Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Wat was jullie allereerste loc? door Frits C
Vandaag om 20:03:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05

Auteur Topic: Definitief geen Zuiderzeelijn  (gelezen 8828 keer)

Anoniem

• Gast
Re: Definitief geen Zuiderzeelijn
« Reactie #60 Gepost op: 19 November 2007, 15:28:38 »
Op zich een juiste constatering, maar je hebt er niet zo veel aan...in Bergen, Stavanger, Oslo, Göteborg, Esbjerg, Frederikshavn enz. liggen ook havens, een vervoerder lost goederen voor Scandinavië liever daar, dat scheelt natransport (zeker richting Noorwegen en Zweden, Denemarken zou theoretisch nog kunnen).

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #61 Gepost op: 19 November 2007, 16:58:06 »
@ wesley:
Het ging mij er om dat vele mensen helaas nog steeds denken dat de wereld ophoud na Noord Nederland...... ;)  ;D

Het is alleen jammer dat het Noorden nog steeds in een isolement moet verblijven.
Een goede spoor verbinding zou het op zowel werkgelegenheid als op sociale vlak beter scoren.Kijk maar eens naar de punten die Willem de Rode Duivel gebruikt.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #62 Gepost op: 19 November 2007, 17:06:31 »
......een vervoerder lost goederen voor Scandinavië liever daar, dat scheelt natransport (zeker richting Noorwegen en Zweden, Denemarken zou theoretisch nog kunnen).
Vandaar dat door al die scandinavische vrachtwagens de A28 altijd dichtslibt ;)

Groet,

Erik

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #63 Gepost op: 19 November 2007, 17:29:18 »
Als de ZZL er komt heeft dit op korte termijn nadelige gevolgen voor de Randstad, huizenprijzen zullen minder of niet stijgen, (wie gaat er nog in een appartementje in A'dam wonen voor 3 ton als je er een heel huis met tuin voor hebt in het Noorden op één uurtje afstand), bedrijven kunnen zich goedkoper elders vestigen en zullen dat ook doen etc..
In o.a Frankrijk is nadat de TGV lijnen aangelegd waren ook een (korte) huizencrisis ontstaan omdat de huizen rondom Parijs ineens niet meer verkochten. 
Op de wat langere termijn is het beter verdelen van ruimte wel voordeliger voor alle burgers, er ontstaat minder lokale overlast en met name werk en woonruimte wordt bereikbaarder voor iedereen.

Samen delen, samen spelen.....

Anoniem

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 19 November 2007, 17:50:32 »
Vandaar dat door al die scandinavische vrachtwagens de A28 altijd dichtslibt ;)

Ja vooruit ;). Maar dat zijn volgens mij niet zo veel containers...hier om de hoek wordt de halve wereld van fruit voorzien door middel van die 30 distributiecentra die hier keurig naast elkaar zitten, en zij sturen die vrachtwagens op weg naar Scandinavië ;D. Dat ligt anders omdat er met de goederen nog 'iets' gebeurt hier in het Rijnmondgebied. En met héél veel goederen gebeurt 'iets' hier in het Rijnmondgebied...

Als de ZZL er komt heeft dit op korte termijn nadelige gevolgen voor de Randstad (...)
In o.a Frankrijk is nadat de TGV lijnen aangelegd waren ook een (korte) huizencrisis ontstaan omdat de huizen rondom Parijs ineens niet meer verkochten.

Nu zijn Fransen van nature iets arbeidsmobieler (een Nederlander vindt een half uur forenzen lang, een Fransman heeft daar beduidend minder moeite mee - zonder waardeoordeel overigens), dus wellicht is het effect hier te lande wat minder groot. Maar het kan zeker gebeuren, dat hebben we met Le Creusot en Vendôme gezien. Het is echter geen argument voor of tegen de ZZL op landelijk niveau.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2007, 18:44:15 door Wesley »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 19 November 2007, 21:56:02 »
Sorry hoor maar bij mijn weten ligt er boven Gn nog het Noordelijke deel van Europa als ik deze kaart bekijk (over de zee):

Dat ligt toch voornamelijk boven Duitsland en Denemarken. Boven Groningen en Friesland ligt gewoon zee. En tenzij ze exorbitante haventarieven gaan heffen in Rotterdam, is er weinig reden om een haven in Noord-Nederland aan te doen, ook al vanwege de ontbrekende infrastructuur. Of je zou met een binnenvaartschip verder Duitsland in moeten gaan, maar Emden heeft zo te zien wél een fatsoenlijke spooraansluiting en verder zijn er Bremen en Hamburg.

Ander voorbeeld: hoeveel veerdiensten vertrekken er vanuit Noord-Nederland naar Scandinavië?

Een hogesnelheidslijn brengt geen werk. Het brengt alleen maar werk dichterbij. Het leidt niet tot grotere inkomsten in het doelgebied, alleen tot een groter gemiddeld besteedbaar inkomen. Het zal leiden tot een nivellering van de huizenprijzen rond de stopplaatsen; met andere woorden, de huizen in Noord-Nederland zullen duurder worden. Door een groter arbeidsaanbod zal eenzelfde nivellering plaatsvinden van de lonen in de Randstad; dus door de bank genomen zullen die omlaag gaan.

Met andere woorden, duurdere huizen en niet zo'n hoog loon als je had gehoopt, waar dan een miljardeninvestering tegenover staat. Waar heel Nederland aan mee mag betalen. En als men dan weer over het aardgas begint, zou ik ook graag even een rekening willen opmaken voor de Limburgse kolen en de offers die de kompels destijds hebben gebracht om het koude Nederland van warmte te voorzien. Iets wat je trouwens niet terug zult vinden in de Canon.

Wat op de lange termijn misschien zinvol zou zijn, zou een lijn zijn van Lelystad via Emmeloord naar Heerenveen en dan verder naar Groningen, maar dan nog zal de tijdswinst minimaal zijn ten opzichte van dat geheel nieuwe stuk spoor van Lelystad naar Zwolle, waar wel even de hoogste snelheid op een regulier baanvak in Nederland gereden gaat worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 19 November 2007, 22:24:03 »

[Wat op de lange termijn misschien zinvol zou zijn, zou een lijn zijn van Lelystad via Emmeloord naar Heerenveen en dan verder naar Groningen, maar dan nog zal de tijdswinst minimaal zijn ten opzichte van dat geheel nieuwe stuk spoor van Lelystad naar Zwolle, waar wel even de hoogste snelheid op een regulier baanvak in Nederland gereden gaat worden.

- Peter

De discussie ging in feite om een reguliere lijn. De MZB en de HSL waren al niet meer in beeld. Feitelijk ging de discussie over een intercity die met een snelheid van 160 km/u richting Randstad rijdt. Deze variant leverde via de polder een reistijdverkorting ten opzichte van de huidige situatie van meer dan een uur op. De Hanzelijn wordt voor zover ik weet aangelegd om een deel van het goederenvervoer richting Duitsland af te wikkelen. De Veluwelijn kon namelijk de groei van het goederenvervoer niet verwerken, vandaar dat er gekozen is voor deze lijn.

De strijd voor het noorden is overigens nog niet verloren. Binnenkort volgt nog een spoeddebat in de 2e kamer. Het noorden heeft namelijk middels rapporten aangetoond dat binnen het budget een spoorlijn kan worden aangelegd. Zij hebben tevens aangegeven dat zij geen heil zien in de alternatieve plannen van het kabinet. Kortom de patstelling blijft voorlopig nog wel bestaan. Bovendien een belangrijk van de zogenaamde compensatie betreft sigaren uit eigen doos, waarover met het kabinet al overeenstemming over is bereikt. Bijvoorbeeld de zuidelijke ringweg rondom Groningen en de haak om Leeuwarden. Er is ook al overeenstemming over de reconstructie van het verkeersplein van Joure. En op deze sigaren uit eigen doos zit het noorden niet te wachten. Temeer daar onze grote vriend Camiel heeft gezegd dat van de 2 miljard euro aan compensatie een substantieel deel gedragen moet worden door het noorden zelf. Wat dat betreft heeft ventje Eurlings wel lef!

Grtz,

Willem

DB143

• Offline Offline
  • DIKKE ZEEMEEUW
« Reactie #67 Gepost op: 20 November 2007, 00:38:21 »
Eens kijken wat onze Limburgse vriend Camiel voor´ zijn´ provincie in petto heeft de komende jaren.
Ik denk dat Limburg nog wel een leuk kadootje krijgt.
Elke VWS minister probeert voor zijn provincie wel wat leuks te'"regelen" op het spoor, weg, water of in de lucht.
Ik zit hier prima in "het noorden"en zit niet echt op die eigenwijze randstedelingen te wachten.
Laat ze maar lekker in dat kleine wereldje in de file staan en lekker opgepropt in de Sprinter staan.
Lees en hoor ik net dat onze Camiel het spoorboekje wil afschaffen, er moeten meer treinen rijden en meer reizigers met de trein, en wat besteld de NS voor treinen, nieuwe sprinters ´enkeldeks´ , dat wordt dus ook weer lekker proppen.  ;D 
Nou,.......Randstad..........ben blij dat ik er 2 á 3 x per jaar kom, en er  met nog veel meer pleizier weer weg ga, heerlijk die rust hier, zit gelukkig ver weg  van een grote autoweg , spoorlijn en vliegveld en dat wil ik graag zo houden.
Zo, dat moest ik even kwijt, zal wel weer negatief klinken maar altijd dat gezeur over die Randstad, of de hele wereld daar om draait.

Rob

P.S. heb getwijfeld om dit te plaatsen, maar ik wordt zo flauw van dat randstedelingengzeur, door het kabinet Kok is het noorden een snelle spoorverbinding toegezegd en er is wel meer toegezegd, maar het blijft alleen maar bij woorden, nu nog de daden.
Maar dit soort discussies geldt voor meer gebieden in Nederland en niet alleen noorden.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #68 Gepost op: 20 November 2007, 01:40:52 »
Nou, wat een discussie. Enige wat ik graag zou willen is dat lijntje van 600 miljoen (nemen we gewoon paar jfs's minder) tussen Groningen en Heerenveen. Kan ik mooi in Marum opstappen. Hoef ik niet meer elke dag in de file te staan voor het julianaplein.

Voor de westerlingen onder ons, sinds de snelweg tussen Heerenveen en Groningen er ligt zijn er slechts drie stroken beschikbaar voor het julianaplein (grootste knooppunt in Groningen).  Wel gaat sinds "89 mijn wegenbelasting steeds omhoog. Al deze centjes en die van ons aardgas worden kennelijk besteed in de randstad. Veel helpt dat volgens mij niet. Als je daar woont en een beetje een forens bent heb je direct een asfaltabbonement, ook niet erg vrolijk. En met het OV? Kom er beroepsmatig met de trein, ook 1e klas moet ik staan. Er gaat inderdaad niets boven Groningen.

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #69 Gepost op: 20 November 2007, 14:46:32 »
Die ZZL zou toch wel degelijk ook een ander probleem oplossen (wel afhankelijk van de explotant die de concessie wint): Mensen zouden eens minder lang in de file hoeven te staan en kunnen optijd op het werk komen.Dit zou ook enkele duizenden Eurie's per maand schelen natuurlijk!!Dus de kosten er uit halen is er dan al gedeeltelijk.
Greetz:Menno
« Laatst bewerkt op: 20 November 2007, 14:48:17 door Menno 1846 »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Gripen

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 20 November 2007, 15:55:38 »
Stop dan geld in de ontwikkeling van de Eemshaven en een 4-baansverbinding naar de A7 buiten Groningen om. Dat ontlast de Randstad en brengt werkgelegenheid in het Noorden. Het overgrote deel van wat in Rotterdam wordt aangevoerd gaat toch al naar Duitsland en wij zitten dichterbij een nauwelijks gebruikte snelweg in Duitsland richting Ruhrgebied.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

henk

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 20 November 2007, 16:20:12 »
Eens kijken wat onze Limburgse vriend Camiel voor´ zijn´ provincie in petto heeft de komende jaren.
Ik denk dat Limburg nog wel een leuk kadootje krijgt.
Elke VWS minister probeert voor zijn provincie wel wat leuks te'"regelen" op het spoor, weg, water of in de lucht.
Ik zit hier prima in "het noorden"en zit niet echt op die eigenwijze randstedelingen te wachten.
Laat ze maar lekker in dat kleine wereldje in de file staan en lekker opgepropt in de Sprinter staan.
Lees en hoor ik net dat onze Camiel het spoorboekje wil afschaffen, er moeten meer treinen rijden en meer reizigers met de trein, en wat besteld de NS voor treinen, nieuwe sprinters ´enkeldeks´ , dat wordt dus ook weer lekker proppen.  ;D 
Nou,.......Randstad..........ben blij dat ik er 2 á 3 x per jaar kom, en er  met nog veel meer pleizier weer weg ga, heerlijk die rust hier, zit gelukkig ver weg  van een grote autoweg , spoorlijn en vliegveld en dat wil ik graag zo houden.
Zo, dat moest ik even kwijt, zal wel weer negatief klinken maar altijd dat gezeur over die Randstad, of de hele wereld daar om draait.

Rob

P.S. heb getwijfeld om dit te plaatsen, maar ik wordt zo flauw van dat randstedelingengzeur, door het kabinet Kok is het noorden een snelle spoorverbinding toegezegd en er is wel meer toegezegd, maar het blijft alleen maar bij woorden, nu nog de daden.
Maar dit soort discussies geldt voor meer gebieden in Nederland en niet alleen noorden.

Van mij mag je hoor Rob, maar over wie het nou het meeste zegt?  ::) ;)
Het hele draadje barst van de cliché's. Meer nog van Noorderlingen over 'DE Randstad' dan omgekeerd.

Zo, en dan gaat deze geboren Rotterdammer en inwoner van Utrecht, lekker verder met zijn 2400 en laat hij de belediging om over één kam te worden geschoren met een Amsterdammer van zich afglijden.  ;D

Je zal trouwens wel niet VWS bedoelen. Klink heeft er al helemaal niks mee te maken.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2007, 16:22:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 20 November 2007, 17:13:43 »
Zo, en dan gaat deze geboren Rotterdammer en inwoner van Utrecht, lekker verder met zijn 2400 en laat hij de belediging om over één kam te worden geschoren met een Amsterdammer van zich afglijden.  ;D

Euhhhh, Henk? Lekker knutselen met die 2400 en de onderdeeltjes die ik je stuurde, maar ik ben die andere Rob hoor! Voor er misverstanden ontstaan...... ;)
Ik heb deze discussie een tijdje met genoegen gevolgd, ter meerdere jolijt ende vermaeck. Hij is toch altijd hetzelfde, toch? Ik blijf gewoon genieten van m'n rust hier en ik zie wel. :)
Maar een Rotterdammer met een Amsterdammer verwarren....?????? :o Ik zou niet durven!

Groeten, Rob
« Laatst bewerkt op: 20 November 2007, 17:21:31 door Rob »
Groeten, Rob

henk

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 20 November 2007, 20:06:45 »
 ;D
Hijs klaar.
Nou nog een fotootje zien te maken, uiteraard met de lampjes aan.
Klaar voor inzet op de ZZL (Zinnige Zolder Lijn).
« Laatst bewerkt op: 20 November 2007, 20:10:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 20 November 2007, 20:31:12 »
Zinnig? Laten we daar eens een boompje over opzetten...heeft jouw ZZL economisch toegevoegde waarde? Is het de investering waard geweest? ;D ;D