Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: Baanplan na verhuizing  (gelezen 9528 keer)

Lrs1948

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #30 Gepost op: 25 September 2016, 22:27:11 »
Laurent,

Hier ga ik mee aan de slag. Eerst via Anyrail. Het resultaat zal ik hier tonen.
Het idee spreekt mij erg aan.

Ed

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #31 Gepost op: 25 September 2016, 23:43:21 »
Hoi Ed,

dat is mooi, ik ben ook bewust uit gegaan van jouw eerste opzet en ben aan die ruwe diamant wat aan slijpen. Nog steeds ruw, maar al wel iets fijner :). Ben benieuwd naar je eigen invulling hiervan.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Lrs1948

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #32 Gepost op: 27 September 2016, 23:32:26 »
Voorlopig laatste aanpassing.
Aantal zaken overgenomen maar linksboven zo gelaten.

Bovenste deel:

Schaduw station veel dingen aangepast aangezien ik de opstelsporen maximaal 2.10 mtr heb gemaakt.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #33 Gepost op: 28 September 2016, 16:23:05 »
Ik zou de opstelsporen links incl spoor ri draaischijf nog schuin leggen.
ofwel zorgen dat je links onder met die sporen meer naar rechts gaat,dan hoef je geen haakse hoek te maken om bij je draaischijf te komen met een loc.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #34 Gepost op: 30 September 2016, 23:51:55 »
Ik vind het lastig hier echt wat zinnigs over te zeggen, alles dat ik op te merken had, heb ik eigenlijk wel verwerkt in mijn ontwerpopzet voor je. Je onderste perronspoor is nog steeds slecht bereikbaar vanaf links. Ik vind het ook nog steeds zonde dat je, ondanks de mooie ruimte die je hebt, gebruik blijft maken van de scherpe bochten en hoeken, zelfs in het spoor dat onder het viaduct door gaat, terwijl je daar flexrail gebruikt. Nog "erger" vind ik eigenlijk het gebruik van standaard boogstralen. Je hebt zoveel ruimte, laat zo'n trein mooi de bocht in glijden.

Verder volg ik de ingang van je schaduwstation nog niet helemaal. Die lus onder de baan ziet er, in mijn ogen, wat vreemd uit. Het hele schaduwstation mist voor mij trouwens echte logica, het ziet er, om eerlijk te zijn, een beetje uit als wat lukraak neergelegde spoortjes waarna je er vervolgens achter bent gekomen dat je ook onder de baan wilde keren, dus dat er ook nog maar bijgebouwd hebt, echter maar aan 1 kant. De lus rechts lijkt mij sowieso te kort om van enig functioneel nut te zijn, een trein is al snel te lang.

Goed, bovenstaande is persoonlijk en varieert per persoon. Als jij er blij mee bent, wie ben ik dan om je te zeggen dat je het niet mag bouwen. Onderstaande is wat minder mening en meer op feiten berust.

Nog wat praktische dingen: Ik zie een aantal S bochten opgebouwd uit standaard rails. Mijn ervaring met S bochten in R1 en zo nu en dan ook R2 van Märklin is dat dit zeer slechte effecten op de rij eigenschappen heeft. Er is bij mij in die stukken zeer veel ontspoord. Gelukkig, voor mij, bouwde ik dit op in de vloerbanen, dus was zo'n S bocht er net zo snel weer uit als dat ik hem erin had gelegd.
De krappe bocht naar je draaischijf. Kan een grote stoomlok daar überhaupt wel doorheen? Ziet eruit als een een industrieboog.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Lrs1948

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #35 Gepost op: 01 October 2016, 13:19:49 »
Laurent,

Je hebt gelijk met zoveel ruimte kan het mooier. Daarom heb ik dit ontwerp hier geplaatst om ervan te leren.
Ben nog even aan het tekenen geweest en weer terug gegaan naar de ruimte van de eerste plaatsing. De baan komt in ons volgende huis waar we nog niet wonen.
Het schaduw station is zo gelaten. De ervaring leert dat dit met getoond ontwerp goed gaat aangezien ik het net ook zo ongeveer heb. In de lussen stoppen geen treinen.

Ed

Schaduwstation:


Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #36 Gepost op: 01 October 2016, 13:32:26 »
Hoi,

Aardig plan. Is het een idee on de stations linker zijde viersporig uit te voeren? De achterste 2 sporen kunnen dan weg lopen achter de scenery/bomen/huisjes en zo het schaduw station bereiken.

Dat scheelt de twee wissels en de brug/tunnel voor de rivier en eventuele hoogte probleem met de keer lus.

Jan-Peter
(Mooie ruimte overigens).
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #37 Gepost op: 01 October 2016, 21:14:52 »
Persoonlijk vind ik het mooier, echter zou ik aan het linker deel nog de doorgaande sporen en de zakkende sporen omleggen, dus doorgaand naar binnen leggen en zakkend naar buiten. Hierdoor kan je optimaal van je helling gebruik maken zonder last te hebben van kruisend spoor. Dat was ook de reden dat ik ze zo gelegd had. Kan je in anyrail hoogtes aangeven, want ik gok dat het het nu nog wat krapjes is.

Verder, het onderste spoor van de draaischijf vervangen door een kopspoor en de koleninstallatie tussen het huidige onderste kopspoor en het huidige bovenste spoor neerleggen waarbij het huidige onderste kopspoor dan een doorgaand spoor wordt dat voor het wissel alweer aantakt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Lrs1948

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #38 Gepost op: 04 October 2016, 20:26:12 »
Dit is de laatste stand van zaken. De hellingen blijven onder de 3%.
Bovenbouw:

Onderbouw:


Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #39 Gepost op: 05 October 2016, 13:21:34 »
Wat mij opvalt, en wat me onhandig lijkt, is dat je het onderste perron aan de linkerkant geen toegang geeft tot de hoofdbaan. Is dit expres gedaan? Je beperkt je namelijk daardoor wel in de capaciteit van je hoofdbaan.

Aan de linkerkant is het eerste engelse wissel wat je tegenkomt een bottleneck. Alles wat vanuit het station de hoofdbaan (dus de linker 2 sporen aan de linkerkant) op moet, moet over dat engelse wissel. Aan de rechterkant doe je hetzelfde en maak je de rijmogelijkheden beperkt of in ieder geval zo dat de ene rijrichting sterk afhankelijk is van wat er op de andere rijrichting gebeurt. Als je de sporen vanaf rechts in het midden van je station laat komen en vanaf dan laat uitwaaieren, creëer je meer rijmogelijkheden.