Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Overstapper naar Märklin  (gelezen 6241 keer)

kaytrious

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Overstapper naar Märklin
« Gepost op: 07 October 2016, 15:59:30 »
Beste forumgenoten,

Ik heb een aantal jaar Fleischmann/Roco gereden, maar kon relatief goedkoop aan een grote set Märklin komen.
Nou ben ik van plan om met Märklin verder te gaan, maar ik ben benieuwd of jullie toevallig weten of er een Basisboek is van Märklin zodat ik om een gemakkelijke manier alle basis rustig door kan nemen.

Ik hoor graag de mogelijkheden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2016, 16:31:41 »
Er is een forum voor pukolo's:  http://forum.3rail.nl/
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2016, 19:38:54 »
Gho, basisboek.
Marklin zelf heeft enkele boeken ( ben even naam kwijt ), maar komt er eigenlijk gewoon bijna op neer dat het gelijkstroom is, maar met een middenrail ;)
Het keerluskortsluitprincipe dat je bij gelijkstroom hebt valt weg, dus dat is een groot voordeel.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6724
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2016, 19:46:42 »
Marklin is 3rail wisselspanning maar dat terzijde. ;)

@kaytrious: geen idee wat je zoekt  maar misschien vind je het hier: http://www.marklin.nl/support/support-pdfs ?

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2016, 21:09:57 »
Märklin was 3-rail wisselspanning, nu is het 3-rail digitaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2016, 21:58:32 »
Is het niet handiger aan te geven of je een digitale set, delta of een analoge hebt. Met of zonder wissels,. En wat wil je precies weten. Er zijn boeken van maar als je een 2 rail baan hebt gehad is het niet zo moeilijk. Andersom is lastiger omdat je dan zoals al genoemd rekening moet houden met keerlussen.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2016, 22:56:25 »
Je kan ook naar een modelspoorwinkel gaan, die hebben vaak wel wat boeken liggen.

Bijvoorbeeld eentje van deze: https://www.google.nl/search?q=klaus+eckert+buch+marklin&tbm=isch

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2016, 09:59:06 »
Welke verzameling is het grootste,  marklin of de rest? wil je echt marklin?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Robbnl

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2016, 14:28:55 »
Gho, basisboek.
Marklin zelf heeft enkele boeken ( ben even naam kwijt ), maar komt er eigenlijk gewoon bijna op neer dat het gelijkstroom is, maar met een middenrail ;)
Het keerluskortsluitprincipe dat je bij gelijkstroom hebt valt weg, dus dat is een groot voordeel.

Nadeel is dat het een heel stuk duurder is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4262
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2016, 14:39:54 »
Het blijft lastig om gewoon antwoord op de vraag te geven....

Ik zou even bij een Marklin winkel langsgaan, die heb en echt wel wat liggen over de basis.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2016, 14:50:04 »
Ik ben het wel met Falcon10 eens, in de basis is 2- en 3-rail hetzelfde. Maar dan in plaats dat bij 2-rail de twee rails niet met elkaar in contact mogen komen, mogen bij Marklin de twee railzen niet in contact komen met de middelste rail/contactpunten  :) En uiteraard heten de diverse controlecentrales anders maar digitaal werkt ook met decoders en zo  ;D  Profi uitleg, niet? Maar zonder gekheid, je had vroeger toch zo'n Marklin magazine, staat daar geen uitleg in?

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #11 Gepost op: 08 October 2016, 19:11:55 »
Märklin was 3-rail wisselspanning
Voor mij is het dat nog steeds. En daarvoor volstaan simpele foldertjes.
Voor het digitale deel kun je overal online info vinden, want het aantal 3-rail rijders met een eigen website of blog is groot.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Robert39

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #12 Gepost op: 08 October 2016, 20:11:21 »
Sterker nog ik rijd Marklin 2 rail , de 3e rail is voor massa detectie en dus niet direct aan de massa aangesloten.
Groet Robert
Groet Robert

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #13 Gepost op: 08 October 2016, 23:30:11 »
Dat kan je dan weer met een paar diodes oplossen. ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #14 Gepost op: 08 October 2016, 23:41:16 »
Overstappen van "2-rail-gelijkstroom" naar Märklin "3-rail-wisselstroom"?
Ik heb enkele jaren geleden de overstap andersom gemaakt.

Hiervoor waren meerdere redenen. Vanaf de jaren 60 zijn er enkele modelbanen gebouwd met de overbekende metalen rails, zelfs de rails met de derde rail in het midden uit de jaren 50 waren hierin opgenomen.
Door enkele verhuizingen moest iedere keer weer een nieuw ontwerp gemaakt worden. Nu is dat geen groot probleem en eigenlijk nog leuk ook.
In mijn huidige woning heb ik een ruimte van ca. 4x4m beschikbaar waar ik aan een zijde een leuke baan gebouwd heb. Begin 2000 begonnen, direct digitaal middels een Edits besturing met PC en Koploper. Tijdens de bouw bleek dat sommige plaatsen na verloop van tijd niet meer met de hand bereikbaar zouden zijn. Baan afgebroken.
Aan de aanschaf van de nodige K-rails was ik nog niet aan begonnen, behoudens enkele rechte en bogen bij de tunnelingangen. De sporen in het schaduw bereik was uitgevoerd met metalen rails.

Helaas kwamen er toen de 7 magere jaren.

Door de jaren heen had ik naast de nodige Märklin modellen ook vele locs en wagons van andere fabrikanten aangeschaft voor het "wisselstroomsysteem".
Inmiddels had ik gemerkt dat het rijden met "gelijkstroom wagons" op de metalen rails, met name de wissels, veel problemen opleverde. Nieuwe modellen kregen gelijk wisseltroomwieltjes eronder.
Gelukkig kon ik met mijn materieel bij de Modelspoorgroep Venlo rijden waar ik in de Märklinbaan enkele modules heb staan.

Aangezien ik voor een nieuwe baan nieuwe rails nodig had en ik mijn draai bij Märklin niet meer vinden kon, overwoog ik de overstap naar het "gelijkstroom-systeem". Daarbij kwam dat de prijs van de rails nogal aan de hoge kant is in vergelijking met rails van Roco, Piko of Tillig.
Daarnaast is de natuurgetrouwheid bij deze laatste 3 groter dan de Märklin rails.

En toen kwam Artitec met een van de mooiste Nederlandse locs op de markt, de NS 3700.
Mijn besluit staat vast, ik ga over naar 2-rail gelijkstroom. Onder een 3700 wil ik geen sleepcontact zien.

Inmiddels de nodige Märklin locs en wagons verkocht en de locs van Roco en Piko omgebouwd naar het gelijkstroomsysteem.
Soms enkele draadjes op de printplaat om solderen, bij diverse locs en treinstellen de wielsets verwisseld en overal het sleepcontact verwijderd.

Nu weer begonnen aan het ontwerpen van een nieuwe baan in een kamer van 4,3 x 3,0 m. Schaduwstation krijgt Piko-rails, zichtdeel Tillig.
Deel van de baan wordt modulair gebouwd zodat ik deze modules ook bij de Modelspoorgroep Venlo kan opstellen.
Natuurlijk digitaal met Rocrail en hardware van GCA (te vinden op de website van Rocrail).

Mijn advies aan Kaytrious, blijf bij Roco en Co. De keuze van rijdend materieel is groter en de prijs van het railmateriaal is beduidend lager.


Grz,
Gérard Drost


Ps. sorry voor het wat langere verhaal maar zo'n besluit neem je niet na 1 nachtje slapen.
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits