Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 11:55:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:45:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:45:29
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:40:39
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34

Auteur Topic: Digitaal rijden  (gelezen 9215 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Digitaal rijden
« Reactie #15 Gepost op: 26 October 2016, 17:42:24 »
Om de wissels te bedienen heb je die APP toch helemaal niet nodig, hetzelfde gaat gewoon rechtstreeks met de Multi-Maus.
Waarom moeilijker dan noodzakelijk.

Nou, omdat wissels en seinen bedienen met de Maus helemaal niet zo praktisch is. Ook niet op een pendelbaantje met 8 wissels en 10 seinen. Je moet het gekozen nummer voor ieder wissel en ieder sein uit je hoofd kennen. Wisselstraatbesturing kent het apparaat bij mijn weten niet, zodat je ieder wissel en ieder sein ook nog apart op de Maus moet kiezen en bedienen.

Dan is een analoog schakeltableau eigenlijk handiger.
Die app is in feite een virtueel tableau en als de app ook nog wisselstraatbesturing kent, lijkt het mij een handig hulpmiddel en wordt het misschien de moeite waard om de wissels en seinen van decoders te voorzien.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2016, 17:53:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mark been

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 26 October 2016, 18:03:01 »

Heeft Gert dat nu allemaal nodig? Al die extra aansluitbussen en systemen aan boord? Hij wil graag de wissels en seinen makkelijker besturen. Hij weet nog niet eens of dat digitaal gemakkelijker is dan wat hij nu doet. Kan jij dat met de DR5000 gemakkelijker?

Groeten Ronald.

Nee dat heeft Gert niet nodig maar met het oog op de toekomst kan het makkelijk zijn.

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #17 Gepost op: 26 October 2016, 18:04:21 »
Nee dat heeft Gert niet nodig maar met het oog op de toekomst kan het makkelijk zijn.

Tegen de tijd dat je dat nodig hebt kan je een DR5000 of een ander type kopen. Ik zou nu niet "op de groei" kopen. Zeker als je niet weet wat je wil :)

Nou, omdat wissels en seinen bedienen met de Maus helemaal niet zo praktisch is. Ook niet op een pendelbaantje met 8 wissels en 10 seinen. Je moet het gekozen nummer voor ieder wissel en ieder sein uit je hoofd kennen.

Inderdaad. Het kan niet altijd even praktisch zijn.

Wisselstraatbesturing kent het apparaat bij mijn weten niet, zodat je ieder wissel en ieder sein ook nog apart op de Maus moet kiezen en bedienen.

In de rode / grijze multimaus zit dat niet. In de multimaus Pro (de blauwe multimaus) wel.

Dan is een analoog schakeltableau eigenlijk handiger.

Soms wel inderdaad.

Die app is in feite een virtueel tableau en als de app ook nog wisselstraatbesturing kent, lijkt het mij een handig hulpmiddel en wordt het misschien de moeite waard om de wissels en seinen van decoders te voorzien.

Dat moet even uitgezocht worden. Maar het kan nog wel eens handig zijn.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 26 October 2016, 21:06:19 »
Wisselstraten zijn in de roco app gewoon te maken (je moet even weten hoe het moet), gebruik ze zelf naast (niet tijdens) het automatisch rijden (via Rocrail). Heb bij mij straten ingesteld voor binnnenrijden en voor het uitrijden in alle mogelijke combinaties van het station. Eventuele seinen kun je er ook in meenemen evenals volgorde van omleggen van de wissels en tijden tussen het omleggen (dus eeerst seinen rood, benodigde wissels achter elkaar omleggen en als laatste inrijsen (of uitrijsein) op groen.

Wat mij betreft zeker voor banen die je handmatig maar digitaal wilt bedienen zeer gebruiksvriendelijk (en je hoeft geen adressen of namen te onthouden)

(Heb dus de Z21 (zwart) met alle aansluitmogelijkheden er op)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 26 October 2016, 21:41:26 »
Wisselstraten zijn in de roco app gewoon te maken (je moet even weten hoe het moet),

Even lopen testen met de witte z21: Inderdaad dat moet ook werken. Nog niet de handigheid gekregen maar het moet kunnen.

Wat mij betreft zeker voor banen die je handmatig maar digitaal wilt bedienen zeer gebruiksvriendelijk (en je hoeft geen adressen of namen te onthouden)

Inderdaad dat is op zich wel gemakkelijk.

(Heb dus de Z21 (zwart) met alle aansluitmogelijkheden er op)

Het werkt dus ook met de oude witte z21. Het zal met de nieuwe z21start pas werken nadat je de ontgrendelcode hebt gekocht.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GertMeering

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 26 October 2016, 23:12:28 »
Iedereen bedankt voor jullie informatie !

De decoders van NS Parts heb ik + de seinen , voor de wissels heb ik nog helemaal niets.
Ben net begonnen met een nieuwe baan , de sporen liggen alleen nog maar dus wissels worden nu met de hand even omgezet.

Vraag van Timo : Wat verwacht ik van de baan dan wel werking van de seinen enz.

En de seinen moeten dus gewoon naar behoren werken dus rood is dus stoppen , dat is iets wat ze nu niet doen geloof ik met de bij behorende decodes.
Het moet dus ook niet zo zijn als vroeger dat de treinen abrupt stoppen voor rood.Dus de trein moet wel afremmen naar stilstand.

Het zo instellen , zodat de trein ook netjes bij de kopstation stopt.

Waar ik ook over na zat te denken en dat is misschien nog makkelijker van de ''app'' , is de fleischmann schakelaars.

Alleen werken de seinschakelaars niet met de NS seinen denk ik .. Misschien is daar dan weer een andere oplossing voor.
En werken de wisselschakelaars ook met de wisselmotoren.

Ik bekijk gewoon wat opties wat voor mij makkelijk is voor een klein pendelbaantje.
En waardeer natuurlijk jullie mening hierover .. ik sta helemaal open voor ideeën.

De DigiCentrale ga ik inderdaad niet kopen voor ''later'' , dit is een vaste baan meer ruimte heb ik ook niet.

Om het misschien wat makkelijker te maken voor jullie is hier een voorbeeld van de pendelbaan die ik dan wil ga bouwen maar dan naar Nederlands model.
De eerste 6 min , gewoon geweldig !

SHELVINGTON P4
https://www.youtube.com/watch?v=dhfdfjdiWFw

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 26 October 2016, 23:42:00 »
Die Fleischmann schakelaars moet je dan wel tweedehands te pakken zien te krijgen, want nieuw zijn ze onbeschaafd duur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GertMeering

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 26 October 2016, 23:48:04 »
Ik heb nog 6 stuks liggen die ik een jaar geleden eens heb aangeschaft .. ik zou dan nog 2 a 3 moeten kopen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 October 2016, 05:05:56 »
Dat is zeker een mooie baan Gert. Voor de besturing van een pendelbaan heb je een paar keuzes. De kern is natuurlijk dat treinen via wissels en langs seinen van links naar rechts moeten en omgekeerd. Je stelt dan een rijweg in - de juiste stand van de wissels en seinen om van a naar b te komen - en je rijdt met de Maus (die keuze heb je al gemaakt) de trein van a naar b. Dat kan vanuit het schaduwstation naar een perron zijn of een goederentrein in één keer over de hele baan.

Een vraag is of je het rijden en/of het instellen van de rijwegen wilt automatiseren.
- Je kan de rijwegen met de hand instellen met zo'n schakeltableau, al of niet met Fleischmannschakelaars. Dan blijft de sturing van seinen en wissels analoog.
- Je kan de rijwegen met één knop instellen. Er is altijd maar een beperkt aantal rijwegen mogelijk. Met één druk op de knop stel je voor een rijweg alle wissels en seinen in de juiste stand. Dat kan ook analoog, maar als je toch digitaal rijdt ligt het voor de hand dat ook digitaal te regelen. Dat is een stuk gemakkelijker. Dan heb je sein- en wisseldecoders nodig. Sommige centrales hebben de mogelijkheid tot wisselstraatbesturing ingebouwd. Dat wil zeggen dat je in de centrale opslaat welke standen bij een bepaalde rijweg horen. Het kan ook met behulp van externe software.
- Dan nog zijn er verschillende mogelijkheden om de rijwegen daadwerkelijk te schakelen. Dat kan met een knopje op de centrale. Er zijn ook wel systemen waarmee de rijwegen alsnog met externe knopjes in een tableau worden bediend. Het kan ook met behulp van een virtueel tableau. Op die app van Roco wijs je denk ik aan dat de trein van a naar b moet en dan wordt de rijweg ingesteld.
- Behakve het instellen van de rijwegen kan je ook nog het rijden van de treinen automatiseren. Dat is weer een apart hoofdstuk.

Dus kiest u maar.  :)

GertMeering

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 27 October 2016, 09:28:35 »
Ik ga eens even goed nadenken wat ik precies wil met de modelbaan kwa besturing  , er zijn mogelijkheden zat lees ik wel.
En kwa prijzen ligt het ook allemaal even dichtbij denk ik ?

Ik bedoel de Z21 kost ook 400,- , en als ik besluit toch voor de Digicentrale ga dan kom ik denk ik ook ongeveer op de die prijs.
Goedkoopste zal zijn met de Fleischmann schakelaars , maar dan zijn de mogelijkheden wel minder .. en het zelfde geldt denk ik voor een schakelpaneel.

Iedereen bedankt voor alle informatie die gegevens is. (y)

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 27 October 2016, 09:37:14 »
Nee, het hoeft absoluut geen 400 euro te kosten.
Met de hand kan het denk ik nog goedkoper dan met de Fleischmann schakelaars. Die zijn vrij prijzig en met schakelaars van de electronicaboer kan het ook.
De witte z21 in de versie met router en app is niet veel duurder dan 100 euro. Dan heb je nog wat wisseldecoders nodig, maar dat is tegenwoordig ook tientjeswerk.
Je kan ook voor een paar tientjes een computerinterface bij je Rocoset kopen en dan kan je een virtueel tableau op je pc maken. En uiteindelijk zelfs de hele boel automatiseren.

We horen het wel.  :)
« Laatst bewerkt op: 27 October 2016, 09:39:05 door henk »

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 27 October 2016, 09:42:16 »
Hoi,

Op die app van Roco wijs je denk ik aan dat de trein van a naar b moet en dan wordt de rijweg ingesteld.

Niet denken ;)  Naar aanleiding van dit draadje heb ik het gisteravond uitgeprobeerd. Je krijgt een knop/schakelaar waarmee je de wisselstraat (heet een pad in de app) zet. Je geeft dus niet aan waar een trein vandaan komt en naar toegaat maar met een druk op de knop.

En kwa prijzen ligt het ook allemaal even dichtbij denk ik ?

Uhm... ja en nee :)

Ik bedoel de Z21 kost ook 400,- , en als ik besluit toch voor de Digicentrale ga dan kom ik denk ik ook ongeveer op de die prijs.

Je kan ook kijken naar de z21 (de witte z21, oude versie) en de z21start (de witte z21, nieuwe versie) met ontgrendelcode. Dit zijn de simpelere uitvoeringen van de Z21 (de zwarte Z21 met hoofdletter Z). De zwarte Z21 is inderdaad tegen de 300 - 400 euro. De oude witte z21 is te verkrijgen voor rond de 100 euro. De nieuwe witte z21start met ontgrendelcode zal iets van 130 - 140 euro zijn. Ze zullen voornamelijk uit startsets komen. Dan kan je met een tablet / slimme telefoon aan de gang en via de app een virtueel schakelbord maken en gebruiken. Dan ben je iets goedkoper dan een Z21 en een DR5000.

Goedkoopste zal zijn met de Fleischmann schakelaars , maar dan zijn de mogelijkheden wel minder .. en het zelfde geldt denk ik voor een schakelpaneel.

Ik weet niet hoe duur de schakelaars zijn. En het is inderdaad iets minder "flexibel" als een "software" schakelpaneel / tableau.

Succes met beslissen!

Groeten Ronald.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #27 Gepost op: 27 October 2016, 09:47:12 »
Gert, gewoon ter aanvulling mijn ervaring met de banen die ik heb. Ik rij met Lenz digitaal die zijn eigen XPressNet bus heeft (waar jou MM gewoon gebruik van kan maken):

- The Shop, 1,2 meter. Digitale locbesturing met 4 wissels digitaal aangestuurd.
- Cornfield Yard (rangeerbaan); 2,5 meter met digitale locbesturing en gewone analoge schakelaartjes voor in de onderfries van de baan. Werkt prima.
- Kennesaw GA, 2 meter met digitale locbesturing en trekstangen als wisselbediening (3 wissels).
- Lake Louisa; 7 meter "pendel' baan met 4 wissels die digitaal bestuurd worden. Genummerd 1 t/m 4 dus gemakkelijk te onthouden.
- Mijn nieuwe Cushman Oregon; 6 bij 1,5 rondlopend met schaduwstation, digitale locbesturing en wisselbediening. Schakelen kan via de handregelaar LH100 of via de laptop met Itrain.

Daarmee aan te willen geven dat eigenlijk alles kan wat je zelf wilt. Een rangeerbaan hoeft niet perse een digitale wisselbesturing te hebben maar als je het leuk of gemakkelijk vindt kan het gewoon. Alleen is het duurder omdat je simpelweg meer componenten nodig hebt om het te kunnen laten werken. Bij banen waar je er kort voor staat is het misschien overkill maar wel erg fijn en gemakkelijk. Kortom, de keuzes zijn talrijk.

In jou geval kun je de MM gewoon gebruiken met evt een XpressNet koppeling er tussen zoals de S88XpressNetLI van Wim Ros: http://www.rosoft.info/s88XPressNetLI.html  Daar kun je dan je digitale componenten mee aansturen. Maar ik zie dat je 9 wissels hebt? Dat kan ook met simpele schakelaars en een tableau en dan ben je voor een paar tientjes klaar.

"Voor elck wat wilsch" :) Succes gewenst bij je keuzes!

Ik bedoel de Z21 kost ook 400,- ,

Da's de zwarte. De witte z21 is veel goedkoper en met de genoemde LI ben je nog goedkoper uit als met de zwarte. EDIT Ronald was mij voor  ;D
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

henk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 27 October 2016, 09:59:36 »
Je kan ook met handmatig schakelen beginnen en kijken hoe lang je dat leuk vindt. Misschien vind je het prima. Mijn inschatting is dat vooral het schakelen van de seinen dan vrij snel vervelend wordt en ook gemakkelijk wordt verwaarloosd. Het is niet strikt noodzakelijk voor het heen en weer rijden van de treinen.  ;D

De klassieke analoge manier van rijwegen instellen, met zogenaamde diodematrixen, werkt ook nog steeds, maar is een hele uitzoekerij.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #29 Gepost op: 27 October 2016, 10:03:11 »
Mijn inschatting is dat vooral het schakelen van de seinen dan vrij snel vervelend wordt en ook gemakkelijk wordt verwaarloosd. Het is niet strikt noodzakelijk voor het heen en weer rijden van de treinen.  ;D

Och, het ligt aan hoe je het wilt doen. Er zijn mensen die juist dat mooi vinden en het geeft natuurlijk wel echt het "rij- of speel" gevoel.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule