Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Artitec PEC  (gelezen 81835 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4141
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Artitec PEC
« Gepost op: 18 augustus 2016, 14:37:26 »
De definitieve productnummers zijn bekend. Nu nog maar een paar maanden geduld!

http://artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/item/pec-overzicht

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: Artitec PEC
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2016, 16:53:03 »
Hoe zit het eigenlijk met de periodes.
Er wordt genoemd: 1937-1939, 1941-1950, 1950-1956, 1960-1965, 1972-1979 en Museum.
Dus voor 1940, 1957-1959, 1966-1971 val je buiten de boot?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ReneN

  • Gast
Re: Artitec PEC
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2016, 17:10:30 »
Ja dat is wat merkwaardig, maar volgens mij is er niet zoveel aan de hand qua tijdperkinzet. De Pec's waren net als de overige postrijtuigen eigendom van de PTT. Deze hield er eigen onderhoudsschema's op na, daarom reden de Plan C's langer rond in het turkoois dan de Plan D's van NS. Misschien dat er wat gaten vallen qua revisiedatums. De meeste informatie is nog op Seinarm.nl te vinden.

Grtz, René

ReneN

  • Gast
Re: Artitec PEC
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2016, 17:16:16 »

Aanvullend: ik geloof niet dat de "Bloedneuzen" in 1956 ineens verdwenen waren, volgens mij zijn er veel net als Mat '46 na 1960 gewijzigd. Trouwens Mat '54 kwam pas vanaf 1956 in dienst en had ook de rode biezen op de koppen, dus er moet een overlap zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2016, 01:04:15 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec PEC
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:09:22 »
welnee, in 1967 gingen Pec's met bloedneus nog in die outfit naar de sloop, zoals hier de 905 en 909:



soortgenoten, zoals hier de 917 hadden al een vergeelde snoet:

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Artitec PEC
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2016, 07:09:14 »
Zo is dat. Voor het omschilderen bestaat een beginjaar.

Er zijn volgens mij maar een paar 'harde' data.
Na de mobilisatie in 1939 werden de daken van het materieel donkergrijs geschilderd. Dat zal ook niet in één dag zijn gebeurd, maar wel vrij snel.
In 1950 vernummering van 85xx naar 9xx.
In 1956 werden de riemdynamo's vervangen door asdynamo's. Die waren goed zichtbaar, maar het meest opvallende gevolg was dat een stuk schortplaat werd verwijderd.
Vanaf 1966 werden alle schortplaten verwijderd.
In 1972 vernummering van 9xx naar 19xx. Tegen die tijd was het beeld bij de resterende exemplaren grasgroen met zandkleurige biezen en geen schortplaten.

Een geval apart is het museumexemplaar. Dat kreeg zijn schortplaten terug, maar hield de asdynamo. Men koos er niet voor een schortplaat maar helemaal weg te laten zoals in 1950. In plaats daarvan werd een hap uit die plaat genomen.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2016, 08:41:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec PEC
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2016, 08:09:02 »
Nog enkele aanvullingen op het vorige bericht;
De dynamo's werden vanaf 1955 aan de buitenzijde geplaatst. De reden hiervoor, was het aanbrengen van TL verlichting in deze rijtuigen. De zwaardere dynamo kreeg een cardanaandrijving vanaf een van de assen.

In 1965 werd in het kader van de besparing op het onderhoud een begin gemaakt met het verwijderen van een deel van de schortbeplating. In principe bleef tussen de draaistellen alleen de bak voor de accu's aanwezig. Als eerste kwam de 904 begin 1966 als zodanig gewijzigd in dienst. In deze periode werd ook de benaming Pec gewijzigd in Pe.

In 1950 werden de Pec's vernummerd van 8501-8521 naar 901-917. (in 1951 kwam de 8511 terug uit polen, en kreeg het nummer 918.
In 1972 werden de Pe's vernummerd naar 1900 ivm de levering plan V welke ook in de 900 serie zaten.

Bron; De stroomlijnpostrijtuigen van de Nederlandse spoorwegen, door N.J. van Wijck Jurriaanse. Uitgave Stibans 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Artitec PEC
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2016, 08:18:48 »
Oh ja, er lopen drie dingen door elkaar: kleur, zichtbare technische aanpassingen en de vernummeringen. Het bericht maar even aangepast.  (y)

En happie happie.



Ik zag dat Artitec de asdynamo waar van toepassing heeft geplaatst en de schortplaat heeft weggelaten.  (y) Als ze bij het museumexemplaar ook nog een plaat met hap hebben aangebracht, zijn ze baas.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2016, 08:34:36 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Artitec PEC
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2016, 10:20:12 »
Volgens Artitec is mijn Pec met schortplaten en crème neus dus inzetbaar tussen '60 en '65, leuk om te weten.

Op de foto van de 9177 hierboven zie ik bovendien een dikke balk bij de sluitseinen zooals bij de bloedneusvariant, waar andere stellen een dunne streep hebben. Was dit een eenling of letten we alleen op dynamo's en schortplaten? :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec PEC
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2016, 10:22:58 »
Citaat van: henk
...Als ze bij het museumexemplaar ook nog een plaat met hap hebben aangebracht, zijn ze baas....

Ik zou zeggen: "Lees de test in een bekend, recent uitgekomen tijdschrift..." ;) :P  Ik voorspel je dat je dan zult zien dat Artitec 'baas' is ;)

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Artitec PEC
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2016, 10:24:30 »
Ja, dat was dus haast niet te lezen.  ;D
Maar mooi.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec PEC
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2016, 10:27:29 »
 ;D ;D ;D ;D

Brilletje Henk ? :P :P

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: Artitec PEC
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2016, 10:51:40 »
Oké, dus de periode 1966-1971 ontbreekt bij Artitec omdat ze geen 900 nummer zonder schortplaten in hun assortiment hebben?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Artitec PEC
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2016, 10:58:55 »
Dat zal de redenering wel zijn. Hoewel ik niet precies weet hoe snel dat afslopen van de schortplaten is verlopen.

@Karst, een echte onlineversie van een tijdschrift lezen gaat nog prima. Maar om mijn gezeur goed te maken, ga ik een papieren exemplaar kopen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: Artitec PEC
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2016, 12:30:25 »
Ik heb op http://railwiki.nl/index.php/Pec_-_Rijtuigen_Pec nog wat zitten lezen en bekijken.
Rond 1954 zijn wegens de gewijzigde spellingsregels de postschilden vervangen door de nieuwe spelling 'Nederlandse Posterijen' ipv 'Nederlandsche Posterijen'.
Dat zou Artitecs gat tussen 1955 en 1960 kunnen verklaren, geen olijfgroen/rode Pec's met postschilden met nieuwe spelling.
Blijkbaar biedt Artitec de Pec's met rode biezen met de oude postschilden en de Pec's met gele biezen met nieuwe postschilden.
De strikte tijdperkaanhangers zullen dus geen Artitec Pecs met rode en met gele biezen samen kunnen inzetten ;)

Van de in 1941 geleverde P8521 lijkt het mij stug dat deze met zilver dak is geleverd, aangezien de daken van ouder materieel al in of na 1939 donkergrijs werd geschilderd.

De jaren '70 Pec liefhebbers komen er het beste vanaf met drie verschillende nummers (inclusief de MTE exclusive)  :D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein