Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51

Auteur Topic: Overstapper naar Märklin  (gelezen 6237 keer)

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #30 Gepost op: 09 October 2016, 12:42:13 »
en de rails wat minder door de middenpukkels.
Het is gelukkig niet besmettelijk, die pukkeltjes. Zolang ze niet op je huid overslaan, valt ermee te leven. Maar het kan ook zonder. Ik ken een Zwitserse site: wisselstroom 2-rail met bovenleiding. Dat kan niet met stomers en diesel locs, maar wel met elektrische locs. En heeft ook voordelen: je neemt gewoon peco, en op beide spoorstaven zet je massa. Beter railcontact dan je met normaal 2-rail ooit kunt bereiken. Zelf leg ik pukkeltjes, en rij 3-rail gelijkstroom. Met deze hobby kun je vele kanten op.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 09 October 2016, 14:17:53 »
Hallo

Aansluiten Märklin in een notedop:

Bruin (massa) aan de railstaven/bedding.
Rood (rijstroom) aan de pukkeltjes.
Geel (lichtstroom) naar de verlichting (terug via bruin) of wisselspoelen.
Wissel/ seinspoelen gaan met blauw terug naar de schakelkastjes 7072.
7072 zit met de linkse of rechtse bus weer aan bruin. Cirkeltje rond ;D

Bart

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #32 Gepost op: 09 October 2016, 15:24:15 »
Hallo,

Prijs verschil kan niet een van de leidende reden zijn. Het is geheel afhankelijk hoe je je referentie modellen kiest. Als er een vergelijking wordt gedaan moet je wel modellen vergelijken die vergelijkbaar zijn in uitrusting.

Prijzen van een 'willekeurige' modeltrein winkel en willekeurige modellen:

Sik DCC uitgerust met ledje: 139.99 €
Sik 3Rail decoder met ledje: 139.99 €

Elok NS 186 + decoder: 139.99€ + 25€: 164.99€
Elok NS 186 3Rail + decoder: 164.99€

Diesel Br245 DCC+Sound: 344.98€
Diesel BR245 3Rail+Sound: 179.99€

Stoom DB 74 + decoder: 137.83€ + 25€ = 162.83€
Stoom DB 74 3Rail + decoder: 117.99€

Kortom: "3Rail is nooit duurder, en vaak goedkoper"  :angel:

Een vergelijking met rails wil ik ook wel maken ...  ;D

En om een Amsterdams volks filosoof te citeren:"Elk voordeel heb zn nadeel." Er is geen systeem beter dan het andere, elk "heb" zijn nadelen. Het is uiteindelijk de keus van de gebruiker of de voordelen van het ene syteem opwegen tegen de nadelen van hetzelfde systeem.
En tuurlijk kijk ook wel eens verlekkerd naar die Lemaco modellen op grote bogen, maar nog de ruimte nog middelen  om dat thuis gaan te doen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 09 October 2016, 15:57:01 »
Ach, met een beetje aanpassen rijden mijn Philotrains ook door 90 cm, niks om je druk over te maken...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Gérard Drost

• Offline Offline
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
« Reactie #34 Gepost op: 09 October 2016, 16:30:41 »
prijsvergelijking verschillende fabrikanten standaard rechte rails:

Märklin K-rail 2200, L= 18 cm: € 3,49 (€ 19,39/m)
Märklin C-rail 24188, L= 18,8 cm: € 2,99 (€ 15,86/m)

Roco RocoLine 42410, L= 23 cm: € 1,90 (€ 8,26/m)
Roco Geoline 61110, L= 20 cm: € 2,60 (€ 13,00/m)

Fleischmann Profigleis 6101, L= 20 cm: € 3,20 (€ 16,00/m)

Piko Gleis 55200, L= 23,9 cm: € 1,75 (€ 7,32/m)

Tillig Elite Gleis 85118, L= 22,8 cm: € 2,20 (€ 9,65/m)
Tillig Standard Gleis 82117, L= 22,8 cm: € 1,59 (€ 6,97/m)

Prijzen zijn de adviesprijzen van de fabrikanten.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

henk

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 09 October 2016, 17:27:49 »
Kortom, Märklin zit in het wat duurdere segment van de grootseriefabrikanten, maar is zeker niet de enige in dat segment. En verder maken zowat alle grootseriefabrikanten drierailmodellen en dan is het verschil bij een loc de prijs van een decoder.

En de vragenstellen wil lekker met treintjes spelen en heeft een mooie partij Märklin op de kop getikt. Speel ze, je moet dus het Handboek Elektrotechniek hebben.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 09 October 2016, 21:21:53 »
Ik heb van Fleischmann een klein beetje rails en 2 locomotieven.
Bij Märklin heb ik nu 22 locomotieven en een doos of 8 aan rails.
Het is dus niet mijn plan om terug te gaan naar Fleischmann.

Het gaat mij niet zozeer om baanplannen, maar meer hoe elektrische wissels, bovenleiding en dat soort dingen werken.
Als dit de verhouding is zou ik ook overstap overwegen. M.b.t. de werking denk ik dat je al wat verwijzingen hebt waar je wat mee kunt. Is er een modelbeurs bij je in de buurt? Daar lukt literatuur kopen vaak ook wel eens.

Citaat
Het is overigens rails zonder tussenrail.
Ook geen puntcontacten? Dan zal het om Hamo gaan en moet ook je Fleischmann materieel er bij passen. Dat is wel iets om rekening mee te houden met uitzoeken van informatie. Wellicht een fotootje van de rails plaatsen voor er doorgespeculeerd wordt. Je vraag roept vrij veel sentimenten op ;-)

Groet, Sicco Jan

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #37 Gepost op: 10 October 2016, 00:06:58 »
Bij nieuwe 3Rail~ loc's van de niet Marklin merken is er bij deze meestal al standaard een digitale decoder inbegrepen.
Meestal ligt daar het prijsverschil met dezelfde 2Rail= loc's van de bewuste merken.
Vroeger zat bij de Roco Loc's, de decoder op de plaats van de 2è kardanas, waardoor er maar 1 bogie aangedreven werd en de trekkracht daardoor iets minder werd.
o.a. om deze redenen maakte ik de beweging van 3R~ naar 2R=. Een deel van m'n 3-rail spullen is al de deur uit.

Nu denk ik eraan om alsnog op m'n toekomstige zolderbaan beide systemen te gaan gebruiken. Een dubbelsporige 2R= hoofdbaan rondom + 1 een enkelsporige lijn naar niveau -1:
- 2R= met dubbel hoofdspoor (perrons 1&2) + 1 uitwijkspoor (Perron 3) > Rails van Hornby & Piko
- 3R~/2R= sas-spoor aan (perron 4) en omloopspoor (perron 5)  > beide sporen = Marklin K Rails, waarbij enkel de slanke K-wissels geschikt zijn voor beide stroomsystemen.
Hierbij zal ik géén aansluitrails gebruiken en moeten per station sectie met K-Rails de 3 rijdraden van de linker rail, rechter rail en middengeleiders,  afzonderlijk naar het manuele schakelpaneel getrokken worden.

Ik heb in het verleden ook al eens een gelijkstroomdraad boven de K-rails gespannen en el-loc's van Lima tussen m'n Marklins op de K-rails analoog laten rijden.
Hierbij sloot ik het bruine contact van de Marklin trafo en de blauwe (-Pool) van m'n Playmobiel/Siemens trafo op de zelfde rail aan
Het rode contact van de Marklin trafo ging naar de middengeleiders en de Rode (+pool) van Plymobiel/Siemens trafo naar de bovenleiding
Al is digitaal rijden met bovenleiding nu niet meer erg gunstig voor de elektronika (vonkvorming op de Panto's)

Mochten jouw Marklin loc's dan toch naar Hamo 2R= omgezet zijn, dan zijn deze in de witte/grijze dozen van vanaf halverwege de jaren tachtig gemakkelijk digitaal om te zetten.
Op nog geen half uurtje is dit gepiept (ik heb er enkele pré-digitaal gemaakt & voorzien met een 8-poligevcontrastekker waar nu decoders in geplaatst zijn).
Bij de oudere modellen uit de blauwe dozen zijn iets lastiger ivm de massa.

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 10 October 2016, 00:14:48 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #38 Gepost op: 10 October 2016, 10:54:19 »
- 3R~/2R= sas-spoor aan (perron 4) en omloopspoor (perron 5)  > beide sporen = Marklin K Rails, waarbij enkel de slanke K-wissels geschikt zijn voor beide stroomsystemen.
Op het gevaar af heel erg off topic te geraken, links en een reactie:

Link: ACDC gebruik uit 2005 wissels aanpassen:
http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=455&p=2798
Link: standaard k-rail wissel aanpassen: http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=27&t=90803

De reactie:
Aansluitrails (k-rails) van Marklin zijn niet geschikt voor 2-rail gebruik: de spoorstaven zijn doorverbonden.

Er zijn slanke k-wissels die uit de doos ook geschikt zijn voor 2-rail, maar niet allemaal (de nieuwere niet, de oudere wel, en om het simpel te houden, met het zelfde catalogusnummer).
Alle standaard k-wissels (met losse wisselaandrijving, dus ook een van de versies maar niet allemaal) en alle c-rail wissels zijn met een kleine ingreep geschikt te maken voor 2-rail gebruik.
Vanwege die ingreep kun je net zo goed 2-rail wissels kopen en daar pukkeltjes tussen leggen, want ingegrepen moet er hoe dan ook. En vanaf dat moment speelt de keuze van de aandrijving ook een rol, want bij zeer slanke wissels zal de sleper de spoorstaven raken en moeten gebruiken als waren het pukkeltjes (3-rail polarisatie).

Bij de bewuste k-wissels gaat het om de "loze bielsen", d.w.z. een biels met een plastic puko.
In die biels zit een rvs verbinding tussen de spoorstaven, en die moet eruit om 'm ook voor 2-rail geschikt te maken (uit m'n hoofd 2261,2262, 2269). Dus ook de meegebogen wissel (die ik trouwens heb vervangen door piko-A en peco code 100, afhankelijk van de plek).
En de letter "A" moet eruit, en geisoleerd terug geplakt, bij K-wissels en bij C-wissels.

Het lastigste zijn engelsmannen. Een geval apart, zeg maar.

Ach, als je dat hobbeltje op de koop toe neemt, kom je er wel.

Er is geen noodzaak om twee gescheiden systemen naast elkaar neer te leggen, al is dat goedkoper dan het alternatief: een noodzakelijk bloksysteem, waarbij per blok vast moet liggen of daar 2- of 3-rail mag rijden; blok-relais, pc-software zoals koploper of een arduino oplossing is dan haast noodzakelijk (en die keus bepaalt de meerkosten).

Analoog is er geen noodzaak om AC en DC rijspanning te wisselen. Alle analoge 3-rail locs rijden ook op DC. Voor het omschakelen van de rijrichting van 3-rail locs is een omschakelpuls nodig van 22-24 volt, AC of DC maakt niet uit.
Als je trafo's AC en DC wel samen gebruikt, let er dan op dat ze in fase staan, als je massa (AC) verbindt met ground (DC). Het verschil tussen AC/DC en uitsluitend DC aansturing bepaalt het aantal onafhankelijke stroomkringen dat per relais nodig is om te schakelen (en voor 2 rijrichtingen per spoor). En dat verschil kan flink oplopen. 

Bovenleiding gedraagt zich apart in het hybride gebruik. Je moet je afvragen of je dat wel wilt, en zo ja, hoe en waarvoor (rijspanning, signaalstroom, verlichting?).  In 3-rail is er geen probleem (noch analoog, noch digitaal).
« Laatst bewerkt op: 11 October 2016, 15:03:34 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail