Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
  

Auteur Topic: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails  (gelezen 3393 keer)

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Gepost op: 14 October 2016, 15:37:43 »
Nadat ik de afgelopen dagen ben gaan rondneuzen wat voor een DCC Booster ik nodig zou hebben ben ik het volgende tegen gekomen, en heb daar tot op heden nog geen antwoord op weten te vinden.

Situatie schets:
Intellibox 2 met een Viessmann 16V AC voeding. Railspanning 20,2V AC.

Nu vind ik de stijging al apart, zeker nadat ik de handleiding van de Digikeijs DR5033 gelezen heb.
De maximale ingangsspanning van 19V DC levert 17,8V AC op de rails. Nu is mij bekend dat een spanningsverschil in springend gedrag bij je locs uit als deze de scheiding passeren.

Hoe moet ik dit nu zien en wat kan ik eraan doen om dit goed gelijk te trekken zodat er geen springend gedrag optreed. Iemand ervaring met de IB2 en DR5033?

Paul.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2016, 15:42:18 »
Volgens mij zijn dat twee verschillende typen boosters. De IB heeft een zogenaamde common ground versterker, de DR5033 is een zogenaamde H-brug versterker. Die kan je sowieso niet combineren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2016, 15:48:30 »
Volgens mij zijn dat twee verschillende typen boosters. De IB heeft een zogenaamde common ground versterker, de DR5033 is een zogenaamde H-brug versterker. Die kan je sowieso niet combineren.
Even een knip-plaksel uit de handleiding:
- Intellibox(I, I-IR, COM, Basic en II)/Fleischmann™ TwinCenter™/Piko™ PowerPox: Via de LocoNet-B uitgang van de centrale aan de L.NET ingang van de DR5033.
- Intellibox(I, I-IR): Via de CDE aansluting van de centrale an de CDE ingang van de DR5033.
De L.NET ingangen zijn qua RailSync signaal (pin 1 en 6) 100% galvanisch gescheiden.
Bij gebruik van een standaard L.NET kabel wordt door de L.NET infrastructuur een koppeling van de GND van Centrale en ALLE L.NET modules (dus ook de DR5033) tot stand gebracht !!
Normaalgesproken levert dit geen problemen op.
Copyright: Digikeijs.

Kortom, het zou gewoon moeten werken op een IB. Vandaar dan ook mijn vraag.

Paul.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2016, 16:08:35 »
Tja, ik lees dit in de handleiding.

"Digikeijs beveelt aan de DR5033 NIET te gebruiken in combinatie met z.g. Common-Ground systemen of centrales die het Märklin™ Motorola™ produceren. Mocht u dit toch op eigen risico willen proberen, zorg dan in ieder geval voor een isolatie van BEIDE rails, c.q. de Middelgeleider en BEIDE rails !!"
De DR5033 is heel goed aan te sluiten op de IB, maar bij mijn weten is het niet verstandig een common ground booster en een H-brug booster beide op de baan aan te sluiten.

Het spanningsverschil wordt mede veroorzaakt doordat de uitgangsspanning van de versterker in de IB niet gestabiliseerd is en de uitgangsspanning van de DR5033 wel (neem ik aan). Het is vrij normaal dat de digitale uitgangsspanning van de IB een paar volt hoger is dan de AC ingangsspanning en tevens afhankelijk is van de belasting. De uitgangsspanning van de DR5033 wordt gestabiliseerd ofwel vastgepind op een bepaalde spanning.

Hoe heb je de spanning trouwens gemeten?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2016, 16:13:19 »
Henk,

Jouw quote zal inderdaad ook zo bij mij uitgevoerd worden d.m.v. scheiding van beide railstaven daar ik in modulevorm alles zal opbouwen.

De spanning van de DR5033 is uit de handleiding, die van de IB heb ik gemeten met een multimeter daar ik niks in de handleiding heb gevonden. Er stond geen belasting op de IB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2016, 16:15:57 »
Intellibox 2 met een Viessmann 16V AC voeding. Railspanning 20,2V AC.

Nu vind ik de stijging al apart,
Die stijging zit hem in de definitie van de verschillende spanningen. Bij AC wordt standaard de z.g. effectieve waarde opgegeven. Na gelijkrichting en afvlakking krijg je een gelijkspanning die gelijk is aan de topspanning van de sinus en die ligt 40% hoger. Bij 16V AC krijg je dus 22,4VDC. In de booster treedt wat spanningsverlies op waardoor de uiteindelijke digitale spanning ergens tussen de 20 en 22V komt te liggen.

De 5033 moet je kennelijk met gelijkspanning voeden, en dan heb je alleen te maken met het spanningsverlies in de booster.

Overigens krijg je bij digitaal geen springend gedrag op de sectieovergang. De snelheid wordt in de decoder bepaald op grond van de digitale informatie, en niet op grond van de railspanning. Wel is het zo dat, als de overgang wordt overbrugd, de booster met de hoogste spanning het leeuwendeel van de stroom gaat leveren. Niet alleen aan de loc die op de overgang staat, maar aan alle treinen in beide sectie. En dat kan er toe leiden dat die booster wordt overbelast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2016, 16:18:16 »
Je kan de digitale uitgangsspanning niet zomaar vaststellen met een multimeter. Het is geen gewone wisselspanning. Klaas heeft al jaren een prima uitleg op zijn site staan.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

Ik zou beide boosters niet combineren. Al is het alleen maar omdat je het spanningsverschil niet zomaar krijgt weggewerkt. Maar misschien denk ik er te zwaar over.

@Klaas, de DR5033 wordt met voeding geleverd.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2016, 16:20:44 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2016, 16:19:39 »
Klaas,

Met overbruggen bedoel je dan letterlijk verbinding tussen de IB en de booster via de railassen of een common ground en/of eventueel een loc/rijtuig die precies op de scheiding staat en stroom af neemt?


Henk,

Stukken duidelijker dankzij je link.

De ultieme vraag dan maar, zijn de IB2 en DR5033 nou wel of niet te gebruiken naast elkaar zonder dat beide(!) railstaven elkaar raken?
« Laatst bewerkt op: 14 October 2016, 16:28:59 door vanDyk »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2016, 16:31:35 »
Waarom wil je de IB2 en de DR5033 tegelijk op de baan aansluiten?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2016, 16:34:00 »
Naar mijn mening betaalbaar en niet complex.

Ik heb zelfbouw overwogen, maar werd er niet veel wijzer uit. Solderen en elektronica is niet het probleem. Maar zodra ik lees over software wat je met gebruiken om alles in te stellen en daar is dan weer een gebrek aan informatie over, dan val je al snel terug op wat aangeboden wordt op de markt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2016, 16:34:00 »
Paul, ik bedoel inderdaad een overbrugging via een loc of via een stroomafnemend rijtuig.
Je kan de rails tussen de secties wel isoleren, maar op het moment dat er een loc overheen rijdt worden ze toch even hard met elkaar verbonden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2016, 16:36:17 »
Nou ja, ik weet natuurlijk niet hoe je baan in elkaar zit en hoeveel stroom je nodig denkt te hebben. Maar het is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk om de baan alleen met losse boosters te voeden en de versterker in de IB te gebruiken om de wissels en seinen aan te sturen en te voeden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2016, 16:36:28 »
@Klaas, de DR5033 wordt met voeding geleverd.
Had ik overheen gelezen. Had alleen maar in de handleiding gekeken en die is uiterst vaag op dit punt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #13 Gepost op: 14 October 2016, 16:41:58 »
Nou ja, ik weet natuurlijk niet hoe je baan in elkaar zit en hoeveel stroom je nodig denkt te hebben. Maar het is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk om de baan alleen met losse boosters te voeden en de versterker in de IB te gebruiken om de wissels en seinen aan te sturen en te voeden.
Zo had ik het nog niet eens bekeken.

Om je een beter idee te geven van hoe en wat. De baan zal bestaan uit 15 modules om in een rondje gelegd worden. Het station heeft 5 sporen en het schaduwstation heeft 9 doorgaande en 7 kop sporen. I.v.m. de hoeveelheid slurpers heb ik minimaal 2 secties nodig met eigen booster.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Voedingsspanning verschil tussen trafo en rails
« Reactie #14 Gepost op: 14 October 2016, 16:46:43 »
Wat bedoel je met slurpers? Het benodigd vermogen is niet afhankelijk van het aantal meters spoor, maar van de treinen die er op staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.