Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.  (gelezen 16791 keer)

deurenkletser

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #45 Gepost op: 11 januari 2017, 15:00:53 »
Hallo,

Ik heb inmiddels alles aangesloten, maar had de ELCO eerst in serie staan met de string van 3 LED's, hierdoor gingen ze heel flauw branden. Daarna las ik dat dit parallel moest zijn. Ik heb even een schema getekend en zou graag weten of het zo correct is getekend. De ELCO gaat toch enkel maar werken voor de 3 strings van 3 LED's of ook voor een volgend rijtuig? Met andere woorden, gaat die ook werken voor eventueel de andere rijtuigen die op die F1 van de decoder aangesloten worden? Want dat begrijp ik niet goed.

Bedankt!


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #46 Gepost op: 11 januari 2017, 15:09:30 »
Ook voor volgende rijtuig. Voltage heeft geen idee van orde van plaats als het gaat om parallel. De condensator staat over de voeding, waar dat gebeurd is niet van belang. Maar, 2 dingen

1) Als je extra rijtuigen plaatst zonder condensator zal de anti-knipper werking drastisch afnemen. Meer ledjes (of het nu in hetzelfde of volgende rijtuig is) betekend meer stroom = condensator eerder leeg

2) Ik denk niet dat je functie uitgang het leuk gaat vinden als je nog meer dan 470uF aan condensator aan gaat sluiten. Als de condensator leeg is en je schakelt de verlichting aan lijkt de condensator eerst op een kortsluiting. Er gaat dus een grote stroom lopen om hem op te laden. Meer condensatoren is nog meer stroom. En dat kan makkelijk de functie uitgang van je decoder opblazen.

Dat is waarom er vaak een extra weerstand in serie gezet wordt VOOR de condensator.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #47 Gepost op: 11 januari 2017, 17:07:29 »
Misschien ben ik gewoon lui, maar de led verlichting van de Action heb ik achter mijn achtergrond geplakt en zo heb je mooi indirect licht op je baan en kan je een zonsondergang nabootsen, ::)   voor mijn rijtuigen en perrons koop ik kant en klare strips met condensator op de juiste lengte. Kwestie van aansluiten in inplakken en binnen 5 minuten is er weer een wagon voorzien van verlichting en kunnen mijn Preisertjes hun krantje lezen onderweg.  :angel:

deurenkletser

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #48 Gepost op: 11 januari 2017, 20:37:05 »
Dag Timo, bedankt voor je reactie,

Niets, die weerstand is niet nodig, bruggelijkrichter ook niet.

Hier las ik dat die weerstand voor de elco niet nodig was. Is het dan toch beter om er een te plaatsen want er zouden in totaal toch 8 rijtuigen achter die functieuitgang komen, met elk één elco van 470µF 25V.

Kan ik nu best toch een weerstand voor elke elco plaatsen, of het op één elco houden voor de hele serie, maar dan gaat die denk ik niet veel helpen. En is een weerstand van 400 Ohm dan OK of minder gaan?

Voor alle duidelijk, de hele serie komt achter 1 functieuitgang van een functiedecoder type ESU Lokpilot FX v4. Er kan maximum 250mA achter 1 uitgang, elke rijtuig van 9 LED's verbruikt 12mA, dus moet vlot lukken denk ik.

@Cottage Railways. Probleem is dat het dak voorzien is van gaatjes waar de SMD LED's in moeten, anders gebruik ik ook strips ;)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #49 Gepost op: 11 januari 2017, 20:46:19 »
Met 8 rijtuigen, zeker! 8x 470uF maakt 3760uF, om dat op te laden loopt er een aardige tijd een aardig grote stroom. Dat gaat een functieuitgang je niet in dank afnemen.

De waarde van de weerstand is een beetje afhankelijk van de spanning (heb je echt maar 15,5V?) en wat de functieuitgang nog overleefd. Ik zou denk ik zelf al snel voor 220Ohm of meer gaan. 400Ohm is dus zeker een vellige inzet.

Eén elco kan maar dan is het anti-knipper effect wel echt minimaal.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

deurenkletser

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #50 Gepost op: 11 januari 2017, 21:07:09 »

De waarde van de weerstand is een beetje afhankelijk van de spanning (heb je echt maar 15,5V?) en wat de functieuitgang nog overleefd. Ik zou denk ik zelf al snel voor 220Ohm of meer gaan. 400Ohm is dus zeker een vellige inzet.

Eén elco kan maar dan is het anti-knipper effect wel echt minimaal.


Timo

Ja, één elco lijkt me idd te weinig. Goed, dan ga ik voor elke Elco in serie (dus voor de + pool) een weerstand van 400 Ohm plaatsen. Dit levert dan toch geen gevaar op voor de Elco en/of de uitgang van de functiedecoder?

Ja, heb al regelmatig gemeten, steeds 15,2 - 15,5V uit de uitgang, niet meer. Ze zeiden me ook dat dit weinig is, maar heb toch al geregeld eens gemeten... Of mijn multimeter moet defect zijn...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #51 Gepost op: 11 januari 2017, 21:21:30 »
Dit levert dan toch geen gevaar op voor de Elco en/of de uitgang van de functiedecoder?
Tegendeel, het beschermd juist :) Enige is dat de stroom voor je ledjes er ook door moet dus ietsjes dimmer zullen branden. Ook doet het een kleinbeetje af aan het anti-knipper effect. Maarja, beter dat dan een opgeblazen decoder elke keer als je van een stam rijtuigen de verlichting inschakelt  ;D
Ja, heb al regelmatig gemeten, steeds 15,2 - 15,5V uit de uitgang, niet meer. Ze zeiden me ook dat dit weinig is, maar heb toch al geregeld eens gemeten... Of mijn multimeter moet defect zijn...
Wel laag maar kan wel hoor. Sommige centrales hebben een lagere spanning, zeker als ze ingesteld zijn voor N.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

deurenkletser

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #52 Gepost op: 11 januari 2017, 21:32:29 »
Wel laag maar kan wel hoor. Sommige centrales hebben een lagere spanning, zeker als ze ingesteld zijn voor N.

Timo

OK, dat is duidelijk, gaan we proberen.

Het is gewoon HO hier, en ik gebruik een MultiMaus voor besturing en die zet ook de spanning op de baan. Mss niet slechts voor de LED's dat ze dan ook wat minder gaan branden :)

deurenkletser

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #53 Gepost op: 14 januari 2017, 23:16:51 »
Goed weerstand voor de + pool geplaatst. Alles lijkt prima te werken. Echter is de verlichting toch iets te fel. Dus zou graag extra weerstand plaatsen. In het schema hierboven (post bovenaan page 4), staat er per 3 leds een weerstand van 2k7 Ohm. Ik zou nu een extra gemeenschappelijke weerstand willen plaatsen voor de 3 strengen samen. Een van 2k7 Ohm. Mag dit? Geeft dit problemen qua warmte? Blijft 15.5V.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #54 Gepost op: 16 januari 2017, 09:41:28 »
Je bedoelt naar de weerstand per led een extra 2k7 in serie? Dit zal geen probleem zijn (zelfs direct over de 15V verstookt dat maar 0,08W). Zet hem dan wel na de condensator. Maar 2k7 zal denk ik wat te veel zijn. Daarmee zullen ze op grofweg op 1/6 van het vermogen nu branden en dat lijkt me een aardig heftige stap omlaag.

Ow, en misschien ten overvloede maar meldt het toch even. Als je zo een condensator op de functieuitgang gebruikt heeft dimmen op de decoder geen zin. Zorg dan ook dat de uitgang op de decoder niet gedimd is.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

deurenkletser

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #55 Gepost op: 17 januari 2017, 20:37:22 »


Bedankt, nee ik bedoelde eigenlijk 1 extra weerstand voor de 3 strengen samen. Heb nu een 2K2 genomen en kom op dit resultaat:

(Het gaat om het linkse rijtuig)




En ik kwam van dit resultaat:



Dus 0,08W is geen probleem voor die weerstand. Dan kan ik het dak er op doen :)

Alvast bedankt voor alle hulp. Anders was ik hier niet geraakt!
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2017, 23:29:13 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #56 Gepost op: 17 januari 2017, 21:03:36 »
OK, dat is duidelijk, gaan we proberen.

Het is gewoon HO hier, en ik gebruik een MultiMaus voor besturing en die zet ook de spanning op de baan. Mss niet slechts voor de LED's dat ze dan ook wat minder gaan branden :)
Staat de functie-uitgang niet toevallig 'gedimd' ingesteld? Dit is een blokspanning waarvan de duty-cycle gevariëerd wordt met hoge frequentie, waardoor wij een gemiddelde waarde zien: het gaat zo snel dat onze ogen dat niet kunnen volgen.

Het nadeel is dat de meeste multimeters niet zo goed overweg kunnen met dergelijke spanningen en afwijkende waardes aan gaan geven.

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #57 Gepost op: 18 januari 2017, 10:47:23 »
Even iets heel anders (geen geknutsel dus)
Die warmwitte strips van A****n van 5 meter voor €14,95: geven die een beetje prettig en vooral voldoende licht voor in de koof boven een modelbaan. Desnoods in twee- of drievoud? Wie heeft ervaring?
En ja - ik weet dat ze rechtstreeks uit China goedkoper zijn, maar dit vind ik nu eenmaal makkelijker.
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #58 Gepost op: 18 januari 2017, 15:31:46 »
Staat de functie-uitgang niet toevallig 'gedimd' ingesteld? Dit is een blokspanning waarvan de duty-cycle gevariëerd wordt met hoge frequentie, waardoor wij een gemiddelde waarde zien: het gaat zo snel dat onze ogen dat niet kunnen volgen.

Het nadeel is dat de meeste multimeters niet zo goed overweg kunnen met dergelijke spanningen en afwijkende waardes aan gaan geven.
Die spanning kun je wel gelijkrichten, dan krijg je gelijkspanning die wel goed te meten is.
Tel er voor de gelijkrichter 0,5 V bij op en je hebt een redelijk zuiver resultaat.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: LED-verlichting bij Action, voor knutselaars.
« Reactie #59 Gepost op: 18 januari 2017, 16:37:23 »
Citaat
Desnoods in twee- of drievoud? Wie heeft ervaring?

Ik gebruik 2 strips warm wit en 1 strip wit in mijn frieslijst, werkt prima.
Per strip heb ik ook een schakelaartje gebruikt om ze aan/uit te zetten.

Groet Jaap


Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl