Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen  (gelezen 54627 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #15 Gepost op: 09 september 2016, 12:51:13 »
Henk de Boer met zijn baan Gronarden bouwt ook alle rails en wissels zelf. Misschien kun je in zijn topic ( http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52760.15 ) meer info vinden?
Jeroen

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #16 Gepost op: 09 september 2016, 13:49:47 »
Hoi Arbhin, ik zit eens lekker te lezen.

Hoi Richard, dank voor de tip. Ik wilde het in eerste instantie met code 100 proberen, zodat ik zeker weet dat mijn Märklin pizzasnijders er ook gewoon overheen lopen. Ik zie plastic schienenverbinders in hun webshop, dat zijn, neem ik aan, gewoon raillasjes toch (heb ik met C rail ook niet nodig).

Paul, dat was de eerste hit op Google. Als ik mij niet vergis, zijn zij het ook die diverse tutorials op Youtube hebben staan.

Jeroen, dat topic heb ik inderdaad open staan. Mooie creaties, maar alleen eind en soms een net niet eindresultaat, geen stap voor stap opbouw, helaas.

Zijn er hier ook mensen die zelf hun printplaten zagen/snijden. Ik heb voor kleine elektronicaprojectjes wel eens print met een grote ijzerzaag gezaagd, maar dan sta je al een partij te beuken op het spul, dat is niet normaal. Kun je nagaan wat je moet als je tig rijen moet zagen en geen verticale knipbank kan gebruiken. Een zaagtafel van een paar honderd euro vind ik wat te duur om meteen maar te kopen bij start.

Rails op de juiste afstand houden: Ik zie daarvoor diverse malletjes. Zijn die gewoon te koop of is er ergens een CAD tekening voor te downloaden, zodat ik ze zelf kan snijden of wordt dat huisvlijt?

Nog bepaalde aanbevelingen voor vijltjes?

Alvast bedankt,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

guest7823

  • Gast
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #17 Gepost op: 09 september 2016, 14:57:17 »
Mallen kopen en niet zelf maken zou mijn advies zijn

http://www.micromark.com/nmra-gage-ho-scale,7530.html



Mijn N-varianten


En als je wissels uit de vrije hand gaat bouwen is een setje van 3-4 afstandhouders erg makkelijk / versnelt het werken erg

Ik heb ook een aantal plastic afstandrollen, maar de praktijk is dat ik die nauwelijks gebruik omdat die te snel beschadigen bij het solderen. Maar indien je een groot deel van je rails gaat spijkeren kunnen die zeker handig (en wat goedkoper) zijn

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #18 Gepost op: 10 september 2016, 02:52:11 »
Dank voor de link Paul. Die bussen en die metalen Gage had ik inderdaad in de diverse Amerikaanse filmpjes al gezien. Die min of meer driehoekige dingetjes rechts ken ik niet, maar volgens genoemde website ook afstandshouders. Waar ik nog echter mee zit, is het feit dat het ik Märklinist/3railer ben (ik beschouw mijzelf meer als 3railer, ik zit niet vast aan Märklin materieel, maar gebruik ook diverse andere merken op het gebied van rollend materieel) en voor 3rail een smallere tussenafstand voor de flenzen geldt: (gemiddeld 14,0mm voor 3r vs. 14,3mm voor 2rail). Ik heb mij nooit verdiept in de verschillen in uitvoering tussen railsystemen voor 2rail en 3rail en waarschijnlijk, omdat het iets ruimer is, moet het allemaal wel probleemloos lukken (Hero/Robin, kan jij dat beantwoorden?), zeker gezien het feit dat ik met genoeg wagons rond hobbel die nog gewoon 2rail wielen hebben, wagons van Lima, Trix, Roco, Fleischmann, die dus feitelijk breder zijn dan het Märklin profiel. Verder worden zowel K rail als C rail nog wel gebruikt in gemengde systemen waar zowel met 2rail als 3rail gereden wordt (en bepaalde C rail stukken, waaronder het 3wegwissel, nog wel eens worden omgebouwd voor gebruik in een Trix C rail baan).

Weet jij of dit spul ook ergens binnen Europa verkrijgbaar is, of alleen in de Verenigde Staten/Canada? Ik heb met wat googlewerk nog niets gevonden, maar meestal zijn de verzendkosten deze kant op aanzienelijk (10 tot 20 dollar heb je zo). Ook die ronde busjes trouwens niet (zie ik nou goed dat jij 3 varianten hebt; compleet ingesloten rails, aan 1 kant ingesloten en aan beide kanten alleen de binnenkant bepaald?

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

guest7823

  • Gast
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #19 Gepost op: 10 september 2016, 10:14:16 »
Laurent,

Een deel van de spullen komt uit Europa, maar een deel komt inderdaad uit de VS.
Verzendkosten spelen bij dat laatste een rol, maar als je wat zaken bundelt / opspaart vallen de verzendkosten in de hand te houden

Ik heb inderdaad meerdere vormen mallen, 3 "standaard" en 3 verschllende die o.a. bedoeld zijn voor zaken als contrarails e.d.

Je moet onderscheid maken tussen "afstand tussen de flenzen" (de zgn. speermaat) en de afstand tussen de railkoppen (spoorbreedte). De speermaat is o.a. van belang voor de afstand tussen rail en contrarail

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #20 Gepost op: 10 september 2016, 13:58:19 »
Laurent,

2 rail rails liggen een fractie breder. Dit is geen enkel probleem hier op de baan.Alles tuft er gewoon overheen.
ook over de wissels.Je beperking zit in de hoogte die je nodig hebt.Je moet oppassen bij de contrarails daar loop je als eerste vast natuurlijk.

Voor de juiste tussen afstand zou je bij Conrad flexrail klemmen aan kunnen schaffen.
Een link staat in het 3raildraadje over de Peco wisselombouw.

Als je zelf printplaat bielsen matjes of wissel bielsen wil maken zou je dat als printplaat kunnen laten doen.
Het is vrij taai spul wat je gereedschap snel bot maakt.
Of het ergens laten frezen met een freesplotter. Die zijn tenslotte ontworpen om prototyen en kleine series van printen te maken.
Er zijn ook speciale snijders voor printen te koop.Dan hak je ze wat makkelijker in vorm.
Maar of dat de aanschaf waard is....

guest7823

  • Gast
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #21 Gepost op: 10 september 2016, 14:44:01 »
Cloverhouse (USA):

http://cloverhouse.com/Store/index.php?cPath=35_36


Finescale (UK):

http://www.finescale.org.uk/

Duitsland heeft ook een paar leveranciers, maar daar ben ik niet zo in thuis

guest7823

  • Gast
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #22 Gepost op: 10 september 2016, 14:46:51 »
Je moet oppassen bij de contrarails daar loop je als eerste vast natuurlijk.

Hmmm, zal weer eens in mijn railboeken duiken en even wat plaatjes opsnorren  :P

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2016, 23:48:05 »
Wellicht voor de Duitse leveranciers eens bij de buren op Stummis informeren. :) Gelukkig is schaal 00 en h0 uitwisselbaar qua bruikbaarheid, dus valt daartussen wel wat te schipperen met bijv. die rollen. En anders inderdaad die flexrail klemmen. Paul, als jij wissels bouwt, vijl je dan aan de rails, voor bijvoorbeeld de puntstukken of wisseltongen, op gevoel of heb je daarvoor een malletje gemaakt?
De speermaat mag dus geen 14,0 mm of groter zijn, als de wielafstand bij 3rail 14,0 +/- 0,1 is. Liever onder de 13,9 blijven zelfs, begrijp ik.

Over de hoogte maakte ik mij vooralsnog geen zorgen Robin, idee was om te beginnen met Tillig code100 rails. Crails zijn code90, dus dat moet dan gewoon probleemloos passen.

Ben benieuwd naar de uitkomst van je railboeken Paul.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #24 Gepost op: 15 september 2016, 14:40:00 »
Printplaat in huis (nu nog zagen), rails en een maatvoeringsgevalletje (van Tillig) besteld. De NEM normen dankzij Stummi's op het spoor gekomen. Spoorafstand is zo goed als uitwisselbaar (Märklin valt binnen de marges van 2rail), maar vrije ruimte tussen een spoor en een wisseltong/strijkregel lijkt afwijkend. Robin, had jij ook 2rail wissels omgebouwd naar 3rail? Zo ja, hoe gaat dat en welke vrije ruimtes heb je tussen bijv. wisseltong en spoorstaaf of spoorstaaf en strijkregel?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #25 Gepost op: 20 september 2016, 11:52:13 »
Laurent,

Bij mij liggen Peco wissels.Enige toevoeging zijn de WW pukostrips.
Verder is er niets aan veranderd.
Natuurlijk wel het ijzerdraadje dat de wisseltongen van spanning voorziet weggehaald en draden aan die stukken gesoldeerd.
Dit omdat een railstaaf/wisseltong met de puko's is verbonden als de sleper eroverheen gaat voor de stroomafname en ter voorkoming van kortsluiting.

Ombouw staat in mn baanbouw draadje beschreven incl de link naar het Wisselombouw topic van Arjan.
Ik de www link onder de wereldbol even hersteld die deed het niet meer.Inhoudsopgave staat op pag 1.
Die maten zul je wel op de tekening van Peco vinden. Ik heb me er nooit druk om gemaakt.De fabrieksafstand voldoet namelijk gewoon.

Ik heb wel de wielmaat strak op 14mm staan van al het oudere Marklin spul.Dat wil nog wel eens een paar tienden kleiner staan na al die jaren.

Mvg Robin

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #26 Gepost op: 20 september 2016, 16:18:00 »
Bij mij liggen piko-A wissels (ook code 100) met pecostrips.
Strijkregels geven geen problemen met Marklin wielen.
Zelfgemaakte strijkregels in 2272 wissels hebben wel een fractie bredere afstand omdat ik ze tegen de Marklin railschoentjes heb geplaatst. Volgens mij doet het er allemaal niet zoveel toe, mits de wielafstanden zonodig corrigeert. Ik ga daarbij uit van 14.0 ...
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #27 Gepost op: 23 september 2016, 02:09:53 »
Dank voor de aanvullingen heren.

Vanavond geprobeerd een stuk epoxyd PCB te lasersnijden, 100% mislukt. Zelfs geen krasje in het koperlaagje. Had ik ook wel verwacht, maar toch proberen hè. :P
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #28 Gepost op: 29 september 2016, 15:08:12 »
Ondertussen is er ook nog wat binnen gekomen hier:

10x 1 meter code 100 Tillig railstaaf


Tillig Spurlehre H0.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #29 Gepost op: 29 september 2016, 15:42:49 »
Tillig 08962 is voor H0, maar wel met de normen voor gelijkstroom.
Dus ik hoop dat als je weliswaar 3-rail rijdt de wielen op "gelijkstroom" hebt omgebouwd.
Anders heb je voor Märklin wielen niks aan deze mal.
Maarten.