Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Plan E - 2023 oplage door MathynK
Vandaag om 10:52:13
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 10:47:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:39:57
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
19 Toen door Noud
Vandaag om 09:41:51
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21

Auteur Topic: Eurospoor 2016  (gelezen 80781 keer)

pixon

• Offline Offline
Re: Eurospoor 2016
« Reactie #330 Gepost op: 03 November 2016, 07:33:56 »
filmpje 4
De mooie en grote Fransebaan Trains miniatures de l'Omois

https://www.youtube.com/watch?v=kNjs0rfq5lI
volg me updates via  twitter
marklinbaan      http://twitter.com/pixonenco
on30 baan         http://twitter.com/pixON30
on30baan foto's http://twitpic.com/photos/pixON30

ca.gorter

• Offline Offline
    • Modeltrein spoor N
« Reactie #331 Gepost op: 03 November 2016, 07:46:03 »
Mooi gemaakt.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #332 Gepost op: 03 November 2016, 12:53:36 »
De voornaamste redenen voor een afloop in nieuwe aanwas,is feitelijk als volgt in te vullen,mijn inziens:

Het wordt niet uitgebreid gepromoot,niet net als vroeger op tv in de reclame als Flm ofzo een nieuwe startset aankondigde in de winkels voor verkoop.

Plaatsen(winkels) waar je naar binnen kunt gaan om te gapen naar treinen,verdwijnen,daarmee dus ook interesse van jeugd die tijdens een wandeling in de bart smit tussen al t speelgoed de treinen zien rijden en staan.

Dood doener,maar geld speelt een rol,de hobby is niet goedkoop,vroeger kocht je een loc voor 100 gulden nu voor 100euro.
(ja ik weet dat je startsets hebt,maar ik hou hierin even de gulden middenweg aan)

Ouders geven hun kids op jonge leeftijd eerder een 06 dan een treinen set,men voert de desinteresse dus al vroeg.

Zelfs al zijn er ouders die hun kind een treinenset geven,nemen vele niet de moeite en tijd om hun kids te helpen met bouwen of er samen mee te rijden,daar hebben ze meestal geen tijd/zin voor/in.
Mijn gevoel zegt als je als kind met je pa samen iets leuks kunt doen,lkkr samen bezig zijn,dat dat tof is,maar dat gevoel/idee zal wel ouderwets zijn  :-\
(zal mn leeftijd wel zijn,al die oudbollige gedachtes en herinneringen  :-X )

Als laatste dooddoener,ruimte gebrek,zeker als men meer wil als een ovaaltje,dan roepen ouders al vlot ja daar is de ruimte niet voor.
(ofwel die is er wel ergens maar dan blijft t dagen liggen en ondervind men hinder bij schoonmaken of wasje draaien,en das verboden)

Zal best zijn dat ik nog wat vergeten ben,maar ik denk dat je hier wel redelijk de kern van het probleem mee te pakken hebt.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #333 Gepost op: 03 November 2016, 13:08:44 »
"Vroeger kocht je een loc voor 100 gulden, nu voor 100 euro."

Weleens van inflatie gehoord? En hoe lang is de gulden al niet weg?
Bovendien kun je bij een merk als Piko heel veel locs voor ver onder de 100 euro aanschaffen.

Steyn

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #334 Gepost op: 03 November 2016, 13:13:54 »
En een kropje sla koste 25 cent  :P

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #335 Gepost op: 03 November 2016, 13:19:14 »
Het wordt niet uitgebreid gepromoot,niet net als vroeger op tv in de reclame als Flm ofzo een nieuwe startset aankondigde in de winkels voor verkoop.
Reclame voor modeltreinen op TV? Dan heb ik zeker steeds naar de verkeerde zender zitten kijken.

Plaatsen(winkels) waar je naar binnen kunt gaan om te gapen naar treinen,verdwijnen,daarmee dus ook interesse van jeugd die tijdens een wandeling in de bart smit tussen al t speelgoed de treinen zien rijden en staan.
Ik denk eerder dat het andersom is. De interesse wordt minder en daarom zien winkels er steeds minder brood in om modeltreinen te verkopen. Je moet niet vergeten dat een winkelier behoorlijk wat op voorraad moet hebben wil hij de interesse van de klant wekken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #336 Gepost op: 03 November 2016, 13:25:55 »
Pffffffffffffffffffff, zie je de jeugd al winkelen, die hebben internet  ;)

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #337 Gepost op: 03 November 2016, 13:37:42 »
(Too long, didnt read= Kind, geen geld, dus dure hobby en geen ruimte. Volwassen, meer geld, meer ruimte. Het is nogal een verhaal geworden  ;D )

Ik had mezelf beloofd om niet op de discussie in te gaan, maar mijn gevoel zegt toch dat ik het even moet doen, gewoon om mijn eigen ervaringen te delen. Als 30 jarige val ik toch nog steeds een beetje onder het jonge grut in deze hobby.

Als klein kind ben ik met het modeltreinvirus aangestoken door mijn vader, van wie de rails en treinen waren, maar vooral mijn broer. Ik vond het prachtig als hij een baan op de grond had liggen, en daarop de treinen zien rond te rijden. Vooral de Rheingold set die hij kocht was ik zeer van onder de indruk. Ik geloof dat ik 6 of 7 was toen hij die aanschafte. Helaas kon de Rheingold niet op het oude spoor van mijn vader, de bochten waren te krap.

Toen ik uiteindelijk zelf de leeftijd kreeg dat ik dingen niet meer uit mijn handen liet vallen, mocht ik de rails op mijn eigen kamer leggen. Dat nam zoveel ruimte in, dat een redelijk deel van het spoor onder mijn bed doorliep, wat ik alleen maar mooi vond vanwege de leuke lichtjes in de locomotieven.

Er zaten wel wat nadelen aan mijn modeltreinhobby. Het nam veel ruimte in, de baan moest na een paar dagen weer opgeruimd worden en het materiaal waar ik mee speelde was 30-40 jaar oud. De locomotiefjes reden, na wat zetjes, maar ze reden niet mooi meer. En ik had nooit genoeg zakgeld om nieuwe treinen aan te schaffen. Sowieso verdwenen de treinen afdelingen in de Intertoys met rap tempo, en moest ik buiten de stad zijn om naar het dichtstbijzijnde winkeltje te kunnen, waar ik niet oud genoeg voor was. Gelukkig nam mijn broer mij af en toe mee. Mijn eerste eigen aanwinst was een groene postwagon van de DB, maar door gebrek van kennis kocht ik er eentje met de verkeerde koppelingen (kortkoppeling, terwijl ik Märklin had), en kon ook deze niet geheel vlekkeloos door de bochten. En duur dat ik het vond, al die mooie treinen, maar geen geld. Frustrerend!

Toen ik nog wat ouder was, ik denk een jaar of 10, 11 of 12, werd ik door mijn broer meegenomen naar, ik geloof, Eurospoor, of een ander soortgelijke treinenbeurs. In de Jaarbeurs, dat weet ik nog wel. Ik weet er niet zo heel veel mee van, alleen dat ik daar een metalen Plan E rijtuig en een metalen postrijtuig heb gekocht, beide tweedehands. Gezien ik het liefste met de blauwe 1200 van papa reed, was dit wel een mooie aanvulling. Hier is ook mijn 1200 + plan E liefde door ontstaan.

De banen die ik bouwde bevonden zich altijd op de grond. Ik had gewoon geen ruimte voor een grote tafel in mijn kamer zodat ik de boel kwijt kon. Het was dus altijd tijdelijk. Soms speelde ik er een paar maanden niet mee, en dan weer heel intensief. Ik kan mij nog wel herinneren dat er een keer een vriendje bleef logeren, zodat wij 's ochtends vroeg al konden beginnen met het leggen van de rails. De interesse was er dus zeker.

Lang verhaal kort, ik liep dus tegen een aantal zaken aan die in dit draadje genoemd worden waardoor het lastig is voor kinderen om de hobby op te pakken; de belangrijkste zijn ruimte gebrek en geld.
Ik werd door mijn broer genoeg gestimuleerd om er mee bezig te zijn, hij heeft mij aan de hand genomen om mij met de hobby kennis te laten maken, en was er altijd als ik tips of advies nodig had (het verbaasde mij dan ook niets dat ik hem op dit forum tegenkwam, als moderator  ;D ).

Uiteindelijk kwam ik ook in de pubertijd, en treinen waren gewoon niet stoer meer. Thuis reed ik een enkele keer wel een rondje, maar wegens gebrekkig materiaal werd het vaker niet, dan wel. Tot het punt dat ik het helemaal los liet, het is al een dure hobby, en mijn geld besteedde ik liever aan andere dingen, zoals cd's, en later bier in de kroeg en tsja, ook andere genotsmiddelen.

Tot een jaar geleden.. de treinen van mijn vriendin haar opa lagen stof te verzamelen, en mijn schoonmoeder vroeg mij of ik ze misschien op waarde wilde schatten, en verkopen via marktplaats. Het was voornamelijk duits spul, maar als je al die treinen dan weer door je handen laat gaan... dat deed mij wel wat. Het begon te kriebelen. Zo begon ik na te denken. Wat heb ik ervoor nodig, om dit weer als hobby op te pakken? Ruimte? Kan ik regelen. Startsetje? Ik had toevallig een loc in handen gekregen, die origineel uit een roco startset kwam. Even marktplaats afspeuren, en ja hoor, dezelfde startset, maar zonder loc was voor een prikkie te vinden. Opeens waren de hobbels geen hobbels meer, en had ik mogelijkheden om tóch de hobby weer op te pakken. Alle informatie lag aan mijn vingertoppen op het internet, ik had financiële én fysieke ruimte, en na een aantal slechte jaren met onder andere een cannabisafhankelijkheid, ging het weer goed en kreeg ik weer zin om een hobby op te pakken, iets anders dan de hele dag achter de pc te hangen. Zodoende ben ik gekomen waar ik nu sta met de hobby.

Wat nu mijn punt is met dit hele verhaal? Als kind heb ik de hobby echt als te duur ervaren. Vond ik het vervelend om elke keer de baan af te moeten breken. Het ging gewoon niet meer, dus heb ik het links laten liggen. Maar als volwassene met wél deze mogelijkheden heb ik de hobby ook weer heel snel opgepakt. Misschien dat het daarom dus een "vergrijsde" hobby is, volwassenen hebben simpelweg meer mogelijkheden om materiaal te kopen wat je wil hebben, en ruimte te creëren wat je nodig hebt.
Wel moet ik toegeven dat ik er niet open over praat met vrienden. Er zit weinig charme aan modelspoor, behalve als je al een beetje gek bent van treinen. Mijn vrienden boeien het echt niets, wat ik ze er ook over vertel of laat zien. Mijn vriendin is vooral erg blij dat ik eens een constructieve hobby heb gevonden, maar treinen? Boeit haar niets. Als ik mensen vertel over mijn hobby, kijken ze mij echt aan alsof ik vertel dat ik eigenlijk 65+ ben. Het klinkt blijkbaar als een ouwe lullen hobby. En misschien is dat dus ook wel zo. Maar waar het mij, en veel mensen op dit forum vooral om te doen is, is het eigen genot. Het genot om je favoriete trein te zien rijden, het genot om van niets, iets geweldigs te maken. Je eigen wereldje te kunnen creëren, en via dit forum te kunnen delen.

Ik geloof niet dat modelspoor binnen afzienbare tijd verdwijnt. Er zijn altijd wel mensen die opnieuw beginnen, of voor het eerst ermee in aanraking komen. Er zullen altijd wel kinderen zijn die treinen geweldig vinden, en er zullen altijd wel bedrijven zijn die er winst uit weten te halen. En tot het zover is dat het echt afgelopen is zou ik zeggen, blijf lekker genieten, en maak je niet zo'n zorgen!
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #338 Gepost op: 03 November 2016, 13:39:30 »
Pffffffffffffffffffff, zie je de jeugd al winkelen, die hebben internet  ;)
Inderdaad, maar zelfs een internetwinkel moet voorraad hebben. Als een klant 2 weken op zijn bestelling moet wachten, dan is de lol er gauw af.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #339 Gepost op: 03 November 2016, 13:46:29 »
Redenen waarom modeltreinen niet meer in zwang zijn:

- de modelspoorfabrikanten doen weinig tot niets aan promotie 'buiten' de doelgroep.
  In tegenstelling tot enkele tientallen jaren geleden verkoopt het produkt zichzelf niet meer. De grote en kleine   
  consument kan nu kiezen uit vele andere mogelijkheden om zijn vrije tijd door te brengen. Het besef dat het
  modelspoor niet "onschendbaar" is, is te laat doorgedrongen bij de fabrikanten.

Te lang is aan de zijlijn lijdzaam toegekeken. Ondanks het feit dat het modelspoor met zijn tijd is meegegaan en   
  fabrikanten de modernste technieken benutten om modeltreinen aantrekkelijk te maken, schort het aan vechtlust en
  verdediging van de in 150 jaar opgebouwde positie.

Vroeger lag er een treinset onder de kerstboom, tegenwoordig o.a. een mobiel, game of een drone.

- De grote winkels verkopen het niet meer. Het is geen gemeengoed meer, je ziet het niet meer in het straatbeeld.   
  Nergens meer een modelbaan in de etalage. In sommige steden kan je het kopen, maar dan wel in
  winkeltjes aan de rand van de stad. Je moet het weten te vinden. Straks rollen er weer overal speelgoedfolders huis
  aan huis in de bus in verband met de belangrijke Sint- en Kerstperiode. Staan geen treinsets in, gemiste kans.

- De omzetten nemen af, daardoor de prijzen omhoog, daardoor nog minder geïnteresseerden, kortom de spiraal naar
  beneden. Ook op Eurospoor vechten we daartegen. Momenteel is modelspoor een "Best Ager Produkt". De meeste
  hobbyisten zijn in goede doen, boven de 50, maar voelen zich minstens 10 tot 15 jaar jonger.

De oplossing ons inziens? Promotie, promotie, promotie van de hobby, maar wie gaat die diepteinvestering doen? Zie niet anders dan dat alle merken en iedereen die belang heeft bij de hobby de handen ineen slaan!

Maar ondertussen blijven wij van de hobby genieten en evenementen organiseren zolang het kan! Yes!

EUROSPOOR
« Laatst bewerkt op: 03 November 2016, 13:50:45 door Leo_H »

henk

• Offline Offline
« Reactie #340 Gepost op: 03 November 2016, 13:51:24 »
"Fleischmann voor auto's en treinen .... Fleischmann dan weet je dat het goeoed is ... etc" Zo ging het liedje en dat met een vader die per ongeluk op de rails ging staan, zodat je kon zien dat de rails daartegen kon in tegenstelling tot de blikken rails van een zeker ander merk. Het is ook de enige tv-reclame van een modeltreinfabrikant die ik me kan herrinneren.

Ik lees hier vooral veel'persoonlijke al of niet maatschappelijke wensen en klachten die tot oorzaak van verminderde belangstelling worden gebombardeerd. Ik geloof er niet veel van. Per kind besteden ouders tegenwoordig niet minder maar juist meer tijd dan vroeger. Vroeger werd er helemaal niet meer zelf gebouwd. Vroeger was er helemaal niet zoveel meer promotie.

Volgens mij slechts twee min of meer objectieve 'feiten'.
1. De belangstelling neemt echt wel af. Dat komt denk ik vooral omdat er heel veel meer mogelijkheden zijn juist voor het wat nerdige type (positieve klank tegenwoordig) dat indertijd vaker voor modeltreinen koos.
2. Door allerlei technologische ontwikkelingen zijn beurzen ook minder dringend voor hobbyïsten. De tijd dat je daar voor het eerst een model kon zien na die enige wazige foto van Neurenberg, is wel voorbij. De tijd dat je vooral daar voor de leuke producten moest zijn, is ook wel voorbij. Voor mij persoonlijk blijft er genoeg  over voor een leuk ochtendje, maar dat is dus persoonlijk.

Diezelfde technologie maakt het dan weer mogelijk dat een model goedkoper in kleine series kan worden gemaakt. Vandaar al die Nederlandse modellen die vroeger echt nooit kwamen. En ondertussen is er de afgelopen decennia zoveel modelspoorspul op de markt gekwakt dat de hobbyïst nog heel lang vooruit kan al zouden alle fabrikanten morgen stoppen. En als nieuwe generaties niks met modelspoor hebben, wat geeft dat dan?
« Laatst bewerkt op: 03 November 2016, 14:31:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HJ

• Offline Offline
« Reactie #341 Gepost op: 03 November 2016, 13:52:36 »
Mensen,

Zou het ook hier aan kunnen liggen?

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide

Nederland vergrijst, omroep Max groeit en Veronica bestaat niet meer.
Jammer maar de realiteit....

groet

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #342 Gepost op: 03 November 2016, 13:57:19 »
Ik hang hier al vanaf het prille begin rond (2006) was toen zelf ook nog een van de jonkie's  :P
Toen was dit verhaal ook al actueel  ;)

Zal wel niet zo een vaart lopen denk ik.
Maar een beetje meer promotie zou geen kwaad kunnen, ik vond dat marklin wel goed bezig was met die start-up setjes.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #343 Gepost op: 03 November 2016, 14:59:00 »
Bezoekersaantallen van Eurospoor, Rail, dan wel OntraXS! zou ik niet direct koppelen aan desinteresse voor de hobby. Het zou ook zo kunnen zijn dat de desinteresse om de beurzen zelf draait. We zijn verwend met vele jaarlijkse beurzen en we beleven de hobby deels op internet waar je veel kan delen waardoor het sociale aspect van een beurs niet meer nodig hebt. Geen idee.

En ik denk dat het alleen werkt als je treinen met de paplepel zijn ingegeven. Dus jongens, doe je best!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

modelbouwer_V

• Offline Offline
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
« Reactie #344 Gepost op: 03 November 2016, 15:53:06 »
En als nieuwe generaties niks met modelspoor hebben, wat geeft dat dan?

Precies, juist! Waarom willen jullie toch allemaal dat iedereen met modelspoortreintjes gaat spelen?
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!