Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 00:41:33
Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
02 October 2025, 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
02 October 2025, 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: Artitec PEC  (gelezen 90876 keer)

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec PEC
« Reactie #15 Gepost op: 19 August 2016, 19:05:32 »
zit er eigelijk nog verschil in de inzetbaarheid met of zonder deukneus?
bv: zijn de rijtuigen met deukneus eerder afgevoerd of was dat niet van toepassing..
wou eerst allebei de versies nemen maar na het zien van de prijs word het toch maar 1 versie.. :-\
gr marc

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5451
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec PEC
« Reactie #16 Gepost op: 19 August 2016, 19:28:44 »
Er zat qua inzet geen verschil qua inzet tussen mét en zonder deukneus. Die was er destijds in bedacht vanwege de opklapbare koppeling t.b.v. het mat 34, de oude DE-3.

Grtn,
Rob
Tbinnebarretije…

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Artitec PEC
« Reactie #17 Gepost op: 19 August 2016, 19:30:27 »
ik weet niet of ik de vraag hier kan stellen, maar hoe werd een pec gerangeerd? Ik heb een kopstation namelijk. Hoe werden de pec's dan aan de andere kant van de trein gehangen of werd er gewoon en ander treinstel voor gezet? Als er gerangeerd werd hoe werd dat dan gedaan. Met een koppelwagen of op een andere manier.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec PEC
« Reactie #18 Gepost op: 19 August 2016, 19:35:55 »
Het lijkt me dat een pec niet heel de dag mee reed, maar eerder enkele slagen, dus dat hij op het einde gewoon afgehaakt werd met een koppelwagen of met een koppelboom.
en dan met de retour slag al klaar tegen het juk werd gezet Door de rangeerploeg
@wijktrein thanxs (y)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec PEC
« Reactie #19 Gepost op: 19 August 2016, 19:40:26 »
In Leeuwarden deden ze dat met een Sik en koppelwagen. Was de Pec niet nodig, dan werd 'ie daarmee opgesteld op het tractieterrein.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec PEC
« Reactie #20 Gepost op: 19 August 2016, 19:42:58 »
Dus Artitec kom maar op met een mooie werkende koppelwagen ! ;D

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Artitec PEC
« Reactie #21 Gepost op: 19 August 2016, 21:45:08 »
Er zat qua inzet geen verschil qua inzet tussen mét en zonder deukneus. Die was er destijds in bedacht vanwege de opklapbare koppeling t.b.v. het mat 34, de oude DE-3.
Behalve dat de deukneus al in 1938 in dienst kwam, en de stroomlijn pas in 1941  ;)
Van beide typen hebben meerdere exemplaren het einde in 1979 gehaald.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5611
Re: Artitec PEC
« Reactie #22 Gepost op: 19 August 2016, 22:58:33 »
Laat ik nog maar twee opnames van PEC's in Roosendaal 1979 ter vergelijking 1:1 en 1:87 (nog even)laten zien:


(levert Artitec ook knipperlicht sluitseinen mee ;D?)

Groet, Frank

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec PEC
« Reactie #23 Gepost op: 19 August 2016, 23:08:01 »
Mag ik ook, mag ik ook?! ;D ;D
760701 Zwolle by Gerard van Vliet, on Flickr
Pec  1912
Zwolle,
01 juli 1976.

760629 Zwolle by Gerard van Vliet, on Flickr
Pec 1926
Zwolle,
29 juni 1976.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
Re: Artitec PEC
« Reactie #24 Gepost op: 19 August 2016, 23:52:38 »
In het RH-artikel is sprake van een vervangende koppeling voor een Piko Mat54.

Heren Artitec, zoiets zou ook mooi zijn voor een Lima/Rivarossi Mat46.......

Freek.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2277
    • Biesje.nl
Re: Artitec PEC
« Reactie #25 Gepost op: 20 August 2016, 03:39:34 »
Door de constructie van de LimaRossi mat '46 kan dat eigenlijk best wel niet. De schortplaten zijn dicht en de nep koppeling van LimaRossi kan niet scharnieren (de Piko ook niet maar deze is veel makkelijkerder aan te passen) Je zal de opening van de koppeling open moeten maken en een bevestiging creëren zodat er überhaupt een koppeling gemonteerd kan worden. Als je dit dan toch moet doen maak het dan zo dat je de Artitec koppeling kan gebruiken, danwel de Piko versie of de versie die Artitec zelf gebruikt.

Een goed werkende koppeling zou meer dan welkom zijn. Ik ben best tevreden met de versie op de DE 1 en 2 :) Simpel en best te pimpen. Mooi compromis. Andere scharfenbergs van oa rivarossi zelf zijn een stuk grover en lijken 1.5 x te groot.

Kortom: om de PEC aan een Mat '46 te koppelen moet er flink wat gedaan worden. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel de moeite waard is. Het belooft een mooi model te worden :)


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Artitec PEC
« Reactie #26 Gepost op: 20 August 2016, 09:26:51 »
Voor de mat '46 kan natuurlijk best een scharnierende koppeling worden bedacht die tegen het schuine vlakje wordt gemonteerd (gelijmd, geschroefd) waarin de nepkoppeling is gestoken. Maar niet alles is de verantwoordelijkheid van Artitec.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Artitec PEC
« Reactie #27 Gepost op: 20 August 2016, 09:51:18 »
dan komt het draaipunt wel erg ver naar voren.... dat wordt m niet echt ben ik bang. Zelf zie ik meer in een constructie zoals bij de oude gutzold DDR-productie diesels, strippie metaal vanaf het draaistel onder de frontschorten door en dan omhoog en daar een koppeling aan knopen. Er zit zelfs al een schroefje onder een mat 46 waar je dat kan bevestigen. Maar goed, schortplaat openmaken is natuurlijk beter en mooier.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec PEC
« Reactie #28 Gepost op: 20 August 2016, 09:51:35 »
Door de constructie van de LimaRossi mat '46 kan dat eigenlijk best wel niet. De schortplaten zijn dicht .....  Je zal de opening van de koppeling open moeten maken en een bevestiging creëren zodat er überhaupt een koppeling gemonteerd kan worden. Als je dit dan toch moet doen maak het dan zo dat je de Artitec koppeling kan gebruiken, danwel de Piko versie of de versie die Artitec zelf gebruikt.

Kortom: om de PEC aan een Mat '46 te koppelen moet er flink wat gedaan worden. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel de moeite waard is. Het belooft een mooi model te worden :)

Precies Robert, helemaal eens. Zelf heb ik dat bij 1 van m'n '46-ers ook wel eens gedaan (schort open maken)... Hell of a job om dat netjes te krijgen ;) Maarrr... als je dat dan voor elkaar hebt, kan 1 van de twee bij de Pec geleverde functionele koppelingen met een beetje inventiviteit daar wel ingefrot worden. Enigzins handig met styreen moet je dan wel zijn, want als je eenmaal het gat in de schort goed hebt, vind je alleen maar 'lucht' in de kop ;) Je moet er dan ook nog iets van een 'vloer' in maken om de koppeling op vast te schroeven.

Citaat van: henk
Voor de mat '46 kan natuurlijk best een scharnierende koppeling worden bedacht die tegen het schuine vlakje wordt gemonteerd (gelijmd, geschroefd) waarin de nepkoppeling is gestoken.

Nou, dat valt toch vies tegen Henk. Een jaar of wat ( 5 of zo ) geleden ben ik wel eens met ACAD bezig geweest. Destijds om Piko HK aan Limarossi 46 te koppelen op basis van Att DE-1 koppelingen ... Met een draaipunt op of voor het schuine vlakje wordt dat niets ;) In ieder geval niet iets wat de toets der kritiek kan doorstaan :P

Maar... als de Pec eenmaal uit is, wel een leuke uitdaging voor een ombouw artikeltje in de zin zoals Robert die voorstelt  8)

Grtzz,

Karst

Stalen D

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Artitec PEC
« Reactie #29 Gepost op: 20 August 2016, 10:36:43 »
Hoewel summier, maar in 2007  was er over het koppelen van de de piko mat'54 met de lima mat '46 een draadje http://forum.beneluxspoor.net/?topic=3478.0 (y)

Dick
« Laatst bewerkt op: 20 August 2016, 10:51:38 door Stalen D »