een bizarre tekst is dit. Alsof iedereen profiteert van een gemiddelde groei.
Citaat van: WillemPersoonlijk ben ik van mening dat wij in het noorden beter af zijn zonder Nederland dan met Nederland. Er ontstaat niet voor niets in het noorden een beweging die opteert voor aansluiting met Duitsland.Denk je dat ze daar in Duitsland op zitten te wachten? Voor Nederland is het Noorden nog wat bijzonders. Voor Duitsland alleen maar meer van hetzelfde.
Persoonlijk ben ik van mening dat wij in het noorden beter af zijn zonder Nederland dan met Nederland. Er ontstaat niet voor niets in het noorden een beweging die opteert voor aansluiting met Duitsland.
Economisch kunnen we ons wat dat betreft maar beter op Noord-Duitsland richten.
Dat is het niet. Veel mensen, vooral uit Groningen en Drenthe, werken nu al in Duitsland en omgekeert. Inmiddels zijn er in mijn omgeving meer Duitse tandartsen dan Nederlandse. Ook woont een niet onbelangrijk deel van mijn collega's in Duitsland vanwege oa de huizenprijzen daar. Een goede spoorverbinding, natuurlijk geen hogesnelheidslijn, zou zeer welkom zijn. Levert vast ook leuk treinverkeer op.
- Weigering om de start en landingsbaan van Vliegveld Eelde te verlengen
Het punt is het noorden wil zich ontwikkelen, maar de kans om dit te kunnen realiseren wordt door de verschillende kabinetten onmogelijk gemaakt. Sterker nog de kabinetten doen er alles aan om de positie van het noorden te verzwakken gelet op de door hun genomen besluiten.
Het oosten en zuiden (uitgezonderd Limburg) ligt op een uurtje van Amsterdam. Het noorden 2 1/2 uur, terwijl de afstand echt niet zoveel meer is. Leeuwarden - Amsterdam 130 km
Overigens vind ik de opmerking dat het noorden geen goedkope energie heeft en arbeidskrachten een heel bijzondere. Het aardgas komt uit de bodem van het Groningse en Friese land.
De arbeidskrachten verdienen in het noorden gemiddeld 20% minder dan in de randstad.
Weigering om toestemming te geven de haven van Harlingen uit te breiden.
Weigering om de start en landingsbaan van Vliegveld Eelde te verlengen
Door de economische kernzone Westergo het stempel landschapspark op te leggen worden de ontwikkelingen in dit gebied ten aanzien van woningbouw en bedrijvigheid lam gelegd.
Afschieten ZZL
Voorgenomen sluiting vliegbasis Leeuwarden. Effect 1250 directe banen en indirect nog eens hetzelfde aantal banen wat verloren dreigt te gaan.
De voorgenomen verplaatsing van de SAR eenheid uit Leeuwarden naar Den Helder. Dit heeft met name voor de gezondheidszorg op de Wadden eilanden een enorme impact.
Weigeren medewerking aanleg spoorlijn Groningen - Heerenveen.
Ook bijzonder is de opmerking dat Groningen duf is, terwijl dit een van de meest bruizende steden is van Nederland. Op één staat Amsterdam op de voet gevolgd door Maastricht en Groningen.
Het is jammer dat er zoveel vooroordelen bestaan.
En nog steeds mis ik de onderbouwing van de aanwijsbare toegevoegde waarde van de Zuiderzeelijn.
De toegevoegde waarde voor de economie in het noorden is afhankelijk van door wie het rapport is geschreven. Tegenstanders zeggen dat het geen invloed heeft op de economie.Onafhankelijke onderzoekers zeggen dat het weinig invloed heeft op de economie. Voorstanders zeggen dat dit het enige is dat de economie in het noorden nog kan redden.
Het besluit van het kabinet past in een heel rijtje besluiten ten aanzien van het noorden. Strikt genomen wil dit kabinet dat er economische groei wordt gerealiseerd in het noorden.Dit kan gestaafd worden aan de hand van de volgende besluiten van de verschillende kabinetten Balkenende:
Dan wordt de overheid een beetje huiverig voor een grote uitgave (gegeven enkele grote missers uit het recente verleden).
In Nederland spreekt men nu nog van een nauwelijks gebruikte spoorlijn tussen Rotterdam en de Nederlands - Duitse grens. Maar de Betuweroute is niet bedoeld als Nederlandse goederenlijn.Men, overheid en burgers, moet leren verder te kijken dan vandaag, en verder te kijken dan het Ruhrgebied.