Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 12:34:57
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bellejt
Vandaag om 12:16:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:15:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:36:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08

Auteur Topic: DR4024 rode led dooft niet  (gelezen 14959 keer)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR4024 rode led dooft niet
« Reactie #30 Gepost op: 04 November 2016, 13:56:17 »
... Je moet een duidelijk "klik" van het relais kunnen horen.

Dan moet je wel heel goed luisteren, het relais in de DR4102 schakelt met een nauwelijks hoorbaar "tikje"...  ;)

Bert

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 04 November 2016, 14:01:51 »
Ik ken het specifieke relais niet maar ik heb nog nooit een relais gehad wat je niet kan horen. Maar het kan wel zacht zijn dus vandaar geen servo eraan en het is natuurlijk ook niet handig om de radio aan te hebben of een andere vorm van herrie.

En wil je het echt zeker weten, pak dan een lampje :)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

spip

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 04 November 2016, 14:21:28 »
Ik heb het geprobeerd maar hoor geen tikje (ook zonder radio  :laugh:).

Tijd voor een erg domme vraag: hoe kan ik die dcc adressen bedienen? Denk vooral basis aub. Ik snap niet wat ik moet doen  :o

Gr. Mic.

spip

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 04 November 2016, 14:23:34 »
Is het handig om een DinaSys dummy signaal R/Gr/Ge aan te schaffen? Zie ik dan lampjes branden wanneer ik de wissel omzet?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 04 November 2016, 14:46:16 »
Tijd voor een erg domme vraag: hoe kan ik die dcc adressen bedienen? Denk vooral basis aub. Ik snap niet wat ik moet doen  :o
Hoe schakel je je wissels ;) Dan bedien / schakel je een adres  ;D

Is het handig om een DinaSys dummy signaal R/Gr/Ge aan te schaffen? Zie ik dan lampjes branden wanneer ik de wissel omzet?
Kan, maar een lampje moet ook werken. Gewoon een lampje van de huisjes ofzo. Of een multimeter.

Timo

spip

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 04 November 2016, 15:19:30 »
Ja op de 4 servo uitgangen (s1-s4) maar hoe dan op de out 5-8?? Daar kan ik geen servo aanhangen of ergens op de z21 schakelen....

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 04 November 2016, 16:41:49 »
De z21 ziet daar allemaal geen verschil in. Die stuur gewoon een schakel commando naar wat luistert (en dat kan ook niets zijn). Of dat nu een wissel, een servo, verlichting, een sein etc bestuurd heeft de z21 geen weet van. Zolang er maar iets is dat luistert naar het uitgezonden adres zal er iets gebeuren.

Standaard in preset 0 zijn de eerste vier adressen voor de servo's en de vier opvolgende voor de OUT's. Dus als de servo op S1 reageert op adres 6 zal OUT5 reageren op adres 10.

Maar idee is juist voor de polarisatie dat het relais (dus de OUT) samen schakelt met de servo. En daarvoor is juist preset 1. Staat die ingesteld dan schakel je met hetzelfde adres zowel de servo als de OUT. Dus schakel je S1 met adres 6 dan schakel je OUT5 ook met adres 6.

En aan die OUT kan je gewoon een lampje hangen.

Timo

spip

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 04 November 2016, 17:02:29 »
Top!
Probeer het morgen door een lampje aan te hangen. Ik kan die outs niet los schakelen maar dan natuurlijk wel zien of de servo en het lampje tegelijk reageren waardoor de decoder dus in preset 1 staat.

Wat voor een lampje heb ik dan nodig? Hoeveel volt?

Gr. Mic.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 04 November 2016, 17:24:31 »
Ik kan die outs niet los schakelen
In preset 1 niet maar dat is juist wat je wilt! Staat hij nog op preset 0 dan kan je hem ook schakelen maar dan 4 adressen hoger. Dus als je S1 schakelt met adres 10 schakelt OUT5 op adres 14.

maar dan natuurlijk wel zien of de servo en het lampje tegelijk reageren waardoor de decoder dus in preset 1 staat.
Dat zou er inderdaad moeten gebeuren als hij op preset 1 staat.

Wat voor een lampje heb ik dan nodig? Hoeveel volt?
Hoeveel volt je er in stopt in POWER. Maar een klassiek lampje voor in een huisje is een makkelijke omdat veel dit wel hebben liggen. Een ledje met weerstand (+-1k) werkt ook prima maar moet je de polariteit wel goed doen. Misschien in dit geval makkelijker om het bij een lampje te houden. Is er minder wat er fout kan gaan  ;D

Timo

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #39 Gepost op: 04 November 2016, 20:55:24 »
Hallo Mic en Timo,

Sorry dat ik me even meld, maar is het nou niet handiger om er eerst zeker van te zijn dat de DR4024 inderdaad via CV47 = 1 in de preset 1 stand is gekomen zonder al dat verdere gedoe met servo's, lampjes of ledjes en relais die al of niet hoorbaar tikken op al of niet dezelfde wisseladressen?  :-\

Wij vermoeden nu dat de decoder niet in preset 1 komt.

Ik had al op 20 oktober in reactie # 25 een heel eenvoudige methode aangegeven om de actieve preset van de DR4024 te bepalen, zelfs zonder aangesloten servo's, DR4102's, lampjes en wat er nog meer op aangesloten zou kunnen worden...

Gewoon de "kale" DR4024, zonder toeters en bellen, gewoon via het daarop al aanwezige rode ledje, dat elke keer even oplicht als de DR4024 een voor hem geldend wisseladres (= DCC-adres) langs ziet komen...

...
Eerst decoder in preset 1 gezet (is niet te controleren of dat daadwerkelijk lukt).

De actieve preset is wel te controleren:

1. Reageert de DR4024 op acht achtereenvolgende DCC-adressen dan staat hij in Preset 0 of Preset 2
2. Reageert de DR4024 op vier achtereenvolgende DCC-adressen dan staat hij in Preset 1
3. Reageert de DR4024 op twee achtereenvolgende DCC-adressen dan staat hij in Preset 3

Het reageren op DCC-adressen is te zien aan het kort oplichten (aan/uit) van de rode led tijdens het schakelen van de reeks achtereenvolgende adressen. Om dit te controleren hoef je helemaal geen servo of DR4102 aangesloten te hebben.
...

Dus gewoon het eerste wisseladres van de DR4024 schakelen, rode ledje licht even op, daarna het volgende wisseladres schakelen, enz. Zo achtereenvolgens doorgaan tot het ledje niet meer oplicht...
Gewoon tellen bij hoeveel achtereenvolgende wisseladressen het ledje oplicht, dat zijn er òf acht, òf vier, òf twee.
En als je preset 1 correct hebt ingesteld moeten dat er dus vier zijn...
Bij elk ander aantal staat de DR4024 niet in preset 1 en zullen de DR4102's niet correct schakelen.

En als het rode ledje al niet oplicht bij het eerste gewenste (dus inmiddels ingestelde) wisseladres, dan is het eerste wisseladres voor de DR4024 (nog) niet correct ingesteld...

Zolang het niet is gelukt om preset 1 in te stellen is testen met aangesloten servo's, relais en rails/wissels zinloos: als het relais niet correct bekrachtigd wordt zal er altijd bij het berijden van het wissel kortsluiting op het puntstuk blijven optreden, òf in de rechtdoorstand, òf in de afbuigende stand...

... hoe kan ik die dcc adressen bedienen? Denk vooral basis aub. Ik snap niet wat ik moet doen  :o

Mic, weet je inmiddels wel hoe je wissels moet schakelen op de z21? En weet je ook hoe je via de z21 een CV in de DR4024 (dus een preset) moet aanpassen? Als die basiskennis (nog) niet aanwezig is wordt het moeilijk om CV's en wisseladressen op de DR4024 in te stellen en vervolgens de juiste werking te controleren...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 04 November 2016, 22:10:51 door Bert_Apd. Reden: kleine correcties/aanvullingen »

spip

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 05 November 2016, 00:10:37 »
Hoi Bert en Timo,

Ik heb op de onderste laag van mijn baan zeven wissels die ik met dezelfde decoders en analoge servo's omzet. Ook de DR410 (keerlusmodule) werkt als een zonnetje. Boven, in zicht heb ik voor slankere wissels met puntstuk gekozen. Ik heb de decoder aangesloten en kan de wissel via de Z21 bedienen waardoor de servo draait. Met eerdere hulp van Ronald lukt het ondertussen ook om de uitslag van de servo's af te stellen.

Bij de puntstukwissels zit dus een probleem waarbij ik steeds kortsluiting krijg bij het rijden over het puntstuk. Een kant gaat goed, wissel om en andere kant geeft sluiting. Draai ik de draden vanuit de interface om is de kortsluiting aan de andere zijde.

Ik kan de servo's aan de decoder hangen en wanneer ik de wissels op de Z21 omzet, draaien ze. So far so good  (y)

Nu zou ik dus, de aanwijzing van Bert volgend, de outs 5 t/m 8 moeten bedienen. Dat is een probleem, hoe doe ik dat? Waar moet ik dan op drukken? Niet op een wissel, waarop dan wel?

Gr. Mic.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #41 Gepost op: 05 November 2016, 08:16:08 »
Goedemorgen Mic,

Je hebt dus onder de tafel de wissels (zonder polarisatie, dus zonder DR4102) wel werkend gekregen, blijkbaar zonder zelf een specifieke preset van de DR4024 in te stellen. Kan ook zonder, want je gebruikt de OUT's daarvan dus niet.

En nu moet je, om je slanke wissel te gebruiken, het puntstuk wel polariseren en dus dat gaan schakelen via de OUT's.

Nu zou ik dus, de aanwijzing van Bert volgend, de outs 5 t/m 8 moeten bedienen.

Nee, OUT's 5 t/m 8 moet je niet bedienen, ze moeten gekoppeld worden aan dezelfde wisseladressen van de servo's...

Daarvoor dien je het volgende te doen...

Om de DR4024 te gebruiken voor wissels met polarisatie moet je de DR4024 eerst in de Preset 1 configuratie zetten door via CV- of POM-programmering in CV47 waarde "1" te zetten. Daardoor krijgt de DR4024 slechts 4 wisseladressen en worden servo's en OUT's aan elkaar gekoppeld. De OUT's schakelen daarna automatisch mee op hetzelfde wisseladres van de betreffende servo: het eerste wisseladres schakelt servo1 + OUT5, het tweede wisseladres schakelt servo2 + OUT6, het derde wisseladres schakelt servo3 + OUT7 en het vierde wisseladres schakelt servo4 + OUT8.

Vraag: Heb je de DR4024 via CV47=1 in de Preset 1 configuratie gezet?

Zo nee, doe dit dan eerst want anders zal de polarisatie nooit kunnen werken.

Wanneer je de DR4024 al wel via CV47 = 1 in de Preset 1 configuratie hebt gezet, controleer dan of je dat inderdaad is gelukt. Dat kun je doen door vanaf het eerste wisseladres van de DR4024 achtereenvolgens vijf wisseladressen te schakelen. Heeft de DR4024 bijvoorbeeld als eerste wisseladres 21 gekregen, dan schakel je achtereenvolgens 21, 22, 23, 24 en 25. Bij het schakelen zal elke keer het rode ledje op de DR4024 even oplichten.
Als je Preset 1 goed hebt ingesteld dan zal het ledje oplichten bij het schakelen van 21 t/m 24, bij adres 25 (en ook de daarop volgende) mag het ledje dan niet meer oplichten. Gebeurt dat wel, dan staat de DR4024 niet in Preset 1...

Pas wanneer je de DR4024 in Preset 1 hebt gekregen zullen de OUT's vanzelf met de wisseladressen van de servo's meeschakelen en de op de OUT's aangesloten DR4102's gaan bedienen, die dan door het omschakelen van het daarin aanwezige relais de polarisatie van het puntstuk besturen.

Bij de puntstukwissels zit dus een probleem waarbij ik steeds kortsluiting krijg bij het rijden over het puntstuk. Een kant gaat goed, wissel om en andere kant geeft sluiting. Draai ik de draden vanuit de interface om is de kortsluiting aan de andere zijde.

Dit geeft juist aan dat de DR4102 niet wordt aangestuurd door de betreffende OUT: hij schakelt niet omdat mogelijk Preset 1 (nog) niet correct is ingesteld....

Precies wat ik ook al eerder schreef:

Zolang het niet is gelukt om preset 1 in te stellen is testen met aangesloten servo's, relais en rails/wissels zinloos: als het relais niet correct bekrachtigd wordt zal er altijd bij het berijden van het wissel kortsluiting op het puntstuk blijven optreden, òf in de rechtdoorstand, òf in de afbuigende stand...

Ik hoop dat je het vandaag werkend kunt krijgen...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 November 2016, 12:45:24 door Bert_Apd. Reden: Opmaak gecorrigeerd »

spip

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 05 November 2016, 13:13:32 »
Hoi Bert,

Ik snap de koppeling tussen S en out. Ik heb ook al tientallen malen getracht de decoder in preset 1 te krijgen. De kortsluiting blijft bestaan. Daarom twijfel ik of de decoder daadwerkelijk in preset 1 staat. Nogmaals ik kan de wissels omzetten en de servo's reageren. Ik snap niet wat jij zegt met 5 wissels, er kunnen geen 5 wissels bediend worden.

Ik heb de decoder via Z21 als volgt in preset 1 proberen te krijgen:

Gr. Mic..

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #43 Gepost op: 05 November 2016, 14:00:40 »
Mic,

Heb je, voor dat je probeert via POM de DR4024 in preset 1 te zetten, wel het "program knopje" op de DR4024 ingedrukt? Anders kun je de DR4024 niet programmeren...

1. Program knopje op DR4024 indrukken, rode led gaat aan en moet blijven branden
2. Via POM (9999) CV47 =1 zetten
3. Program knopje op DR4024 (de rode led moet nog steeds branden!) weer indrukken, rode led gaat uit

Daarna moet de DR4024 in preset 1 komen...

Ik snap niet wat jij zegt met 5 wissels, er kunnen geen 5 wissels bediend worden.

Waarom niet? Je kunt toch via een schakelpaneel op de Z21 gewoon een willekeurig wisseladres rood/groen schakelen?
Ook al is dat wissel niet fysiek aanwezig? Of schakel je vanuit een specifiek baanontwerp?

Heb je misschien een MultiMaus die op de Z21 aangesloten kan worden?

Welk wisseladres heeft jouw eerste wissel op de betreffende DR4024?

Zitten daar meerdere wissels op of maar één?

Welk wisseladres heeft het wissel dat met polarisatie via de DR4102 geschakeld moet worden?

Bert
« Laatst bewerkt op: 05 November 2016, 14:30:16 door Bert_Apd. Reden: Program knop DR4024 indrukken voordat POM kan »

spip

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 05 November 2016, 14:40:50 »
Bedankt! Muntje is gevallen...... Ik heb 5 wisseladressen (7 t/11) gemaakt.

De decoder geeft een rood ledje bij 7 t/m 10. Ergo de preset staat in 1.

Scheelt dat te weten  ;D

Echter waarom dan die vermaledijde kortsluiting  >:(