Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45

Auteur Topic: BR221 met Maxonmotor  (gelezen 13768 keer)

Ben

• Offline Offline
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #30 Gepost op: 20 September 2016, 13:09:11 »

(Ik was er dus niet mee bekend dat MäTrix ook oplossingen met 3 asb's produceert)

Dat is ook niet zo, vast een typefout of een vergissing. Het is 1, 2 of 4 per draaistel.

Gr, Ben.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #31 Gepost op: 21 September 2016, 15:02:55 »
Er blijkt zich het volgende probleem voor te doen:
In bogen wordt de snelheid zo ongeveer gehalveerd. En dat terwijl de cruiscontrol van de decoder aan staat. Dat betekent dat de boel in bogen zowat aan het vastlopen is. Dat is inderdaad ook voelbaar aan de weerstand die je voelt als je aan het vliegwiel van de motor draait.

Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het tandwiel van de ombouwset heeft volgens mij voldoende speling ten opzichte van de oude tandwielen.
Heel misschien had ik de asjes van de oude tandwielen wat dieper in het frame moeten slaan? Maar ik betwijfel dat, want tandwielen mogen volgens mij best wat losjes lopen.

Een tweede punt (op zich wat minder erg) is dat je vooruitrijdend wat tandwielgeluiden hoort. Niet zo sterk, maar wel een beetje. Achteruitrijdend loopt de loc als een zonnetje (op rechte stukken).

Ik ben benieuwd of iemand van jullie suggesties heeft voor oorzaken. Ik houd me in ieder geval aanbevolen.

Groet, Bas
Ik ben inmiddels weer op het bovenstaande punt beland. De nieuwe wielen zijn gearriveerd en gemonteerd. Aan de massazijde zitten nu 2 nieuwe wielen zonder asb. Bij een eerste snelle test blijkt dat de loc zonder schommelingen loopt. Prima dus.

Maar nog steeds de onregelmatige snelheid en de tandwielgeluiden zoals boven beschreven.
Ik weet nu dus zeker dat het niet aan de wielen ligt of heeft gelegen.

Ik moet dus verder op zoek naar de oorzaak.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #32 Gepost op: 22 September 2016, 11:01:32 »
De eerste resultaten van nader onderzoek:

1.
Een beetje smeren van wielen en tandwielen heeft geholpen. De geluiden die nu hoorbaar zijn, zijn van een aanvaardbaar niveau.
2.
De extra weerstand in bogen naar rechts werd veroorzaakt doordat een van de aansluitdraden van de motor aanliep tegen het vliegwiel. Hoe simpel kan het zijn...
3.
Een van de assen blijkt helaas ook verbogen. Geluk bij een ongeluk is dat dat vooralsnog weinig van invloed is op het rijgedrag. Als de kap er straks op zit kan ik dat nader beoordelen. (De kap moet eerst nog worden aangepast).
Ook geluk bij een ongeluk is dat het schommelende wiel voor een groot gedeelte afgedekt wordt door de draaistelbekleding. Het valt dus niet of nauwelijks op als je de loc ziet rijden.
Al met al blijkt zo'n Märklinmodel behoorlijk solide en vergevingsgezind. Dat vind ik dan weer het charmante van Märkin.
4.
Op kruipsnelheid is er nog steeds verschil merkbaar tussen vooruit en achteruit. Hoe erg is dat?
5.
De mechanische uitloop bij stroomuitval is waarschijnlijk maar vrij beperkt. Het is eigenlijk niet te beoordelen vanwege de stroombuffer die ik al had ingebouwd. Omdat de Maxon veel minder stroom verbruikt dan de oude motor, is de uitloop bij topsnelheid gigantisch (gevoed door de stroombuffer). Ik schat al snel een kleine meter. Zal het t.z.t. eens nameten als de kap erop zit.
6.
De cruisecontrol werkt niet optimaal. Anders zou de motor zich niet laten remmen door een aansluitdraad tegen het vliegwiel. Waarschijnlijk een kwestie van de decoderinstelling aanpassen.
7.
De loc lijkt nauwelijks meer gevoelig voor vuile rails. Dit vanwege het lage stroomverbruik van de Maxon waardoor de stroombuffer zeer veel beter werkt. En omdat de abtislipbandjes aan de massazijde zijn vervallen.

Ik heb last van perfectionisme.
Als ik dat buiten beschouwing laat, dan lijkt de verbouwingsoperatie toch een succes te worden. Na de ellende van de geruïneerde wielen was ik er niet gerust op de loc ooit nog eens op de rails te krijgen.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #33 Gepost op: 22 September 2016, 11:23:28 »
Omdat de Maxon veel minder stroom verbruikt dan de oude motor, is de uitloop bij topsnelheid gigantisch (gevoed door de stroombuffer). Ik schat al snel een kleine meter.
Die grotere uitloop komt niet door het lagere stroomverbruik, maar doordat de Maxon motor een ijzerloos anker heeft. Hij heeft daardoor geen last van de z.g. ankerkleef. Het vliegwiel helpt daar ook veel bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #34 Gepost op: 22 September 2016, 11:35:59 »
Wat een ellende... Ik hoop dat je het ook leuk vind om te doen.

Omdat ik wat vaker wielen op assen druk, heb ik een hulpje ontworpen die ik in de bankschroef zet. Met een blokje met de juiste breedte die ik tussen de wielen houdt, zorg ik er dan voor dat ik ze met de juiste afstand naar elkaar toe druk. Je zou zoiets ook gewoon van wat styrene in elkaar kunnen zetten. Zolang de wielen maar recht staan en worden vastgehouden. Dat nummertje dat er op staat is de wiel diameter.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #35 Gepost op: 22 September 2016, 11:52:23 »
Handig.
Komt dat uit de 3d-printer?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #36 Gepost op: 22 September 2016, 12:02:13 »
Voor losse assen is het een handig apparaatje. Maar bij Märklin moet je vaak eerst de as door het chassis steken voordat je het tweede wiel er op kan persen. En dan zitten het chassis en het persapparaat elkaar behoorlijk in de weg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #37 Gepost op: 22 September 2016, 14:00:16 »
Ja, dat is inderdaad uit de 3D printer. Van Shapeways. Ik heb geen problemen om dit als download beschikbaar te stellen, maar de breedte van de mijn bankschroef is vast bij iedereen anders. Net als de gewenste diameter van de wielen. Ik heb meer van dit soort handige, tijdbesparende gereedschappen gemaakt.

Met de hamer op een as slaan, hoe verzin je het...  :o ::)  ;)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #38 Gepost op: 22 September 2016, 14:42:53 »
nee, hamer is niet goed als wielenpers. Keukentrapje werkt beter. Hamer werkt wel prima om ouwe liliput-wielen die los op de assen zitten weer te leren klemmen. Daarna moet je ze dan wel ineens goed gekwarteerd weer op de assen persen met een keukentrapje, loc doet t weer prima. Van t voorjaar nog een loc weer tot leven gewekt toen ik op een beurs in Polen stond vrijwel zonder gereedschap want dat was handig, of zoiets.  :angel: normaal doe ik dat allemaal met een waterpomptang. (wielen wat aanknijpen zodat ze weer klemmen en heel gecontroleerd op de assen drukken)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #39 Gepost op: 22 September 2016, 15:58:55 »
Met de hamer op een as slaan, hoe verzin je het...  :o ::)  ;)
:-[
Een ervaring rijker zullen we maar zeggen.
En leergeld armer.

Je zult vast niet geloven dat ik eigenlijk heel voorzichtig ben.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #40 Gepost op: 22 September 2016, 23:40:40 »
Soms heb ik wel het idee dat als ik juist als het voorzichtig moet, dingen omstoot.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #41 Gepost op: 23 September 2016, 16:56:30 »
Hoe dan ook, ondanks mijn wat lompe actie is er niets definitief naar z'n mallemoer.

Overigens blijf ik me er aan storen dat er iets niet geheel soepel loopt. Een baangedeelte met een heel lichte boog (en dan heb ik het over een straal van misschien wel 10 meter) kan er al voldoende zijn voor zijn dat de loc enigszins inhoudt.
Het heeft niets met vervuiling te maken, want dat heb ik gecontroleerd. En het is ook steeds op dezelfde plaatsen en dus plaatsgebonden.
Wat me vooral stoort is dat ik geen idee heb wat de oorzaak zou kunnen zijn.

En nee, het is geen gevolg van mijn lompe actie want dat 'niet soepel lopen' was juist de aanleiding voor die destructieve ingreep. (Ik wilde uitsluiten dat het euvel veroorzaakt werd doordat de wijdte tussen de wielen een fractie te groot was).
Of het zou moeten zijn dat ik al eerder iets beschadigd heb. (Maar wat dan?)

Groet, Bas

TEE-RAM

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 23 September 2016, 17:40:58 »
Hallo Bas,
Juist omdat jij aangeeft dat het probleem zich op bepaalde plaatsen voordoet zal je het naar mijn mening moeten zoeken in de baan in plaats van in de locomotief. Succes met zoeken.
Wim

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #43 Gepost op: 23 September 2016, 19:35:13 »
Andere locs lopen prima op die plekken. Dus dat kan het niet zijn.

Kennelijk is de stand van het (motor)draaistel op de een of andere manier van invloed.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2016, 21:19:44 door wob »

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #44 Gepost op: 23 September 2016, 21:18:33 »
Omdat de Maxon veel minder stroom verbruikt dan de oude motor, is de uitloop bij topsnelheid gigantisch (gevoed door de stroombuffer).
Die grotere uitloop komt niet door het lagere stroomverbruik, maar doordat de Maxon motor een ijzerloos anker heeft. Hij heeft daardoor geen last van de z.g. ankerkleef. Het vliegwiel helpt daar ook veel bij.
Ik heb even de proef op de som genomen. Dat kon eenvoudig omdat ik ooit een NEM652 contrastekker heb ingebouwd. Even een brugstekker erin om zodoende 100% analoog te kunnen rijden (dus zonder decoder ertussen).
De resultaten:
- Digitaal meet ik op topsnelheid een uitloop van ca 60cm.
- Analoog bedraagt de uitloop op topsnelheid ca 23cm.

Natuurlijk valt er op deze uitkomst wel wat af te dingen. Want wie zegt dat de topsnelheden digitaal en analoog gelijk zijn?
Maar geloof me, het was in beide gevallen een forse snelheid. Veel zullen ze elkaar niet ontlopen.
Verder branden er analoog 2 gloeilampjes tegelijk. Die zorgen voor een remmende werking van de Maxon. (Om dat effect te elimineren zijn er setjes met een elektronische oplossing in de handel. Die werken overigens helaas niet als je digitaal rijdt).
Bij de digitale uitlooptest had ik alleen de frontseinen ingeschakeld, 1 gloeilampje i.p.v. 2 dus. Wat daarvan het effect op de uitloop is weet ik niet.

Al met al acht ik het verschil tussen de analoge en digitale uitloop dusdanig groot, dat mijn aanvankelijke verklaring zeer plausibel is. Bij stroomuitval treedt digitaal de stroombuffer in werking. De Maxon vraagt heel veel minder stroom dan de oude Märklinmotor, waardoor de uitloop navenant langer wordt.

Ik had overigens liever gezien dat het anders was. Ik vind 23cm maar een heel magere (mechanische) uitloop. Dat kan betekenen dat de aandrijving (inderdaad) niet helemaal soepel loopt.

Groet, Bas