Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Kleine rondjes - grote rondjes  (gelezen 40150 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #30 Gepost op: 25 april 2017, 22:24:44 »
@Ronald: echt een goede oplossing heb ik nog niet, daarom heb ik maar een "hersen-scheet" uitgewerkt  ;D  Komt'ie hoor:



De baan is in het midden open. Door het frame heb ik draadeinden M12 geboord, met aan het einde een moer. Aan de haken aan het plafond komen kettingen die ik vervolgens aan het uitstekende stuk draad haak. Dit is dus een verbinding die je makkelijk los kunt maken door de baan iets op te lichten, maar die door zijn eigen gewicht niet los kan schieten. Door de baan dan telkens aan een kant iets op te lichten en de draadeinden een paar schakels hoger weer in de ketting te steken, komt de baan iets omhoog en scheef te liggen. Door dat vervolgens aan de andere kant ook te doen en daarna weer aan de eerste kant, wil ik de baan als het ware omhoog laten wandelen. Qua gewicht moet dit kunnen, ik kan gemakkelijk de baan optillen met een hand en de ketting los en weer vast haken. Sowieso zit hij aan vier kettingen totaal dus hij kan niet aan een kant helemaal losschieten (hoop ik  ;D ) Het enige waar ik op moet letten is dat ik geen los rollend materieel op de baan laat staan, anders rolt dat er zo vanaf.

Overigens zal het niet de bedoeling zijn de baan dagelijks op en neer te halen, maar meer 1 keer per week omhoog of zo  :)

De onderkant van de baan ga ik inderdaad wit verven, dat komt het dichts bij het plafond in de buurt. Bovenop de baan komt een rubber mat te liggen, ik wil eigenlijk proberen of ik daar alle bedrading in kwijt kan. Door het strak te leggen en vast te lijmen kan ik het denk ik erg plat krijgen. Eigenlijk wil ik helemaal niets aan de onderkant terug zien. Ik rij ook niet automatisch of met secties dus dat scheelt ook al in draden. Ook de wissels ga ik met de hand bedienen dus geen aandrijvingen, en dan blijft er verder alleen nog eventuele verlichting en seinen over. Ik denk dat het moet lukken.


@Kees: bedankt voor de tip, dat is wel iets dat ik dan regelmatig zal gaan controleren  (y)  De spanning staat er alleen loodrecht op dus er zit niet veel beweging in gelukkig. Maar ik moet er inderdaad niet aan denken dat hij naar beneden komt  :(
« Laatst bewerkt op: 25 april 2017, 22:27:49 door Rondje_HO »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #31 Gepost op: 25 april 2017, 22:42:28 »
Rondje_HO
Met de ketting is een oplossing, is zeer robuust, maar  neemt wel tijd.
Bijgevoegde link geeft al een oplossing met een handlier.

Ik denk zelf aan katrollen aan het plafond en de tafel en touw/staaldraad. Daarbij kan het één doorlopend draad zijn waaraan je dan moet trekken, of per ophanging dan worden het er vier.
Ik probeer een schets voor je te maken.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16175.0
Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #32 Gepost op: 25 april 2017, 22:50:34 »
Zeker bedankt voor de tip. Ik heb ook aan zo'n soort constructie zitten denken maar het nadeel daarvan vind ik de controle. Wanneer er ergens iets blijft hangen en ik blijf toch doordraaien ben ik bang dat ik iets kapot draai, dat er ineens iets los schiet. Door het met de hand optillen en in de ketting laten zakken (hoop ik) dat eventuele speling of spanning wel te voelen is. Bovendien moet ik met draden ook extra gaten boren in het plafond, voor de rollen. Dat wordt dan weer lastiger met de lampen aan het plafond. Ook de lier zelf moet ik aan de wand vastzetten en daar is naast de kast net een strookje van 20 cm voor beschikbaar, in een gipswandje nog wel, en met een lichtschakelaar erin (dus ook een elektra-leiding)  :-\  Hoewel het zeker een makkelijkere oplossing is, is het helaas geen optie hier.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #33 Gepost op: 26 april 2017, 06:43:20 »
Ik had ooit een film gevonden op het net waar een treintafel met 4 elektro motoren opgetakeld werd en in een soort van vals plafond verdween helaas vind ik het filmke niet meer. Misschien is dat een oplossing.
Groetjes
Johnny

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #34 Gepost op: 26 april 2017, 09:09:44 »
Eind zondag heb ik een schets gemaakt.
De katrollen kan je aan de haken hangen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #35 Gepost op: 26 april 2017, 10:55:05 »
@Johnny: was dat Huider? Daar hebben ze er ook een:  https://youtu.be/nzUlZ7UKXQQ

@Ronald: doe rustig aan  :)  voorlopig ben ik nog wel even bezig  ;)

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #36 Gepost op: 26 april 2017, 11:30:50 »
Neen hoor dat was bij iemand thuis en een minder grote baan. Helaas vind ik de link niet meer terug.
Groetjes
Johnny

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #37 Gepost op: 29 april 2017, 13:09:27 »
Wederom een mijlpaal: We have lift off!!!   ;D

Vandaag de draadeinden door de bak gestoken en vastgezet met de moeren. Daarna de bak voorzichtig aan één kant in de kettingen gehangen, opgetild en aan de andere kant ook in de kettingen gehaakt.


(Het voorste draadeind is om te laten zien hoe hij door het frame heen steekt, het achterste zit al op zijn plek)







Na het ophangen heb ik de bak naar het hoogste punt "gehesen". Dat was eigenlijk nog best zwaarder dan ik had gedacht. Door de asymmetrische plattegrond van de bak is hij aan één kant een stuk zwaarder. Dan is het best lastig om deze met één hand op te tillen en met de andere hand de ketting los te haken en een stukje hoger weer vast te haken. Het gaat wel maar is inderdaad niet iets wat je een paar keer per dag moet doen. Bovendien moet ik ook iets van bescherming langs de randen plakken daar de bak flink tegen de vitrinekasten bonkt  :P  Al met al komt het echter wel ongeveer uit zoals ik had gedacht  :)





Daarna de bak weer laten zakken naar het laagste punt. Op dit niveau zouden de treinen moeten gaan rijden. Er is ruim voldoende plek in het midden om te zitten en de stoel te draaien. Voorlopig ga ik eerst eens testrijden met los liggende rails, om te kijken of het baanontwerp goed is, en om het geluid te testen. Ik heb alvast een stukje rails gelegd om een beeld te krijgen. De ondergrond is gemaakt van anti-slipmatten van de action, kostte slechts € 12,- bij elkaar  (y) Bij het met de hand voortduwen van de wagons werd ik aangenaam verrast door de dempende werking, nu nog afwachten hoe het zich blijft houden na een tijdje.





Ter informatie: de rails zijn Fleischmann Profi, de loc is een Roco 43522, de wagons zijn van LS Models, sets 46064, 46065 en 46066.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2017, 13:11:19 door Rondje_HO »

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #38 Gepost op: 29 april 2017, 15:55:41 »
Petje af en ontzettend slim bedacht, maar als de baan straks is aangekleed wordt het dan niet te zwaar om het geheel met de hand omhoog en omlaag te doen? Misschien toch eens denken aan iets mechanisch / elektrisch misschien zoals al eerder werd gesuggereerd met een fiets takel. Ook te koop bij de Action.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #39 Gepost op: 29 april 2017, 20:18:51 »
Dat weet ik nog niet, of het niet te zwaar wordt. Ik probeer de baan al zo licht mogelijk te maken en er komt ook geen groot landschap op of steden. In principe alleen een station met plastic perron, enkele loodsen (ook plastic) en een minimaal aan ballast. Wel bovenleiding maar dan in plastic mastjes. We gaan het zien (en voelen  ;) )  De eerst volgende stap is voorlopig het railplan completeren en de z21 aansluiten  :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #40 Gepost op: 02 mei 2017, 19:31:16 »
Ik heb wat zitten schetsen.
bijgevoegd.

Ik heb 2 katrollen per zijde opgenomen. dat scheelt aan menstrekkracht de helft van het gewicht tov de ketting.
Keuze is per hijspunt een touw, optie 1
Net als bij de ketting kan per locatie de baan voorzichtig omhoog gehaald worden. Bij de muur zal nog een katrol gemaakt moeten worden en dan een haak/bolder/kikker om het touw tijdelijk vast te kunnen zetten.
Voordeel: als een touw losgelaten wordt hangt de tafel nog aan drie draden. Nadeel: 4 touwen te bedienen

Keuze is per zijde een touw, optie 2
Net als bij de ketting kan per locatie de baan per zijde voorzichtig omhoog gehaald worden. Bij de muur zal nog een katrol gemaakt moeten worden en dan een haak/bolder/kikker om het touw tijdelijk vast te kunnen zetten.
Voordeel: 2 touwen te bedienen. Nadeel: als touw losgelaten wordt hangt de baan slechts aan 1 zijde. Te snel aan het touw trekken zal de eerste katrol wel in beweging zetten en de tweede wat later, de baan kan dan al iets scheef komen te hangen net als nu bij de kettingen.

Touw kan ook zijn staaldraad echter soepel. Als katrol diameter adviseer ik 40 a 70 mm.
Ik heb nog zitten schetsen aan een bediening via 1 touw (met bv electrische lier te bedienen) Dat kan wel, maar ook dat zal zeer langzaam moeten gebeuren, omdat  het gewicht van de tafel uitmaakt of het opkomen van de tafel gelijkmatig gebeurd. Is dit gewicht te licht dan zal het eerste touwsegment snel reageren en het laatste segment pas na een tijdje.
 
Laat je de tafel aan de kettingen hangen op dit moment?
Heb je steunen dan kunnen de katrollen weer omhoog gehaald worden waardoor ze niet in de weg zitten tijdens het rijden.
De bevestiging met het draadeind en de moerkop zie je dat als een robuuste oplossing?
Of het tikken tegen de kast hiermee is opgelost dat denk ik wel.



Des te meer lussen je maakt per locatie (dus extra katrollen) des te lichter het trekken wordt.



Ik heb het kort gehouden.
Zijn er nog aanpassingen of vragen, doen..

Voor zover.
Groet Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #41 Gepost op: 04 mei 2017, 12:00:40 »
Bedankt voor de moeite Ronald. Ik kijk het eens een tijdje aan zo met die kettingen, eerst eens het dagelijks gebruik testen  :)


Voor wat betreft de baan, de z21 is inmiddels aangesloten en de app geïnstalleerd op mijn telefoon. Overigens wel enorm simpel, stekker erin en gaan  8)  Dat hebben ze netjes gedaan. Nu alleen nog uitvogelen hoe ik de app ook op mijn Samsung Tab (mini tablet) aan het werk krijg. De app werkt wel maar de treinen op de baan reageren nog niet  :-X

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #42 Gepost op: 04 mei 2017, 12:30:41 »
De tablet is wel met de Wifi van de z21 verbonden? Is blijft dat? Bij veel merken staat namelijk het vinkje "slechte netwerken vermijden" aan en dat zal de wifi verbreken als er geen internet is op dat wifi netwerk (zoals die van de z21).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #43 Gepost op: 16 mei 2017, 13:04:26 »
@Timo: bedankt voor de tip. Die Samsung tablet heeft alleen zeer beperkte instellingen (is ook al heel oud  :-\ ) dus dat kan ik niet instellen. Mijn Ipad is ook oud maar werkt wel prima voor de z21  (y)  Wel weer een beetje groot naar mijn smaak maar het is toch een beetje lastig als je aan het besturen bent en je telefoon gaat ineens.


Kleine update over de baan:
De treinen draaien hun proefrondjes, de twee buitenste sporen liggen (nog wel los) en zijn nog maar op één punt aangesloten. Echter toch overal voldoende power. De ondergrond is iets lastiger. De gebruikte anti-slipmatjes dempen erg goed maar blijken uit iets van siliconen te bestaan. Daar houdt dus bijna geen enkele lijm op. Bisonkit, gewone lijm, houtlijm, montagekit, siliconenkit, niks blijft plakken. Twee componentenlijm zou moeten werken maar vind ik voor zo'n oppervlakte te veel werk en te duur. Secondelijm gaat nog op de houten ondergrond maar die houdt weer geen enkele bovenlaag vast over de matjes zelf. Er moet immers ook een dichte laag of iets overheen zodat de ballast e.d. straks niet door de matjes heen zakt en alsnog een vaste verbinding maakt met de houten onderbouw (= geluidsoverdracht). De matjes worden dus maar afgeschreven (€ 12,- gelukkig maar) en voor weer € 12,- een pak vilt-ondervloer gekocht voor onder laminaat en parketvloeren. Dat is die groene platen, lijkt een beetje op bierviltjes-spul maar dan 5 mm dik. Daar kan ik dan ook gelijk wat reliëf in aanbrengen en ik kan er mijn draden in kwijt  :)  Het zal alleen wel weer een troep geven maar dat is voor de volgende keer.



Op de foto ook een klein beginnetje gemaakt met de bovenleiding uitpluizen. Dat doe ik pas als alle rails ligt, dan kan ik de juiste hoeveelheden mastjes en draad bepalen. Gekozen wordt voor het oude Marklin systeem daar dit zo lekker tegen een stootje kan en niet al te duur is  :)
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 13:06:42 door Rondje_HO »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Kleine rondjes - grote rondjes
« Reactie #44 Gepost op: 16 mei 2017, 13:57:24 »
Die Samsung tablet heeft alleen zeer beperkte instellingen (is ook al heel oud  :-\ ) dus dat kan ik niet instellen.
Lijkt me sterk, is namelijk al een heeeel tijdje onderdeel van Android ;) Je Wifi instellingen scherm heeft waarschijnlijk 3 puntjes rechts boven (of ergens anders). En misschien sommige versies zelfs alleen te doen door de menu-toets in te drukken. En dan kan je kiezen voor geavanceerd / advanced :)

en zijn nog maar op één punt aangesloten. Echter toch overal voldoende power.
Ik weet dat je nog druk aan het bouwen bent maar laat je hierdoor niet verleiden je baan niet met regelmaat op een ringleiding / CVL aan te sluiten. Want het wordt ongetwijfeld slechter als het er een tijd ligt en dan moet je breken. :-\


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox