Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363657 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #675 Gepost op: 12 augustus 2018, 05:45:09 »
Ja, dat ding maakt aardig wat herrie. Meestal zet ik hem uit als ik filmpjes maak, maar was ik even vergeten.

Nu alles goed rijdt kunnen we de voorbereidingen gaan treffen voor de laatste twee lagen.

Ten eerste maar eens een scherm erbij gehaald, zodat we deze laatste lagen ook kunnen aansturen.
- Links dus het schaduw station
- In het midden het hoofd- en bijstation, en de draaischijf
- Rechts het dorp met de parade er naar toe, en het scherm om later de verlichting etc. te kunnen controleren.


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #676 Gepost op: 13 augustus 2018, 00:32:02 »
...en vandaag nog wat kabels gefatsoeneerd.

Voor:



Na:



En, nee, ik heb ze er niet achter gefrot  ;D
Alles netjes ingekort tot een handzaam kabelboompje.

En daarna een uurtje of 2-3 gereden zonder noemenswaardige problemen:
- Nog 1 wagon die zo nu en dan ontspoort
- Toch nog een deadlock gevonden, maar slechts 1 keer opgetreden. Gaan we eens over nadenken hoe we die kunnen oplossen.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #677 Gepost op: 13 augustus 2018, 06:22:05 »
En het probleem dat we maar 1 kraanwagen hadden waarbij de kabels wel goed liepen is ook opgelost:



...ben een beetje lui om die andere ook uit te klappen. Maar als je goed kijkt heeft deze de oude FL koppelingen, die andere die goed is heeft profi-koppelingen. Zie post 621.


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #678 Gepost op: 13 augustus 2018, 07:33:40 »
Op de volgende laag, waar nu nog even de tijdelijke keerlus ligt, komt een klein station, een kolenverlading, en een draaischijf.
Het bovenste gedeelte ligt er dus al, dat is waar alles omhoog gaat, en op deze laag aankomt.

De extra lange poot van de draaischijf wordt voor de 'Thaise Krokodil'. Die zou daar net moeten passen, en kan dan naar de baan zonder dat de draaischijf hoeft te bewegen, want die zal wel net niet passen.



De meeste spullen die we hiervoor nodig hebben hebben al, dus eigenlijk zouden we al aan de slag kunnen gaan.



Het enige dat nog niet compleet is voor deze laag is de electronica om het aan te sturen. Daar moeten we ook zeker nog even naar kijken van wat er nog ligt. Maar ja, ik denk dat we wel een maand of 1-2 vooruit kunnen voordat we dat nodig hebben.
Verder had de kabelboer gisteren (surprise!!) weer een nieuwe voorraad, dus daar ligt het niet aan.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #679 Gepost op: 13 augustus 2018, 13:14:06 »
Leuk al die rood met groene doosjes.  :)


Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #680 Gepost op: 14 augustus 2018, 05:35:42 »
Rood met 'Goud' en 'Zilver', Hans !!  ;)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #681 Gepost op: 14 augustus 2018, 07:04:10 »
...en ondertussen weer een uur of twee gereden zonder echte problemen.

Nog iets leuks 'ontdekt' aan het gebruik van BIDIB.

Soms heb je gewoon dat een loc even een korte kortsluiting veroorzaakt op een wissel. Ja, voorkomen is beter dan genezen, maar toch.
Met m'n vorige baan controllers sprong dan meteen geheel de baan uit, en moest je op een 'knopje' drukken om het aan de gang te krijgen.

Als de loc een zeer korte kortsluiting veroorzaakt staat hij niet meteen stil, maar schiet even door. BIDIB heeft dan ondertussen voor een korte tijd de spanning eraf gehaald, maar zet hem er ook weer op, om te kijken of het nu wel goed gaat. En meestal is dat dus het geval. En rijdt alles netjes door.

Ja, in sommige centrales kun je opgeven hoelang een 'kortsluiting' mag duren voordat de spanning er af gaat, maar het mooie van BIDIB is toch wel dat hij het blijft proberen om te recoveren.

Verder op het moment zeer te spreken over de MBT schakelaars voor het omzetten van de wissels. Nog geen 1 fout tegen gekomen de afgelopen week! Zeker met de DR4018 preset op 6 loopt dit erg netjes. Alleen als de DR5000 er uit vliegt, dan ben ik wel alle wissels en aansturingen kwijt. Maar dat heb ik ook niet meer gezien de afgelopen week. FYI, deze stuurt dus de (meeste) wissels en alle seinen aan. En met de preset op 6, kan ook de schakeltijd terug gebracht worden van 200ms naar 100ms, dus alles gaat net wat sneller. Zie je niet, maar hoor je wel als een blok wordt vrijgegeven, en wordt doorgegeven aan de volgende loc.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #682 Gepost op: 16 augustus 2018, 02:30:17 »
Gisteravond wat tijd gevonden om eens te kijken of dat het volgende gedeelte wil passen op de plank die er ligt.

Het antwoord is dus 'JA' !!

En eigenlijk past het zo goed, dat ik ook nog de keerlus kwijt kan. Dus ipv wachten tot September ga ik de komende weken maar aan de slag met dit gedeelte van de baan. Ik kan dan blijven rijden, maar ook dit gedeelte apart testen voordat ik het geheel afmaak. En het mooie is ook dat ik dan de laatste laag gewoon kan gaan neerleggen als dit gedeelte af is, aansluiten aan elkaar kan dan later. Alleen moet de draaischijf dan even wachten. die komt dan later pas aan bod.



En we hebben ook een mooi plekje gevonden waar we de electronica kunnen plaatsen voor dit gedeelte. Omdat het slechts om twee melder modules gaat, en twee wissel aansturing modules is het niet zo'n complex verhaal zoals het nodig was voor het hoofdstation.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #683 Gepost op: 16 augustus 2018, 02:37:58 »
Hi Andre,

Dat ziet er mooi uit, drukke wisselstraten, veel rijmogelijkheden.
Begrijp wel dat je zoiets niet meer handmatig kunt aansturen.
Heb je ook al een plan voor de scenery, een schets ofzo, zodat we kunnen zien wat je doel is?

Succes de komende weken met bouwen.

Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #684 Gepost op: 16 augustus 2018, 02:46:54 »
Hoi Hans,

Om eerlijk te zijn, toen ik het gisteren zag liggen dacht ik van: is dit niet veel te veel.

In eerste instantie had ik ook nog een laag met een brug in gedachten, maar die ga ik dus zeker weg laten. En op het hoogste nivo had ik in gedachten om nog wat goederen opstel sporen neer te leggen, maar die ga ik drastisch reduceren. Zodat ik inderdaad meer ruimte ga hebben voor scenery.

En heb ik daar over na gedacht: ja!
Maar het zit allemaal in gedachten. Een layout van je sporen kan relatief eenvoudig getekend worden, de rest is toch iets meer van wat ik in gedachten heb, en bij anderen zie.

Wat komt er aan scenery:
1: Het hoofdstation, met aan de rechter kant een tunnel, onder de draaischijf
2: Bij de draaischijf komen slechts 2 loodsen voor 6 locs, het is gewoon jammer om al die mooie locs binnen te zetten.
3: Een kleine camping
4: Een bier brouwerij gebaseerd op het klooster dat Faller een paar jaar geleden heeft uitgebracht
5: Wat aankleding rond dit klooster met torens en zo (Wordt geen Vinkenstein ;-)

Dit in grote lijnen.

André

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22197
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #685 Gepost op: 16 augustus 2018, 08:18:03 »
Hoi Andre,

Ja nu gaat het echt heel leuk worden: een fraaie draaischijf  (y)
Het bedieningshuis van Fleischmann op de schijf heeft aan de voorkant een soort opbouw met glas. Dit huis is alleen in een latere periode gebruikt vaak in combinatie met e-locs. In de periode daarvoor had het huis alleen een schuin plat dak dus zonder de opbouw. Dus eventueel de zaag erin  :D
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #686 Gepost op: 16 augustus 2018, 08:29:11 »
Hoi Wim,

Hmmm, de zaag erin.

Ik ben 'helaas' opgevoed met de gedachte dat je zuinig moet zijn op je spullen ;-)

Voor mij wordt het al een hele uitdaging, dat ik het klooster van Faller



Ga uitbreiden met twee brouw ketels



Waarbij die ketels dus onderdeel van het klooster worden. En ik de helft van het bouwpakket waarschijnlijk totaal niet ga gebruiken.

En daarbij moet ik toch wel even kwijt dat als een mede forum genoot niet een enorm kasteel had gebouwd, ik zelf niet eens op de gedachte was gekomen om uit meerdere dozen uiteindelijk 1 gebouw te maken  (y) (y)

Als ik er destijds mee aan de slag ga, zal ik hier op het forum zeker om hulp gaan vragen.

De 'zaag' zetten in draad is voor mij meer natuurlijk dan in (bouw)modellen.  ;D

André

PS de schoorsteen gaat er zeker niet bijkomen. Dus als er mensen zijn die bezig zijn met wat industrie, laat het even weten als je ze kunt gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2018, 08:31:15 door AndrevdG »

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22197
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #687 Gepost op: 16 augustus 2018, 10:55:46 »
Hoi Andre,

Nou ik kan nog wel een schoorsteentje gebruiken hoor. Dus als ik hem kan overnemen dan graag  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #688 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:06:02 »
André,
           reagerend op je bericht van 02:46 hierboven: in het echt had je vaak twee stukken loods, zoals hier in Bw Emden (ander voorbeeld: Bw Stolberg, bij Aachen). Meestal het gevolg van het feit dat locloodsen geen vliegtuigbommen kunnen terugkoppen 8). Nieuwe zijwanden maken, is goedkoper dan een nieuw stuk loods bouwen. Kun je ook een deel in de open lucht parkeren. Het is maar een idee.

Groet, Frank

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #689 Gepost op: 16 augustus 2018, 17:41:14 »
@Frank, bedankt voor de foto en uitleg. Dat is dus precies wat ik wil gaan doen: twee loodsen, de rest in de 'buitenlucht' parkeren, zodat het zichtbaar is.

@Wim, ik ga eens kijken wat er allemaal in de dozen zit.