Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Ronald69
Vandaag om 20:11:07
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: Onderdeel bovenop buffer, Waar dient dit voor?  (gelezen 4731 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Onderdeel bovenop buffer, Waar dient dit voor?
« Gepost op: 30 July 2016, 12:42:13 »
In het aankoopdraadje stonden een paar foto's van een Wascosa wagon. De foto waar ik op doel staat op Flickr https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/16596539043/.

Hierin viel mij het volgende op, oranje "bufferbeschermers" ??? 

Waar zijn deze voor? wat hebben ze voor nut?

Allie
« Laatst bewerkt op: 01 August 2016, 14:03:26 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #1 Gepost op: 30 July 2016, 14:17:46 »
Lijkt mij meer ladingbeschermers.
Nu kan bij een botsing de buffers van de andere wagen niet meer over de eigen buffers doorschuiven en de tank met brandbare inhoud beschadigen.
Ben alleen benieuwd of die dingen daar wel stevig genoeg voor zijn.

Stephan.

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #2 Gepost op: 30 July 2016, 15:12:59 »
Dat is een oploopbeveiliging.
Dwz bij een botsing/ontsporing hebben buffers de neiging te gaan overbufferen, deze oranje blokken verhinderen dat buffers van andere wagens zich in de tank met bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen kunnen perforeren.

Fred 
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2016, 16:06:07 »
Hier een site over de ontwikkeling van veiligheidsbuffers(?):

http://www.crashpuffer.de/p42.htm
Jeroen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2016, 16:31:46 »
Duidelijk! Weer wat geleerd  :P

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2010
  • A-C
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2016, 22:28:14 »
Word dit model de nieuwe standaard buffer? (bij tankwagens?)
Of is hier geen standaard voor?

Groeten Barry

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2016, 22:37:31 »
Gr. Silvester

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2016, 23:02:41 »
Lijkt mij meer ladingbeschermers.
Nu kan bij een botsing de buffers van de andere wagen niet meer over de eigen buffers doorschuiven en de tank met brandbare inhoud beschadigen.
Ben alleen benieuwd of die dingen daar wel stevig genoeg voor zijn.

Stephan.
Het is er voor ontworpen en daar zullen ook de nodige tests en toelatingen voor zijn, dus dat zal best wel werken.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2010
  • A-C
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #8 Gepost op: 30 July 2016, 23:25:11 »
@ Silvester,

Bedankt voor het filmpje   (y) helemaal duidelijk.

Voorlopig nog advies dus, benieuwd wanneer dit definitief word.

Word heel wat buffers wisselen dan straks op mijn ho baantje haha

Groetjes Barry

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2016, 11:47:28 »
Heel duidelijk filmpje, geeft een helder beeld van de achtergronden.

Toch heb ik er een vraag bij. In het filmpje wordt gesteld, dat overbufferingsbeveiliging de impact van de botsing zou verminderd hebben. Maar mijn vraag: zou dat ook gelden bij een botsing van een trein (plan V) met midden(scharfenberg)koppeling? Ik vermoed dat die beveiliging alleen maar werkt bij een botsing van twee wagens met de bij goederenwagens toegepaste buffers? Weet iemand daar meer van af?

Wim K

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #10 Gepost op: 31 July 2016, 12:55:45 »
Het lijkt mij aannemelijk dat die overbufferingsbeveiliging in de bak zelf hapt en daardoor een deel van de energie wegneemt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #11 Gepost op: 31 July 2016, 13:32:15 »
Ik denk niet dat deze dingen veel helpen voor onze treinstellen met hun centrale koppeling. Zoals in dit geval ketelwagen met Plan V die dan ook nog het in het midden geplaatst inspectieluik ontzet. Die dingen zouden dan ook hoger moeten zitten voor de veiligheid.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #12 Gepost op: 31 July 2016, 15:11:05 »
Ook bij treinstellen met centrale koppelingen heb je deze anti-climbers in gebruik...

http://www.rail-pictures.com/bild/Switzerland~Stations~Spiez/20828/bls-mutz-008-stands-in-spiez.html

groeten

Bas

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #13 Gepost op: 31 July 2016, 20:12:19 »
Ik kan snappen dat die met soortgenoten goed werken, maar deze ribbelblokken tegen "gewone" vieze vette buffers?
En de VIRM en de koploper? Ombouwen?

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2010
  • A-C
Re: Waar dient dit voor
« Reactie #14 Gepost op: 31 July 2016, 22:28:42 »
In het filmpje word volgens mij geadviseerd om geen treinstellen zonder buffers te laten rijden op sporen waar ook chemicaliën worden vervoerd.

Groetjes Barry