Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.  (gelezen 16792 keer)

deurenkletser

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #30 Gepost op: 25 december 2016, 13:21:28 »
Ik heb deze sets ook gehaald (30 led's voor 1,45€). Ik was van plan om ze als rijtuig verlichting te gebruiken.

Ik zou er 9 per rijtuig nodig hebben. Blijkbaar heb ik hier gelezen dat ik ze al beter in serie kan zetten. Maar lukt het om er 9 in serie te zetten? Het is een streng van 30 led's op 4,5V. Er zit een voorschakelweerstand in het batterijdoosje.

Of is het beter om er 4 in serie te zetten en dan nog eens 5 apart in serie?

Ze worden aangesloten achter de functieuitgang van een decoder. De bruggelijkrichter mag ik dan weglaten veronderstel ik?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #31 Gepost op: 25 december 2016, 21:00:43 »
Ik heb overigens gisteren nog 4 setjes van 30 voor 1,49 gekocht, ook bij de Action. Deze hebben ze het hele jaar door. Er zit één weerstand in de batterijhouder voor alle LED's. Het mooie van deze is dat het high-efficiency LED's zijn - ze worden door batterijen gevoed en verbruiken heel weinig stroom - en daarom hoef je geen zware trafo te gebruiken,  en een voeding van 5 Volt werkt ook prima.
Hou er wel rekening mee dat deze setjes op de grens ontworpen zijn en de LEDs echt geen high-efficiency LEDs zijn (veel te duur voor die chinese import).
Het zijn gewoon standaard 'fel-zat' SMD-LEDs in een bepaalde bouwvorm, waarbij waarschijnlijk afwijkingen in de LEDs onderling zal zitten.
Dat de stroom zo laag is ligt aan de weerstand die heel laag is of zelfs ontbreekt: door die lage weerstand kan de stroom flink variëren als de spanning van de batterijen toevallig wat hoger is dan 4,5 Volt (3 batterijen) of 3 Volt (2 batterijen).

Zeker de laatste, zonder weerstand, is gewoon op goed geluk zo gemaakt. Als de spanning te hoog is en er sneuvelen enkele LEDs, moet je niet al te raar kijken als er kort daarna meerdere volgen.
Klaas,

Nog efficiënter dan gemiddeld 30 mA voor tien LED's bestaat niet. Jij wilt een zonnebank op 5 mA, die bestaan niet.
Oh zeker wel, maar dan praat je over SMD-LEDs die in hun eentje het bedrag van zo'n setje kosten en ook gegarandeerd specificaties halen.
En in serie schakelen met 5 Volt, dan ben je na drie LED's klaar. En als er eentje kapot gaat, doen ze het allemaal niet meer. En ik lust ook geen kabelspaghetti.
In serie schakelen op 5 Volt kan niet eens, ook niet met 2. De doorlaatspanning van een witte LED is al snel zo hoog dat er bij 4,5 Volt heel weinig tot helemaal geen licht uit komt.
In serie schakelen van LEDs is juist heel efficiënt omdat je minder restspanning weg hoeft te stoken, alleen moet je de spanning daarvoor wel verhogen.

LEDs die stuk gaan gaan stuk omdat er teveel stroom doorheen loopt. Bij serieschakeling en zo'n 6 mA aan stroom door drie LEDs hoef je je ook weinig zorgen te maken dat er een LED stuk gaat. Zelfs die goedkope dingen zullen bij die stroom niet bezwijken. Er 20 mA doorheen proberen te sturen is waarschijnlijk wel een recept om ze vrij zeker naar de andere kant te helpen.

@ Deurenkletser: zet er hooguit 3 of 4 in serie (vooropgesteld dat je rijtuigen verlicht worden). Hoe meer je er in serie zet, hoe hoger de totale doorlaatspanning wordt. Dat betekent voor een elco tegen knippering van het licht dat er al snel geen licht meer uit de LEDs komt, omdat de spanning over de elco te laag geworden is.
Bij 3 tot 4 LEDs zal tot een spanning van pakweg 9 tot 12 Volt nog licht uit je LEDs komen.

deurenkletser

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #32 Gepost op: 26 december 2016, 14:25:29 »
@ Deurenkletser: zet er hooguit 3 of 4 in serie (vooropgesteld dat je rijtuigen verlicht worden). Hoe meer je er in serie zet, hoe hoger de totale doorlaatspanning wordt. Dat betekent voor een elco tegen knippering van het licht dat er al snel geen licht meer uit de LEDs komt, omdat de spanning over de elco te laag geworden is.
Bij 3 tot 4 LEDs zal tot een spanning van pakweg 9 tot 12 Volt nog licht uit je LEDs komen.

Bedankt voor je reactie, want zo heel veel ken ik namelijk niet van die dingen. Ik moet eens meten hoeveel volt er uit de functieuitgang van de decoder komt, denk dat dit rond de 16-18V gaat zijn. Het is inderdaad om rijtuigen te verlichten. Dus na de functieuitgang een weerstand, daarna de elco en van daaruit de 3 stringen van 3 Led's met een voorschakelweerstand. Dat zou dan moeten lukken zonder dat de LED's het gaan begeven? Het verbruikt beperken tot 6mA per seriele string? Of mag dat meer/minder?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #33 Gepost op: 26 december 2016, 17:57:33 »
Bepaal eerst eens van één LED wat de spanning en stroom is bij de door jou gewenste lichtopbrengst.

Neem een regelbare voedig, of een paar batterijtjes met een potmeter er achter, en sluit daar één LED op aan, draai dan de voeding/potmeter langzaam omhoog tot er genoeg licht uit de LED komt. Meet dan de spanning over en de stroom door de LED. Met die 2 waarden en de uitgangsspanning van de decoder kun je uitrekenen hoeveel LEDs je in serie/parallel kan schakelen en wat de voorschakelweerstand moet zijn.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #34 Gepost op: 26 december 2016, 23:07:40 »
Bedankt voor je reactie, want zo heel veel ken ik namelijk niet van die dingen. Ik moet eens meten hoeveel volt er uit de functieuitgang van de decoder komt, denk dat dit rond de 16-18V gaat zijn. Het is inderdaad om rijtuigen te verlichten.
Goed dat je het zelf ziet ;) Ik zie nu pas dat 'digitaal' niet tussen 'rijtuigen' en 'verlicht' staat.

Mijn Roco (Multimaus) systeem heeft zo'n 20 Volt op de functie-uitgang staan.
Dus na de functieuitgang een weerstand, daarna de elco en van daaruit de 3 stringen van 3 Led's met een voorschakelweerstand. Dat zou dan moeten lukken zonder dat de LED's het gaan begeven? Het verbruikt beperken tot 6mA per seriele string? Of mag dat meer/minder?
Dat zou zeker moeten lukken als de weerstand niet te klein is. Begin gewoon eens met een 2,2k bijvoorbeeld. Dan zit je sowieso veilig én er komt licht uit je LEDs zonder dat je ze sloopt.

@ 72sonett: plaats dan wel een VASTE voorschakelweerstand tussen de potmeter en de batterijen/voeding of (bij gebrek aan de potmeter) tussen batterijen/voeding en LEDs. Anders loop je groot risico dat je de magische rook uit LEDs laat ontsnappen.

Daarnaast, ik schreef het al, moet je niet de grens op gaan zoeken. Bij 20 Volt kan je hoogstwaarschijnlijk 6 LEDs in serie schakelen. Het risico is echter dat de als de spanning iets toeneemt (laten we zeggen, 1 Volt) de stroom ook flink toe kan nemen.
Omgekeerd is het zo dat als de spanning iets afneemt, dat ook meteen het einde van bruikbaar licht uit je LEDs betekent, omdat de spanning onder de totale doorlaatspanning van de LEDs komt.

Ik heb in een van m'n Sprinters maar liefst 7 witte LEDs in serie staan. Handig toen ik de print ging tekenen (dat scheelt me baantjes) maar een anti-knipper elco heeft amper zin omdat de spanning in de elco al snel zover daalt dat de LEDs nog slechts gloeiende stipjes zijn, puur omdat de doorlaatspanning ten opzichte van de elco-spanning te hoog is geworden.

Daarom is het beter er hooguit 3 tot 4 in serie te zetten. Dan kan de spanning meer variëren én een anti-knipper elco werkt dan tenminste nog.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #35 Gepost op: 27 december 2016, 06:21:17 »
Potmetertje ipv weerstand?
Kan je zelf de lichtsterkte bepalen.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

deurenkletser

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #36 Gepost op: 02 januari 2017, 20:13:05 »
Bepaal eerst eens van één LED wat de spanning en stroom is bij de door jou gewenste lichtopbrengst.

Neem een regelbare voedig, of een paar batterijtjes met een potmeter er achter, en sluit daar één LED op aan, draai dan de voeding/potmeter langzaam omhoog tot er genoeg licht uit de LED komt. Meet dan de spanning over en de stroom door de LED. Met die 2 waarden en de uitgangsspanning van de decoder kun je uitrekenen hoeveel LEDs je in serie/parallel kan schakelen en wat de voorschakelweerstand moet zijn.

Zo, na de feesten e.e.a gemeten. Volgende conclusie is er uitgekomen.

Heb getest met een voeding van 14,4V.
Uit de decoderuitgang meet ik 15,1V

Ik heb één Led aangesloten achter 5x470Ohm weerstanden (2350 Ohm +/- 5%) in totaal dus.
De lichtopbrengst is vrij fel, ik meet met de multimeter 2,7V over de LED en 6,9mA...

Vervolgens 3 van die LED's in serie geplaatst achter die 5 weerstanden, dus 2350 Ohm.
Ik meet nu telkens 2,3V over elke LED en 4,4mA na de laatste LED.
De lichtopbrengst is ideaal hier!

Het vreemde is dat ik 14,1V meet uit de voeding wanneer de schakeling is aangesloten en 14,4V wanneer ze niet is aangesloten.

De multimeter in kwestie is maar een goedkoop dingetje. Ik betwijfel dus of alle metingen echt accuraat zijn, maar het zal toch wel een goede indruk geven denk ik.

Dus 3 LED's achter die 2350 Ohm geeft voor mij een goed resultaat. Is dit houdbaar voor de weerstanden? Ik ga ééntje van 2K2 gebruiken dan. Hoeveel Ohm moet er voor de elco geplaatst worden?

Gelukbrugrichter is toch niet nodig bij gebruik van uitgang functiedecoder denk ik?

Bedankt voor de hulp alvast!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #37 Gepost op: 02 januari 2017, 21:34:15 »
Citaat van: deurenkletser
... decoderuitgang meet ik 15,1V
...
3 LED's achter die 2350 Ohm geeft voor mij een goed resultaat. Is dit houdbaar voor de weerstanden? Ik ga ééntje van 2K2 gebruiken dan.
Ik zou dan 2700 nemen, de decoder levert iets meer dan die 14,... V. Dat die spanning iets inzakt bij belasting is niet abnormaal.
Je kunt meerdere van die strengen (van één weerstand + 3 LEDs in serie) parallel schakelen achter de elco. Je kunt natuurlijk ook meer LEDs nemen en de weerstand verlagen. Achter de decoder kun je 15,1/2,3 = 6..7 LEDs plaatsen.

Citaat
Hoeveel Ohm moet er voor de elco geplaatst worden?
Niets, die weerstand is niet nodig, bruggelijkrichter ook niet.

« Laatst bewerkt op: 03 januari 2017, 08:48:31 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #38 Gepost op: 03 januari 2017, 12:19:05 »
Dat een voeding inzakt onder last is inderdaad normaal.

Nog een ding om in je achterhoofd te houden, de spanning uit je decoder is volledig afhankelijk van de baanspanning. Pas je deze aan, of makkelijker, ga je op een andere baan rijden is dat dus anders. 15V is niet heel veel en een Multimaus baan zal je eerder een volt op 20 geven. Niet gek opkijken dat de verlichting daar dan twee keer zo fel is ;D Rij je altijd op je baan thuis met dezelfde baanspanning is er natuurlijk niets aan de hand.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #39 Gepost op: 04 januari 2017, 21:09:59 »
Ik heb hier ook een paar van die led strips, die ik op 12 volt (gemeten) wil aansluiten.

Kan ik als voeding voltage het voltage gebruiken van de originele installatie (3 volt uit batterijen), of moet ik van een lager voltage uit gaan? Ik heb er een gelijkrichter tussen zitten, dus de sper ga ik niet belasten

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #40 Gepost op: 04 januari 2017, 21:35:59 »
Je kan 4 van die strips @ 3 V in serie schakelen en dan op 12 V aansluiten. Soms zit er nog een weerstandje in het baterijdoosje, die moet je dan wel meenemen.

Citaat
... de sper ga ik niet belasten
Wat bedoel je hiermee?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #41 Gepost op: 05 januari 2017, 01:28:07 »
Je kunt natuurlijk ook meer LEDs nemen en de weerstand verlagen. Achter de decoder kun je 15,1/2,3 = 6..7 LEDs plaatsen.
Niets, die weerstand is niet nodig, bruggelijkrichter ook niet.
Nee, dat moet je dus juist niet doen, zeker niet bij een spanning van 14,4 Volt, die op een baan gegarandeerd hoger uit gaat vallen.
Daarnaast, ik schreef het al, moet je niet de grens op gaan zoeken. Bij 20 Volt kan je hoogstwaarschijnlijk 6 LEDs in serie schakelen. Het risico is echter dat de als de spanning iets toeneemt (laten we zeggen, 1 Volt) de stroom ook flink toe kan nemen.
Omgekeerd is het zo dat als de spanning iets afneemt, dat ook meteen het einde van bruikbaar licht uit je LEDs betekent, omdat de spanning onder de totale doorlaatspanning van de LEDs komt.

Ik heb in een van m'n Sprinters maar liefst 7 witte LEDs in serie staan. Handig toen ik de print ging tekenen (dat scheelt me baantjes) maar een anti-knipper elco heeft amper zin omdat de spanning in de elco al snel zover daalt dat de LEDs nog slechts gloeiende stipjes zijn, puur omdat de doorlaatspanning ten opzichte van de elco-spanning te hoog is geworden.

Daarom is het beter er hooguit 3 tot 4 in serie te zetten. Dan kan de spanning meer variëren én een anti-knipper elco werkt dan tenminste nog.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #42 Gepost op: 05 januari 2017, 21:11:59 »
Kleine kink in de kabel...
Ik heb nu alle led verlichting gedemonteerd, maar nu gebeurt het volgende

Ik heb een streng led lampjes, met een voeding die 6 volt zou moeten geven (2x CR2030, geen zichtbare weerstandjes in de draad of de behuizing)
Als ik deze op mijn trafo aansluit zit ik bij 1,5 volt al tegen het maximum aan (bij meer beginnen de lampjes vreemde kleuren te vertonen)
Wat is de oorzaak hiervan? En moet ik daar bij andere LED strengen ook rekening mee houden?

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #43 Gepost op: 05 januari 2017, 21:21:14 »
Citaat
geen zichtbare weerstandjes in de draad of de behuizing

Die batterijen werken door inwendige weerstand als stroombron of in die richting (ooit ergens op dit forum gelezen / correct me als ik fout zit).....
Snappen doe ik het niet, is analoge techniek :)

Met een stroombron moet het wel lukken, als voorbeeld deze

http://www.instructables.com/id/Simple-Led-driverConstant-current-source-20-mA/

Zou je met aardig wat Volts toch constante stroom hebben...

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #44 Gepost op: 10 januari 2017, 00:47:19 »
Je hebt het bij het rechte eind Robert ;) .

Die CRxxxx batterijtjes zijn vooral ontworpen voor horloges, CV-thermostaten en afstandsbedieningen, waar de stroomopname danwel langdurig heel laag, danwel heel kortstondig heel hoog kan zijn.
De interne weerstand van de batterij (zie het maar als een weerstand in serie met een spanningsbron) voorkomt simpelweg dat er langdurig meer stroom kan gaan lopen dan pakweg 50 mA.

Daarom gaat dat met die LEDs goed. Je trafo heeft echter veel meer vermogen en trekt zich niets aan van het feit dat die LEDs nadat ze eenmaal zijn begonnen met geleiden, niet meer weten hoe ze daar mee moeten stoppen. De stroom neemt toe en de kleur van de LED verandert.
Dit betekent overigens dat je al heel ver heen bent en de LEDs met behoorlijke zekerheid alsnog zullen sneuvelen op hun gewone stroom.

Een weerstand tussen de LEDs en de transformator is absolute noodzaak om doorbranden te voorkomen.

@ Robert: die stroombron is leuk, maar is eigenlijk alleen handig bij serie-schakeling van LEDs. Om de stroom te verlagen (20 mA is vaak heeel erg veel en met die chinese LEDzooi vragen om vroegtijdig overlijden) dien je de weerstand van emitter naar massa te verhogen. Er staat me wel iets bij dat dat niet te ver kon, maar daar ga ik met m'n slaperige kop nu niet even mee rekenen ;)