknop is) en de sluitlichten op F1. Beiden richtingafhankelijk. Zet je F0 aan dan gaat dus alleen afhankelijk van de richting, de fronts aan, en is de sluitverlichting altijd uit. Zet je F1 er bij aan, dan gaat de sluitverlichting aan en wisselt naast de fronts ook mee met de rijrichting. Zet je dan F0 uit dan heb je dus alleen nog sluitverlichting die wisselt (voor bijv. duw-bedrijf).

Hoe je dat dan doet verschilt per decoder.

henk

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 09 February 2017, 17:30:12 »
Oh ja, dat was Maarten.