Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363318 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #585 Gepost op: 26 juni 2018, 22:57:21 »
Hoi Bert,

Zojuist nog even 1 DR4018 die aan de DR5000 zit omgezet naar preset 6. Althans, ik ga er vanuit dat het programmeren via POM gelukt is (is altijd lastig te checken). Daar doen de MTPs het prima, dus geen doorgedraaide.

Zal vanavond hier eens mee gaan rijden, en kijken of het beter gaat.

Bedankt voor je hulp!

André

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #586 Gepost op: 27 juni 2018, 09:08:27 »
Hallo André,

Althans, ik ga er vanuit dat het programmeren via POM gelukt is (is altijd lastig te checken).

Je kunt de omzetting naar Preset 6 heel eenvoudig controleren met een multimeter of een lampje: afhankelijk van de wisselstand moet er bij OUT1 òf continu spanning staan tussen de 1 en de C òf continu spanning staan tussen de 2 en de C. Hetzelfde geldt voor OUT2 t/m OUT8.
Je hoeft daarvoor geen bedrading los te maken, gewoon meten op de schroefjes is voldoende. ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 09:12:58 door Bert_Apd »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #587 Gepost op: 28 juni 2018, 08:23:05 »
Hoi Bert,

Bedankt voor de suggestie.

Yep, grappig, niet aan gedacht, maar afgelopen weekend wel een keer gedaan.
Die kapotte wisselschakelaar heeft me zo afgeleid dat ik er even niet aan gedacht heb.

Zojuist gemeten, en alles OK.

Ook tot nu toe geen problemen meer gehad met de servos die op preset '6' staan, als wel die ik nu via OneControl heb lopen.

André

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #588 Gepost op: 28 juni 2018, 08:59:55 »
Het begint allemaal ergens op te lijken, nu de wissel schakelaars het redelijk beginnen te doen, en waar de 3-weg wissels vervangen zijn door standaard wissels.

Op de binnen baan kunnen we in tegengestelde richting een stuk of 10 locs laten lopen.

Op de buitenkant van het station, welke materiaal aangeleverd krijgt van het schaduw station kunnen we de personen treinen die passen op de perrons netjes laten stoppen, en de te lange personen en goederen treinen gaan netjes over het doorgaande spoor tussen de andere sporen in. Het was allemaal wel wat puzzelen maar het is gelukt.

Het kan nu eigenlijk zo goed als foutloos voor zeker een uur lopen. Waarbij ik de 'slechte' locs en wagons van de baan heb gehaald, of ze dirigeer naar sporen waar ze het wel feiloos doen.

Zie hier een filmpje.

De komende dagen nog wat dingen vast zetten, en een beetje uitbreiden, zodat we een mooie baan hebben als in Juli wat familie langs komt: je wilt dan wel hebben dat het loopt! Dus weinig/niet veranderen de komende weken aan wat het doet  ;D

Dan kunnen we in Augustus verder met het vervangen van de 3-weg wissels, en de laatste twee lagen gaan aanbrengen naar 'de top'.

...nog wel even leuk om te vermelden, gisteren kwamen toevallig de Koreaanse buren langs, hun hond was ontsnapt, en hiernaar toe gelopen, ze hebben een half uur met open mond naar het tafereel staan kijken. Dat geeft wel voldoening !

André

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #589 Gepost op: 28 juni 2018, 10:01:30 »
Hallo André,

Leuk dat alles nu naar wens begint te gaan!  (y)

Toch even een opmerking:

Ook tot nu toe geen problemen meer gehad met de servos die op preset '6' staan.

Ik weet dat jij de MTB wisselmotoren bedoelt, maar toch nog maar een keer melden om begripsverwarring bij medelezers te voorkomen:
Op een DR4018 kunnen géén servo's worden aangesloten, daar heb je de DR4024 voor nodig.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 10:06:25 door Bert_Apd »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #590 Gepost op: 29 juni 2018, 18:30:33 »
Hoi Bert,

Ja, de dingen die eerst wat problemen opleverden doen het nu velen malen beter.

En dan wil ik geen azijnpisser zijn, maar ja, dan doen zich weer andere problemen voor:
- Een loc waarvan de decoder aangeeft dat het 'overbelast is': en dan van een loc met 1 wagonnetje erachter  ???
- Na een uur of 2 intensief gebruik gaat de DR5000 spontaan op 'overbelast', en daarmee worden de wissels dus niet meer geschakeld, ook niet handig.

Voor het eerste issue: die loc gaat lekker de doos in, en wordt later een museum stuk.
Mbt het tweede, ik heb dit in het verleden wel vaker gezien met de DR5000. Nog een reden om de wissels om te zetten naar BIDIB denk ik dan. Echt geen idee waarom dat de DR5000 in de overbelast stand geraakt, er hangt alleen een Loconet aan die wissels en seinen aansturen. Geen enkele loc loopt er op dat ding. Staat zelfs uit in iTrain.

Als er een BIDIB module kortsluiting genereerd, dan krijgt iTrain daar netjes een melder van, en stop het verhaal. Bij de DR5000 helaas niet altijd. In iTrain stond die interface nog netjes op 'groen'.

.....het rijden gaat dus velen malen beter, dat is dus wel positief.

André

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #591 Gepost op: 29 juni 2018, 20:25:54 »
André,

Mocht je besluiten om de wissels via BiDiB te gaan schakelen, gebruik dan de LightControl. Hier kan je 8 wissels, 4 servo's en een aantal lichtsignalen (aantal afhankelijk van de signaalbeelden) op aansluiten. Scheelt behoorlijk wat geld. Alleen weet jij hoeveel stroom die Fleischmann aandrijvingen verbruiken? De poorten van de LightControl kunnen lasten tot 300mA schakelen.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2018, 20:59:26 door Sandopie. Reden: Alleen ...... toegevoegd. »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #592 Gepost op: 29 juni 2018, 21:21:48 »
Hi Andre,

Weer een leuke video, de treinen rijden lekker rustig. En de kranentrein ook bij jou aanwezig. Dat alles dankzij jouw intensieve bouwlust op het gebied van automatische besturing. Het gaat mij “atas topi” ofwel boven m’n pet, maar kan wel begrijpen dat het veel voldoening geeft.

Wat ik mij afvraag hoe dat straks gaat met software updates van al die interfaces. Heb je daar al ervaring mee?


Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #593 Gepost op: 29 juni 2018, 22:17:11 »
Hoi Hans,

Ja, software updates.

Voor 'BIDIB' is dit 'eenvoudig', deze kun je remote updaten. De OneControl komt zonder firmware, dus die moet je altijd even van de laatste versie voorzien, inclusief de Firmware die je nodig hebt (afhankelijk van de functionaliteit. Als je dit 1 maal gedaan hebt en effe opschrijft in een logboek is er niets aan de hand. Ook de BIDIB nodes gaan goed, ook al een keer gedaan.
Lastiger wordt de BIDIB master, moeten we nog eens een keer proberen als we een 'reserve' hebben.

Digikeijs DR5000 is tot nu toe ook altijd goed gegaan, en relatief eenvoudig.
Dan nog al die andere Digikeijs producten: die kun je voor zover ik weet niet updaten.

Verder handteer ik altijd de norm: als het werkt, dan afblijven! Kan het ook niet stuk.
Of je moet opzoek zijn naar extra functies etc. in een nieuwe release.

Zat ooit eens in een kroeg, en daar zat een dame naast me die trots was dat ze haar nieuwe iPhone had geupdate, ze had nu 78 nieuwe functies !! Ik heb haar maar gefeliciteerd en er een biertje op genomen  ;D

Afgelopen dagen dus enorm bezig geweest met het finetunen van wat ik nu heb.
Zorgen dat de locs netjes rustig rijden op het station, wissels etc. die het niet doen vervangen. (De 3-weg jongens moeten nog) Ook de schakelbare engelse wissel eruit gehaald: na uren rijden begint die ook slijtage te vertonen, etc.
Het wordt nog wel eens wat denk ik dan  :D

André

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #594 Gepost op: 29 juni 2018, 22:24:19 »
Hoi Rinus,

Ik zou zweren dat ik al op je LightControl heb gereageerd, maar ik zie de reactie niet meer. Dus nog maar een keer proberen.

M'n eerste vraag is: heb je ervaring met het verschil tussen LightControl en de OneControl.

Op het moment ben ik erg tevreden met de OneControl, en het heeft me een week of 8 gekost om dat ding stapje voor stapje aan de gang te krijgen. Eigenlijk dus weinig zin om weer naar iets anders te gaan. Ja, het kost wat meer/minder, maar ja, in die tijd dat ik weer zit te klooien kan ik ook aarbeien gaan plukken, en de opbrengsten daarvan gebruiken voor het wat duurdere type  ;D

Ik zal er eens even naar kijken, maar voorlopig houd ik het even bij de OneControl.

André


Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #595 Gepost op: 29 juni 2018, 22:35:48 »
Weer een leuke video Andre  (y)
En alweer een hoop treinen in beeld. Je komt ogen tekort daarom maar 2 keer gekeken.
Ben benieuwd wanneer je verder gaat met de scenery. Blijf je volgen  8) 8)
Met vriendelijke groet,
Wim

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #596 Gepost op: 29 juni 2018, 23:58:03 »
André,

Ik denk dat jij beter af bent met de OneControl. Zie link onder Fleischmann aandrijvingen. Ik weet niet of de genoemde nrs. betrekking hebben op de door jou gebruikte aandrijvingen. Dus hou het "save".

https://forum.opendcc.de/wiki/doku.php?id=kompatibilitaet:magnetartikel

Ik kan, omdat ik MTB aandrijvingen ga gebruiken (verbruik < 300mA) wel de LightControl gebruiken.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #597 Gepost op: 30 juni 2018, 01:34:37 »
Hoi Rinus,

Volgens mij heb je al het hele OpenDCC forum gelezen ;-)

Deze had ik nog niet gezien, bedankt voor de tip!

Wat ik daar ook nog lees is ook interessant:

Citaat
In the newer models of the manufacturer, restoring fuses are internally installed in the drive! Some of these fuses trip at a high DC switching current and thus prevent a proper switching of the drive.

Als ik hier op het forum dan de tip krijg om de spanning omhoog te schroeven/zwaardere trafo, begin ik me dus af te vragen of je dan niet juist het probleem aan het verleggen bent.

En de OneControl heeft dus een feedback ingebouwd, dat had ik al gezien, en is best handig! Werkt tot nu toe prima met de MTBs (ik zal proberen om de term servo niet meer te gebruiken  ;) ), en zit voor 20 Euro ingebouwd in de module.

André

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #598 Gepost op: 30 juni 2018, 01:39:27 »
André,

Voor je MTB aandrijvingen kan je, zou je het willen, de LightControl kunnen gebruiken. De Fleischmanns zou ik niet doen. Overigens, het inrichten van de schakelpoorten van de Lightcontrol is, volgens mij, identiek. Voordeel van de LC is de mogelijkheid om 32 Leds aan te kunnen sluiten.

P.S. Heb inmiddels de eerste BiDiB onderdelen aangeschaft.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #599 Gepost op: 30 juni 2018, 01:58:21 »
Hoi Wim,

De scenery doen we er op het moment een beetje bij als we tijd over hebben.
Krijg over twee weken wat bezoek die ik de baan wil laten zien, dus op het moment met name testen en niet verder met rails leggen, want dan kunnen we niet rijden. En verder in de verloren uurtjes wat bouwen.

Hoop aan het einde van het jaar de rails en aansturing zo goed als gereed te hebben, dan kan het bouwen aan de scenery pas echt goed beginnen. Tot die tijd is het uitproberen en ideeen opdoen.

André