Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door B2
Vandaag om 14:01:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 13:57:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Silvolde
Vandaag om 13:22:47
Led verlichting knippert door Hasenwald
Vandaag om 13:16:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 13:06:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
  

Auteur Topic: Baanplan (keerlus ja of nee)?  (gelezen 5226 keer)

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2016, 17:20:19 »
Deze baan heeft geen keerlus toch?


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #16 Gepost op: 04 October 2016, 17:29:52 »
Deze heeft inderdaad geen keerlus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2016, 16:38:50 »
(...)alles draait om die ene lus.

Maar wat is je probleem met de keerlus? Je kunt een keerlus elektronisch heel goed oplossen en dan kun je dit baanplan gewoon handhaven. (...)

Analoog bestaat ook een andere manier om een keerlus op te lossen.
Dat doe je bij de wissel(s) die de keerlus veroorzaakt (veroorzaken).
Ik omschrijf dit soort banen wel eens als een kopstation met een half hondenbot, d.w.z. een kopstation waarop een lus eindigt.

Als je parallel aan een wisselrelais een bistabiel relais meeschakelt, dan kun je daarmee de (in deze tekening rood+groen gekleurde) doodlopende sporen onder aan de tekening ompolen.

Als je dat stukje onder aan de tekening nou eventjes opvat als een kopstation, dan kun je de sporen van je kopstation elk apart ompolen (rijrichting veranderen), dat moet toch al (want je trein rijdt de andere kant op weg om het station te verlaten); en dat ompolen hangt dan samen met de wisselstand.

Zo heb ik het zelf in het verleden ook steeds opgelost. Het is simpel, het werkt, en de trein moet vroeg of laat toch al ompolen in een kopstation. Het betekent dat je het station pas in kunt rijden als dat spoor vrij is en de rijrichting op dat inrijspoor oke is voor inrijden (en dat immers is altijd al zo, bij analoog rijden). En pas als de trein helemaal op dat spoor staat, kun je ompolen en weg rijden (als het uitrijspoor veilig is, en de juiste rijrichting heeft).

Op die manier hoef je aan de lus-zelf elektronisch verder niets te doen. Behalve dan je baan zo tekenen en aanleggen dat je tussentijds niet van het ene op het andere spoor kunt komen (en dus geen overloopwissels verlegt), en die zijn er ook niet in je 1e ontwerp.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2016, 22:30:48 »
Let op, dat er ook nog een twee de keerlus in zit. Bij het rangeerstation raakt rood ook aan groen. Ook daar zul je maatregelen moeten nemen, ompolen of zoiets.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan (keerlus ja of nee)?
« Reactie #19 Gepost op: 07 October 2016, 23:09:37 »
En al die problemen kun je oplossen in die ene lus die om het rangeerstation heen loopt. Denk die lus weg en het hele probleem is weg.
Kortom, er is maar één keerlus.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.