Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 16:43:29
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 16:40:58
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24

Auteur Topic: Definitief geen Zuiderzeelijn  (gelezen 8800 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Definitief geen Zuiderzeelijn
« Reactie #45 Gepost op: 18 November 2007, 02:08:03 »
Internationale treinverbindingen zijn meestal afgeschaft omdat ze niet rendabel waren. De vraag is of dat nu anders zou zijn, omdat je veel gemakkelijker even naar Duitsland of België gaat. Vanuit de Randstad misschien niet, maar de rest van Nederland ligt heel dicht bij één van die buurlanden (en Limburg zelfs bij beide).

Daar zouden de grensregio's zich naar mijn idee meer op moeten richten. Een goed voorbeeld is de NMBS-intercity van Maastricht naar Brussel. Zodra dat intensieve grensverkeer er is, zul je zien dat de Randstad opeens in een uithoek van Europa ligt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #46 Gepost op: 18 November 2007, 02:49:48 »
Citaat van: Sicco Jan
een bizarre tekst is dit. Alsof iedereen profiteert van een gemiddelde groei.
Uiteraard moet dit zo worden gelezen dat er geen onderscheid gemaakt wordt naar provincie oid om te profiteren van wat er in het westen wordt verdiend.
Degenen die niet profiteren wonen ook door het hele land. Oorzaak: politieke keuzes die niet zijn gebaseerd op regionale verschillen in inkomstengeneratie, maar op kabinetsmeerderheden.

Citaat van: Henk
Citaat van: Willem
Persoonlijk ben ik van mening dat wij in het noorden beter af zijn zonder Nederland dan met Nederland. Er ontstaat niet voor niets in het noorden een beweging die opteert voor aansluiting met Duitsland.

Denk je dat ze daar in Duitsland op zitten te wachten? Voor Nederland is het Noorden nog wat bijzonders. Voor Duitsland alleen maar meer van hetzelfde.
Sterker: Denk je dat je in Duitsland opeens nìet tot de periferie behoort?

Citaat van: Rob
Economisch kunnen we ons wat dat betreft maar beter op Noord-Duitsland richten.
HSLletje naar Bremen/Hamburg dan maar?
;)

Groet,

Huibert

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 18 November 2007, 10:44:14 »
Als spoorweg-enthousiast vind ik het jammer dat de zuiderzeelijn er niet komt. Ook voor mijn werkgever is dit jammer. Mogelijk hadden we een aantal mooie opdrachten binnen kunnen halen.

Maar als het noorden meer werkgelegenheid wil aantrekken moeten ze zich richten op snelle goederenverbindingen tussen Randstad, Ruhrgebied en Hamburg. Een snelle personenverbinding levert geen werkgelegenheid op.

Ik heb de afgelopen jaren nog geen enkel rapport gezien dat mij kon overtuigen van het nut van een nieuwe verbinding Schiphol - Groningen. Twee voorbeelden van de onzin in dit soort rapporten.

- Een snelle spoorverbinding trekt buitenlandse investeerders aan.
Onzin. Je plaatst je bedrijf bij grondstoffen, goedkope energie, goedkope arbeid, goede goederenverbindingen of je afzetmarkt. Het noorden heeft geen grondstoffen, geen goedkope energie, geen goedkope arbeid, geen goede goederenverbindingen en geen afzetmarkt.

- Een snelle spoorverbinding geeft een impuls aan de toerismesecor in het noorden.
Nonsens, we gaan niet ineens allemaal gaan skieen in Friesland of op zonvakantie naar Groningen. Het kan zelfs negatief uitpakken voor de tourismesector in het noorden. Als je als jongere snel in bruisend Amsterdam bent, dan ga je toch niet meer stappen in duf Groningen.

Roosendaal is een mooi voorbeelden van bovengenoemde twee punten. De centrale ligging langs de snelweg Rotterdam - Antwerpen heeft de plaats welvaart gebracht. Maar de prima verbinding heeft ook gebracht dat veel jongeren uitgaan (lees: hun geld uitgeven) in Antwerpen of Rotterdam.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 18 November 2007, 12:10:52 »
Het besluit van het kabinet past in een heel rijtje besluiten ten aanzien van het noorden. Strikt genomen wil dit kabinet dat er economische groei wordt gerealiseerd in het noorden.

Dit kan gestaafd worden aan de hand van de volgende besluiten van de verschillende kabinetten Balkenende:

- Weigering om toestemming te geven de haven van Harlingen uit te breiden.
- Weigering om de start en landingsbaan van Vliegveld Eelde te verlengen
- Door de economische kernzone Westergo het stempel landschapspark op te leggen worden de ontwikkelingen in dit gebied ten aanzien van woningbouw en bedrijvigheid lam gelegd.
- Afschieten ZZL
- Voorgenomen sluiting vliegbasis Leeuwarden. Effect 1250 directe banen en indirect nog eens hetzelfde aantal banen wat verloren dreigt te gaan.
- De voorgenomen verplaatsing van de SAR eenheid uit Leeuwarden naar Den Helder. Dit heeft met name voor de gezondheidszorg op de Wadden eilanden een enorme impact.
- Weigeren medewerking aanleg spoorlijn Groningen - Heerenveen. Zo zijn er legio voorbeelden te noemen waar het noorden de voet dwars wordt gezet door de diverse kabinetten.

Het punt is het noorden wil zich ontwikkelen, maar de kans om dit te kunnen realiseren wordt door de verschillende kabinetten onmogelijk gemaakt. Sterker nog de kabinetten doen er alles aan om de positie van het noorden te verzwakken gelet op de door hun genomen besluiten.

In die zin is het ook van de zotte dat het noorden thans langer over een treinrit doet dan in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Maar liefst twintig minuten. Het oosten en zuiden (uitgezonderd Limburg) ligt op een uurtje van Amsterdam. Het noorden 2 1/2 uur, terwijl de afstand echt niet zoveel meer is. Leeuwarden - Amsterdam 130 km.

Het effect is dat al decennia lang getalenteerde jongeren vertrekken naar het westen. Het westen van het land heeft belang bij deze talentvolle jongeren en geen belang bij een regio die aan zijn jongeren werkgelegenheid kan bieden. Concreet heeft het kabinet er alle belang bij om deze situatie in stand te houden.

Het effect van deze braindrain is ook dat dit ten koste gaat van het gemiddelde ontwikkelingsniveau. In die zin is er sprake van een vicieuze circel die niet doorbroken wordt.

Overigens vind ik de opmerking dat het noorden geen goedkope energie heeft en arbeidskrachten een heel bijzondere. Het aardgas komt uit de bodem van het Groningse en Friese land. De arbeidskrachten verdienen in het noorden gemiddeld 20% minder dan in de randstad.

Ook bijzonder is de opmerking dat Groningen duf is, terwijl dit een van de meest bruizende steden is van Nederland. Op één staat Amsterdam op de voet gevolgd door Maastricht en Groningen.

Het is jammer dat er zoveel vooroordelen bestaan. In dat verband heb ik teveel westerlingen meegemaakt die verbaasd waren dat we Nederlands spraken in het noorden en dat er winkels en televisie aanwezig zijn. Deze gasten vliegen wel elk jaar naar Frankrijk of Spanje om daar hun vakantie door te brengen, terwijl het noorden te ver weg is. In dat verband nog een anekdote. Mijn vrouw had een bijeenkomst in de provincie Utrecht. Zij kreeg hierbij het aanbod om in Den Haag te mogen overnachten. Immers de afstand Friesland - Utrecht was zo groot dat je minstens een dag reizen had. Het idiote was dat de gast die dat voorstelde nou niet bepaald een domme jongen was. Dit geeft temeer aan dat de randstedeling (ik chargeer) geen flauw benul heeft van het noorden.

Grtz,

Willem

Anoniem

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 18 November 2007, 15:04:43 »
Dat is het niet. Veel mensen, vooral uit Groningen en Drenthe, werken nu al in Duitsland en omgekeert. Inmiddels zijn er in mijn omgeving meer Duitse tandartsen dan Nederlandse. Ook woont een niet onbelangrijk deel van mijn collega's in Duitsland vanwege oa de huizenprijzen daar. Een goede spoorverbinding, natuurlijk geen hogesnelheidslijn, zou zeer welkom zijn. Levert vast ook leuk treinverkeer op.

Allemaal leuk en aardig, maar wat heeft het 'Den Haag is onze kolonisator'-argument (als ik het even chargeer) te maken met een Duitse tandarts?  ::) Die Duitse tandarts kan rustig blijven zitten, of Groningen nu vanuit Den Haag of vanuit Hannover en Berlijn wordt bestuurd...

En leuk treinverkeer is natuurlijk nooit een argument dat buiten de modelbaan opgaat ;D.

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 18 November 2007, 15:53:50 »
- Weigering om de start en landingsbaan van Vliegveld Eelde te verlengen

Bij mijn weten is de Raad van State wat anders als 'Den Haag'... zie ook hier. 'Den Haag' heeft zelfs 18 miljoen euro toegezegd voor de baanverlenging blijkt uit deze link. Dat het vervolgens wordt afgeschoten door een ander overheidsorgaan betekent niet per definitie dat 'Den Haag' niet wil. Zie ook de problematiek rond Lelystad Airport en dan zie je dat Groningen zeker niet de enige is. Dan hebben we het nog niet eens over de diverse partijen die vanuit hun (milieu)standpunt menen dat een baanverlenging niet moet (behalve als ze op vakantie gaan natuurlijk >:(), zie bv. hier. Overigens heeft deze laatste link wel een pop-up van een iLead achtig iets dus het zal wel weer geld moeten opleveren voor de vereniging omwonenden luchthaven Eelde... ::)

Het punt is het noorden wil zich ontwikkelen, maar de kans om dit te kunnen realiseren wordt door de verschillende kabinetten onmogelijk gemaakt. Sterker nog de kabinetten doen er alles aan om de positie van het noorden te verzwakken gelet op de door hun genomen besluiten.

Met alle respect, maar het beleid van JPB lijkt er op gericht iedereen van z'n/d'r zuur verdiende centjes af te helpen. Vadertje Bos vertelt aan wie het maar horen wil dat het economisch nog nooit zo goed is geweest in Nederland, maar waarom merk ik daar dan nooit iets van? En nee, ik woon niet in het Noorden hoor  ;D.

Het oosten en zuiden (uitgezonderd Limburg) ligt op een uurtje van Amsterdam. Het noorden 2 1/2 uur, terwijl de afstand echt niet zoveel meer is. Leeuwarden - Amsterdam 130 km

En hoe lang doe je er over (als je je aan de geldende snelheidslimieten houdt)? Groningen-Amsterdam met de auto is ook nog een behoorlijk pokke-end met 120 km/h.

Overigens vind ik de opmerking dat het noorden geen goedkope energie heeft en arbeidskrachten een heel bijzondere. Het aardgas komt uit de bodem van het Groningse en Friese land.

Aardgas kent een prijs die is gekoppeld aan de aardolie nietwaar? Als ik mijn fabriekje in het Noorden wil starten heb ik geen lagere energierekening dan wanneer ik hetzelfde fabriekje in 'het Westen' start. Dus nee, óók het Noorden heeft géén goedkope energie...

De arbeidskrachten verdienen in het noorden gemiddeld 20% minder dan in de randstad.

En trekken 'dus' naar de Randstad waar ze wel 100% verdienen? Dat meen ik toch te lezen in de voorgaande 4 pagina's van dit draadje, en vanmorgen ook nog op Radio 1 eea. over gehoord, al ging dat over Friesland en niet over Groningen...

Mvg,
Tinussie
(die overigens bij één van Nederlands grotere vrachtluchtvaartmaatschappijen werkt en die een vestiging op vliegveld Twente wel wat lijkt, niet dat het gaat gebeuren maar toch...)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 18 November 2007, 16:35:31 »
De arbeidskrachten verdienen in het noorden gemiddeld 20% minder dan in de randstad.

En de woonkosten en die van levensonderhoud zijn zeker hetzelfde?

En nog steeds mis ik de onderbouwing van de aanwijsbare toegevoegde waarde van de Zuiderzeelijn. Dit is immers een (model)spoorforum... het lijkt erop dat het onderdeel 'spoor' een beetje uit het oog verloren wordt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 18 November 2007, 16:56:26 »
Citaat
Weigering om toestemming te geven de haven van Harlingen uit te breiden.
Waarom zou je de haven van Harlingen uitbreiden als het noorden bedrijven niet eens weet te interesseren voor de Eemshaven?

Citaat
Weigering om de start en landingsbaan van Vliegveld Eelde te verlengen
Van mij mag je de start en landingsbaan van Eelde zo lang maken als je maar wilt. Als je van Eelde een nieuw Schiphol wil maken, ga je gang. Maar kom achteraf niet zeuren over geluidsoverlast.

Citaat
Door de economische kernzone Westergo het stempel landschapspark op te leggen worden de ontwikkelingen in dit gebied ten aanzien van woningbouw en bedrijvigheid lam gelegd.
Toenemende activiteit op vliegveld Eelde door verlenging heeft hetzelfde effect voor het gebied ten zuiden van Groningen, maar daar heb je geen moeite mee. De locale jeugd zal je dankbaar zijn dat door jouw pleidooi voor vliegveld Eelde zij geen woning mogen bouwen in hun geboorteplaats.

Citaat
Afschieten ZZL
Prestigeproject dat vooral populair is onder spoorwegfanaten en locale politici. Om de economie in het noorden te versteken heb je veel meer aan goede goederenverbindingen, al dan niet per spoor, met de rest van Europa.

Citaat
Voorgenomen sluiting vliegbasis Leeuwarden. Effect 1250 directe banen en indirect nog eens hetzelfde aantal banen wat verloren dreigt te gaan.
De koude oorlog is al 15 jaar afgelopen, dus die basis had 15 jaar geleden al opgedoekt moeten worden. In mijn ogen heeft men al 15 jaar de tijd gehad om op zoek te gaan naar ander werk.

Citaat
De voorgenomen verplaatsing van de SAR eenheid uit Leeuwarden naar Den Helder. Dit heeft met name voor de gezondheidszorg op de Wadden eilanden een enorme impact.
De SAR heeft als kerntaak om luchtmachtpersoneel op zee te redden. Omdat niet elke 5 minuten een F16 neerstort, hebben zij nog tijd over voor andere werkzaamheden. Zo kunnen zij bij ongevallen dienst doen als extra traumahelicopter. Ook kunnen zij op afspraak als vliegende ambulance voor de waddeneilanden dienst doen. Dat laatste kunnen zij vanaf Den Helder net zo goed als vanaf Leeuwarden.

Citaat
Weigeren medewerking aanleg spoorlijn Groningen - Heerenveen.
Er ligt een snelweg tussen beide plaatsen. De mensen zijn gewend met de auto tussen beide plaatsen te reizen. Je kan een spoorlijn langs de A7 leggen, maar ik betwijfel of veel mensen hiervan gebruik gaan maken.

Citaat
Overigens vind ik de opmerking dat het noorden geen goedkope energie heeft en arbeidskrachten een heel bijzondere. Het aardgas komt uit de bodem van het Groningse en Friese land.

Het zit hem in het woordje goedkoop. Het maakt een ondernemer niet uit waar het gas uit de grond komt, maar waar het het goedkoopste is. Zolang hij in Groningen evenveel voor gas en elektriciteit moet betalen als in Rotterdam, zal hij niet naar Groningen verhuizen.

Citaat
Omdat er minder hoogwaardige (lees: goedbetaalde) banen zijn in het noorden is het gemiddelde inkomen inderdaad 20% lager. Maar als bedrijf interesseert dat gemiddelde mij niet zo veel. Het gaat mij erom wat ik daadwerkelijk kwijt ben. En een goede PLC-programmeur verdient in Groningen hetzelfde als in Rotterdam. En dus heb ik geen reden om mijn bedrijf naar Groningen te verhuizen.

Citaat
Ook bijzonder is de opmerking dat Groningen duf is, terwijl dit een van de meest bruizende steden is van Nederland. Op één staat Amsterdam op de voet gevolgd door Maastricht en Groningen.
Ik ken mensen die anders over Groningen denken. Het hangt helemaal af van de criteria die de onderzoekers hebben opgesteld. Studenten willen vooral goedkoop bier, bekende DJ's, etc. Mensen van 30 jaar en ouder, oftewel de groep die in het noorden de economie moet versterken, zal ook restaurants en musea laten meetellen.

Citaat
Het is jammer dat er zoveel vooroordelen bestaan.
Ik ken mensen uit het noorden die denken dat een universitaire opleiding in Irak gelijk is aan een MTS-opleiding in Leeuwarden. Of die denken dat in Irak geen varkensvlees gegeten wordt.
Een ex-collega ging voor het werk naar Amerika en daar dachten ze dat hij speciaal voor zijn bezoek aan Amerika schoenen had gekocht. Daar denken ze dat in Amsterdam iedereen nog op klompen loopt.

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 18 November 2007, 17:13:10 »
Citaat
En nog steeds mis ik de onderbouwing van de aanwijsbare toegevoegde waarde van de Zuiderzeelijn.

Het enige dat vast staat is dat de Zuiderzeelijn een aanzienlijk kortere reistijd tussen Groningen en Schiphol oplevert.

De toegevoegde waarde voor de economie in het noorden is afhankelijk van door wie het rapport is geschreven. Tegenstanders zeggen dat het geen invloed heeft op de economie.
Onafhankelijke onderzoekers zeggen dat het weinig invloed heeft op de economie.
Voorstanders zeggen dat dit het enige is dat de economie in het noorden nog kan redden.

Anoniem

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 18 November 2007, 17:26:02 »
De toegevoegde waarde voor de economie in het noorden is afhankelijk van door wie het rapport is geschreven. Tegenstanders zeggen dat het geen invloed heeft op de economie.
Onafhankelijke onderzoekers zeggen dat het weinig invloed heeft op de economie.
Voorstanders zeggen dat dit het enige is dat de economie in het noorden nog kan redden.

Kortom: de toegevoegde waarde staat zeer ter discussie en staat zeker niet als een paal boven water. Dan wordt de overheid een beetje huiverig voor een grote uitgave (gegeven enkele grote missers uit het recente verleden). Als het mijn geld was, zou ik dat ook niet zomaar uitgeven met het idee van "ach, ik weet het wel niet zeker, maar misschien levert het wel wat op".

henk

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 18 November 2007, 17:52:53 »
Het besluit van het kabinet past in een heel rijtje besluiten ten aanzien van het noorden. Strikt genomen wil dit kabinet dat er economische groei wordt gerealiseerd in het noorden.

Dit kan gestaafd worden aan de hand van de volgende besluiten van de verschillende kabinetten Balkenende:

Ik heb het rijtje gelezen Willem.
Drong het tot me door dat je dergelijke rijtjes voor zowat iedere regio kan maken. Met dit verschil dat het er meestal niet toe leidt dat een regio zich gelijk achtergesteld voelt.

Om maar wat voorbeelden voor Midden Nederland te noemen:
- Vliegbasis Soesterberg gaat binnenkort dicht.
- Soest wilde gelijk flink huizen gaan bouwen, maar dat mocht niet vanwege centraal bedachte natuurontwikkeling op de Heuvelrug.
- In plaats daarvan moeten we allemaal in Leidse Rijn en over 10 jaar in Almere gaan wonen.
- De HSL-Oost gaat niet door, zelfs de spoorverdubbeling komt niet verder dat Zeist.
- In Het Groene Hart of op De Veluwe mag al helemaal niks.
- etc, ik hou dat allemaal niet zo precies bij.

Ik ben namelijk blij dat de lokale en regionale politici niet alle gekkigheid die ze verzinnen van Den Haag mogen uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2007, 17:54:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 18 November 2007, 18:54:54 »
Hear, hear!

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 18 November 2007, 20:27:33 »
Citaat
Dan wordt de overheid een beetje huiverig voor een grote uitgave (gegeven enkele grote missers uit het recente verleden).

Sommige grote missers zijn niet eens echte missers, bijvoorbeeld de Betuweroute. In Nederland spreekt men nu nog van een nauwelijks gebruikte spoorlijn tussen Rotterdam en de Nederlands - Duitse grens. Maar de Betuweroute is niet bedoeld als Nederlandse goederenlijn.

Men, overheid en burgers, moet leren verder te kijken dan vandaag, en verder te kijken dan het Ruhrgebied. Ten oosten en zuid-oosten van Duitsland liggen hoop nieuwe Europese lidstaten. Stuk voor stuk potentiele grote exporteurs/importeurs. Zie hier de achterliggende gedachte achter de Betuweroute. Goederenstromen vanuit Oost-Europa via Nederland laten verlopen. En zo blijft Nederland ook over 50 tot 100 jaar een belangrijk distributieland.

Achter Oost-Europa ligt Rusland, en nog verder China. Wie weet blijkt over 50 jaar de Betuweroute de eerste aanzet te zijn geweest van een goederenspoorlijn van Peking naar Rotterdam.

Wat Groningen en Friesland betreft:
Staar je niet blind op de zogenaamde welvaart die alle bedrijvigheid in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht met zich meebrengt. Kijk naar wat je al hebt en toon daarmee goed ondernemerschap. Bouw de locale economie bijvoorbeeld uit op steeds zeldzamere (=waardevollere) zaken als natuur, ruimte en rust.

Anoniem

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 18 November 2007, 21:07:05 »
In Nederland spreekt men nu nog van een nauwelijks gebruikte spoorlijn tussen Rotterdam en de Nederlands - Duitse grens. Maar de Betuweroute is niet bedoeld als Nederlandse goederenlijn.

Men, overheid en burgers, moet leren verder te kijken dan vandaag, en verder te kijken dan het Ruhrgebied.

Het blijft echter een Nederlandse goederenlijn zolang de Duitsers geen aanstalten maken hun infrastructuur voorbij Emmerich te verbeteren...iets dat men best in ogenschouw had mogen nemen in de planning. Daarom: een misser, op zijn minst totdat er iets verandert.

Overigens is dat alles geen argument voor de Zuiderzeelijn.

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #59 Gepost op: 19 November 2007, 14:26:16 »
Het nadeel van Noord-Nederland is dat het een uithoek van Europa is. Er gaat misschien niets boven Groningen, maar er is ook helemaal niets boven Groningen.

@Peter K;
Sorry hoor maar bij mijn weten ligt er boven Gn nog het Noordelijke deel van Europa als ik deze kaart bekijk (over de zee):

Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!