Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
Vandaag om 21:22:28
ESU Loksound V4 Plux22 door ruudns
Vandaag om 21:20:51
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
Vandaag om 21:05:05
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 20:47:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 20:20:25
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 19:39:02
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
Vandaag om 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
Vandaag om 19:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 19:02:01
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
Vandaag om 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
Vandaag om 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
Vandaag om 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
Vandaag om 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 14:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
  

Auteur Topic: Van vlakke rail naar stijgende rail  (gelezen 2200 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Van vlakke rail naar stijgende rail
« Gepost op: 31 July 2016, 13:06:00 »
Misschien een heel stomme vraag, maar voordat ik ga bouwen......:  ???

Wanneer je van een vlak baanstuk overgaat in een stijgend baanstuk, dan heb je daartussen als het ware een knikpunt waar je je rails op moet leggen (Fm Picolo in mijn geval met bedding). Heb je dan bij een hellinghoek zoals voorgeschreven van 3% geen risico dat de wielen van je loks los kunnen komen?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2016, 13:28:30 »
Als je heel geleidelijk begint met zo'n helling dan valt dat heel erg mee.
Zowel ikzelf als vele andere hier die aan een baan bouwen hebben wel een helling of een spiraal in de baan gebouwd.
Vooral bij een spiraal is het wel is een tijdje tobben voor je een werkend geheel hebt,maar dat houd de zaak "spannend"zullen we maar zeggen  ;D
Een voorbeeld van spiraalbouw vind je o.a. in mn bouwdraadje hier,de link ernaar toe staat onderaan dit berichtje  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2259
    • Biesje.nl
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2016, 13:37:36 »
Hoi Erwin,

Mooiste is natuurlijk dat er geen knik in zit maar dat het geleidelijk gaat. Niet in een keer pats boem van vlak naar 3% helling maar met een ronding er in. De ronding is dan weer afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt, hoe groter de ronding des te beter zodat je treinen mooier omhoog rijden (geen gepats boem maar een mooie, vloeiende beweging)

Alles is natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je hebt. Je hoeft natuurlijk geen 2 meter voor de overgang van vlak naar helling uit te trekken. Een stukje van een paar centimeter helpt al.

Succes

Mvg,

Robert

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7535
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #3 Gepost op: 31 July 2016, 13:55:02 »
Encyclopedie.

Zie een helling als een verticale boog, een boog ga je ook niet meteen vol in, daar pas je een overgangsboog toe om geleidelijk op de uiteindelijke boogstraal uit te komen.
Zo ook bij een helling, zowel aan het begin als aan het einde van de helling een geleidelijke overgang van vlak naar helling en vise versa.
Dit wordt tijdens de planning nog wel eens vergeten, met als resultaat geen goede overgangen of uiteindelijk een te groot stijgingspercentage van de helling. 
« Laatst bewerkt op: 31 July 2016, 14:01:38 door Eric B. Reden: Te snel op opslaan geklikt. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #4 Gepost op: 31 July 2016, 14:10:39 »
Dus gewoon in ieder geval die 3% aanhouden en aan het begin en einde van de stijging goed uitproberen en experimenteren dat je lok en voertuigen er goed overheen rijden. En aldus aanpassen.
Misschien daarvoor kortere stukken rails gebruiken voor die 'overgangen', of flexrails (buigt makkelijker in horizontale vlak?)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7535
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #5 Gepost op: 31 July 2016, 14:14:00 »
Persoonlijk zou ik juist flex gebruiken voor de overgangshellingen, geen gevaar voor knikpunten op raillassen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #6 Gepost op: 31 July 2016, 14:18:07 »
Hallo Erwin,

Zelf gebruik ik een stevige kwaliteit zachtboard voor mijn ondergrond. Dat is enigszins flexibel en dat gaat bij de hellingovergangen vloeiend over van vlak naar helling en omgekeerd. Dat is precies wat je wilt. Je moet dan je stroken voor de ondergrond wel zo uitkiezen dat de las niet net op het overgangspunt van een helling zit, want dan heb je natuurlijk wel een knik
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #7 Gepost op: 31 July 2016, 15:20:34 »
Gewoon de grondplaat inzagen en naar boven buigen, dan krijg je vanzelf een soepele helling:



Reinier

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7535
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #8 Gepost op: 31 July 2016, 15:34:26 »
 (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2016, 15:43:56 »
Inderdaad Reinier, dat is de methode om het te doen.  (y) Zo heb ik het ook bij mijn oude baan gedaan.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
« Reactie #10 Gepost op: 31 July 2016, 19:57:34 »
Citaat van: Eric B
... juist flex gebruiken voor de overgangshellingen...
Ja, ik gebruik vrijwel uitsluitend starre meterrail en flexrail voor de (overgangs)bogen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH