Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door R v/d Hoven
Vandaag om 19:04:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 18:00:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Modelwensen 2026 door 1200blauw
Vandaag om 17:46:10
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
  

Auteur Topic: Overstapper naar Märklin  (gelezen 6593 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #30 Gepost op: 09 October 2016, 12:42:13 »
en de rails wat minder door de middenpukkels.
Het is gelukkig niet besmettelijk, die pukkeltjes. Zolang ze niet op je huid overslaan, valt ermee te leven. Maar het kan ook zonder. Ik ken een Zwitserse site: wisselstroom 2-rail met bovenleiding. Dat kan niet met stomers en diesel locs, maar wel met elektrische locs. En heeft ook voordelen: je neemt gewoon peco, en op beide spoorstaven zet je massa. Beter railcontact dan je met normaal 2-rail ooit kunt bereiken. Zelf leg ik pukkeltjes, en rij 3-rail gelijkstroom. Met deze hobby kun je vele kanten op.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1826
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #31 Gepost op: 09 October 2016, 14:17:53 »
Hallo

Aansluiten Märklin in een notedop:

Bruin (massa) aan de railstaven/bedding.
Rood (rijstroom) aan de pukkeltjes.
Geel (lichtstroom) naar de verlichting (terug via bruin) of wisselspoelen.
Wissel/ seinspoelen gaan met blauw terug naar de schakelkastjes 7072.
7072 zit met de linkse of rechtse bus weer aan bruin. Cirkeltje rond ;D

Bart

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
  • Bnlx treinendokter.
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #32 Gepost op: 09 October 2016, 15:24:15 »
Hallo,

Prijs verschil kan niet een van de leidende reden zijn. Het is geheel afhankelijk hoe je je referentie modellen kiest. Als er een vergelijking wordt gedaan moet je wel modellen vergelijken die vergelijkbaar zijn in uitrusting.

Prijzen van een 'willekeurige' modeltrein winkel en willekeurige modellen:

Sik DCC uitgerust met ledje: 139.99 €
Sik 3Rail decoder met ledje: 139.99 €

Elok NS 186 + decoder: 139.99€ + 25€: 164.99€
Elok NS 186 3Rail + decoder: 164.99€

Diesel Br245 DCC+Sound: 344.98€
Diesel BR245 3Rail+Sound: 179.99€

Stoom DB 74 + decoder: 137.83€ + 25€ = 162.83€
Stoom DB 74 3Rail + decoder: 117.99€

Kortom: "3Rail is nooit duurder, en vaak goedkoper"  :angel:

Een vergelijking met rails wil ik ook wel maken ...  ;D

En om een Amsterdams volks filosoof te citeren:"Elk voordeel heb zn nadeel." Er is geen systeem beter dan het andere, elk "heb" zijn nadelen. Het is uiteindelijk de keus van de gebruiker of de voordelen van het ene syteem opwegen tegen de nadelen van hetzelfde systeem.
En tuurlijk kijk ook wel eens verlekkerd naar die Lemaco modellen op grote bogen, maar nog de ruimte nog middelen  om dat thuis gaan te doen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #33 Gepost op: 09 October 2016, 15:57:01 »
Ach, met een beetje aanpassen rijden mijn Philotrains ook door 90 cm, niks om je druk over te maken...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #34 Gepost op: 09 October 2016, 16:30:41 »
prijsvergelijking verschillende fabrikanten standaard rechte rails:

Märklin K-rail 2200, L= 18 cm: € 3,49 (€ 19,39/m)
Märklin C-rail 24188, L= 18,8 cm: € 2,99 (€ 15,86/m)

Roco RocoLine 42410, L= 23 cm: € 1,90 (€ 8,26/m)
Roco Geoline 61110, L= 20 cm: € 2,60 (€ 13,00/m)

Fleischmann Profigleis 6101, L= 20 cm: € 3,20 (€ 16,00/m)

Piko Gleis 55200, L= 23,9 cm: € 1,75 (€ 7,32/m)

Tillig Elite Gleis 85118, L= 22,8 cm: € 2,20 (€ 9,65/m)
Tillig Standard Gleis 82117, L= 22,8 cm: € 1,59 (€ 6,97/m)

Prijzen zijn de adviesprijzen van de fabrikanten.


Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #35 Gepost op: 09 October 2016, 17:27:49 »
Kortom, Märklin zit in het wat duurdere segment van de grootseriefabrikanten, maar is zeker niet de enige in dat segment. En verder maken zowat alle grootseriefabrikanten drierailmodellen en dan is het verschil bij een loc de prijs van een decoder.

En de vragenstellen wil lekker met treintjes spelen en heeft een mooie partij Märklin op de kop getikt. Speel ze, je moet dus het Handboek Elektrotechniek hebben.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #36 Gepost op: 09 October 2016, 21:21:53 »
Ik heb van Fleischmann een klein beetje rails en 2 locomotieven.
Bij Märklin heb ik nu 22 locomotieven en een doos of 8 aan rails.
Het is dus niet mijn plan om terug te gaan naar Fleischmann.

Het gaat mij niet zozeer om baanplannen, maar meer hoe elektrische wissels, bovenleiding en dat soort dingen werken.
Als dit de verhouding is zou ik ook overstap overwegen. M.b.t. de werking denk ik dat je al wat verwijzingen hebt waar je wat mee kunt. Is er een modelbeurs bij je in de buurt? Daar lukt literatuur kopen vaak ook wel eens.

Citaat
Het is overigens rails zonder tussenrail.
Ook geen puntcontacten? Dan zal het om Hamo gaan en moet ook je Fleischmann materieel er bij passen. Dat is wel iets om rekening mee te houden met uitzoeken van informatie. Wellicht een fotootje van de rails plaatsen voor er doorgespeculeerd wordt. Je vraag roept vrij veel sentimenten op ;-)

Groet, Sicco Jan

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #37 Gepost op: 10 October 2016, 00:06:58 »
Bij nieuwe 3Rail~ loc's van de niet Marklin merken is er bij deze meestal al standaard een digitale decoder inbegrepen.
Meestal ligt daar het prijsverschil met dezelfde 2Rail= loc's van de bewuste merken.
Vroeger zat bij de Roco Loc's, de decoder op de plaats van de 2è kardanas, waardoor er maar 1 bogie aangedreven werd en de trekkracht daardoor iets minder werd.
o.a. om deze redenen maakte ik de beweging van 3R~ naar 2R=. Een deel van m'n 3-rail spullen is al de deur uit.

Nu denk ik eraan om alsnog op m'n toekomstige zolderbaan beide systemen te gaan gebruiken. Een dubbelsporige 2R= hoofdbaan rondom + 1 een enkelsporige lijn naar niveau -1:
- 2R= met dubbel hoofdspoor (perrons 1&2) + 1 uitwijkspoor (Perron 3) > Rails van Hornby & Piko
- 3R~/2R= sas-spoor aan (perron 4) en omloopspoor (perron 5)  > beide sporen = Marklin K Rails, waarbij enkel de slanke K-wissels geschikt zijn voor beide stroomsystemen.
Hierbij zal ik géén aansluitrails gebruiken en moeten per station sectie met K-Rails de 3 rijdraden van de linker rail, rechter rail en middengeleiders,  afzonderlijk naar het manuele schakelpaneel getrokken worden.

Ik heb in het verleden ook al eens een gelijkstroomdraad boven de K-rails gespannen en el-loc's van Lima tussen m'n Marklins op de K-rails analoog laten rijden.
Hierbij sloot ik het bruine contact van de Marklin trafo en de blauwe (-Pool) van m'n Playmobiel/Siemens trafo op de zelfde rail aan
Het rode contact van de Marklin trafo ging naar de middengeleiders en de Rode (+pool) van Plymobiel/Siemens trafo naar de bovenleiding
Al is digitaal rijden met bovenleiding nu niet meer erg gunstig voor de elektronika (vonkvorming op de Panto's)

Mochten jouw Marklin loc's dan toch naar Hamo 2R= omgezet zijn, dan zijn deze in de witte/grijze dozen van vanaf halverwege de jaren tachtig gemakkelijk digitaal om te zetten.
Op nog geen half uurtje is dit gepiept (ik heb er enkele pré-digitaal gemaakt & voorzien met een 8-poligevcontrastekker waar nu decoders in geplaatst zijn).
Bij de oudere modellen uit de blauwe dozen zijn iets lastiger ivm de massa.

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 10 October 2016, 00:14:48 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Overstapper naar Märklin
« Reactie #38 Gepost op: 10 October 2016, 10:54:19 »
- 3R~/2R= sas-spoor aan (perron 4) en omloopspoor (perron 5)  > beide sporen = Marklin K Rails, waarbij enkel de slanke K-wissels geschikt zijn voor beide stroomsystemen.
Op het gevaar af heel erg off topic te geraken, links en een reactie:

Link: ACDC gebruik uit 2005 wissels aanpassen:
http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=455&p=2798
Link: standaard k-rail wissel aanpassen: http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=27&t=90803

De reactie:
Aansluitrails (k-rails) van Marklin zijn niet geschikt voor 2-rail gebruik: de spoorstaven zijn doorverbonden.

Er zijn slanke k-wissels die uit de doos ook geschikt zijn voor 2-rail, maar niet allemaal (de nieuwere niet, de oudere wel, en om het simpel te houden, met het zelfde catalogusnummer).
Alle standaard k-wissels (met losse wisselaandrijving, dus ook een van de versies maar niet allemaal) en alle c-rail wissels zijn met een kleine ingreep geschikt te maken voor 2-rail gebruik.
Vanwege die ingreep kun je net zo goed 2-rail wissels kopen en daar pukkeltjes tussen leggen, want ingegrepen moet er hoe dan ook. En vanaf dat moment speelt de keuze van de aandrijving ook een rol, want bij zeer slanke wissels zal de sleper de spoorstaven raken en moeten gebruiken als waren het pukkeltjes (3-rail polarisatie).

Bij de bewuste k-wissels gaat het om de "loze bielsen", d.w.z. een biels met een plastic puko.
In die biels zit een rvs verbinding tussen de spoorstaven, en die moet eruit om 'm ook voor 2-rail geschikt te maken (uit m'n hoofd 2261,2262, 2269). Dus ook de meegebogen wissel (die ik trouwens heb vervangen door piko-A en peco code 100, afhankelijk van de plek).
En de letter "A" moet eruit, en geisoleerd terug geplakt, bij K-wissels en bij C-wissels.

Het lastigste zijn engelsmannen. Een geval apart, zeg maar.

Ach, als je dat hobbeltje op de koop toe neemt, kom je er wel.

Er is geen noodzaak om twee gescheiden systemen naast elkaar neer te leggen, al is dat goedkoper dan het alternatief: een noodzakelijk bloksysteem, waarbij per blok vast moet liggen of daar 2- of 3-rail mag rijden; blok-relais, pc-software zoals koploper of een arduino oplossing is dan haast noodzakelijk (en die keus bepaalt de meerkosten).

Analoog is er geen noodzaak om AC en DC rijspanning te wisselen. Alle analoge 3-rail locs rijden ook op DC. Voor het omschakelen van de rijrichting van 3-rail locs is een omschakelpuls nodig van 22-24 volt, AC of DC maakt niet uit.
Als je trafo's AC en DC wel samen gebruikt, let er dan op dat ze in fase staan, als je massa (AC) verbindt met ground (DC). Het verschil tussen AC/DC en uitsluitend DC aansturing bepaalt het aantal onafhankelijke stroomkringen dat per relais nodig is om te schakelen (en voor 2 rijrichtingen per spoor). En dat verschil kan flink oplopen. 

Bovenleiding gedraagt zich apart in het hybride gebruik. Je moet je afvragen of je dat wel wilt, en zo ja, hoe en waarvoor (rijspanning, signaalstroom, verlichting?).  In 3-rail is er geen probleem (noch analoog, noch digitaal).
« Laatst bewerkt op: 11 October 2016, 15:03:34 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail