Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ben
Vandaag om 12:17:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35

Auteur Topic: Eurospoor 2016  (gelezen 80820 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #405 Gepost op: 05 November 2016, 18:40:38 »
Die laatste baan Koen, daar was ik echt van onder de indruk. De maker had plezier, geen pretenties en dat is wel prettig.
??? Hoe zie je dat van een baan/diorama dat de maker geen plezier/pretenties heeft? Volgens mij doen ze/we dit toch allemaal allereerst zeker voor het plezier. Ik weet niet wat de prijzenpot was, maar dat kan niet opwegen tegen de tijd die je in het modelbouwen steekt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #406 Gepost op: 05 November 2016, 18:41:25 »
Fraai  (y)

Om nog heel even terug te komen op de discussie van de vergrijzing in de modelspoor,

Vandaag een mini lokaal (try out?) beursje bijgewoond in sluiskil.

Was niet echt druk, maar wel verschillende mensen gesproken die er over dachten om terug te starten.
Deze kunnen laten zien dat het echt geen elite hobby hoeft te zijn en verschillende personen hebben ook wat aangeschaft  :)

Verschillende standhouders hadden ook wel een beetje het commentaar van er is te weinig jeugd met de hobby bezig....

Maaar is dat ooit zo geweest?
Toen ik jong was reed ik ook met de trein van mijn pa, dacht er niet over om dat zelf te kopen, had wel wat anders aan mijn hoofd  :angel:

Wat belangrijk is , is dat de jongere oudere er mee bezig gaat/is die hebben € ,plaats en tijd, de rest van de generaties komt dan wel weer.
En juist van die generatie heb ik er hopelijk weer enkele van de lol en het mooie van de hobby overtuigd.

En wat leuke (reclame)vrachtwagentjes gratis mee gegeven aan de tieners,  gratis, ja je mag het zo mee nemen , gratis???? Ja gratis  ;D
Dat woord hadden ze nog nooit gehoord  :P

Dus aan alle opa's en vader's.. Laat ze spelen!! ;)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Wim Waleboer

• Offline Offline
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
« Reactie #407 Gepost op: 07 November 2016, 07:44:17 »
Ik ben zelf niet geweest maar zo te zien op diverse fora zie ik op de overzicht foto's heel weinig publiek ? Waren er zo weinig bezoekers dan ben ik bang dat het toch eens ophoudt te bestaan
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #408 Gepost op: 07 November 2016, 07:51:32 »
De beurs was zeer ruim opgezet met ruime gangpaden. Jaren terug waren de paden de helft smaller en dan krijg je een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Helaas moet ik wel erkennen dat cijfers niet liegen, Den Bosch eind vorige eeuw 40.000 nu in Utrecht 15000. Nog niet slecht als je bedenkt dat de interesse in de tussenliggende jaren aardig veranderd is..
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #409 Gepost op: 07 November 2016, 09:04:54 »
Ik ben zelf niet geweest maar zo te zien op diverse fora zie ik op de overzicht foto's heel weinig publiek ? Waren er zo weinig bezoekers dan ben ik bang dat het toch eens ophoudt te bestaan

Je bent dan alleen plaatjes aan het kijken op de fora....   ::) Want in dit bericht geeft Leo netjes aan wat het bezoekers aantallen zijn. Dit bericht staat op meerdere fora. Bericht Leo Hendriksen over Eurospoor 2016:

Zo, Eurospoor 2016 zit er weer op. We zijn “off the hook’’ . Alle opgebouwde spanning van de afgelopen maanden en dagen kunnen we – als organisatie - weer loslaten. Je weet nooit van tevoren hoe het zal verlopen en of er wel voldoende bezoekers en deelnemers zullen zijn. Dit jaar hadden we iets meer dan 15.000 bezoekers, dat zijn er 600 minder dan vorig jaar. Desondanks zijn wij tevreden over het verloop van het evenement.

Dus 15.000 over 3 dagen verdeeld. Of het druk is? Op sommige plekken was het druk op sommige plekken ook niet. Je kan tenmiste gewoon overal rustig kijken. Even een minuutje wachten en je kon uitgebreid kijken bij een baan.

De beurs was zeer ruim opgezet met ruime gangpaden. Jaren terug waren de paden de helft smaller en dan krijg je een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Inderdaad. Het beeld vertekend. Wat ik al hier boven schreef.

Helaas moet ik wel erkennen dat cijfers niet liegen, Den Bosch eind vorige eeuw 40.000 nu in Utrecht 15000. Nog niet slecht als je bedenkt dat de interesse in de tussenliggende jaren aardig veranderd is..

Inderdaad niet slecht. De HCC-dagen hadden op hun hoogtepunt 100.000+ bezoekers in drie dagen.... Sinds 2010 is er helemaal geen HCC!-dagen. Je ziet het ook met de auto-rai, die wordt ook nu heel onregelmatig georganiseerd, geen belangstelling vanuit de fabrikanten / importeurs en mogelijk te weinig publiek, zie bericht Autorai 2017 gaat niet door.

Met zoveel evenementen op de kalender doet de modelspoorhobby het nog niet zo slecht. Je hebt een aantal grote beurzen zoals Eurospoor, Rail, OnTraXS!, de modelspoordagen Rijswijk, Goes, Houten en nog heel veel kleinere beurzen. Dan nog een aantal beurzen in het buitenland waar meer en meer Nederlanders naar toegaan. Er zijn meer beurzen dan ooit en de grootte van de koek (aantal hobbisten) is kleiner geworden of misschien hetzelfde gebleven. Mensen gaan keuzes maken. Wel naar de ene beurs, niet naar de andere. Dat zal je steeds meer tegen komen.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2016, 09:10:08 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #410 Gepost op: 07 November 2016, 10:20:07 »
Dus 15.000 over 3 dagen verdeeld. Of het druk is? Op sommige plekken was het druk op sommige plekken ook niet. Je kan tenmiste gewoon overal rustig kijken. Even een minuutje wachten en je kon uitgebreid kijken bij een baan.
Het geeft zeker een vertekend beeld. Ik heb na afloop van de beurs nog even met Leo en Chitra gesproken. Zij gaven aan dat de vrijdag achter bleef bij de verwachtingen, de zaterdag de verwachtingen overtrof. OVer de zondag hadden ze op dat moment nog geen gegevens, maar voor hun gevoel zou het iets achterblijven ten opzichte van vorig jaar. En dat klopte dus ook.
Dus als de foto;s die "men" bekijkt van de vrijdag zijn, ja, dan zijn er minder mensen te zien. Maar over de hele beurs zegt het dus niets. En dat is zo jammer aan een foto: de context waarin deze genomen is mist. Je ziet maar een heel klein deel.

Inderdaad. Het beeld vertekend.
Here, here...

Wat ik wel jammer zou vinden, is als mensen (zonder zelf alle dagen aanwezig te zijn geweest) op basis van foto's de mening vormen dat het minder gaat met welke beurs dan ook en besluiten de bewuste beurs volgend jaar maar over te slaan. Dan kom je in een egatieve spiraal terecht waarin uiteindelijk geen van de beurzen zal kunnen overleven. Lijkt me geen wenselijke situatie. Dus mensen, gewoon gaan!  (y) Foto's zeggen niet veel over een beurs. Het blijven moment opnamen van een persoon zonder context.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #411 Gepost op: 07 November 2016, 10:24:34 »

Of de fotograaf heeft even een rustig moment afgewacht.

Om nu gelijk kreten te uiten als "dan ben ik bang dat het toch eens ophoudt te bestaan" gaat naar mijn mening te ver en neigt naar doemdenken. Als alle doemdenkers nu eens een wat meer positievere instelling zouden krijgen ligt daar ook voor een deel de oplossing denk ik.
Bovendien: Veel doemdenkers gaan nooit naar dit soort evenementen, op de een of andere manier heel toevallig.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #412 Gepost op: 07 November 2016, 10:36:26 »
Tip voor fotografen: probeer niet om het publiek uit beeld te houden, maar wacht een moment af waarop zoveel mogelijk geïnteresseerde kijkers te zien zijn. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #413 Gepost op: 07 November 2016, 11:01:04 »
Op de foto's wil ik graag banen en eventueel stands zien. Dat er soms bezoekers op die foto's staan, is vaak onvermijdelijk. Ik ga liever naar beurzen waar het minder druk is. Eigenlijk moet je zeggen een acceptabel aantal personen per vierkante meter aan vrije (loop-)ruimte. Dat laatste hebben de organisatoren nu beter begrepen dan zo'n 15 jaar geleden. Zo was er aan het begin van deze eeuw bv. in Dortmund bijna geen doorkomen aan. Ik betaal geen entreegeld om te schuifelen en overal te moeten wachten en dan maar een heel klein beetje te zien.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2016, 11:03:05 door Martin Hornis. Reden: schuifelen toegevoegd »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #414 Gepost op: 07 November 2016, 11:03:41 »
Zoveel mensen, zoveel meningen!! :angel:

« Laatst bewerkt op: 07 November 2016, 11:51:48 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #415 Gepost op: 07 November 2016, 12:02:50 »
Ik ga liever naar beurzen waar het minder druk is.
De organisator heeft liever dat het heel druk is. Dat vergroot de levensvatbaarheid van de beurs. Tussen die tegenstrijdige belangen moet je een middenweg zien te vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Pauw Gauwes

• Offline Offline
« Reactie #416 Gepost op: 07 November 2016, 13:16:08 »

Wat ook aanzienlijk scheelt is het aantal GROTE rugzakken, dat was merkbaar minder dan andere jaren en ja dan is er natuurlijk ineens veel meer prettige ruimte. Denk dus dat Wim dat met name mist in het gezichtsbeeld. Het lijkt erop dat dit fenomeen op zijn retour is en daar kunnen we alleen maar positief over zijn. Zelfs op de foto's kun je die conclusie al trekken. Ben volgend jaar dus beslist weer van de partij.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #417 Gepost op: 07 November 2016, 13:53:00 »
Ik berg m'n fototoestel, en voor de gelegenheid zonder bijkomende lens, gewoon op in m'n dagtriprugzakje (scheelt evenwel ook op wat 'gesleur' met een 2è fototas) Een kwestie van keuzes maken... .
€-spoor= ééntje van m'n 'fav4', dus indien de dienst het toelaat: volgend jaar terug van de partij voor de feesteditie.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #418 Gepost op: 07 November 2016, 13:57:55 »
Zoveel mensen, zoveel meningen!! :angel:

Je wordt een beetje topzwaar Sobat...  ;D
Tbinnebarretije…

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #419 Gepost op: 07 November 2016, 14:00:02 »
Hij wil graag met zijn neus in de boter vallen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel