Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46

Auteur Topic: BR221 met Maxonmotor  (gelezen 13731 keer)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
BR221 met Maxonmotor
« Gepost op: 28 August 2016, 15:39:38 »
Al eerder voorzag ik een Märklin Hamo BR44 van een Maxonmotor van SB Modellbau (zie elders op het forum)
Daarvan zijn de rijeigenschappen dusdanig verbeterd dat nu een Märklin Hamo BR221 aan de beurt is.
De loc heb ik in 1994 op vakantie in Zuid-Duitsland gekocht. Het was mijn eerste loc met een decoder die mij er later heeft toe besluiten over te stappen naar een digitaal systeem.

Al van het begin af was de stroomafname problematisch. Stroomafname geschiedt feitelijk alleen via het niet aangedreven draaistel. De wielen van het het motordraaistel zouden aan de massazijde ook meedoen, ware het niet dat ze beide van antislipbandjes voorzien zijn. Ooit heb ik wel overwogen een van de wielen te vervangen door een exemplaar zonder asb, maar dat zou maar weinig verbetering opgeleverd hebben.

Aan de hand van een artikel in Railhobby van Huib Maaskant (april 2008) heb ik naderhand een stroombuffer gebouwd met condensatoren en daarbij de decoder vervangen door een Zimo MX64. Dat bleek inderdaad een verbetering. De loc blijft nu niet meer direct staan op een enigszins vervuild spoor, maar de stroomafname blijft niettemin een zwak punt. De M*motor is daarbij een stroomvreter. Ik heb daarom zoveel mogelijk condensatoren in de loc gepropt.

Het probleem van de stroomafname zal met de inbouw van de Maxon niet geheel worden opgelost. Als de loc tot stilstand komt op een stuk toevallig vervuild spoor, dan is het contact alsnog verbroken.
Maar al rijdende voorzie ik een flinke verbetering. Vanwege de soepeler loop van de Maxon, vanwege het vliegwiel en omdat de Maxon veel minder stroom verbruikt.
Daarnaast ben ik ook af van het koffiemolengeluid (al valt die voor M* bij deze loc nog wel mee). Tenslotte verwacht ik ook betere rijeigenschappen op kruipsnelheid.

Vooraf was ik er niet helemaal gerust op dat het interieur onaangetast kon blijven met SB-modellbau setje. Dat bleek helaas terecht. Nu ik de set in huis heb blijkt dat de nabootsing van de machinekamer achter het eerste raam eraan moet geloven. Zonde. Ik had het beter vooraf toch maar even moeten navragen. Maar ja, nu ben ik eenmaal begonnen....

Nu wat plaatjes.

De loc tezamen met de in te bouwen onderdelen

Een blik op de originele motor

Het gedemonteerde motordraaistel.
Alle assen en tandwielen moeten er af.
Het tandwiel bleek niet vast te zitten aan het wiel. En aan de andere zijde bleef de isolatie op de as zitten. Zo kon de as er nog niet uit.
Dat zijn de zaken die het wat minder simpel maken en dat is dan de uitdaging. Hoe krijg je de zaak zonder schade los.

Op het schoteltje alles wat weg kan.
Het viel niet mee om alle tandwielen er schadevrij uit de krijgen. Ik had het motorhuis vastgeklemd omdat dit toch zou vervallen. Dat bleek echter te verbuigen. Dat zag ik nog juist op tijd, anders had het de tandwielen geraakt.
Het motorhuis ligt dus ook op het schoteltje.

Hier alles wat er straks weer op gemonteerd moet worden.

Het motordraaistel ontdaan van alle onderdelen, gereed voor zaag-, vijl- en freeswerkzaamheden

Het motordraaister van de andere zijde gezien.
De tandwielen waarvan het de nodige moeite heeft gekost ze te demonteren, hadden echt niet kunnen blijven zitten. Ze zouden onherroepelijk zijn beschadigd.

Nu aan de frees dus.
Wordt vervolgd.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
Re: BR221 met Maxonmotor
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2016, 19:36:39 »
De ombouw leek allemaal zo voorspoedig te verlopen.
Maar helaas, de loc loopt niet naar wens. Daarover zometeen meer. Eerst een paar foto's.

Freeswerk prima gelukt

Helaas bleek de sparing voor het asje van het middelste tandwiel wat beschadigd waardoor het asje niet meer klemde in het frame

Daarom een beetje lijm gebruikt om het asje te fixeren.
Wat trouwens ook nog enige moeite kostte was het monteren van één van de twee geïsoleerde wielen. Dat bleek namelijk te zwabberen. Na wat draaien lukte het uiteindelijk het wiel haaks op de as te krijgen.

Toen gelijk ook maar het nieuwe onderblokje op het frame gelijmd.

Na droging van de lijm kon een dag later de motor erop gelijmd worden.

Na een bevredigend verlopen test met alleen het draaistel met motorblok, kon de boel weer in de loc worden teruggebouwd.

Hier van bovenaf gezien.

Ik ben nu natuurlijk gaan testrijden. Er blijkt zich het volgende probleem voor te doen:
In bogen wordt de snelheid zo ongeveer gehalveerd. En dat terwijl de cruiscontrol van de decoder aan staat. Dat betekent dat de boel in bogen zowat aan het vastlopen is. Dat is inderdaad ook voelbaar aan de weerstand die je voelt als je aan het vliegwiel van de motor draait.

Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het tandwiel van de ombouwset heeft volgens mij voldoende speling ten opzichte van de oude tandwielen.
Heel misschien had ik de asjes van de oude tandwielen wat dieper in het frame moeten slaan? Maar ik betwijfel dat, want tandwielen mogen volgens mij best wat losjes lopen.

Een tweede punt (op zich wat minder erg) is dat je vooruitrijdend wat tandwielgeluiden hoort. Niet zo sterk, maar wel een beetje. Achteruitrijdend loopt de loc als een zonnetje (op rechte stukken).

Ik ben benieuwd of iemand van jullie suggesties heeft voor oorzaken. Ik houd me in ieder geval aanbevolen.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2016, 16:37:01 »
De ombouw is een groot fiasco geworden >:(

De loc liep niet in alle opzichten soepel en ik ben daarom op zoek gegaan naar de oorzaak (die ik niet heb kunnen vinden)

De wijdte tussen de flenzen was een fractie te groot, hooguit 2/10mm. Je weet maar nooit of dat een oorzaak is. Dat heb ik dus proberen te verhelpen door de wielen iets verder op de as te slaan. Niet gelukt. Afgezien daarvan ging het toen gigantisch mis.
Want uiteindelijk blijkt dat een van de wielen dusdanig vervormd is dat de loc onbruikbaar is geworden.

Einde verhaal.
Zeg nou niet dat ik onvoorzichtig ben geweest, want ik was wèl voorzichtig.

Intussen heb ik al op de Märklin site gezien dat het motordraaistel niet meer leverbaar is. Dus het is echt einde verhaal met deze loc. (Afgezien daarvan had ik het geld er niet voor over gehad om een nieuwe "koffiemolen" te moeten bestellen zonder garantie de loc dan wel succesvol te kunnen ombouwen).

Op de Märklin site zag ik dat het loopdraaistel nog wel leverbaar is. Als ik afzie van asb dan is dat nog de enige reguliere mogelijkheid de loc weer op de baan te krijgen. Vooralsnog wil ik daar nog even niet aan omdat het adhesiegewicht beperkt is bij dit soort aandrijvingen.

Wie weet heeft Märklin nog losse wielen liggen. Ik heb Märklin er al naar gevraagd, maar geef mezelf heel weinig kans. Nee heb je en ja kun je krijgen.

Al met al een kostbare les :(

Iemand van jullie nog andere ideeën?

Groet, Bas

Iemand
« Laatst bewerkt op: 04 September 2016, 23:47:30 door wob »

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2016, 16:50:50 »
Bas , als je het losse motor blok in een bocht plaatst , hoeveel ruimte is er nog tussen frame en wiel flenzen.
Het lijkt er op dat er te weinig zijwaartse ruimte is voor de wielstellen.

willem.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2016, 16:53:24 »
Niet meer aan de orde Willem.
Ik kan pas verder als ik nieuwe wielen heb.

Groet, Bas

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2016, 23:16:56 »
Er zijn altijd wel wielen van andere loks die dezelfde diameter hebben. Ik zou hem nog niet in de kliko smijten. Of anders een 2e hands kneusje op de kop tikken (ook voorzichtig :) )

Het probleem van langzamer gaan in een bocht is normaal gesproken iets wat aanloopt of een draadje wat niet genoeg mee kan bewegen met de draaiing van het draaistel. Als je weer een rijvaardige lok hebt met een vers wieltje dan kan je wellicht een filmpje maken met een mobiele telefoon en op youtube fleppen zodat iedereen kan zien en horen wat er gebeurt? Dat doet men op een autoforum ook wel als een motor niet lekker loopt en kenners weten dan direct 'oeh, dat is de ontsteking'of 'er zit een kromme vonk in een bougie'

Ik heb zelf geen Märklin dus mijn onderdelenvoorraad is waardeloos voor jouw dilemma :( Maar er zijn er hier genoeg die je misschien kunnen helpen (y)

Overigens een tip: wieltjes dichter bij elkaar op een asje persen gaat met enige voorzichtigheid wel goed in een goede bankschroef! Zorg ervoor dat de bekken goed parallel staan en eventueel vulringetjes gebruiken. Bij meppen met een hamer heb je altijd de kans dat de hamer niet helemaal recht neerkomt en dan zwabbert alles :(

Succes!

Mvg,

Robert

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #6 Gepost op: 04 September 2016, 23:46:03 »
Thanks Robert.

Die hamer was niet zo'n goed idee.
Niet om een zwabberend wiel te corrigeren. En al helemaal niet om extra kracht uit te oefenen.
Ik heb me niet gerealiseerd het wiel überhaupt te kunnen beschadigen. Het materiaal is veel kwetsbaarder dan ik dacht.
Met een beetje extra pech heeft ook de as een tikje meegekregen.

Ik had trouwens ook al pogingen ondernomen met een bankschroef. Daar moet je dan wel wel allerlei dingen tussen zetten zodat je met werkelijk vlakke vlakken te maken hebt. Dat vond ik heel lastig om te controleren, vandaar toch mijn greep naar de hamer. Niet handig natuurlijk, want dan mis je nog meer controle.

Maar goed, eerst nieuwe wielen. Dat zal allemaal wel even gaan duren, vrees ik.
Daarna hopelijk een vervolg.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #7 Gepost op: 14 September 2016, 22:02:45 »
Inmiddels heb ik bericht van Märklin ontvangen:
"De door u gevraagde onderdelen zijn helaas niet meer leverbaar".
Eerlijk gezegd had ik dat al verwacht, maar toch jammer.

Ik kan nu 3 dingen doen:
1. Op zoek gaan naar een kneusje die als plukloc kan fungeren.
2. Een compleet loop-draaistel bij Märklin bestellen en daar de wielen (zonder asb) van gebruiken
3. Een motordraaistel van een Märklin C-sinus variant bestellen (catalogusnummer 39821) waar de ombouwset van SB-Modellbau ook voor geschikt is.

Optie 1 acht ik vrij kansloos. Omdat het toch een relatief modern model is, wegen de kosten vast niet op tegen de baten.

Optie 2 is betaalbaar (€15). Gevolg is dan 2 wielen i.p.v. met 4 asb. Dat hoeft geen probleem te zijn, want later door Matrix uitgebrachte 2-rail modellen hadden ook maar 2 asb's.
Of ik de rijeigenschappen daarmee uiteindelijk naar wens krijg, betwijfel ik. Daarover zometeen meer.

Optie 3 kost beduidend meer (€35). Daarmee kan ik de hele operatie nog eens een keer overdoen. De kans dat ik dan een beter resultaat krijg acht ik met deze optie het grootst. Maar of ik dat overdoen leuk vind?

Nog even over optie 2.
Ik heb met een ander model van de V200, namelijk die van Trix uit de 80-er jaren, een slechte ervaring. Die had ik namelijk lang geleden omgebouwd met een Faulhaber van Verbeck. Die liep aanvankelijk fantastisch, maar op enig moment kon de snelheid zomaar halveren. De Faulhaber terug naar Verbeck en in plaats daarvan een nieuwe gemonteerd.
De nieuwe Faulhaber kreeg echter na verloop van tijd hetzelfde probleem. Ook die motor is teruggestuurd. Toen stopte de firma er plotseling mee (failliet?). Die Faulhaber heb ik dus nooit meer teruggezien. Weggegooid geld.
Pas jaren later heb ik deze loc van een Faulhabersetje van SB-modellbau durven voorzien. Maar ook met dit setje treedt het euvel soms op.
Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat het niet aan de motor ligt (en heeft gelegen). Er moet iets mis zijn met de loc. Maar wat? Het is heel lastig om een oorzaak op te sporen van iets wat het soms wel en soms niet doet. Ik overweeg voor dit model een poging te wagen met een plukloc (als ik hem toevallig vind).
De onopgeloste problemen met de oude Trix-V200 maken mij huiverig voor optie 2. Want ook de Märklin 221 vertoonde voor mij onverklaarbare "remmingen" nog voordat ik het wiel onherstelbaar beschadigde. Wat dat betreft acht ik dus optie 3 het meest kansrijk voor een uiteindelijk bevredigend resultaat. Domweg omdat ik geen enkele oorzaak kan vinden of bedenken.

Een lang verhaal.

Ik houd me aanbevolen voor commentaar en suggesties.

Groet, Bas

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #8 Gepost op: 14 September 2016, 23:10:43 »
Of op ebay gaan zoeken naar vervangend onderdeel. Is waarschijnlijk kostenbesparend.....

stoombr38

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 September 2016, 10:56:41 »
Welke wielen heeft U nodig, met tandwiel of zonder? 211370 is zonder tandwiel of 211390 met tandwiel.
Ik heb allebei liggen uiteraard nieuw niet gebruikt.

Grt. Jo

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #11 Gepost op: 15 September 2016, 11:42:41 »
Dank voor jullie reacties.

@ Wijbe en Silvolde
Het kostenniveau op Ebay blijkt gelijk aan dat van Märklin. Althans via jouw links, Silvolde.
Pluspunt is wel dat er een motordraaistel leverbaar is dat M* uit het programma gehaald heeft.

Welke wielen heeft U nodig, met tandwiel of zonder? 211370 is zonder tandwiel of 211390 met tandwiel.
Ik heb allebei liggen uiteraard nieuw niet gebruikt.
Grt. Jo
Dank voor je aanbod.
Ik denk alleen dat deze wielen bedoeld zijn voor een oudere versie van de V200. Op jouw foto zijn ze in ieder geval niet gezwart.
Verder zitten de wielen bij mij los van de tandwielen. Ofwel: de tandwielen zijn los op de as geschoven en daar tegenaan zit het wiel.

Groet, Bas

stoombr38

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 September 2016, 13:05:41 »

zijn ze zwart

grt. jo

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 September 2016, 14:48:15 »
Hallo

De getoonde wielen zijn voor de oude V200 (3021) of 216 (3075).
Deze hebben een 1mm grotere diameter dan die van de 221. Gaat niet passen.
Flens is ook nog de hoge AC-uitvoering. Rammelt over rocoline als een gek.

bart

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 15 September 2016, 15:14:41 »
De 221 waar het hier over gaat is een originele Hamo, en die heeft ook de originele hoge Märklin flenzen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.