Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:34:39
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 16:56:23
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 16:50:55
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door Gerrit H
Vandaag om 15:30:22
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:24:43
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:09:47
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 13:40:16
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 13:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:39:58
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 12:17:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:02:05
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:39:40
Roco smeerolie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:17:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:44:10
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 10:21:12
  

Auteur Topic: Onderdeel bovenop buffer, Waar dient dit voor?  (gelezen 4954 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Onderdeel bovenop buffer, Waar dient dit voor?
« Gepost op: 30 July 2016, 12:42:13 »
In het aankoopdraadje stonden een paar foto's van een Wascosa wagon. De foto waar ik op doel staat op Flickr https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/16596539043/.

Hierin viel mij het volgende op, oranje "bufferbeschermers" ??? 

Waar zijn deze voor? wat hebben ze voor nut?

Allie
« Laatst bewerkt op: 01 August 2016, 14:03:26 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #1 Gepost op: 30 July 2016, 14:17:46 »
Lijkt mij meer ladingbeschermers.
Nu kan bij een botsing de buffers van de andere wagen niet meer over de eigen buffers doorschuiven en de tank met brandbare inhoud beschadigen.
Ben alleen benieuwd of die dingen daar wel stevig genoeg voor zijn.

Stephan.

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #2 Gepost op: 30 July 2016, 15:12:59 »
Dat is een oploopbeveiliging.
Dwz bij een botsing/ontsporing hebben buffers de neiging te gaan overbufferen, deze oranje blokken verhinderen dat buffers van andere wagens zich in de tank met bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen kunnen perforeren.

Fred 
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2016, 16:06:07 »
Hier een site over de ontwikkeling van veiligheidsbuffers(?):

http://www.crashpuffer.de/p42.htm
Jeroen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2016, 16:31:46 »
Duidelijk! Weer wat geleerd  :P

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2016, 22:28:14 »
Word dit model de nieuwe standaard buffer? (bij tankwagens?)
Of is hier geen standaard voor?

Groeten Barry

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2016, 22:37:31 »
Gr. Silvester

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2016, 23:02:41 »
Lijkt mij meer ladingbeschermers.
Nu kan bij een botsing de buffers van de andere wagen niet meer over de eigen buffers doorschuiven en de tank met brandbare inhoud beschadigen.
Ben alleen benieuwd of die dingen daar wel stevig genoeg voor zijn.

Stephan.
Het is er voor ontworpen en daar zullen ook de nodige tests en toelatingen voor zijn, dus dat zal best wel werken.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #8 Gepost op: 30 July 2016, 23:25:11 »
@ Silvester,

Bedankt voor het filmpje   (y) helemaal duidelijk.

Voorlopig nog advies dus, benieuwd wanneer dit definitief word.

Word heel wat buffers wisselen dan straks op mijn ho baantje haha

Groetjes Barry

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2016, 11:47:28 »
Heel duidelijk filmpje, geeft een helder beeld van de achtergronden.

Toch heb ik er een vraag bij. In het filmpje wordt gesteld, dat overbufferingsbeveiliging de impact van de botsing zou verminderd hebben. Maar mijn vraag: zou dat ook gelden bij een botsing van een trein (plan V) met midden(scharfenberg)koppeling? Ik vermoed dat die beveiliging alleen maar werkt bij een botsing van twee wagens met de bij goederenwagens toegepaste buffers? Weet iemand daar meer van af?

Wim K

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #10 Gepost op: 31 July 2016, 12:55:45 »
Het lijkt mij aannemelijk dat die overbufferingsbeveiliging in de bak zelf hapt en daardoor een deel van de energie wegneemt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #11 Gepost op: 31 July 2016, 13:32:15 »
Ik denk niet dat deze dingen veel helpen voor onze treinstellen met hun centrale koppeling. Zoals in dit geval ketelwagen met Plan V die dan ook nog het in het midden geplaatst inspectieluik ontzet. Die dingen zouden dan ook hoger moeten zitten voor de veiligheid.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #12 Gepost op: 31 July 2016, 15:11:05 »
Ook bij treinstellen met centrale koppelingen heb je deze anti-climbers in gebruik...

http://www.rail-pictures.com/bild/Switzerland~Stations~Spiez/20828/bls-mutz-008-stands-in-spiez.html

groeten

Bas

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #13 Gepost op: 31 July 2016, 20:12:19 »
Ik kan snappen dat die met soortgenoten goed werken, maar deze ribbelblokken tegen "gewone" vieze vette buffers?
En de VIRM en de koploper? Ombouwen?

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #14 Gepost op: 31 July 2016, 22:28:42 »
In het filmpje word volgens mij geadviseerd om geen treinstellen zonder buffers te laten rijden op sporen waar ook chemicaliën worden vervoerd.

Groetjes Barry