Het kabinet ziet af van aanleg van de Zuiderzeelijn, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Groningen. Minister Eurlings biedt ter compensatie de drie noordelijke provincies 2 miljard euro, om de werkgelegenheid te stimuleren.In het regeerakkoord staat dat de lijn er komt, of dat er andere maatregelen worden genomen om de regionale economie te versterken. Het kabinet heeft nu voor dat laatste gekozen. Volgens Eurlings is de lijn niet rendabel te exploiteren en is het besluit zeer overdacht genomen.Van de 2 miljard euro is 200 miljoen bedoeld voor een zuidelijke ringweg bij de stad Groningen.
Het kabinet heeft verder besloten dat er 4,5 miljard euro wordt geïnvesteerd in het spoor. Er worden perrons verlengd en sporen verdubbeld.
Naar ik begreep wordt die 4,5 miljard met name in het westen van het land geïnvesteerd.
De humor is dat het knelpunt is opgelost en er vervolgens ergens anders weer nieuwe knelpunten gaan ontstaan. Deze dienen vervolgens middels een injectie van miljarden euro's te worden opgelost.Dit is een bekend fenomeen dat zich ook voordoet bij het bestrijden van de files op de Nederlandse wegen. Feitelijk vloeit dit probleem voort uit de concentratiegedachte die leeft in Nederland.
Opmerkelijke theorie Willem.Opmerkelijk, omdat de files en knelpunten in Nederland juist zijn bevorderd door het lange tijd gevoerde deconcentratiebeleid, waardoor de afstanden waarover mensen zich moeten verplaatsen nodeloos groot zijn geworden.Daarbij behoorde een beleid om activiteiten kunstmatig naar de regio te verplaatsen. Werkte niet erg omdat mensen zich niet bleken te laten dwingen en het betekende nodeloze vegroting van de vervoersstromen.