Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Benelux795
Vandaag
om 21:22:28
ESU Loksound V4 Plux22
door
ruudns
Vandaag
om 21:20:51
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
R1954
Vandaag
om 21:05:05
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
Vandaag
om 20:47:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Frits C
Vandaag
om 20:20:25
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 19:39:02
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FrankJ
Vandaag
om 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:04
Verschil in grootte huizen......
door
MOVisser
Vandaag
om 19:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 19:02:01
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
MOVisser
Vandaag
om 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
MathynK
Vandaag
om 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Frank 123
Vandaag
om 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm
door
VictorPM
Vandaag
om 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Besselspoor
Vandaag
om 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Eric v C
Vandaag
om 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
Vandaag
om 15:15:57
Piko 2025
door
VAM65
Vandaag
om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Karben
Vandaag
om 14:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Frank103
Vandaag
om 14:01:00
Roco 290 digtaliseren
door
Tijdperk||
Vandaag
om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
Vandaag
om 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:15:32
Ervaring nieuwe Z21 app
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:58:54
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:33:37
Tandwieltje Electrotren NS 1300
door
VAM65
Vandaag
om 07:37:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Van vlakke rail naar stijgende rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Van vlakke rail naar stijgende rail (gelezen 2198 keer)
Erwinmk
Offline
Berichten: 396
Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Gepost op:
31 July 2016, 13:06:00 »
Misschien een heel stomme vraag, maar voordat ik ga bouwen......:
Wanneer je van een vlak baanstuk overgaat in een stijgend baanstuk, dan heb je daartussen als het ware een knikpunt waar je je rails op moet leggen (Fm Picolo in mijn geval met bedding). Heb je dan bij een hellinghoek zoals voorgeschreven van 3% geen risico dat de wielen van je loks los kunnen komen?
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12155
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #1 Gepost op:
31 July 2016, 13:28:30 »
Als je heel geleidelijk begint met zo'n helling dan valt dat heel erg mee.
Zowel ikzelf als vele andere hier die aan een baan bouwen hebben wel een helling of een spiraal in de baan gebouwd.
Vooral bij een spiraal is het wel is een tijdje tobben voor je een werkend geheel hebt,maar dat houd de zaak "spannend"zullen we maar zeggen
Een voorbeeld van spiraalbouw vind je o.a. in mn bouwdraadje hier,de link ernaar toe staat onderaan dit berichtje
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Biesje
Offline
Berichten: 2259
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #2 Gepost op:
31 July 2016, 13:37:36 »
Hoi Erwin,
Mooiste is natuurlijk dat er geen knik in zit maar dat het geleidelijk gaat. Niet in een keer pats boem van vlak naar 3% helling maar met een ronding er in. De ronding is dan weer afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt, hoe groter de ronding des te beter zodat je treinen mooier omhoog rijden (geen gepats boem maar een mooie, vloeiende beweging)
Alles is natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je hebt. Je hoeft natuurlijk geen 2 meter voor de overgang van vlak naar helling uit te trekken. Een stukje van een paar centimeter helpt al.
Succes
Mvg,
Robert
Gelogd
Eric B
Online
Berichten: 7535
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #3 Gepost op:
31 July 2016, 13:55:02 »
Encyclopedie.
Zie een helling als een verticale boog, een boog ga je ook niet meteen vol in, daar pas je een overgangsboog toe om geleidelijk op de uiteindelijke boogstraal uit te komen.
Zo ook bij een helling, zowel aan het begin als aan het einde van de helling een geleidelijke overgang van vlak naar helling en vise versa.
Dit wordt tijdens de planning nog wel eens vergeten, met als resultaat geen goede overgangen of uiteindelijk een te groot stijgingspercentage van de helling.
«
Laatst bewerkt op: 31 July 2016, 14:01:38 door Eric B. Reden: Te snel op opslaan geklikt.
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Erwinmk
Offline
Berichten: 396
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #4 Gepost op:
31 July 2016, 14:10:39 »
Dus gewoon in ieder geval die 3% aanhouden en aan het begin en einde van de stijging goed uitproberen en experimenteren dat je lok en voertuigen er goed overheen rijden. En aldus aanpassen.
Misschien daarvoor kortere stukken rails gebruiken voor die 'overgangen', of flexrails (buigt makkelijker in horizontale vlak?)
Gelogd
Eric B
Online
Berichten: 7535
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #5 Gepost op:
31 July 2016, 14:14:00 »
Persoonlijk zou ik juist flex gebruiken voor de overgangshellingen, geen gevaar voor knikpunten op raillassen.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
phdirk
Offline
Berichten: 1940
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #6 Gepost op:
31 July 2016, 14:18:07 »
Hallo Erwin,
Zelf gebruik ik een stevige kwaliteit zachtboard voor mijn ondergrond. Dat is enigszins flexibel en dat gaat bij de hellingovergangen vloeiend over van vlak naar helling en omgekeerd. Dat is precies wat je wilt. Je moet dan je stroken voor de ondergrond wel zo uitkiezen dat de las niet net op het overgangspunt van een helling zit, want dan heb je natuurlijk wel een knik
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3353
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #7 Gepost op:
31 July 2016, 15:20:34 »
Gewoon de grondplaat inzagen en naar boven buigen, dan krijg je vanzelf een soepele helling:
Gelogd
Reinier
Eric B
Online
Berichten: 7535
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #8 Gepost op:
31 July 2016, 15:34:26 »
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8798
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #9 Gepost op:
31 July 2016, 15:43:56 »
Inderdaad Reinier, dat is de methode om het te doen.
Zo heb ik het ook bij mijn oude baan gedaan.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
72sonett
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 2083
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #10 Gepost op:
31 July 2016, 19:57:34 »
Citaat van: Eric B
... juist flex gebruiken voor de overgangshellingen...
Ja, ik gebruik vrijwel uitsluitend starre meterrail en flexrail voor de (overgangs)bogen.
Gelogd
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Van vlakke rail naar stijgende rail