Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:36:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:33:57
Sounddecoder in Roco BR101 door Falcon10
Vandaag om 11:30:08
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16

Auteur Topic: Definitief geen Zuiderzeelijn  (gelezen 8770 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Definitief geen Zuiderzeelijn
« Gepost op: 16 November 2007, 18:35:10 »
Citaat
Het kabinet ziet af van aanleg van de Zuiderzeelijn, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Groningen. Minister Eurlings biedt ter compensatie de drie noordelijke provincies 2 miljard euro, om de werkgelegenheid te stimuleren.

In het regeerakkoord staat dat de lijn er komt, of dat er andere maatregelen worden genomen om de regionale economie te versterken. Het kabinet heeft nu voor dat laatste gekozen. Volgens Eurlings is de lijn niet rendabel te exploiteren en is het besluit zeer overdacht genomen.

Van de 2 miljard euro is 200 miljoen bedoeld voor een zuidelijke ringweg bij de stad Groningen.
Bron: http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/11/art000001C828696FCBEC30.html

Tja, mijn persoonlijke mening is dat een hogesnelheidslijn met als eindpunt een stel provinciehoofdsteden weinig realistisch is. Maar goed, met €2000m kun je toch ook een paar leuke dingen doen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

theomeeuwsen

• Offline Offline
Re: Definitief geen Zuiderzeelijn
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2007, 18:48:55 »
 :'( had het wel leuk gevonden hoor, zo'n zweeftrein door friesland.
en de lijn zou niet door Leeuwarden komen hoor alleen maar door Heerenveen.

Citaat
Het kabinet heeft verder besloten dat er 4,5 miljard euro wordt geïnvesteerd in het spoor. Er worden perrons verlengd en sporen verdubbeld.
was je vergeten denk ik ;D is wel belangrijk hoor  :o

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2007, 18:56:45 »
Volgens mij is de Zuiderzeelijn al een alternatief voor de zweeftrein en dit alternatief gaat nu dus ook niet door.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2007, 19:14:50 »
Lees "Voorlopig van de baan"! Op termijn komt deze lijn er. Dat is vrij zeker.

Dit kabinet ontbeert echter visie en lef. Bovendien negeert zij berekeningen van private investeerders die bereid waren de aanleg voor hun rekening te nemen respectievelijk bereid waren een deel van het risico te dragen. Deze berekeningen lieten een positieve bate zien in de exploitatie van deze lijn. De 4e macht incasu de ambtenaren van het ministerie van V&W hebben gedurende 12 jaar deze ontwikkeling getraineerd.

In plaats van 2.7 miljard in een snelle verbinding investeren met een reistijdwinst van een uur worden een projecten aangepakt met marginale impact. Wat te denken van het ondertunnelen van 4 kilometer A31 ter hoogte van Harlingen ten bedrage van 300 miljoen euro. Reistijdwinst maar liefst 1 minuut en van cruciaal belang voor de ontwikkeling van de noordelijke economie :(.

Een spoorverbinding tussen Groningen - Heerenveen heb ik nog niet op het lijstje van het kabinet gezien. Kosten 600 miljoen euro. In lengte de helft van de ZZL.

Het motto Samenleven, Samenwerken van dit kabinet krijgt voor het noorden een bijzonder vieze bijsmaak. En Nederland wordt door dit besluit er ook niet beter van. Er wordt 2 miljard over de balk gekakt met een zeer beperkt economisch effect.

Grtz,

Willem
« Laatst bewerkt op: 16 November 2007, 19:22:08 door RodeDuivel »

henk

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2007, 19:27:44 »
Die 2 miljard kan inderdaad beter worden besteed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jaap Post

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 November 2007, 19:35:22 »
Ach ja

Ik had eigenlijk niets anders verwacht , maar wel gehoopt.
Verscheidene kabinetten hebben het noorden al gouden bergen beloofd,
maar tot nu toe is het goud(gas) uit het noorden  alleen maar naar het westen gegaan.
En het liefst willen ze het noorden ook nog eens verpichten tot kiliometer heffing,  Wel ja wij in het noorden hebben ook zo veel keus uit de enkele bussen per dag.
Het wordt mischien wel tijd dat het noorden zich afsplits van de rest van het land, gaan we de gasbel lekker duur verkopen  aan Den Haag.

Jaap
« Laatst bewerkt op: 16 November 2007, 19:38:04 door Jaap »
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 November 2007, 19:45:16 »
Het zou toch jammer zijn als de plannen voor de Zuiderzeelijn niet de 100 jaar halen doordat de lijn gebouwd gaat worden. Binnenkort komt dat jubileum eraan.

In het Noorden is men al bezig met salami taktiek. Verbeteren van Groningen-Leer, tevreden zijn met Heerenveen-Groningen. Straks rijden de treinen van Hamburg/Bremen naar Heerenveen en moet je dan overstappen op....

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 November 2007, 23:25:48 »
Afsplitsen, da's een goeie. De Nederlandse Limburgers (volgens de gouverneur van Belgisch Limburg 'Oost-Limburgers') zien een samengaan van beide Limburgen tot een autonome regio of zelfs onafhankelijke staat al helemaal zitten. De West-Limburgers zijn iets minder enthousiast. :)

Maar wat ga je doen als het gas op is? Dat is al binnen enkele tientallen jaren. Daarna valt er geen stuiver meer te verdienen, tenzij je nu investeert in zinvolle zaken. Een supersnelle verbinding naar een gebied waar geen geld is te verdienen is weggegooid geld. Overigens heeft onderzoek uitgewezen dat investeringen in achtergebleven regio's voornamelijk de sterkere regio's versterken.

Maar goed, die €4,5 mld had ik inderdaad over het hoofd gezien. Klein detail. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2007, 02:09:38 »
Naar ik begreep wordt die 4,5 miljard met name in het westen van het land geïnvesteerd.
Althans, dat is nu het plan. Als de olieprijs zo lekker blijft stijgen als de afgelopen jaren en zeker het afgelopen anderhalf jaar (van 10 dollar per vat in '99 tot vrijwel 100 nu), is het rijden van een automobiel binnen de kortste keren voorbij.
Die ZZL komt er echt wel, en zal ook zijn eind niet vinden in Groningen. Dat wordt een doorlopertje!

Gr/H

henk

• Online Online
« Reactie #9 Gepost op: 17 November 2007, 09:51:48 »
Naar ik begreep wordt die 4,5 miljard met name in het westen van het land geïnvesteerd.

Inderdaad, dat wil zeggen, de minister zoekt nog 4,5 miljard om een paar echte knelpunten in dit land aan te pakken.

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 17 November 2007, 11:31:08 »
De humor is dat het knelpunt is opgelost en er vervolgens ergens anders weer nieuwe knelpunten gaan ontstaan. Deze dienen vervolgens middels een injectie van miljarden euro's te worden opgelost.

Dit is een bekend fenomeen dat zich ook voordoet bij het bestrijden van de files op de Nederlandse wegen. Feitelijk vloeit dit probleem voort uit de concentratiegedachte die leeft in Nederland. Overigens speelt dit idee ook bij een aantal andere landen. Het effect van deze gedachte is dat kosten om problemen op te kunnen lossen steeds hoger worden. Dit leidt weer tot een extra vermogensbeslag van de overheid op de schaarse koopkracht van de burgers door de belastingen te verhogen. Vervolgens heeft dit weer een effect op de loon/prijsspiraal, maar daar hebben wij als overheid iets op gevonden. Bepaalde prijsstijgingen nemen wij niet mee in het bepalen van het inflatiepercentage c.q. gaan wij niet compenseren.

Het effect op lange duur is dat er verarming zal plaatsvinden zowel op gebied van welvaart als welzijn. Tevens tast het de concurrentiepositie van Nederland aan. Gelukkig hebben wij op dit moment nog een aantal wingewesten. In het verleden was dit Limburg. Thans is dit het noorden van Nederland waar wij ongebreideld de bodemschatten uit de bodem kunnen winnen.  Op termijn zal de energiewinning zich op het noorden blijven richten ten behoeve van de energieconsumptie in het westen van Nederland. De ironie is echter dat vanuit het noorden op termijn het westen van Nederland moeilijk bereikbaar zal zijn, omdat alternatieven om snel het westen van Nederland te kunnen bereiken ontbreken.

3 1/2 uur enkele reis om in Amsterdam te komen vanuit een verzorgingsgebied van 100.000 inwoners is niet meer van deze tijd. Het kabinet denkt hier echter duidelijk anders over en heeft al te kennen gegeven dat zij zich met hand en tand zal verzetten tegen de plannen van het noorden om het eerste deel van de ZZL tussen Groningen en Heerenveen aan te leggen. Bovendien zijn belangrijke sommen van de compensatiegelden bestemd voor de regio Zwolle. Per saldo blijft er voor het noorden weinig over.

Het credo van dit kabinet dat Nederland eindigt bij Zwolle wordt helaas door hun opstelling weer bevestigd. Samenleven, samenwerken het credo van dit kabinet is niet van toepassing op voor het noorden. Dit is de 2e keer al in korte tijd dat het noorden moet bloeden voor de Randstad. De financiële reserves die bestemd zijn voor de sociale woningbouw in het noorden van Nederland heeft het kabinet ook al afgeroomd t.b.v. de parachtwijken in de Randstad. Het gevolg is dat de woningbouwverenigingen niet in staat zijn om aan hun bouwverplichtingen in het noorden te kunnen voldoen. Tevens heeft het Rijk een greep gedaan in de opgebouwde financiële reserves van de provincies in het noorden van Nederland. Het kabinet neemt het begrip "Wingewest"heel letterlijk.

In dat verband is het helaas ook logisch dat er in noorden stemmen opgaan om het noorden een status aparte te geven of om het noorden te laten afscheiden van Nederland. Kennelijk krijgen wij hier in Nederland ook Belgische toestanden.

Jammer.

Grtz,

Willem

henk

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: 17 November 2007, 12:08:06 »
De humor is dat het knelpunt is opgelost en er vervolgens ergens anders weer nieuwe knelpunten gaan ontstaan. Deze dienen vervolgens middels een injectie van miljarden euro's te worden opgelost.

Dit is een bekend fenomeen dat zich ook voordoet bij het bestrijden van de files op de Nederlandse wegen. Feitelijk vloeit dit probleem voort uit de concentratiegedachte die leeft in Nederland.

Opmerkelijke theorie Willem.
Opmerkelijk, omdat de files en knelpunten in Nederland juist zijn bevorderd door het lange tijd gevoerde deconcentratiebeleid, waardoor de afstanden waarover mensen zich moeten verplaatsen nodeloos groot zijn geworden.
Daarbij behoorde een beleid om activiteiten kunstmatig naar de regio te verplaatsen. Werkte niet erg omdat mensen zich niet bleken te laten dwingen en het betekende nodeloze vegroting van de vervoersstromen.

Kijk, het knelpunt Delft is geen theorie, maar een zeer reële belemmering voor het treinverkeer. Een fikse investering helpt daar om het treinverkeer in een regio met 3-miljoen mensen op gang te houden.

In alle stoere taal uit het Noorden van de afgelopen tijd mis ik telkens één ding. Wat voor zegeningen zou die Zuiderzelijn nou helemaal opleveren? Dat wil zeggen, ik weet vrij precies wat de voorzitter van VNO NCW Noord en zijn politieke vazallen voor ogen hebben. Een economische ontwikkeling die het Noorden drastisch van karakter zal doen veranderen. Op een manier, waarvan ik me afvraag of al die mensen die zich nu voor het karretje laten spannen, dat eigenlijk wel willen.

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 November 2007, 13:00:18 »
Opmerkelijke theorie Willem.
Opmerkelijk, omdat de files en knelpunten in Nederland juist zijn bevorderd door het lange tijd gevoerde deconcentratiebeleid, waardoor de afstanden waarover mensen zich moeten verplaatsen nodeloos groot zijn geworden.
Daarbij behoorde een beleid om activiteiten kunstmatig naar de regio te verplaatsen. Werkte niet erg omdat mensen zich niet bleken te laten dwingen en het betekende nodeloze vegroting van de vervoersstromen.

@ Henk Helaas geen theorie. In het verleden heb ik in een aantal commissies gezeten aangaande verkeersproblematiek van de overheid.

Het beleid om kunstmatig activiteiten naar de regio te verplaatsen wordt al jaren niet toegepast. Zowel in het bedrijfsleven als door de overheid wordt sinds de jaren tachtig een concentratie van activiteiten bewerkstelligd. Hetgeen wat jij aanhaalt is retoriek uit de jaren zestig en begin jaren zeventig. Juist het concentreren van activiteiten in de Randstad (zie Philips, KPN, TPG, maar ook overheidsdiensten) heeft geleid tot de huidige verplaatsingsprobelematiek op de wegen en spoorwegen.

Daarnaast ontvluchten de autochtone Nederlanders de grote steden. Dit komt doordat de grote steden niet in staat zijn gebleken om adequate woonruimte aan te bieden aan de bewoners tegen een betaalbare maandlast. Dit heeft ertoe geleid dat steden zoals Purmerend & Almere fors konden groeien. Het effect is een toename van de verkeersbewegingen.

Zo zie je bijvoorbeeld in Leeuwarden dat de werkgelegenheid wordt aangetast doordat het werk wordt verplaatst naar de Randstad. Hoewel in de Randstad geen gekwalificeerd personeel beschikbaar is blijft men volharden in het verplaatsen van werk. Het effect van dit beleid is dat mensen worden aangetrokken buiten de Randstad om het werk te kunnen verrichten. Dit leidt weer tot extra verkeersstromen. Kortom het beleid van de managers van het bedrijfsleven en de overheid leidt tot deze verkeersproblematiek.

Gelukkig verkeer ik zelf in de omstandigheid dat ik met ingang van januari niet meer hoef aan te sluiten in de files op de A6 en A1. Maar de noodzaak blijft voor een adquate openbaar vervoerverbinding tussen het noorden en de Randstad. Het lullige is dat de 4e macht de aanleg onmogelijk heeft gemaakt door de aannames enerzijds positief en anderzijds negatief in te schatten. Ter illustratie: Slechts 350 personen maken uit het noorden van Nederland gebruik van de ZZL. Hoe verzin je het. Maar 350 personen op een bevolking van 1.7 miljoen inwoners. Dit is slechts een voorbeeld.

Voor de goede orde en beeldvorming wil ik even meegeven dat ik namens de bewoners van Noord Nederland en met mij nog enkele tientallen actief heb geparticipeerd in het project. In dat verband hebben wij het ook nag met de vorige minister gehad over de HSL die naar haar oordeel van eminente betekenis is voor de economie van Nederland. De humor was dat op het moment zij deze uitspraak deed het aantal diensten naar Parijs werd teruggebracht i.v.m. te klein reizigersaanbod. Hiermee wil ik aangeven dat niet de ratio, maar de emotie de beslissing bepaald. In het geval van de ZZL was er sprake van een sluitende en renderende businesscase waarin het bedrijfsleven wilde participeren.

Het feit dat Arriva en bouwbedrijven bereid zijn om de lijn Groningen - Heerenveen aan te leggen spreekt in dit verband boekdelen. Kostprijs 600 miljoen over een lengte van 60 km. Maar ook dit wil de overheid onder geen enkel beding. Kortom de wil ontbreekt in Den Haag.

Grtz,

Willem

henk

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: 17 November 2007, 14:01:45 »
Purmerend, Almere en de vele andere slaapsteden zijn het resultaat van het bewuste deconcentratiebeleid dat in de jaren 60 en 70 hoogtij vierde. Daar is men inderdaad van teruggekomen, maar die steden en het bijbehorende mobiliteitsprobleem zijn er inmiddels. Mensen die de afgelopen tijd uit de stad vertrekken gaan meestal naar Vinex locaties in de buurt van de stad. Aardig idee, maar helaas is men meestal te laat met goed openbaar vervoer.

Kunnen we lang over praten, maar mijn echte vraag die ik altijd aan de Noorderlingen stel is wat de ZZL nou zou helpen oplossen aan de problemen van Nederland in het algemeen en het Noorden in het bijzonder.
Schaarse euroos moeten worden uitgegeven waar de knelpunten het grootst zijn en dat is niet tussen Groningen en Almere.

Dat emoties een rol spelen klopt Willem. Maar als ik de afgelopen tijd het taalgebruik uit het Noorden zo hoor, is dat zeker niet alleen in Den Haag het geval.
Dat aannames te manupileren zijn klopt ook Willem. Daar is dat busenissplan eveneens een mooi voorbeeld van.

Voor de goede orde, uit hoofde van mijn functie heb ik de activiteiten van VNO NCW Noord goed kunnen volgen. Laten we het er maar op houden dat het bedrijfsleven er nooit sterk in is om beloofde medefinanciering ook gestand te doen.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2007, 14:03:16 door henk »

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #14 Gepost op: 17 November 2007, 14:07:38 »
Willem, ik vrees toch dat het een combinatie van zaken is gewwest (en is) die de huidige verkeersstromen tot stand (uhm ;)) heeft gebracht.
In de Randstad is zeer duidelijk de politiek geweest om wonen naar de periferie te dringen: Lelystad, Almere, Heerhugowaard, Purmerend, allemaal voorbeelden van gedwongen overloop van de Amsterdamse regio. In Amsterdam werd simpelweg niet gebouwd, dus men moest wel. Concentreren van werk vervolgens in de Amsterdamse regio omdat bedrijven zich niet naar die periferiën lieten dwingen verklaart vervolgens de forensenstromen van vandaag.

Wat de ZZL betreft vraag ik me wel af wat de agenda van de overheid is om dit project zo vreselijk halsstarrig in de aandacht te houden maar toch telkens weer af te wijzen.

Een status aparte van noord Nederland tot slot: als men denkt dat men daar beter van wordt?
Ik denk dat het westen van Nederland ook wel degelijk als wingewest van noord Nederland kan worden beleeft: per slot profiteert iedere burger van de rijkdom die in en met behulp van het hele land wordt gegenereerd.

Groet,

Huibert