Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 08:22:09
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 07:53:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 07:44:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46

Auteur Topic: DR4024 rode led dooft niet  (gelezen 14942 keer)

spip

• Offline Offline
Re: DR4024 rode led dooft niet
« Reactie #15 Gepost op: 17 October 2016, 18:56:07 »
Dus niet zoals in de handleiding staat  ???

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #16 Gepost op: 17 October 2016, 19:04:19 »
Dat is in principe hetzelfde als in de handleiding. Als ik zo de foto van je wissel bekijk bestaat jouw puntstuk uit de twee binnenste spoorstaven (de spoorstaven in de V). Je zal die twee spoorstaven moeten isoleren van de rest van de baan en via de puntstuk-polarisatie mogen voeden. Anders heb je kortsluiting in je baan.

De blauwe en rode draad aansluiten op de buitenste twee spoorstaven en de witte op het puntstuk.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

spip

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 17 October 2016, 19:12:26 »
Hoi Ronald,

De twee binnenste zijn geïsoleerd (isolatie is bruin dus je ziet het moeilijk op de foto  :)). Volgens de Digikeijs moet ik op 1 railsweg isoleren, dat heb ik gedaan. Moet het op de 2 buitenste rails, kan ik doen. Hoop dat het me dan niet weer een decoder en interface kost maar ik ben redelijk desperaat  :'(

Groet, Mic.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #18 Gepost op: 17 October 2016, 19:27:49 »
Moet het op de 2 buitenste rails, kan ik doen. Hoop dat het me dan niet weer een decoder en interface kost maar ik ben redelijk desperaat 

Ja, dat kan op de buitenste twee spoorstaven. Dat heb ik bij mijn baan ook, zie bericht: Bedrading, zo goed als gereed....
en eventueel alternatief voor die van digikeijs Alternatief polarisatie Lees ook even dit stuk over puntstuk-polarisatie: puntstuk polariseren.

In wezen is het niet meer dan een monostabiel relais wat via de uitgang van de DR4020 / DR4024 geschakeld wordt. De decoder en het polarisatie-relais zouden er geen last van moeten hebben van sluiting op de baan.  :)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2016, 19:30:13 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #19 Gepost op: 17 October 2016, 20:06:54 »
Toch even een opmerking...

Hoop dat het me dan niet weer een decoder en interface kost maar ik ben redelijk desperaat  :'(

De decoder en het polarisatie-relais zouden er geen last van moeten hebben van sluiting op de baan.  :)

Klopt in principe, maar als je de plus en min aansluiting van het DC polarisatie-relais verwisselt (ongeacht Digikeijs of Conrad produkt) blaas je wel de OUTx van de DR4024 op vanwege kortsluiting.... En mogelijk ook nog de ingangszijde (met vrijloopdiode) van het polarisatierelais zelf...

En die vergissing merk je pas als je rook ziet... dus te laat...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 17 October 2016, 20:26:12 door Bert_Apd »

spip

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 19 October 2016, 16:18:11 »
Bedankt voor jullie reacties. Omdat het me toch boven de pet blijft gaan heb ik de aansluitingen neergelegd zoals jullie (naar wat ik meen te begrijpen  :)) bedoelen.

Klopt dit zo? Dan soldeer ik alles en sluit ik het zo aan om weer een poging te wagen!

Gr. Mic.

spip

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 October 2016, 16:19:38 »

« Laatst bewerkt op: 26 October 2016, 23:05:48 door NS264. Reden: foto\'s samengevoegd 1 bericht. »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 19 October 2016, 17:24:38 »
Hoi Mic,

Foto's mogen ook wel in één antwoord hoor  ;)

Maar dat ziet er goed uit. Alleen kan het nog zijn dat je rode en blauwe draad om moet draaien als de boel kortsluiting maakt. Ligt er namelijk maar net aan hoe je de servo onder de baan plaatst.

Ook mogen de rode en blauwe draad aan je ringleiding (dus de draden naar de z21) ipv aan de wissel. Scheelt je solderen. Ook hier is het afhankelijk hoe om ze eraan moeten aan hoe de servo er onder zit.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #23 Gepost op: 19 October 2016, 17:27:03 »
Hallo Mic/spip,

Naar mijn  idee heb je nu (bijna?) alles goed aangesloten, alleen de aansluiting van de DR4102 naar de rails van het wissel is mogelijk niet juist. Dit is namelijk afhankelijk hoe je de servo onder het wissel hebt gemonteerd.

Normaal zou het wissel via de servo als volgt moeten schakelen:

- Schakel je "GROEN (Wissel Recht)" bij instelling Preset 1 dan wordt uitgang OUTx actief (AAN), waardoor het relais in de DR4102 geactiveerd wordt en de verbinding "grijze draad (hartstuk)" naar de linker aansluiting (bij jou nu de "rode draad") schakelt.

- Schakel je "ROOD (Wissel Afbuigend)" bij instelling Preset 1 dan wordt uitgang OUTx  niet actief (UIT),  waardoor het relais in de DR4102 in de ruststand komt en de verbinding "grijze draad (hartstuk)" naar de rechter aansluiting (bij jou nu de "blauwe draad") schakelt.

Als dit bij jou ook het geval is dan zitten de rode en blauwe aansluiting op de rails van het wissel nu net verkeerd om waardoor tijdens het rijden over het hartstuk (bij rechtdoor èn afbuigend) steeds kortsluiting ontstaat: je Z21 schakelt de baanspanning daardoor uit.
Je kunt dit rustig even uitproberen, er gaat echt niets stuk.

Treedt die kortsluiting op het hartstuk op dan dien je alleen de rode en blauwe aansluiting op het wissel om te draaien, daarna moet er geen kortsluiting meer optreden tijdens het rijden over het wissel.

Vergeet je niet Preset 1 (CV47 = 1) op de DR4024 in te stellen?
Anders werkt de polarisatie van het hartstuk via de bij de servo behorende OUTx niet en ontstaat er ook kortsluiting op het hartstuk, maar dan alleen bij òf rechtdoor òf afbuigend...  ::)

Groeten,
Bert

PS: Timo was net eerder...  ;)
« Laatst bewerkt op: 19 October 2016, 17:51:53 door Bert_Apd. Reden: Preset 1 niet vergeten... »

spip

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 October 2016, 16:06:57 »
Helaas geen geslaagde poging!

Eerst decoder in preset 1 gezet (is niet te controleren of dat daadwerkelijk lukt).
Rode en blauwe draad van interface naar rails omgewisseld.
Servo (nieuw uit de verpakking) in decoder geprikt. Daarna ging de rode programmeer led knipperen. Vervolgens draaide de servo en begon de decoder nog sneller te knipperen en werd warm. Stroom eraf gehaald en even gewacht. Stroom weer aan en de decoder komt niet meer in programmeer stand, rode led wil niet meer branden. Groene led doet het wel.

Morgen naar Zwolle, Picommit. Wellicht dat zij mij kunnen helpen. Ik denk dat ik een vreselijke basis fout maak. Mogelijk zo voor de hand liggend dat jullie die proberen te helpen het niet vermoeden  ;)

Groet, Mic.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #25 Gepost op: 20 October 2016, 16:16:09 »
Jammer dat het niet lukt, ik heb geen idee wat er fout gaat...  :-\

Eerst decoder in preset 1 gezet (is niet te controleren of dat daadwerkelijk lukt).

De actieve preset is wel te controleren:

1. Reageert de DR4024 op acht achtereenvolgende DCC-adressen dan staat hij in Preset 0 of Preset 2
2. Reageert de DR4024 op vier achtereenvolgende DCC-adressen dan staat hij in Preset 1
3. Reageert de DR4024 op twee achtereenvolgende DCC-adressen dan staat hij in Preset 3

Het reageren op DCC-adressen is te zien aan het kort oplichten (aan/uit) van de rode led tijdens het schakelen van de reeks achtereenvolgende adressen. Om dit te controleren hoef je helemaal geen servo of DR4102 aangesloten te hebben.

Morgen naar Zwolle, Picommit.

Ik ben benieuwd wat er bij jou aan de hand is...

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 20 October 2016, 16:34:30 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvulling »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #26 Gepost op: 01 November 2016, 08:24:32 »
Hallo Mic/spip,

Hebben ze je bij PiCommIT kunnen helpen en zo ja, wat was de oorzaak van jouw probleem?

Groeten,
Bert

spip

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 04 November 2016, 11:06:39 »
Hoi Bert,

Ik ben blij dat ik geweest ben. Helaas is mijn probleem nog niet opgelost.

Ik heb 3 voedingen meegenomen. De trafo levert te weinig waardoor door spanningsverlies de decoder of de servo het niet aankan.

Ook heb ik digitale servo's gekocht omdat de analoge ook minder constant werken en natuurlijk een nieuwe decoder om degene die gesmolten is te vervangen.

Thuis alles aangesloten, een schietgebedje gedaan en de spanning erop gezet. Tot onze (ik werk samen met mijn vader aan de baan) vreugde geen kortsluiting. Echter tot ons verdriet blijkt de kortsluiting nog steeds niet opgelost.

We hebben een test opstelling gemaakt en ook daar kortsluiting, steeds op een rail bij het puntstuk. Wij vermoeden nu dat de decoder niet in preset 1 komt. Straks willen we proberen om met de opmerkingen uit jouw laatste mail, te testen of 4 of 8 uitgangen werken.

Sta dus nog steeds open voor hulp  ::)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #28 Gepost op: 04 November 2016, 11:21:35 »
Hallo Mic/spip,

Jammer dat het nog niet werkt en de oorzaak nog niet gevonden is.
Analoge of digitale servo, dat kan naar mijn idee niet de oorzaak zijn.

Dus inderdaad even verder testen..

Wij vermoeden nu dat de decoder niet in preset 1 komt. Straks willen we proberen om met de opmerkingen uit jouw laatste mail, te testen of 4 of 8 uitgangen werken.

Even ter correctie: of de DR4024 reageert (ledje gaat even aan) op 2, 4 of 8 DCC adressen...
Er hoeft daarbij (nog) geen servo of DR4102 aangesloten te zijn, mag echter wel.

Als de DR4024 nog steeds in preset 0 staat (dus 8 adressen) dan werkt uiteraard de polarisatie niet.

Ik ben benieuwd naar je/jullie bevindingen.

Groeten,
Bert

Aanvulling:

Straks willen we proberen om met de opmerkingen uit jouw laatste mail, te testen of 4 of 8 uitgangen werken.

Even voor de duidelijkheid (voor de overige meelezers) en voordat medeforumleden zich weer beklagen over "heimelijk mailverkeer" mijnerzijds: ik heb geen mail verstuurd naar Mic, hij bedoelt mijn laatste reactie #25...  ;)
« Laatst bewerkt op: 04 November 2016, 11:38:55 door Bert_Apd. Reden: aanvulling mbt melding over laatste mail... »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 04 November 2016, 13:30:59 »
Ik heb 3 voedingen meegenomen. De trafo levert te weinig waardoor door spanningsverlies de decoder of de servo het niet aankan.
Gelijk drie is wel heel veel  ;D

Tot onze (ik werk samen met mijn vader aan de baan) vreugde geen kortsluiting.
Daarmee bedoel je geen kortsluiting in de voeding naar de decoder en op de baan?

Echter tot ons verdriet blijkt de kortsluiting nog steeds niet opgelost.
En hiermee kortsluiting als je de wissel over rijdt? En maakt de stand van de wissel dan nog uit?

Wij vermoeden nu dat de decoder niet in preset 1 komt.
Redelijk simpel te testen. Sluit een servo en een ompool relais aan op de decoder op hetzelfde paar bijvoorbeeld S1 en OUT5. Lekker los in een test situatie is het makkelijkste. Alle draden naar de wissel enz zijn niet nodig. Zoalang de decoder maar SIGNAL en POWER heeft.

Schakel nu de servo. Als dat lukt is het adres goed. Haal de servo eraf (maakt herrie) en schakel datzelfde adres opnieuw. Je moet een duidelijk "klik" van het relais kunnen horen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox