Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 18:45:00
19 Toen door defender
Vandaag om 18:44:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
  

Auteur Topic: Corail Den Haag - Groningen  (gelezen 17751 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #15 Gepost op: 07 september 2018, 22:53:53 »
Als brugpieper had ik wel eens een tussenuur 's morgens vroeg.
Ik ging dan meestal vanaf mijn school, het CCC aan de Veerallee, als de donder naar het station van Zwolle, om treinen te kijken.
Als ik geluk had, dan viel het eerste lesuur uit. Want dan kon ik deze trein zien.
Extra spannend: tijdens de stop van deze trein gauw instappen en het franse interieur bewonderen, inclusief het zwarte plafond in het rokersdeel.
En dan wel zorgen dat ik op tijd weer buiten stond, vóór vertrek!
Wat ik ook mooi vond: de gele streep boven de 1e klas en de groene streep boven de 2e klas. Dat laatste kenden we in Nederland natuurlijk niet.

Deze trein heeft dus ook in mijn hart een bijzondere plaats: een grijze gratie tussen het alledaagse geel-blauw.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #16 Gepost op: 07 september 2018, 23:10:31 »
Hallo,

Wat een mooi verhaal.  (y)

Zelf ken ik deze SNCF Corail wagens ook nog uit mijn jeugdtijd in NL, maar dan vanuit de inzet in andere treinen.
Destijds zoefden de Corails langs ons huis (direct gelegen aan de "Oude Lijn" ) van Amsterdam CS naar Paris Nord en vice versa.

Vanwege jeugdsentiment heb ik nu een flinke stam H0 Corail rijtuigen bijeen gespaard. Bijkomend voordeel van deze wagens is dat zij breed inzetbaar zijn op de modelbaan daar zij in diverse midden-europese landen hebben gereden.


Groet,

Sven


GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #17 Gepost op: 08 september 2018, 07:29:00 »
Hendrik Jan, eind van de middag stond ik dan weer op het station. Het was een chique verschijning die trein. Mijn moeder werkte indertijd in Leusden en reisde met de trein. Ik haalde haar dan wel eens af, en was dan wel ruim van tevoren op het station om ook nog even wat treinen te kijken. In Zwolle was in de jaren zo ongeveer alles te zien aan materieel. Onze wegen moeten op het CCC gekruist hebben, ik heb daar van 1980 tot 1983 rondgescharreld.
Meppelspoor, succes met het verzamelen en samenstellen van deze mooie trein.

Groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 07:31:36 door GD »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2018, 07:51:54 »

Het "euvel" is namelijk vrij gemakkelijke te verhelpen en dan heb je verder een prachtig ogend en prima rijdend corailrijtuig voor relatief weinig geld op je baan staan.

Hoe los je dat euvel dan op?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2018, 07:53:20 »
Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733

Waren dit sowieso de enige corails te vinden in NL? Dus ook in de internationale (slaap)treinen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #20 Gepost op: 08 september 2018, 09:33:00 »
De Intercity plus bij Zaltbommel: vier keer Corail en een (niet in model verkrijgbaar) restauratierijtuig.
Loc: 1110, datum: 090879.

Groet, Frank

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #21 Gepost op: 08 september 2018, 09:47:29 »
Roco heeft trouwens voor dit jaar weer nieuwe Corails aangekondigd. Zonder meebewegende schorten en nog wat verbeteringen. Voor wie LS te duur vindt.


De nieuwe Corail rijtuigen van Roco hebben door het weglaten van de bewegende schorten wel een minimum adviesradius van 420 mm gekregen.

Ik heb overigens even gekeken naar het verschil: de nieuwe Roco's zijn ca. € 55,- en de LS Models ca. € 64,-  a  € 70,-  (adviesprijs). Voor dat verschil krijg je bij LS Models een net iets mooier interieur (o.a. twee-kleurige stoelen, gordijntjes) maar dat is maar net hoe goed je ze wil bekijken (en zie je er wel wat van in het voorbijrijden?).


Let wel op dat de nieuwere Corail rijtuigen van LS Models niet geheel wit zijn maar een beetje heel lichtgrijs. Dat blijkt overigens wel zo te horen, heb ik mij laten vertellen.



Er rijden in d trein 3 typen rijtuigen, die het beste van Roco zijn te vinden:
- A10tu, Roco 45730 en 45730/2
- A9u, Roco 45380
- B10tu internationaal, Roco 45733, 45733/2

De 45731/3 die je toont is ook inzetbaar, maar niet een internationaal inzetbare B10tu (maar dat ziet bijna niemand)
De 4573x serie heeft heel lang in de ramsch gelegen, misschien zijn die het makkelijkst te vinden.

Je kan de trein ook met LS Models samen stellen, behalve de A9u, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

dirkjan


LS Models heeft momenteel wel weer een groot aantal Corail rijtuigen opnieuw uitgebracht (waaronder de VSE A9u)
« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 09:49:52 door Rondje_HO »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #22 Gepost op: 08 september 2018, 11:08:40 »
@ Martijn verwijzend naar #18:

Ik herinner mij nog dat ik kleine spiraalveertjes uit de schortplaten heb moeten halen alvorens deze schortplaten met wat lijm vast te zetten.
Daarna was het zaak een heel klein stukje uit de schortplaten te vijlen, zodanig dat het draaistel goed vrij kon bewegen. Zelfs op de behoorlijk krappe bogen op mijn baan werkt dit prima en (mits uiterst zorgvuldig/secuur verlijmd) doet het vastzetten van de schortplaten optisch geen afbreuk aan het geheel.

Ik heb destijds ik een winkel in Hilversum (waarvan ik de naam inmiddels kwijt ben) euro 45,- moeten afrekenen voor 2x 45733 samen. Volgens de winkelier wilde niemand de wagens hebben. Nou prima, ik dus wel…  ;)


Groet,

Sven

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #23 Gepost op: 08 september 2018, 11:11:43 »

Hallo,

Wat een mooi foto met die 1100 ervoor Frank.  (y)

Weet jij (of wellicht iemand anders hier) wat dat voor een restauratierijtuig betrof?

Misschien kan er iets op basis van een reeds bestaand model worden gebouwd of zo...



Groet,

Sven

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #24 Gepost op: 08 september 2018, 11:18:15 »
Momentje ...


Edit: deze kwam in de Intercity Plus voor:

https://flic.kr/p/Loyj44
« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 11:26:29 door Rondje_HO »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #25 Gepost op: 08 september 2018, 11:31:02 »

Woooowww ! :o :o :o Wat een gaaf ding.

Komt wel een beetje apart over, zo tussen die Corails in , maar ach... :)

Je zou toch denken dat er reeds een rijtuig in H0 in deze vorm bestaat op basis waarvan er wellicht iets te maken valt is wat hierop lijkt… ?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #26 Gepost op: 08 september 2018, 11:43:51 »
Hier staat nog wat meer info, beetje naar beneden scrollen:

http://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm



Edit: het is volgens mij een ...... nee, toch nog even verder zoeken  :-X

Extra linkjes:

https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Fichier:CIWL_2750_interieur.jpg

http://forum.beneluxspoor.eu/index.php?topic=59328.0

http://forum.beneluxspoor.eu/index.php?topic=6096.0

« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 11:52:52 door Rondje_HO »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #27 Gepost op: 08 september 2018, 11:57:17 »
De door de NS gebruikte CIWL WR kwamen deels van series gebouwd door Reggio Emilia. Die heeft LS (of anderen) nog niet uitgebracht. Een andere WR56 is wel te koop, maar wijkt wel af. Iedereen kan zelf overwegen tot waar een compromis mogelijk is. De SNCF had uit dezelfde serie ook wagens rijden, dus varianten genoeg voor LS om ook deze serie uit te brengen, wie weet.

Dirkjan

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #28 Gepost op: 08 september 2018, 12:53:58 »

Hier een van de twee gebruikte restauratierijtuigen op 100980 te Zwolle Rgs, inmiddels ontdaan van de opschriften Intercity plus. Dit rijtuig (WR 2750) bestaat nog bij de Chemin de Fer de la Vendée.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2018, 12:56:39 door spoorzeven »
Groet, Frank

AlexDalex

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Corail Den Haag - Groningen
« Reactie #29 Gepost op: 08 september 2018, 14:42:06 »
Zou leuk zijn als gelimiteerde set van Models World al zal de afzet niet zo heel groot zijn Nederland alleen.
Ook de moderne dan de nu aangekondigde Amsterdam-Parijs trein voor achter de 2500 zou welkom zijn  ;D