Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Programmeren cv
door
Martin Domburg
Vandaag
om 20:58:13
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 20:44:01
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 20:36:15
Sfeer op je modelbaan
door
NS264
Vandaag
om 20:35:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:32:30
Tams app
door
Ronaldk
Vandaag
om 20:31:12
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Peter Soonius
Vandaag
om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw.
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:23:24
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 20:01:19
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ben
Vandaag
om 19:06:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 19:03:27
Vreemd probleem
door
guy1846
Vandaag
om 18:37:10
Modelbaan Beltheim.
door
mass am see
Vandaag
om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc?
door
wob
Vandaag
om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:23:24
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 16:10:59
Wielen bruineren. Hoe?
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 14:52:41
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch
door
martijn v m
Vandaag
om 13:37:39
Wie is Hans Reints
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronaldk
Vandaag
om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:03:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 11:10:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Van vlakke rail naar stijgende rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Van vlakke rail naar stijgende rail (gelezen 2211 keer)
Erwinmk
Offline
Berichten: 396
Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Gepost op:
31 July 2016, 13:06:00 »
Misschien een heel stomme vraag, maar voordat ik ga bouwen......:
Wanneer je van een vlak baanstuk overgaat in een stijgend baanstuk, dan heb je daartussen als het ware een knikpunt waar je je rails op moet leggen (Fm Picolo in mijn geval met bedding). Heb je dan bij een hellinghoek zoals voorgeschreven van 3% geen risico dat de wielen van je loks los kunnen komen?
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #1 Gepost op:
31 July 2016, 13:28:30 »
Als je heel geleidelijk begint met zo'n helling dan valt dat heel erg mee.
Zowel ikzelf als vele andere hier die aan een baan bouwen hebben wel een helling of een spiraal in de baan gebouwd.
Vooral bij een spiraal is het wel is een tijdje tobben voor je een werkend geheel hebt,maar dat houd de zaak "spannend"zullen we maar zeggen
Een voorbeeld van spiraalbouw vind je o.a. in mn bouwdraadje hier,de link ernaar toe staat onderaan dit berichtje
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Biesje
Offline
Berichten: 2268
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #2 Gepost op:
31 July 2016, 13:37:36 »
Hoi Erwin,
Mooiste is natuurlijk dat er geen knik in zit maar dat het geleidelijk gaat. Niet in een keer pats boem van vlak naar 3% helling maar met een ronding er in. De ronding is dan weer afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt, hoe groter de ronding des te beter zodat je treinen mooier omhoog rijden (geen gepats boem maar een mooie, vloeiende beweging)
Alles is natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je hebt. Je hoeft natuurlijk geen 2 meter voor de overgang van vlak naar helling uit te trekken. Een stukje van een paar centimeter helpt al.
Succes
Mvg,
Robert
Gelogd
Eric B
Online
Berichten: 7602
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #3 Gepost op:
31 July 2016, 13:55:02 »
Encyclopedie.
Zie een helling als een verticale boog, een boog ga je ook niet meteen vol in, daar pas je een overgangsboog toe om geleidelijk op de uiteindelijke boogstraal uit te komen.
Zo ook bij een helling, zowel aan het begin als aan het einde van de helling een geleidelijke overgang van vlak naar helling en vise versa.
Dit wordt tijdens de planning nog wel eens vergeten, met als resultaat geen goede overgangen of uiteindelijk een te groot stijgingspercentage van de helling.
«
Laatst bewerkt op: 31 July 2016, 14:01:38 door Eric B. Reden: Te snel op opslaan geklikt.
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Erwinmk
Offline
Berichten: 396
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #4 Gepost op:
31 July 2016, 14:10:39 »
Dus gewoon in ieder geval die 3% aanhouden en aan het begin en einde van de stijging goed uitproberen en experimenteren dat je lok en voertuigen er goed overheen rijden. En aldus aanpassen.
Misschien daarvoor kortere stukken rails gebruiken voor die 'overgangen', of flexrails (buigt makkelijker in horizontale vlak?)
Gelogd
Eric B
Online
Berichten: 7602
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #5 Gepost op:
31 July 2016, 14:14:00 »
Persoonlijk zou ik juist flex gebruiken voor de overgangshellingen, geen gevaar voor knikpunten op raillassen.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
phdirk
Offline
Berichten: 1948
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #6 Gepost op:
31 July 2016, 14:18:07 »
Hallo Erwin,
Zelf gebruik ik een stevige kwaliteit zachtboard voor mijn ondergrond. Dat is enigszins flexibel en dat gaat bij de hellingovergangen vloeiend over van vlak naar helling en omgekeerd. Dat is precies wat je wilt. Je moet dan je stroken voor de ondergrond wel zo uitkiezen dat de las niet net op het overgangspunt van een helling zit, want dan heb je natuurlijk wel een knik
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3354
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #7 Gepost op:
31 July 2016, 15:20:34 »
Gewoon de grondplaat inzagen en naar boven buigen, dan krijg je vanzelf een soepele helling:
Gelogd
Reinier
Eric B
Online
Berichten: 7602
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #8 Gepost op:
31 July 2016, 15:34:26 »
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8828
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #9 Gepost op:
31 July 2016, 15:43:56 »
Inderdaad Reinier, dat is de methode om het te doen.
Zo heb ik het ook bij mijn oude baan gedaan.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
72sonett
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 2083
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #10 Gepost op:
31 July 2016, 19:57:34 »
Citaat van: Eric B
... juist flex gebruiken voor de overgangshellingen...
Ja, ik gebruik vrijwel uitsluitend starre meterrail en flexrail voor de (overgangs)bogen.
Gelogd
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Van vlakke rail naar stijgende rail