Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen  (gelezen 54568 keer)

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2958
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #165 Gepost op: 17 september 2020, 12:53:26 »
Heb je gezien dat de contrarail te veel naar binnen geknikt lijkt? Bij het rijden van rechts naar links loopt een wiel gemakkelijk tegen de punt van het puntstuk.

Wolter
Moins mais mieux.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #166 Gepost op: 18 september 2020, 23:53:40 »
Welke bedoel je precies? Er is er eentje die geschampt wordt met Märklin wielen, daar wil ik nog eens de vijl langs trekken.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2958
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #167 Gepost op: 19 september 2020, 08:21:04 »
Laurent,
Ik bedoel de contrarail die op de onderste foto uit Reactie # 162 helemaal vooraan ligt.

Wolter
Moins mais mieux.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #168 Gepost op: 19 september 2020, 09:44:28 »
Pfieuw, valt weer mee. Waar mijn grootste probleem nu ligt is in het feit dat ik een hybride gebruiker ben. Én Märklin pizzasnijders én LSM/ACME met de dunne flensjes. De 2 asser liep valt in de rotatie van de bocht en hapte met de flens in de contrarail.

Een probleem wordt een uitdaging als er een oplossing is bedacht. Dus in wezen heb je geen probleem meer...
De uitdaging vervalt als de oplossing is uitgevoerd. De kortste klap is met één soort wielen te gaan rijden, maar jouw projecten volgende, denk ik niet dat je voor de gemakkelijkste oplossing gaat  ;D

We gaan zien wat er komt  ;)
gr. Ed

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #169 Gepost op: 22 september 2020, 00:13:41 »
Laurent,
Ik bedoel de contrarail die op de onderste foto uit Reactie # 162 helemaal vooraan ligt.

Wolter
Hoi Wolter,

als we het over dezelfde hebben: Het spoor ligt daar ook iets in een knikje, dus dat kan kloppen. De boog wordt daar begonnen.

Een probleem wordt een uitdaging als er een oplossing is bedacht. Dus in wezen heb je geen probleem meer...
De uitdaging vervalt als de oplossing is uitgevoerd. De kortste klap is met één soort wielen te gaan rijden, maar jouw projecten volgende, denk ik niet dat je voor de gemakkelijkste oplossing gaat  ;D

We gaan zien wat er komt  ;)
De belangrijkste is dat het gewoon als normale C rail moet functioneren. En daar loop ik ook wel eens mee te klieren. Märklin zit erg aan de rand van de toleranties met de slanke C rail wissels. Roco echter ook met AC loks. Gevolg: garantie op kortsluiting. Ik zit dus wieltjes van praktisch alle nieuwe Rocoloks weer terug naar 14,2mm. Dat is niet volgens de binnenmaat norm, maar kan prima, want Roco gebruikt aangepaste DC wielen met dunne flenzen.

Voor wat betreft 1 soort wielen: Ik heb weinig zin om ieder LSM of ACME rijtuig te ontdoen van zijn draaistel en wielen te wisselen. Dat is nogal een drama.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2958
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #170 Gepost op: 22 september 2020, 08:28:36 »
We hebben het niet helemaal over hetzelfde. De contrarail lijkt wat sterker gebogen dan de rail. Daardoor is er middenin juist minder geleiding voor het wiel, terwijl je juist meer geleiding wilt. Want je wilt de punt van het puntstuk niet raken.

Maar wellicht kun je niet anders, omdat je dikke en dunne flenzen combineert. Misschien moet je toch meer toewerken naar één norm.

Wolter
Moins mais mieux.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #171 Gepost op: 22 september 2020, 23:12:13 »
Oh, dat. Dat heb ik later nog weer bijgesteld. :) ;)

Ik gooi zoveel mogelijk om naar 3rail wielen, maar zelfs dan. Roco lokwielen gooi ik weer terug naar 14,2 mm binnenmaat omdat die anders tegen de puko's aan lopen op de slanke wissels.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #172 Gepost op: 02 september 2022, 00:07:35 »
Alweer twee jaar geleden sinds ik hier voor het laatst iets gepost heb. Heel veel bouw ik dan ook niet. Ja, mijn vaste slanke C rail engelsmannen en enige tijd geleden ben ik ook aan een wisselkruis op basis van C rail wissels begonnen. Daarvan heb ik er nu 3 gebouwd.


Past perfect binnen de C rail geometrie: qua lengte gelijk aan een normale overloper met 2 wissels en 3x 071, qua breedte (zie achter) ook gelijk (70,8mm hart op hart). Doordat ik gebruik heb gemaakt van enkel originele componenten is polarisatie niet nodig.


Het begon met het inzagen van wat wissels.


Of, nouja, eigenlijk begon het met een zaagmalletje en een wintrack tekening...


En het inzagen van 2x rail 064 als tussenstuk, op zo'n manier gezaagd dat ik nog een keer moest zagen, maar dat ie niet teveel materiaal verloor.


2 ingezaagde wissels zijn natuurlijk leuk, maar nog veel te breed...


Dat past dus nog niet. Gelukkig had ik de zaagmalletjes gemaakt, kon ik in ieder geval grof e.e.a. afzagen.


Das al beter... (y)


En zo ligt het opeens parallel. Volgende slachtoffer.


Zaag zaag...


Zagen, breken en passen.


Wat geknip aan de railtjes.


En vervolgens aan de onderkant door met bedrading en versteviging. Ik ben immers tapijtrijder, dus hij ligt niet stil op 1 plek. Duidelijk zichtbaar is het gebruik van originele lengte tussenrails.


En natuurlijk meteen aandrijving met decoders eronder gebouwd.

Best leuk, zo'n "Hosenträger". ;D ;D

Afgelopen maand een ander project opgepakt, een tweerailwissel dit keer:







Uit een flexrail, een G1/2 en 2 15 graden wissels heb ik een halve baeseler kruiswissel gebouwd.




Zojuist in de verf gezet.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #173 Gepost op: 02 september 2022, 11:35:21 »
Lekker bezig Laurent  (y) Even een vraagje: Bij de 2rail-variant: Lijkt nu één van de spoorstaven (vanaf links gezien: de 3de spoorstaaf) niet te ver naar achteren te liggen? Krijg je niet dat de spoorstaaf gemist gaat worden?
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #174 Gepost op: 02 september 2022, 13:17:06 »
Welke bedoel je? Ik heb alles proef gereden met een los ACME draaistel met die kleine wielflenzen, die springt er nergens uit. Alles ook met de spurlehre verlegd in een mal van 4 rechte rails die ik heb geplaatst middels een echte DKW10 van Roco.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #175 Gepost op: 03 september 2022, 12:11:59 »
Hoi Laurent,

Ik bedoel dit:



Het lijkt een beetje raar. Als het spul allemaal er goed over rijdt dan is er natuurlijk niets aan de hand.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #176 Gepost op: 02 oktober 2022, 11:21:28 »
Hi Laurent

Gaaf. Even een vraagje. Waarom heb je dit met bestaande wissels gedaan, in plaats van alleen rail profielen. Was de reden dat je dan de tongen niet hoeft te slijpen / frezen, of was er een andere reden?
Groet
Aiko

PS: ik stel de vraag omdat ik ook zelf hiermee aan de gang wil. Veel te leuk 🙂

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #177 Gepost op: 19 februari 2023, 23:31:39 »
Hoi Ronald,

beetje laat antwoord (ik was het wissel wegbrengen naar Zuid Duitsland ;D), maar er werd keurig overheen gereden. Een oud type Roco Taurus met Roco, LSM en ACME rijtuigen deed het in alle richtingen zonder ontsporen.

Hoi Aiko,

Allereerst: Roco levert geen losse railprofielen. Je moet dus altijd rails slachtofferen. Van de wissels wilde ik, omdat het in vloerbanen gebruikt moet worden, de aandrijfmechanieken hebben. Toevallig gister een foto geplaatst van het wissel in schotterfase. Daar zie je de standaard Rocoline wisselstellertjes terugkomen:


Voor een volwaardige Baeseler (dat verzoek ligt er) gaat dat echter niet meer werken. Dat wordt dus stoeien met de hoogte, die is vrij gering.

Voor het zelfbouwen: Begin met wat simpels. Ik heb een behoorlijke leercurve doorgemaakt, na 2 korte wissels begon ik aan een wisselkruis met 4 wissels. Dat was toen echt teveel hooi op mijn vork. Ook de driewegwissel van 2 pagina's terug heeft enkele jaren geduurd voordat die klaar was.

Groet,
Laurent
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2023, 23:42:06 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

VvKan

  • Gast
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #178 Gepost op: 20 februari 2023, 09:51:02 »
Prima dat je zelf bouwt, niks mis mee.
Maar was dit niet eenvoudiger geweest ?



Heeft wel een ander spoorstaaf verloop dan bij jou, een stuk makkelijker.  Ik denk dat jouw uitvoering ook niet de naam Bäseler zou mogen dragen.

Tillig 85396.   Hebben ook een volledige Bäseler.

« Laatst bewerkt op: 20 februari 2023, 09:54:25 door VvKan. Reden: toevoeging »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #179 Gepost op: 20 februari 2023, 10:21:16 »
Hoi Veroniek,

Heel simpel: de tillig is 15 graden, de Roco waar deze in plaat van gekomen is, is 10 graden. Anders dan bij Märklin, waar ik de Peco SL80 en SL90 qua maatvoering kan inpassen, na wat afkortwerk, in de slanke geometrie, heb ik voor Roco geen industriewissel gevonden dat ik kon bewerken.

Met Engelsmannen heb ik ook een aardige ontwikkeling doorgemaakt. V1, V2, V3.1 2x gereed en 2x in afwerking. Foto van 2 jaar terug. Van de aangekondigde Märklin 24740 heb ik er ook alvast enkele gereserveerd.

En de naamgeving, mijn Duitse vrienden noemen het een EKW Baeseler, dus dat heb ik gewoon over genomen.

Over halve wissels gesproken, ik ben bezig met een halve Engelsman op basis van de Peco SL80. Dat brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee qua polariseren.

Groet,
Laurent
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2023, 10:22:56 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de