Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Lofzang op een Fleischmann BR 01  (gelezen 44936 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #135 Gepost op: 24 januari 2021, 21:20:46 »
De eerdere 01en voor 1968 waren van de versie met de oude ketel en andere modeltechniek, een heel ander model.
De 01 220 uit 1968 was echt het eerste model van een 01 met neubaukessel van Fleischmann dus 'Zwarte Gigant'.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #136 Gepost op: 24 januari 2021, 22:15:43 »
Ze verdient eigenlijk een eigen draadje met lofzang, want de 01 182 van mijn vader is de sneltreinlokomotief waarmee ik ben grootgebracht. Met haar grote drijfwielen, het zacht zoemende geluid, het geratel over de wissels (zware metalen lok!) en de warme oranje gloed van de frontseinen:



Zo zoefde ze over onze ovaal, met liefst alle 14 rijtuigen die we hadden (als een slang die zichzelf in de staart bijt). Als ze alleen reed, ging ze elk rondje iets sneller, totdat ze uit de bocht vloog...



Helaas heeft ze een keer een oorbeschadiging opgelopen. Als iemand nog een linkeroor overheeft, houd ik me aanbevolen.



De motor zit in de metalen lok, de bovenbouw van de tender is wel al van kunststof. Ik zie nu overigens pas dat voorop de lok het nummer 1361 64 staat.

Mijn opa, die door mijn vader werd aangestoken, had de 01 220 rondrijden:



Omdat hij zijn treinen uiteindelijk verkocht heeft, heb ik vorig jaar weer een 01 220 gekocht.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 22:20:02 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #137 Gepost op: 25 januari 2021, 03:24:53 »
Kijk eens aan. Plaatjes van de net door Karst genoemde 01 182 van Fleischmann ! Veel dank daarvoor, Ferdinand  (y).

Blijkens de hierboven aangegeven link naar de Modellbau-Wiki site is deze versie tussen 1964 en 1966 in productie geweest onder cat. nr. 1361/4. Volgens de Nederlandse Fleischmann site zou dit exemplaar nog wel eens in de schaal 1:82 kunnen zijn uitgevoerd. We kunnen hier gerust spreken over een "vintage" model, want ik ben het met Karst en Gerard eens dat de oerversie van de Zwarte Gigant eigenlijk meer ziet op de 01 220.

Vreemd is inderdaad het nummer op de rookkastdeur. Na vergroting lees ik - anders dan Ferdinand - dat het om de 03 61-64 zou gaan  ???. Dat kan niet kloppen. Hoewel,....het is lastig te zien, maar de ketel doet mij ergens denken aan die van een Br 03. In ieder geval is het geen "Neubaukessel" van een 01. Een "Altbaukessel" dan misschien ? Hadden die een centrale vergrendeling (of hoe heet zo'n wiel) op de rookkastdeur ? Wel drie domen.

Dit is meer iets voor de echte kenners, want die van mij schiet hier tekort.

Peter

 
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 12:53:42 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #138 Gepost op: 25 januari 2021, 06:35:39 »
Mooi die 01 uit 1961, FLM1361.

Nu ben ik erg benieuwd of er iemand is die de 1360 BR01 uit 1952 met Wagner Windleitblechen en de 1360 BR01 uit 1953 met Witte Windleitblechen kan tonen.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #139 Gepost op: 25 januari 2021, 07:41:24 »
Zou het nummer voorop niet gewoon het artikelnummer kunnen zijn?
Aangezien op het machinistenhuus wel gewoon een 01 nummer staat...
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 10:20:20 door Quinzeedied »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #140 Gepost op: 25 januari 2021, 09:40:26 »
Hans,

Dat is interessant ! Kennelijk heb jij andere informatie dan hier http://www.modellbau-wiki.de/wiki/DR-Baureihe_01 is vermeld. Bij de 01 182 staat daar - zoals ik al schreef - als productiejaar 1964-1966 en niet 1961. Het cat.nr. zou 1361/4 zijn.

Met wat jij in jouw eigen draadje in post #2925 schrijft, kom ik er ook niet uit. De ketel op de door Ferdinand getoonde plaatjes lijkt nog het meeste op die van de Br 03 in de door jou getoonde catalogus van 1962-63. Drie frontlichten, drie domig en centrale vergrendeling op de rookkastdeur.

Het draait om het loknummer (01 182) dat op het machinistenhuis staat vermeld, zoals Quinzeedied ook terecht opmerkt. Hier ontstaat - in ieder geval bij mij - de verwarring.

Zou jij hier je licht vanaf het zuidelijk halfrond nog eens over willen laten schijnen ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #141 Gepost op: 25 januari 2021, 10:21:20 »
De foto van de voorzijde liet de nummerplaat niet zo goed zien, maar bij daglicht is het duidelijker:



Er staat toch 1361-64, en Quinzeedied heeft gelijk dat 1361 het catalogusnummer is.

Dit model werd nog niet "Zwarte Gigant" genoemd, die titel komt de 01 220 toe. Het zou heel goed kunnen dat de (Altbau-)ketel lijkt op die van een BR 03, want dat was volgens mij de voorganger. Dat was een model met iets "dikkere" frontseinen in (1960 nog maar twee), met hetzelfde catalogusnummer 1361. In het catalogusoverzicht dat ik raadpleeg, wordt de BR 03 in 1962 als "Neuheit"  gepresenteerd, opnieuw als 1361, maar nu met drie frontseinen. En, te oordelen naar de tekening, volgens het model dat ik heb als BR 01. Dat is 'ie opeens in de catalogus van het jaar daarop, zonder als "Neuheit" gepresenteerd te worden. De aanduiding BR 03 in 1962 zou ook nog een typefout kunnen zijn, want het loknummer op de cabine is in de catalogus niet te lezen.

En waar komt die 64 vandaan in 1361-64? Dat wordt duidelijk als je ziet dat er een vergelijkbaar model was van de BR 41, met catalogusnummer... 1364. Die hadden dus dezelfde bovenbouw. Op de tender is dat opgelost door helemaal geen loknummer te vermelden.

« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 10:23:01 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #142 Gepost op: 25 januari 2021, 10:25:45 »
Op deze Franse website staat de loc letterlijk met dit frontnummer in de catalogus:

http://petitrains.e-monsite.com/forum/fleischmann/machine-a-vapeur-1361-et-1364-fleischmann.html

In wetenschappelijke literatuur is nog wel een gebruikelijk om een bladzijde reeks aan te geven met een verkort eindcijfer: 1311-17 betekent bijvoorbeeld 1311 t/m 1317. Dus wellicht dat 1361-64 betekent dat de ketel zowel voor de 1361 als de 1364 gebruikt kan worden?

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #143 Gepost op: 25 januari 2021, 11:23:00 »
Op diverse sites met oude Fleischmann modellen wordt aangegeven dat de BR 01 locs met artikelnummer 1361 BR 03 locs zijn die men op de markt heeft gebracht als BR 01 machines. Dat komt overeen met de berichten hierboven dat de ketel sterk op een BR 03 ketel lijkt. En in de tweede helft van de jaren 50 is er een loc met artikelnummer 1361 op de markt gekomen met het nummer 03 1361. In de catalogus staat ie omschreven als een BR 03. Zie http://www.bugattipage.com/tech-history/pics/fleischmann1361.jpg. Het lijkt er sterk op dat ze deze loc later onder hetzelfde artikelnummer als BR 01 op de markt hebben gebracht. Pas bij de introductie van artikelnummer 1362, de eerste 01 220, is er sprake van een echte BR 01.

Groeten, Peter

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #144 Gepost op: 25 januari 2021, 11:34:22 »
@Peter, die Franse afbeelding is een plaatje van de BR 03 met twee frontseinen, denk ik.

Volgens mij blijven er dan twee vragen over:

  • Weet iemand of de ketel van deze BR 01 ook echt een ketel van een BR 01 kan zijn, of dat het perse een BR 03 is?
  • Heeft iemand zowel de BR 01 die ik laat zien als de BR 41, om te bevestigen dat ze dezelfde bovenbouw hebben?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #145 Gepost op: 25 januari 2021, 12:21:21 »
Volgens mij zijn we er uit. Min of meer dan. Ferdinand, op de Franse site die Quinzeedied aangaf staan plaatjes van een Br 01 (die dus eigenlijk een Br 03 is) naast een Br 41. Cat.nr. 1361 naast 1364. Die Fransen komen terecht tot de conclusie dat de bovenbouw van beide modellen identiek is. Dat verklaart inderdaad het nummer op de rookkastdeur.

Onder het cat.nr. 1361 bracht Fleischmann eerst volgens eigen zeggen een Br 01 uit, die later plots als Br 03 door het leven ging om weer te eindigen als Br 01. Terwijl het altijd een Br 03 is geweest, zoals Peter (Silver Fox) m.i. terecht opmerkt. Zie ook het door Hans gegeven overzicht.

Ik begrijp alleen nog niet hoe Hans voor de getoonde 01 182  (die dus geen 01 is maar een 03  :P ) op het jaar 1961 uitkomt. Dat moet later zijn geweest.

Door dat gehannes van Fleischmann zèlf is de verwarring ontstaan.

De conclusie is dat Ferdinand grootgebracht is met een Br 03 van zijn vader en niet met een Br 01  ;D.


Peter

 
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 12:26:27 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #146 Gepost op: 25 januari 2021, 13:03:47 »
Grappig,

In mijn tienertijd hebben we op vakantie een keer een Eisenbahn Journal gekocht, Sonderausgabe Baureihe 03:



Natuurlijk wilde ik meteen óók een BR 03! Achterin het blad stond reclame van Horst Günther Modellbau voor een ombouwset: een complete bovenbouw van lok en tender, te monteren op een onderstel van, jawel, de Fleischmann 4170, onze Zwarte Gigant! Dat is er bij mij nooit van gekomen, is hier iemand die dit wél heeft gedaan?

Overigens ben ik nog niet helemaal overtuigd, met alle respect voor Peter Silver Fox 2512. Als Fleischmann eerst een 01 heeft uitgebracht (jaren 50), dan kan toch net zo zijn dat die is "uitgescholden" voor 03, in plaats van andersom?
Mijn eerste vraag blijft dus staan: wat maakt mijn vaders metalen 1361-64 een BR 03 of juist een BR 01 (of een BR 44)?
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 13:08:22 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #147 Gepost op: 25 januari 2021, 15:03:24 »
Inderdaad grappig, Ferdinand. Verder begrijp ik heel goed dat je nog niet overtuigd bent. Van mijn eigen goede vader heb ik geleerd altijd kritisch te zijn op de inhoud van wat je leest (of hoort). Nooit zomaar iets voor waar aannemen. Vandaar dat ik in het algemeen hecht aan bronvermeldingen, zodat men zelf kan nagaan waar een bewering op is gebaseerd en wat de waarde ervan is. Silver Fox 2512 volstaat met verwijzing naar "diverse sites met oude Fleischmann modellen". Het zou mooi zijn als er een bronvermelding bij komt.

Dat gezegd hebbende, meen ik zèlf de slankere ketel van de 03 te herkennen op de door jou getoonde foto's. Maar hou mij ten goede; ik ben hier niet de specialist. Er zijn anderen op dit forum die hier veel meer van weten. Één daarvan is waarschijnlijk nog even bezig met het uitpakken van verhuisdozen (Jan, alias 44). Van diens draadje komt naar verluidt binnenkort een index beschikbaar.

Vergelijk het plaatje van Karst met het frontaanzicht van zijn 01 187 met het frontaanzicht van je vader's 01 182. Kijk dan nog eens naar het door jou hierboven getoonde plaatje van het grote voorbeeld van een 03. Ik geef toe, het is moeilijk te zien. Zeker als mijn veronderstelling dat de "01 182" nog in schaal 1:82 is uitgevoerd, juist is. Maar het gaat om de verhoudingen.

Peter
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 16:31:29 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #148 Gepost op: 25 januari 2021, 16:41:27 »
Tsja,

Al beschouw ik mijzelf niet als klinknagelteller, mijn werk vraagt erom dat ik dingen precies weet, en iets daarvan sijpelt door in mijn vasthoudendheid in dit draadje...

Dan ga ik bijvoorbeeld nog eens tegenwerpen dat het geen zin heeft naar de 01 187 te kijken, omdat die een Neubaukessel heeft. Ik weet niet wanneer die verbouwing heeft plaatsgevonden, maar denk dat we wel mogen aannemen, dat de 01 187, als het een BR 01 is, nog gebaseerd was op de originele ketel.

Het is overigens best mogelijk dat we het nooit precies zullen weten. In die tijd waren er nog niet zoveel klinknageltellers; het zal belangrijker geweest zijn dat het model de juiste indruk gaf van het grote voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 16:43:20 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Lofzang op een Fleischmann BR 01
« Reactie #149 Gepost op: 25 januari 2021, 16:52:13 »
Ik geef onmiddellijk toe dat het wat makkelijk is om te verwijzen naar diverse sites. Ik heb eerder vandaag wat rondgekeken om iets meer achtergrondinformatie te vinden zonder de bronnen te noteren. Dus in de herkansing een paar sites:

http://www.fleischmann-ho.nl/index.html > vooral de catalogi onder het kopje Publicaties zijn handig om te zien hoe Fleischmann zelf de modellen omschreef.

http://www.sammlertreff.de/index.html > onder het kopje Chronik wordt per jaar globaal beschreven wat er op de markt kwam. Bij 1957 staat in een paar zinnen beschreven hoe artikelnummer 1361 is ontstaan.

Fora als https://www.altemodellbahnen.de/ waarin men in draadjes als https://www.altemodellbahnen.de/t58889f117-alle-fast-gleich.html discussieert over oude Fleischmann modellen waaronder de 1361.

Verder zijn er vast andere draadjes over deze locs op fora als Drehscheibe Online en Stummis Modellbahnforum te vinden.

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 17:21:25 door Silver Fox 2512 »