Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363372 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #540 Gepost op: 31 mei 2018, 16:55:09 »
Nee nee, bij Andre kan er nog naar elk spoor gereden worden, Utrecht CS niet meer...



« Laatst bewerkt op: 01 juni 2018, 08:58:30 door Jelmer. Reden: typo »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #541 Gepost op: 01 juni 2018, 05:39:29 »
Het is dus weer allemaal gelukt na de herinstallatie. Goed bezig maat  8)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #542 Gepost op: 15 juni 2018, 07:36:02 »
Een paar weken geleden een forum genoot geholpen met wat BIDIB zaken.
Nadat dit alles goed was verlopen kreeg ik als kadootje een bijzondere loc opgestuurd: een Roco V100, welke niet in de US verkocht mag worden (volgens de stikkers op de doos).



Vanavond deze loc maar eens van adres 4500 voorzien, Railcom aangezet, en gecalibreerd, dan kan hij van de week de baan op:



Hij is voorzien van 'telex koppelingen' welke ik dus op afstand kan bedienen. M'n ervaring met die dingen van Fleischmann is niet zo geweldig. Maar eens zien of dat het met deze beter gaat.
Enige waar ik even op moet letten is dat ik maar een klein aantal wagons heb met die kunnen samenwerken met dit soort koppelingen. Maar eens kijken of we er een rangeer locje van kunnen maken.




Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #543 Gepost op: 15 juni 2018, 07:41:01 »
Hoi Andre,

Wat zou de reden zijn dat deze Roco niet in de USA verkocht mag worden?
Met vriendelijke groet,
Wim

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #544 Gepost op: 15 juni 2018, 08:36:22 »
Hoi Wim,

Als ik even rondkijk dan zie ik alleen meldingen dat het niet beschikbaar is in de US, maar niet waarom: https://www.eurorailhobbies.com/product.asp?mn=4&ca=3&sc=HO&stock=R-62825

In eerste instantie denk ik aan een patent, deze loc heeft bijvoorbeeld telex koppelingen, en wellicht mochten die destijds niet in de US ivm een patent.
Verder hoor ik ze redelijk brommen als ik ze gebruik, dus wellicht veroorzaken ze een storing op bepaalde signalen.

Maar dit is allemaal gis werk, ik kan niet echt vinden waarom het niet zou mogen.

André

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #545 Gepost op: 15 juni 2018, 09:43:56 »
Iets met FCC normen vs digitaalkoppeling?

Lijkt er wel op als ik de reactie van Andre lees.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #546 Gepost op: 16 juni 2018, 06:30:37 »
Schakel decoders en andere electronica om de baan aan te sturen hebben nogal wat mogelijkheden vandaag de dag.
Een tijdje geleden van een forum genoot de suggestie gekregen/gelezen om een proef opstelling te maken, zodat daar eenvoudig dingen kunnen worden uitgeprobeerd. Dat ging toen om de DR4018.

Maar ook BIDIB heeft vele mogelijkheden, dus ook daarvan maar een paar bordjes extra besteld, met de gedachte:
- Mocht er iets stuk gaan dan heb ik reserve onderdelen
- Ik kan die mooi gebruiken voor m'n proef opstelling.

Zojuist de eerste proef opstelling in elkaar gezet:
- DR4018
- BIDIB Node
- BIDIB OneControl voor het aansturen van servos, wissels, etc. etc.

En deze wordt aangestuurd door een BIDIB master, welke net niet te zien is, maar welke ik gebruik voor het calibreren van treinen met iTrain. Hiervan is het calibratie spoor nog net te zien.



De OneControl heeft op 1 uitgang alvast een eerste LED gekregen, en deze al even uitgeprobeerd. Visueel blijven dingen toch makkelijker te debuggen vergeleken met bijvoorbeeld een switchmotor die er aan zou hangen.

Morgen de andere outputs ook maar eens van een LED gaan voorzien.

Verder ook al de eerst fout gemaakt, de DR4018 moet uiteraard aan de master gehangen worden, niet aan een Node voor het schakelen, ook morgen even aanpassen.

Verder kunnen we dit ook mooi gebruiken om te zien hoe bijvoorbeeld Firmware updates gedaan kunnen worden. En kunnen we in iTrain een 'proef opstelling layout' maken om te zien hoe dingen geschakeld kunnen/moeten worden. Toch altijd handiger om het daar te doen dan in de layout van je baan.

Rupert van Swol

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #547 Gepost op: 16 juni 2018, 07:32:59 »
Hoi Andre,
Heel leuk om deze kleine illegale V100 in Amerika te zien (y)
Deze telex koppeling werkt het beste met de metalen beugel Roco koppelingen met NEN schacht.
Het koppelt erg licht en de verbinding is erg zeker , bijna 100%

met vriendelijke groet,

Rupert van Swol




AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #548 Gepost op: 16 juni 2018, 20:59:06 »
@Rupert, op het moment doet hij dienst als 'test loc' voor m'n BIDIB proef opstelling.

Zojuist de DR4018 prima aan de gang gekregen via de BIDIB master, en via iTrain eenvoudig een reeks CVs te programmeren in deze.

1: DR4018 aan het DCC signaal van de master hangen
2: In iTrain een loc aanmaken met adres 9999 -> DR4018 heeft als standaard adres 9999 en kan als zodanig gebruikt worden
3: Voor deze "loc" (DR4018) alle te programmeren CVs configureren
4: DR4018 in de programmeer stand brengen
5: Met iTrain de DR4018 als loc programmeren -> in 1 keer alle te updaten CVs wegschrijven
6: DR4018 weer uit de programmeer stand halen

Dat is toch wel handiger dan al die CVs 1 voor 1 weg te moeten schrijven zoals ik dat voorheen met de DR5000 deed.



Voor dit programmeren heb ik in iTrain even een apart baanplan gemaakt (zonder baan  ;) ). Daar kan ik alles netjes voorbereiden voor het programmeren.
Voor iedere DR4018 configuratie die ik heb maak ik dus een 'loc' aan.
Deze geef ik een tijdelijk adres, bijvoorbeeld 9990 voor de loc die de DR4018 als NS sein kan programmeren, 9991 voor de DR4018 die wissels aanstuurd, en 9992 voor degene die de LED seinen/schakelingen aanstuurd. Heb ik dan een DR4018 die ik voor de LEDs wil gebruiken, even het adres aanpassen naar 9999, et voila, kan direct een DR4018 gaan programmeren. Erg handig !

Ook erg handig zo'n proef opstelling om eerst eens alles op het bureau uit te proberen voordat we het 'in productie' nemen.

....nu verder met de BIDIB OneControl, dat wil nog niet echt lukken, mochten er forum genoten zijn met ervaring met dit component en de 'switch/power output' dan houd ik me aanbevolen!

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #549 Gepost op: 16 juni 2018, 21:18:00 »
André,

Probeer het contactformulier in de link eens. Niet geschoten is altijd mis.

https://miniatuurwereldnederland.com/contact/
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #550 Gepost op: 16 juni 2018, 21:59:40 »
@Rinus, bedankt voor de tip.

Dit heeft me even aan het denken gezet: ik kan nu wat invullen op die site, of ik kan zelf nog even wat manuals en wiki's gaan doorlezen.
Omdat het in NL al in de avond is verwacht ik niet direct antwoord, dus maar voor het tweede gegaan.

En zowaar, dit gevonden: LED on power output (done)


Ik dacht dus zo slim te zijn om eerst met LEDs aan de slag te gaan op de OneControl, zodat ik (net als bij de DR4018) visueel kan zien wat er gaande is.
Ik was er al achter dat er ook een soort van terugmelder inzit, die dus meld aan het OneControl systeem via BIDIB (of wat dan ook) of dat de schakelaar is omgegaan of niet.
Via de LED gaat dat dus niet lukken, als je dit verhaal leest.

Dus de LED eraf, en een wissel van Fleischmann met coil schakeling erop. En nu doet de OneControl het!
Zowel in de Wizard als in iTrain! Jippie. Heb dit dus nu ook gedeeltellijk aan de gang.

Nu nog de MTB schakelaars aan de gang zien te krijgen, maar de eerste stap is gemaakt, en weten we dat de HW in iedergeval goed is, en dat het ook goed is ingesteld in iTrain.
We kunnen weer verder.

Zo zie je maar weer dat zo nu en dan wat info delen met anderen je weer aan het denken wordt gezet wat vaak leidt tot nieuwe inzichten en oplossingen.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #551 Gepost op: 16 juni 2018, 22:10:43 »
André,

Geen dank. Bedoel jij met die MTB schakelaars wisselaandrijvingen? Dit merk wil ik ook gaan gebruiken. Deze, of in ieder geval sommige types, schijnen een terugmelding van de wisselstand te kunnen geven. Ik ben dus heel erg nieuwsgierig hoe dat af gaat lopen. Ik hoop goed.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #552 Gepost op: 16 juni 2018, 23:52:34 »
Yep, ik gebruik die MTB schakelaars op het moment.

En zojuist heb ik ook deze aan de gang gekregen in de OneControl module. Gaat erg goed en netjes tot nu toe.
Erg leuk die marcos voor het instellen van de uitgangen in OneControl.

Nu maar eens overwegen of we OneControl willen gaan gebruiken voor alle wissels. Is toch wel een aardige investering, maar ik denk wel dat het bedrijfszekerder wordt, omdat er terugmelders in zitten, waar iTrain gebruik van kan maken. Dus dan weet je zekerder dat de wissels ook daadwerkelijk zijn omgezet.


Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #553 Gepost op: 17 juni 2018, 00:00:13 »
André,

Heb je trouwens het goede nieuws in de laatste Fichtelbahn nieuwsbrief gelezen? Ze gaan een "readyline" uitbrengen. Niet meer solderen e.d., gewoon aansluiten en karren maar. Heb je er geen abonnement op, dan wil ik hem wel doorsturen.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #554 Gepost op: 17 juni 2018, 03:49:55 »
@Rinus, ja, ik had al zoiets vernomen, kijk af en toe de nieuwsbrieven door. Zou helemaal mooi zijn als dat ook voor de boosters/nodes etc. zou gaan komen. Een beetje solderen is wel leuk, maar het blijft altijd enorm opletten.