Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 15:36:12
Titel aangepastL Sik problemen! door Dick55
Vandaag om 15:30:21
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:17:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
  

Auteur Topic: Aansluiten rode flash led  (gelezen 8198 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Oude meuk in h0
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #30 Gepost op: 04 oktober 2016, 08:58:00 »
Hoi allemaal,

Of ik lees er over heen, kan natuurlijk na een werkdag van ruim 12 uur  :o, maar weten we al waarom deze 5 ledjes defect zijn gegaan?

Dit zoiets fundamenteels dat ik niet snap wat er mis kan gaan.

@Arjen, kan je eens een fotootje plaatsen hoe je ze aangesloten had met het kroonsteentje?

Groetjes

Arthur
Hoi Arthur en Biesje,

De andere leds weigerde na enig gepruts ook dienst, mede omdat ik ze rechtstreeks aan de trafo verbond. (dom, ik weet het!)
De leds sneuvelden omdat ik, als 'no know', de leds traceerde op 12-14 V, terwijl zij zo rond de 2 V aan blijken te kunnen.
Uit de voorgaande discussie blijkt dat er verschillende soorten knipperleds bestaan en ik had de specificaties niet goed bestudeerd.
Een foto heb ik niet. Wel kan ik binnenkort een schema plaatsen (met filmpje?) van een werkende schakeling.

@Biesje: aan een tekening o.i.d. kan ik je niet helpen.  :-[

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #31 Gepost op: 04 oktober 2016, 09:46:47 »

Klopt voor de door jou genoemde led en zuivere gelijkspanning (y). Is het onafgevlakte spanning moet je rekening houden met 14V x √(2) = 19,8V.


Hallo

Is het echt zo dat een Fleischmann trafo deze pieken levert?  :o
Ik heb het nooit nagemeten, heb ik ook de apparatuur niet voor. ;D

Bart

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #32 Gepost op: 04 oktober 2016, 09:56:00 »
Wellicht hetzelfde euvel en lusten ze alleen pure gelijkstroom die afgevlakt is?
Dat lijkt me sterk. Denk eerder dat je geen rekening gehouden hebt met het feit dat de maximale spanning van zo'n pulssturing een stuk hoger licht dan de gemiddelde spanning en je dus aardig aan het overbelasten was. ;D

Ben wel benieuwd naar een schema van de interne schakeling van zo'n knipperLED trouwens.
Dat is tegenwoordig niet zo spannend meer. Er zit gewoon een kleine chip in. 8) Maar dan niet in een behuizing (want zelfs een kleine SMD chip is waarschijnlijk voor 90% leeg van binnen) maar gewoon de losse halfgeleider bij de chip in. Kan makkelijk, een 3mm led is wat dat betreft enorm groot. Je hebt al ledjes van 0,5mm x 1mm en zelfs die hebben alle aansluitingen enzo. De chip die (halfgeleiderkristal) van een led is nog veel kleiner.

Als het in een LED past dan moeten de losse componenten daarvan toch ook in een klein lokje te frutten zijn?
Is ook wel zo.  :) Kleine SMD microcontroller + spanningsregelaar is zo groot niet. Maar ingebouwd in één eenheid kan het nog veel kleiner. Hele reden ook dat je telefoon gebruik maakt van een soc (system on a chip = systeem op een chip) met alles erop en eraan in plaats van losse chips voor de losse onderdelen.

Is het echt zo dat een Fleischmann trafo deze pieken levert?  :o
Yep ;D Enige wat er intern gebeurd is dat de wisselspanning gelijk gericht wordt (enkel dan wel dubbel). En 14V wisselspanning heeft pieken van bijna 20V.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #33 Gepost op: 04 oktober 2016, 11:15:13 »
Citaat
Is het echt zo dat een Fleischmann trafo deze pieken levert?
Ja, dat gebeurt bij dubbelzijdig gelijkrichten, zonder belasting. Zodra je stroom gaat afnemen, door b.v. een loc, dan zakt de spanning in.

Citaat
Ik heb het nooit nagemeten, heb ik ook de apparatuur niet voor.
Koop voor minder dan de prijs van een wagon een eenvoudige digitale osciloscoop en je kunt dan, na wat oefening, precies zien en meten wat voor spanning de trafo levert.



Je kunt er uiteraard meer mee, ook het signaal van de knipperled zichtbaar maken, of de DCC pulsen op de rails, of de PBM van een decoder naar de locmotor.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2016, 12:21:52 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #34 Gepost op: 04 oktober 2016, 11:23:57 »
Zodra je stroom gaat afnemen, door b.v. een loc, dan zakt die spanning in.
Dat is waar, maar de spanning zonder last kan dan ook weer aardig hoger zijn dan die 20V. Pak maar eens een 12V trafo (echte trafo en wel netjes 230V model) en meet die zonder last. Zal jee wel wat meer dan 12VAC zien  ;D Maar goed, is weet niet hoe netjes die 14V op de Fleischmann trafo is bepaald  ;D

Voor hele basale metingen zijn ze wel aardig ja :) Maar als je echt niets uit wilt geven kan je altijd nog een Soundcard Oscilloscoop  maken :D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #35 Gepost op: 04 oktober 2016, 11:25:23 »
Yep ;D Enige wat er intern gebeurd is dat de wisselspanning gelijk gericht wordt (enkel dan wel dubbel). En 14V wisselspanning heeft pieken van bijna 20V.
Bij lage belasting blijkt die 14V wel 16 of 17V te kunnen zijn. En dan kom je na afvlakking op 22V.

Bert Sprinter

  • Gast
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #36 Gepost op: 04 oktober 2016, 11:25:26 »
Quote: Koop voor minder dan de prijs van een wagon een eenvoudige digitale osciloscoop en je kunt dan, na wat oefening, precies zien en meten wat voor spanning de trafo levert.

Jammer maar helaas: Het spijt ons, dit artikel is niet meer beschikbaar!

Ik zou zeggen tegen Arjen, koop een multimeter bij Conrad voor 35,- euro en je kunt meteen een hoop LED's meebestellen zonder verzendkosten te betalen. Ik ben ook niet zo kapot van Ali Express, ruilen of terugsturen als het ding het niet doet is er niet bij. Bij Conrad krijg je 2 jaar garantie en je kunt hem binnen 2 weken zonder opgaaf van reden terugsturen.

Bert.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #37 Gepost op: 04 oktober 2016, 12:05:31 »
Citaat
... niet meer beschikbaar!
Het was een voorbeeld, heel China ligt vol met deze apparaten...  ;D

Via de geluidskaart kan ook, moet je wel altijd een computer er bij hebben.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #38 Gepost op: 04 oktober 2016, 12:06:48 »
@Klaas, precies! Ik weet niet hoe netjes die 14V specificatie van Fleischmann is.

Als dat onder last is dan zal de spanning inderdaad nog wat hoger liggen. En dan zul je net zien, is het nog een 220V model trafo ook, weer 5% erbij  ;D Dus ja, een Fleischmann trafo geeft best meer spanning af (in ieder geval in de pieken) dan je op het eerste gezicht denkt.

@Bert Sprinter, dan zijn er nog 100 verkopers die iets vergelijkbaars hebben. Een goede multimeter (maar die kost in Nederland helaas echt wel meer dan €35,-) is een super handig stuk gereedschap maar die geeft je niet het inzicht van spanningspieken zoals een scope (zelfs een goedkope pocket scope) doet.

Ik ben ook niet zo kapot van Ali Express, ruilen of terugsturen als het ding het niet doet is er niet bij.
Ik kan je geen ongelijk geven over de garantie. Maar over stuk bij ontvangst kan je niets beters hebben dan AliExpress. Terugsturen is er inderdaad niet bij, ze sturen je gewoon een nieuwe ;D Alles voor de 5 sterren rating.


Timo

PS, forum heeft een mooie quote functie  ;)
PPS Crap, weer AliExpress  in het slecht automatisch vertaald Nederlands  >:(
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Oude meuk in h0
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #39 Gepost op: 04 oktober 2016, 14:45:15 »
Even  voor de duidelijkheid: ik heb drie trafo's. Twee stammen uit 1965 - 1967 (met zes stappen en een ompoolschakelaar) en sinds vorig jaar een tweedehands 6735. Die laatste is mijn hoofdtrafo.
Het locje is ook al zo'n 50 jaar oud, maar doet nog vrolijk dienst.

Bert Sprinter

  • Gast
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #40 Gepost op: 04 oktober 2016, 17:10:37 »
@Klaas, precies! Ik weet niet hoe netjes die 14V specificatie van Fleischmann is.

Als dat onder last is dan zal de spanning inderdaad nog wat hoger liggen. En dan zul je net zien, is het nog een 220V model trafo ook, weer 5% erbij  ;D Dus ja, een Fleischmann trafo geeft best meer spanning af (in ieder geval in de pieken) dan je op het eerste gezicht denkt.

@Bert Sprinter, dan zijn er nog 100 verkopers die iets vergelijkbaars hebben. Een goede multimeter (maar die kost in Nederland helaas echt wel meer dan €35,-) is een super handig stuk gereedschap maar die geeft je niet het inzicht van spanningspieken zoals een scope (zelfs een goedkope pocket scope) doet.
Ik kan je geen ongelijk geven over de garantie. Maar over stuk bij ontvangst kan je niets beters hebben dan AliExpress. Terugsturen is er inderdaad niet bij, ze sturen je gewoon een nieuwe ;D Alles voor de 5 sterren rating.


Timo

PS, forum heeft een mooie quote functie  ;)
PPS Crap, weer AliExpress  in het slecht automatisch vertaald Nederlands  >:(

En zoals je ziet werkt deze dus wel, maar de hele post is gekopieerd en niet alleen het gene wat ik had geselecteerd toen ik op de knop drukte, bovendien heet het "Citaat"  :D  Als je dan alles weg moet halen kan ik net zo goed zelf doen.

Volgens mij ziet Arjen door de vele andere bomen het LED bos niet meer, dus is het tijd om hem zelf wat te laten experimenteren.

Bert.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2016, 18:16:29 door Bert Sprinter »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Oude meuk in h0
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #41 Gepost op: 04 oktober 2016, 17:43:34 »
Volgens mij ziet Arjen door de vele andere bomen het LED bos niet meer, dus is het tijd om hem zelf wat te laten experimenteren.
En dat experimenteren begint vruchten af te werpen: https://youtu.be/c9FRqen2-S0

Gebruikte materialen:
  • 4 diodes 1n4148 (voor de gelijkrichter)
  • 1 condensator 220 uF 35V
  • 2 weerstanden 1K Ohm
  • 1 knipperled
Die gelijkrichter vervang ik nog door een brugcel.

Het schema:


Edit 1: Ik weet dat deze led groen is. De rode leds zitten in een envelop onderweg naar mijn adres.
Edit 2: Schema toegevoegd.
Edit 3: Schema aangepast.


« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2016, 11:04:16 door Arjen52. Reden: Schema aangepast »

Bert Sprinter

  • Gast
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #42 Gepost op: 04 oktober 2016, 18:17:55 »
Kijk eens aan, precies wat je zocht  (y)

Bert

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Oude meuk in h0
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #43 Gepost op: 04 oktober 2016, 18:35:11 »
En dat mede dankzij informatie van jou en andere forumgenoten. Dank  :)

Bert Sprinter

  • Gast
Re: Aansluiten rode flash led
« Reactie #44 Gepost op: 04 oktober 2016, 20:15:15 »
Arjen,

En nu nog even dat symbool voor de elco in het schema veranderen, je hebt het symbool voor een gewone condensator gebruikt, en die heeft geen plus en min, een elco (elektrolytische condensator) heeft die wel.  (y)

Bert.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2016, 20:21:33 door Bert Sprinter »