Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Lofzang op een Fleischmann BR 01  (gelezen 44950 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #30 Gepost op: 27 september 2016, 20:24:08 »
Dat heb ik ook. Bij een "online catalogus" of andere spoorliteratuur klik ik ook altijd Duits aan als taal. In het Engels wil ik het niet lezen.

Over vrouwelijk gesproken. Ik had mijn scherm open laten staan, waardoor mijn vrouw er met haar alziende oog een blik op kon werpen. Haar commentaar;

"Typisch,...jij plaatst een liefdesverhaal op een Forum met overwegend mannelijke gebruikers. Wat mij nu opvalt is dat je in nog geen dag tijd al meer dan 1100 hits te pakken hebt. Dat is je met je andere draadjes zeker nog nooit gelukt, hé ?"

Ik heb daar nooit zo op gelet, maar zij zou zomaar gelijk kunnen hebben. Verbouwereerd als ik was, wist ik niets anders te zeggen dan;

"Zie je wel dat mannen romantisch kunnen zijn !"

Het viel haar ook onmiddelijk op dat Sobat niet alleen de 01 220 nog had, maar ook zijn vrouw. Daar had ik dan weer overheen gelezen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #31 Gepost op: 27 september 2016, 20:27:32 »
Citaat van: Peter
Rookontwikkelaar ? Ik meen mij te herinneren dat jij hier niet van bent. Was zeker een andere levensfase ?

Dat was de eerste (en ook enige en laatste) keer. Na enige twijfel heb ik destijds die stap genomen, vooral ook met het oogmerk te gaan kijken wat er uit te halen viel, als je er iets anders dan de gebruikelijke rookvloeistof in zou stoppen. Maar hoewel de stank op zolder soms niet te harden was, heb ik wat rook betreft nooit een bevredigend resultaat kunnen bereiken en daarom het fenomeen "rookgenerator" voorzien van een etiket "onnutte flauwekul" de Drachtster vaart ingegooid. Uiteraard niet dan na het onding uit de 01 220 gehaald te hebben.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #32 Gepost op: 27 september 2016, 21:46:05 »
Mijn 01 220 is vrijwel op gelijke wijze en in dezelfde tijd tot mij gekomen als die van Peter, alleen mijn 01 was van een ander soort, het soort dat van pukkeltjesrail hield, maar ook zij heeft mij nooit in de steek gelaten en nam de walgelijkste hellingen zonder morren. Toen door de pubertijd heen kwam en dus geen pukkeltjesrail meer reed heb ik haar in de steek gelaten en heeft ze niet meer gereden. Wel kijk ik nog regelmatig in haar gele verpakking en haal haar er nog voorzichtig uit maar rijden gaat niet meer bij mij.
Al een paar keer heb ik er aan gedacht haar weer gelijkstroomwielen te geven of nylon busjes te draaien en op haar assen te zetten zodat ze weer lekker kan gaan buiten spelen, het is er tot nu toe nog niet van gekomen.
Zij was mijn allereerste verbeteringsproject, ergens in de late zestiger/begin zeventiger jaren. Ze is geheel kaal geweest, alle ingegoten verdiepingen in het frame welke het barframe moesten voorstellen zijn door mij uitgeboord/gevijlt, wielen dunner gedraaid zodat de spaken mooier leken enz. enz., alles volgen een beschrijving in een modelbouwtijdschrift of Fleischmann-Kurier.
Natuurlijk ook geweatherd op laat twintigste eeuwse manier.
Later ook de 50er met Kabinentender, ook zo'n trekpaard, hetzelfde lot laten ondergaan.
Toch weer eens opduikelen en een paar plaatjes maken. (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #33 Gepost op: 27 september 2016, 22:00:14 »
Nog even een paar plaatjes gezocht en gevonden uit 1973;








Geen idee trouwens waarom de foto's de laatste tijd inees zo enorm groot worden bij upload.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2016, 22:33:43 door 44. Reden: afmetingen plaatjes aangepast »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #34 Gepost op: 27 september 2016, 22:29:18 »
 (y)
Mooie baan zo te zien
Lekker ouderwets ,ook de aankleding
Destoombij de wielen ,is dat met engelen haar gedaan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #35 Gepost op: 27 september 2016, 23:20:28 »
Vooral het derde plaatje van Gerard (ik had destijds geen Bw)  heeft veel weg van mijn oude baan. Ach ja,..nostalgische sentimenten. Niks mis mee.

En ja, de de "Zwarte Mustang" (met kabinetender) stond in die jaren ook op mijn verlanglijstje. Nog steeds trouwens. Daar moet ik nu bij Roco voor terecht. Als ik tenminste al weer niet te laat ben.

Inmiddels lijkt het of de Br 01 220 iets magisch begint te krijgen. Uit meerdere reacties maak ik op dat het de moeite waard is om op marktplaats of zo, rond te gaan kijken. Misschien moet ik toch maar eens de stap wagen om een gebruikt exemplaar te kopen. Die zal dan omgenummerd moeten worden, maar ik ken een draadje waarin haarfijn wordt uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat.

Mijn koningin blijft evenwel zoals zij is; ongenaaktbaar.

Peter


HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #36 Gepost op: 28 september 2016, 22:22:53 »
De koe maar bij de horens gevat en meteen een paar nieuwe platen van de lok, die ik al een tijdje niet meer gezien had, gemaakt .
Bij deze;
IMGP8005a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP8008a by G. van Vliet, on Flickr

@jerrytrein;
de stoom is van katoenen watten  ;D
« Laatst bewerkt op: 28 september 2016, 22:28:42 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #37 Gepost op: 28 september 2016, 22:38:10 »
 (y)
OK
ziet erleuk uit voor de foto
Onthoudenvoor als .......

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #38 Gepost op: 29 september 2016, 10:25:02 »
Flink vervuild ook weer. Ik moet zeggen, het staat haar goed !

Fleischmann is volgens mijn informatie de eerste fabrikant die de aandrijving in de tenders begon te plaatsen. Zo ook bij de Br 01 220, die aandrijving heeft op drie van de vier tenderassen. Zes wielen zijn voorzien van "Haftreifen".

Tot mijn onsteltenis kom ik er nu achter dat de Br 03, die Fleischmann op dit moment in productie heeft, nog slechts aandrijving heeft op twee assen.

De Br 45 van Liliput bleek ook al te zijn overgestapt naar een twee-assige aandrijving. Is hier sprake van een trend met besmettingsgevaar ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #39 Gepost op: 29 september 2016, 11:09:22 »
Er begint mij langzaam iets te dagen. Zou het kunnen dat - omdat er tegenwoordig een "Swungmasse", oftewel vliegwiel wordt ingebouwd - er onvoldoende ruimte overblijft voor een fatsoenlijke drie-assige aandrijving ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #40 Gepost op: 29 september 2016, 11:59:40 »
Ik denk niet dat een vliegwiel een probleem vormt voor aandrijving op meer dan twee assen. Het probleem zit, mijns inziens, voornamelijk bij de medewerker met de rode pen, die tijdens de ontwerpfase alles doorstreept wat hij of zij niet nodig acht voor een goed uitziend model en ‘alleen maar geld kost’.
Aandrijving op twee assen is niet nieuw voor Fleischmann. De Baureihen 39, 50 (Kasten-, Kabinen- en Wannentender), 55.25 en 56.20 hebben dat ook, net als de nieuwere modellen van de series 18.5, 37.0, 41 en 54.15.
Roco volgt deze trent. Werd sinds de uitgave van de Br. 18.1 aandrijving op twee tenderassen en alle drijfwielen van de loc standaard, is men daar later van afgestapt. Zo worden de Baureihen 03.10 en 10 alleen nog maar aangedreven op twee tenderassen.

Een probleem voor de trekkracht hoeft aandrijving op (maar) twee tenderassen niet te zijn. Mijn 39 van Fleischmann, bijvoorbeeld, rijdt zonder te klagen een trein met 12 vierassige sneltreinrijtuigen een railspiraal op met een straal van 55 centimeter en een stijgingspercentage van 2,8.
Per abuis heb ik eens Fleischmanns 55 dezelfde helling opgestuurd met een goederentrein met iets van 70 assen. Ze kwam schijnbaar moeiteloos boven. Dat schijnt voor de 45 van Liliput een problematische combinatie te zijn.

De eerste uitgave van Roco’s 41 had ook aandrijving op twee assen. Die loc heeft wel eerder problemen dan de pendant met aandrijving op vier assen. Ik bouwde daarom mijn 41 om.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 30 september 2016, 08:16:42 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #41 Gepost op: 29 september 2016, 14:02:41 »
Kijk, de prae-adviseur aan het woord ! Bas, dank voor je heldere uiteenzetting van een betreurenswaardige trend die mij eerder was ontgaan.

Dit betekend dat er in mijn collectie ongemerkt veel meer twee-assig aangedreven exemplaren zijn geslopen. Inderdaad o.a. ook een Br 39 en een Br 55 van Fleischmann. Het is mij niet opgevallen, omdat deze modellen alleen maar op een testbaantje hebben rondgereden.
Zonder sleep en zonder helling.

Je hebt mij wel enigszins gerustgesteld met de opmerking dat het geen probleem hoeft te zijn.

Het zou wel een interessant experiment zijn om een vergelijkingstest te doen met mijn oude - drie-assig aangedreven - Br 55 en de nieuwe. Dat zal moeten wachten totdat ik daarvoor een speciaal testbaantje heb aangelegd, maar dat heeft geen prioriteit.

Begrijp ik het nu goed dat jij een vierwiel aangedreven Br 41 van Roco hebt omgebouwd tot een met drie-assige aandrijving ?


Peter 
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #42 Gepost op: 29 september 2016, 14:14:19 »
Je loopt zo wel weg van je oude liefde :'(
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #43 Gepost op: 29 september 2016, 14:35:42 »
We dwalen inderdaad wat af, Hans, maar interessant blijft het wel. :)

Begrijp ik het nu goed dat jij een vierwiel aangedreven Br 41 van Roco hebt omgebouwd tot een met drie-assige aandrijving?

Nee, oorspronkelijk had mijn 41 twee, nu vier aangedreven assen in de tender.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Lofzang op een Br 01
« Reactie #44 Gepost op: 29 september 2016, 14:53:18 »
Deze afdwaling wordt ons vergeven, want het is immers het rechtstreekse gevolg van de vele loftuitingen op de fenomenale trekkracht van de Br 01 220.

Dat ombouwen, Bas. Dat heb je vast ergens omschreven in een draadje, maar ik kan het zo snel niet vinden.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB