Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:27:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
Vandaag
om 18:22:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 18:16:23
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
Vandaag
om 18:00:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:51:59
Modelwensen 2026
door
1200blauw
Vandaag
om 17:46:10
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 17:13:20
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:46:29
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
Vandaag
om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
Vandaag
om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 14:58:44
Yamorc 7001 dood
door
Dirk
Vandaag
om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
Vandaag
om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
Vandaag
om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
Vandaag
om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Juroen
Vandaag
om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
gdh
Vandaag
om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
Wies
Vandaag
om 11:52:20
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
Jos B.
Vandaag
om 11:40:33
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:14:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding
door
BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Van vlakke rail naar stijgende rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Van vlakke rail naar stijgende rail (gelezen 2367 keer)
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Gepost op:
31 July 2016, 13:06:00 »
Misschien een heel stomme vraag, maar voordat ik ga bouwen......:
Wanneer je van een vlak baanstuk overgaat in een stijgend baanstuk, dan heb je daartussen als het ware een knikpunt waar je je rails op moet leggen (Fm Picolo in mijn geval met bedding). Heb je dan bij een hellinghoek zoals voorgeschreven van 3% geen risico dat de wielen van je loks los kunnen komen?
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12263
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #1 Gepost op:
31 July 2016, 13:28:30 »
Als je heel geleidelijk begint met zo'n helling dan valt dat heel erg mee.
Zowel ikzelf als vele andere hier die aan een baan bouwen hebben wel een helling of een spiraal in de baan gebouwd.
Vooral bij een spiraal is het wel is een tijdje tobben voor je een werkend geheel hebt,maar dat houd de zaak "spannend"zullen we maar zeggen
Een voorbeeld van spiraalbouw vind je o.a. in mn bouwdraadje hier,de link ernaar toe staat onderaan dit berichtje
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Biesje
Offline
Berichten: 2298
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #2 Gepost op:
31 July 2016, 13:37:36 »
Hoi Erwin,
Mooiste is natuurlijk dat er geen knik in zit maar dat het geleidelijk gaat. Niet in een keer pats boem van vlak naar 3% helling maar met een ronding er in. De ronding is dan weer afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt, hoe groter de ronding des te beter zodat je treinen mooier omhoog rijden (geen gepats boem maar een mooie, vloeiende beweging)
Alles is natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je hebt. Je hoeft natuurlijk geen 2 meter voor de overgang van vlak naar helling uit te trekken. Een stukje van een paar centimeter helpt al.
Succes
Mvg,
Robert
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 8076
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #3 Gepost op:
31 July 2016, 13:55:02 »
Encyclopedie.
Zie een helling als een verticale boog, een boog ga je ook niet meteen vol in, daar pas je een overgangsboog toe om geleidelijk op de uiteindelijke boogstraal uit te komen.
Zo ook bij een helling, zowel aan het begin als aan het einde van de helling een geleidelijke overgang van vlak naar helling en vise versa.
Dit wordt tijdens de planning nog wel eens vergeten, met als resultaat geen goede overgangen of uiteindelijk een te groot stijgingspercentage van de helling.
«
Laatst bewerkt op: 31 July 2016, 14:01:38 door Eric B. Reden: Te snel op opslaan geklikt.
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #4 Gepost op:
31 July 2016, 14:10:39 »
Dus gewoon in ieder geval die 3% aanhouden en aan het begin en einde van de stijging goed uitproberen en experimenteren dat je lok en voertuigen er goed overheen rijden. En aldus aanpassen.
Misschien daarvoor kortere stukken rails gebruiken voor die 'overgangen', of flexrails (buigt makkelijker in horizontale vlak?)
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 8076
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #5 Gepost op:
31 July 2016, 14:14:00 »
Persoonlijk zou ik juist flex gebruiken voor de overgangshellingen, geen gevaar voor knikpunten op raillassen.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
phdirk
Offline
Berichten: 1971
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #6 Gepost op:
31 July 2016, 14:18:07 »
Hallo Erwin,
Zelf gebruik ik een stevige kwaliteit zachtboard voor mijn ondergrond. Dat is enigszins flexibel en dat gaat bij de hellingovergangen vloeiend over van vlak naar helling en omgekeerd. Dat is precies wat je wilt. Je moet dan je stroken voor de ondergrond wel zo uitkiezen dat de las niet net op het overgangspunt van een helling zit, want dan heb je natuurlijk wel een knik
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3353
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #7 Gepost op:
31 July 2016, 15:20:34 »
Gewoon de grondplaat inzagen en naar boven buigen, dan krijg je vanzelf een soepele helling:
Gelogd
Reinier
Eric B
Offline
Berichten: 8076
NS tijdperk II(c)/III
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #8 Gepost op:
31 July 2016, 15:34:26 »
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8832
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #9 Gepost op:
31 July 2016, 15:43:56 »
Inderdaad Reinier, dat is de methode om het te doen.
Zo heb ik het ook bij mijn oude baan gedaan.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
72sonett
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 2083
Re: Van vlakke rail naar stijgende rail
«
Reactie #10 Gepost op:
31 July 2016, 19:57:34 »
Citaat van: Eric B
... juist flex gebruiken voor de overgangshellingen...
Ja, ik gebruik vrijwel uitsluitend starre meterrail en flexrail voor de (overgangs)bogen.
Gelogd
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Van vlakke rail naar stijgende rail