Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Kleine rondjes - grote rondjes  (gelezen 40151 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Kleine rondjes - grote rondjes
« Gepost op: 14 augustus 2016, 02:07:24 »
Omdat ik een plekje zocht waar ik af en toe eens wat voor mezelf neer kon zetten heb ik besloten toch maar een eigen baan-topic aan te maken. Nu heb ik zoals zovelen hier al meerdere banen gehad in het verleden, waarvan de meesten niet verder zijn gekomen dan de onderbouw met wat rails erop geschroefd. Echter is in de loop van de tijd de beschikbare ruimte steeds schaarser geworden en moet de treinbaan nu in één kamer gecombineerd worden met een klein kantoor alsmede een uitgebreide verzameling "Action Figures" in schaal 1/6. Hiervoor zijn twee van de wanden bezet door vitrines en de andere door mijn bureau. Om nu toch een trein te kunnen laten rijden heb ik de baan opgezet als rondje in schaal H0 (vandaar de forum-naam :) ) of eigenlijk meer een ovaal/"hondebot":



De totale lengte is ca. 3,60 meter waarbij de beiden brede delen op twee kasten rusten. Het smalle middengedeelte hangt vrij tussen de zijdelen, en loopt tussen de verwarming en mijn monitor door.

Ik heb niet echt (lees: totaal geen) vast tijdperk, ik rij voornamelijk wat ik mooi vind dus de ene dag is dat de buurttrein uit DB tijdperk, de andere dag een Landerbahnzug uit tp1. Maar zwitsers, oostenrijks of frans materieel vind ik ook heel mooi  ;)  Nederlands materieel komt ook geregeld langs waarbij ik geen probleem heb met 1:87 ICRm's door de krappe boog te laten rijden: (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64230.msg3221560270.html#msg3221560270)  Voor sommigen een gruwel, ik vind het gewoon leuk  ;D 

Daar ik bij deze baan nu eens wat verder wilde komen dan alleen de onderbouw heb ik vanaf het begin een aantal concessies gedaan. Zo heb ik gelijk gekozen voor Fleischmann Profirail, gecombineerd met Marklin bovenleiding. De masten hiervan zijn zeer stevig maar ook flexibel genoeg om eens achter te blijven haken en de gestanste rijdraad maakt het mogelijk de krappe bogen te blijven volgen in het hart van het spoor. Verder wordt de baan aangestuurd door middel van een IB basic. Aangezien er maximaal twee treinen tegelijk kunnen rijden is handbediening ruim voldoende. De huizen en het station zijn hergebruikte bouwdozen van eerdere banen.

Uiteraard heb ik ook wat plaatjes (klik voor groter):



Het linker gedeelte. Dit deel omvat een klein gedeelte van een stad en is reeds voorzien van huizen, wegen, groen en verlichting. Uiteraard moet er nog veel aankleding komen zoals personen, auto's, borden, etc.




Het rechter gedeelte. Dit deel omvat een klein stoomdepot met locloods, kolenbelading en een woning. Dit gedeelte is zoals te zien nog onbebouwd.




Het station. Een bekend vakwerk model wat met enkele borden "vernederlandst" is. Het perron bestaat uit piepschuim wat geverfd is en bestrooid. Ook hier ontbreekt de aankleding met figuurtjes, banken, borden etc. nog.




Het seinhuis. Ook weer een bekend model wat met een likje verf iets is opgeknapt.




De ruimte tussen de huizen en de spoorbaan heb ik opgevuld met een binnenplaats. Nu nog erg leeg maar in de toekomst kan hier van alles gedumpt worden zoals oude auto's, containers, bouwketen en voertuigen, etc.




Tegenover de vorige huizen staat dit pandje. Hier moet nog duidelijk worden aangegeven dat het om een eetgelegenheid gaat, compleet met terras aan de achterzijde.


Tot zover een eerste introductie van de baan. Verwacht niet direct dagelijkse updates maar ik hoop af en toe iets te melden over de baan of over interessant materieel wat ik tegenkom. Ik sta altijd open voor vragen of commentaar dus kom gerust. In de nabije toekomst is er overigens een plan voor een zwevende baan, waar de 1:87 rijtuigen ook wat meer tot hun recht komen, maar hierover later meer  :angel:

Bedankt en met vr. groet, Martijn.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2016, 02:25:16 door Rondje_HO »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2016, 05:12:15 »
Dag Martijn,

Leuke baan met mooie details. Kun je eens een filmpje maken met je epoche I Länderbahnzug?
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2016, 08:11:46 »
Leuke baan , eenvoudig en toch aantrekkelijk en de afwerking komt vanzelf goed .

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2016, 11:20:11 »
Dat is nou een leuk idee,voor precies wat je voor ogen hebt  (y)
Zie trouwens ook oorlogstuig op grote schaal verdekt opgesteld staan,ga je lastige treinen of weigerend personeel af schieten met dat veldgeschut ?  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2016, 11:48:59 »
Bedankt!  :)

@Hans: dat ben ik zeker van plan, toevallig heb ik net twee oude video's op Youtube gezet om te kijken hoe dat moet ( https://youtu.be/F0MSznDeWlg en https://youtu.be/Gsd7yMzZIg8 tip: op hoogste kwaliteit zetten en dan volledig scherm 8)  ) Ik ben nog even bezig met een goede camera en statief maar ik hoop binnen een weekje toch wel een filmpje te kunnen uploaden  (y)

@Floris: dat is die andere hobby  ;D Dat zijn schaal 1/6 action figures, van WWI tot modern, geallieerden, duits, van alles wat. Dit is een zijspan van het duitse Afrika korps, ter vergelijking even met een N-spoor 6400 ernaast:





En een amerikaanse M3 Stuart

Ik heb ook nog een bouwpakket van een Sherman in de schuur staan, denk aan een soort Revell bouwdoos maar dan een die je met twee man moet optillen  ;D Overigens, als hier vragen over zijn zal ik die in het draadje "andere modelbouwhobby's" beantwoorden  :)


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2016, 16:57:24 »
Omdat nieuwe plannen bedenken voor mij al de halve lol is, ben ik al een tijdje bezig met een heel apart plannetje. Zoals aangegeven heb ik weinig ruimte voor een traditionele baan langs een wand of op staanders. Nu heb ik rondom mij heen wel oppervlakte maar die staat op de grond al vol met andere modelbouw zoals diverse tanks en andere voertuigen in schaal 1/6. Iets op de grond of aan de muur is dus niet mogelijk. Vandaar dat ik een beetje heb zitten brainstormen over een hangende baan, een "Zwevend Rondje"  ;D  Ik heb diverse rijtuigen op lengteschaal 1/87 en voor mijn zwevende baan zou ik wel willen dat die goed tot hun recht zouden komen. Vandaar heb ik de maximale ruimte gemeten tussen mijn diverse kasten en wanden en dan heb ik zo'n 3,10 bij 1,70 meter beschikbaar. In het midden moet echter wel een open ruimte blijven waar ik kan zitten, dus met die uitgangspunten ben ik eens aan het plannen gegaan:



Het eerste ontwerp was heel eenvoudig, wederom Fleischmann Profigleis, ditmaal wel met bochten in R3 en R4. Ik heb ook de wens dat het dubbelsporig moet zijn want dan kan ik twee treinen tegelijk laten rijden zonder erop te hoeven letten. Opdat het wel erg saai was heb ik er een slinger in aangebracht. Toen kwam ik tot de ontdekking dat de kamerdeur ook nog open moest kunnen dus de baan iets ingekort en op de helft van dat stuk een depotje ingepland. In ontwerp 4 en 5 wat extra wissels aangebracht voor het speelplezier. In ontwerp 6 nog een extra rangeergedeelte ingepast. En bij het definitieve ontwerp de slinger er maar weer uitgehaald:




Nu het ontwerp duidelijk is (let op: dit is allemaal nog puur fantasieplanning hoor) het plan uitgezet op een raster:



Het raster is 50 x 50 cm. Omdat de baan zo licht mogelijk moet blijven is voor een minimale constructie gekozen. Het blad zal waarschijnlijk gaan bestaan uit 12 mm multiplex. Daaronder een frame van vuren latten 18 x 119 mm, op bovenstaand plan met blauwe lijnen aangegeven. Dit zijn er zo min mogelijk en is geheel op gevoel bepaald, ik ben zelf erg benieuwd hoever ik kan gaan zonder dat de boel door gaat zakken. De vuren latten worden wel verlijmd en geschroefd aan het blad, om een optimale verbinding te krijgen. In model ziet dit er dan ongeveer zo uit:





De rode driehoeken in het baanplan drie plaatjes naar boven zijn de ophangpunten. Hier zal de baan middels vier kettingen aan het plafond worden bevestigd. Ik heb zitten kijken naar een hijsinstallatie met staalkabels e.d. maar daar is helaas geen plaats voor. De kettingen worden in het betonnen plafond bevestigd met keilbouten. Deze kunnen per stuk een gewicht hebben van zo'n 70-120 kg afhankelijk van de grootte. Vier stuks zou dus voldoende moeten zijn. Hoe het hele boeltje weer omhoog moet gaan daar ben ik nog even over aan het nadenken  ;)


Tot zover dit hersenspinsel. Misschien blijft het altijd wel bij een fantasie, maar wie weet hangt de baan misschien ook wel binnen een paar weken ...  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2016, 17:10:19 door Rondje_HO »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2016, 18:48:56 »
Een fiets lift zou misschien ook nog kunnen?  ;D
Zo'n automatische.. Één druk op de knop en de baan komt je tegemoet ;D
groeten,
Auke

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2016, 19:03:15 »
Dag Martijn,

Zo'n 30 jaar geleden had een oom van mij een grote (circa 5 bij 10 m) spoorbaan hangen aan het plafond van de garderobe in de school in de kop van Drenthe, waar hij toen hoofd van was. Het geheel werd bediend met een degelijke hooiberglier. Daarvandaan liepen staalkabels via katrollen naar de ophangpunten van de baan. De onderbouw was niet van hout gemaakt, maar van Overtoom hoekprofielen. Daarin waren sleuven en slobgaten al uitgestanst; gemakkelijk voor de montage op andere profielen.

Naar beneden gedraaid rustte het geheel op de stalen kapstokken. Een bevriende bouwkundige maakte de constructieberekeningen en kon de gemeente overtuigen dat de veiligheid van zowel 'meester' als van de schoolkinderen gewaarborgd was.

Jouw plan ziet er trouwens doordacht uit. Succes met de verdere realisatie.

Wolter
Moins mais mieux.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2016, 23:47:17 »
Het laatste plan nog eens op A4-tjes uitgeprint:




Het zou net moeten passen maar 1600 breed is wel de absolute max, dan zit ik nog 1,0 cm van de kastdeurtjes af (ja, ik heb de knoppen ook meegerekend  ;)  )

Nu is moeder de vrouw toevallig net een paar dagen weg en het weer is ook goed om een blad in de tuin in elkaar te schroeven ...  8)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #9 Gepost op: 02 september 2016, 08:26:49 »
"Back to the drawing board!"

Had ik al het hout helemaal uitgekiend, past het niet in de auto  ;D  Maar eens ff kijken hoe ik uitkom met kleinere platen multiplex.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #10 Gepost op: 06 september 2016, 20:34:40 »
Vandaag de eerste meters profi-rails aangeschaft  (y) Als de baan niets wordt kan ik altijd nog een tapijtrijder worden  ;D

« Laatst bewerkt op: 06 september 2016, 20:37:04 door Rondje_HO »

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2016, 10:43:19 »
Martijn, is een grotere auto geen betere oplossing?  :)
Groetjes
Johnny

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2016, 15:38:51 »
Nee joh, ben je mal? Dat zou veel te makkelijk zijn  ;)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2016, 20:40:42 »
Vandaag met het laatste restje mooi weer voor de komende tijd, nog gauw wat hout ingeslagen  :)



Twee stuks 9 mm berken multiplex platen van 122 x 244, gelijk in laten korten tot 1,60 m. En verder de latten voor het frame. Overigens heb ik een voorkeur voor de Gamma omdat zij al hun latten liggend opslaan, bij andere doe-het-zelfzaken staan ze vaak zo krom als een hoepeltje te wezen rechtop in een rek.




Probleem met de te kleine achterklep ook opgelost, het was gelukkig niet zo ver rijden  :)




ff zagen en schuren in de tuin (en ja, ik heb inderdaad per ongeluk ook in het ligbed gezaagd ;D )

De platen zijn nu klaar, volgende stap is het frame in elkaar schroeven en onder de platen lijmen/schroeven. De plaat van 9 mm is vrij slap, ik hoop dat het frame dit goed opvangt  :) We gaan het zien.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2016, 14:22:27 door Edsko Hekman. Reden: Breedte plaatjes aangepast »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2016, 20:56:21 »
Het gaat iets minder snel dan ik had gedacht, maar vandaag de bak in elkaar gezet  :) Een heel bussie houtlijm en bijna 200 schroeven maar het lijkt een stevig geheel te worden. Het blad tordeerd nog wel iet wanneer je hem aan de hoek optilt maar straks wordt hij op 4 punten ondersteund, dus dan zou het geen probleem meer moeten zijn.





Zoals te zien is past de baan maar net tussen de kasten.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2016, 14:23:39 door Edsko Hekman. Reden: Breedte plaatjes aangepast »