Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 19:19:06
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363388 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #105 Gepost op: 16 januari 2017, 02:59:48 »
Hoi Andre,

Gisteren een dagje naar Ikea in Bangkok geweest, dus had ik terwijl ik in de file stond mooi even de tijd om over jouw baan na te denken  ;D

Ik las dat je ruimte eigenlijk groot genoeg is voor een grote baan maar de ruimte moet delen met jouw lieftallige wederhelft.
Ik bedacht daarom het volgende. Ik zou me kunnen voorstellen dat je wat extra ruimte claimt als je bezig bent je treinen.
Daarna weer mooi opbergen. Dus waarom niet 2 verrijdbare tafels die je onder je vaste tafel parkeert wanneer je er niet mee bezig bent. Als je gaat rijden rol je ze onder je baan vandaan, breng je ze op hoogte gebracht en verbind je ze dmv een stekker.
Zo kan je toch een complexe baan maken en is ook nog eens prettig om aan te werken omdat je overal lekker bij kan.
Groot station: check
Bergen: Check
Rangeerterein: Check
Lokdepot: Check
Nog iets vergeten?





charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #106 Gepost op: 16 januari 2017, 12:28:06 »
Dat is geen gek idee van Ed. Misschien nog simpeler; je maakt een baan in "U-vorm" en verklaart tegen je vrouw dat de ruimte tussen de poten gemeenschappelijk is, zodat het niet van jouw ruimte afgaat  :D.


Peter
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2017, 14:53:56 door charp. Reden: typefout »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #107 Gepost op: 16 januari 2017, 14:51:00 »
Als nu toch een deal met je vrouw maakt over gebruik van de garage zou ik het anders doen:
Je vrouw niet meer in de garage en jij niet meer in de keuken. Kun je na het eten meteen de garage induiken  (y)
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #108 Gepost op: 16 januari 2017, 14:58:13 »
Van Andre weet ik dat niet, maar voor mij zou dat een straf zijn. Sta graag in de keuken om bijvoorbeeld Indische gerechten klaar te maken  ;).


Peter
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2017, 15:12:13 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #109 Gepost op: 16 januari 2017, 14:59:52 »
Hallo André,

Je huidige railspiraal met de Profirails 6125 en dan 3,1% helling wordt, denk ik, een lastige. Ik heb in mijn huidige baan noodgedwongen ook een stukje helling met de 6125, maar blijf dan wel rond de 2%. Dat levert voor bijvoorbeeld de Lima Koploper al problemen op. Die mag er dus niet langs. Ik zou proberen de stralen van de klimspiraal een stuk groter te maken. Je helling wordt dan meteen ook een stuk lager.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #110 Gepost op: 16 januari 2017, 15:03:58 »
Of je zet er in de koploper een tweede gemotoriseerde draaistel in. Of kan dat niet? Kan succes hebben.
vr gr Andre

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #111 Gepost op: 16 januari 2017, 15:11:56 »
Met een beschikbare lengte van 4,7 m zou ik met lange rechte hellingen werken. Neemt veel minder plaats in als twee helixen. Weliswaar bereik je dan niet het hoogteverschil zoals dat met een helix mogelijk is, maar  voldoende om boven een schaduwstation uit te komen. Met spantenbouw is de bereikbaarheid van het schaduwstation geen probleem.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #112 Gepost op: 16 januari 2017, 20:07:19 »
Heren,

Bedankt voor de suggesties!

Mbt keuken vs. garage. Ik zelf sta ook graag in de keuken, en krijg nu dus de opmerking: je gebruikt daar al zoveel ruimte/plaats, dat ga je in de garage niet herhalen. Dus of ik moet gaan stoppen met koken, en meer uit eten gaan, (iedere dag spagettie, rijst of noodles zie ik niet als een oplossing) of de baan in de garage 'klein' houden ;-)

Dat van die 'U' baan is wel een idee. Eigenlijk een gedeelte 90 graden draaien, of inderdaad langs de muur uitbreiden ipv het midden. Want langs de kanten staan toch al spullen, die kunnen ook wel onder de trein-plank. Het rangeer station langs de muur, en dan het loc depot daarvan in het verlengde, zoals Ed aangeeft.
En dan dat uitschuiven, hmm, dat doen we dan een paar keer, en vervolgens laten we het staan, en zal er ook wel geen haan meer naar kraaien.
Dingen om eens over na te denken. Goede suggesties allemaal om even te verwerken.

Dan nog die Helix, yep, 6125 is niet iets wat je wilt in zo'n helix. Ben gisteren begonnen met testen van al m'n locs. Heb er nu 2 die het niet echt lekker doen op die 6125, waar het wel goed gaat op de 6131 van Fleischmann: de locs moeten omhoog op de 6125, en wippen dan uit de rails, de voorste boogie. Ander ontwerp zou dan zijn: boven op 1 van de bergen een keerlus. Dus via de buitenkant omhoog, en via de binnen kant omlaag. Heb net al via een PB een mooie suggestie gezien van zoiets.
Een rechte helling heb ik aan de achterkant langs de muur zitten, en ja, dat werkt heel mooi. Kan daar nu zo'n 10 centimeter mee winnen (3.4 meter lang). Maar ja, eigenlijk wil je net iets hoger dan dat. En dat spantenbouw is wat ik min of meer in gedachten had daar achter op de baan, anders kun je inderdaad nergens meer bij. Die houden we er dus in!

Groetjes,

Andre

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #113 Gepost op: 16 januari 2017, 22:47:10 »

Mbt keuken vs. garage. Ik zelf sta ook graag in de keuken, en krijg nu dus de opmerking: je gebruikt daar al zoveel ruimte/plaats, dat ga je in de garage niet herhalen. Dus of ik moet gaan stoppen met koken, en meer uit eten gaan, (iedere dag spagettie, rijst of noodles zie ik niet als een oplossing) of de baan in de garage 'klein' houden ;-)


Andre

Hmm,... in dat geval kun je je afvragen wie er nu nodeloos veel ruimte in  beslag neemt in de keuken. Ik wil natuurlijk niet stoken in een goed huwelijk,....

De grap is dat ik in mijn oude boekjes over baanplannen lees dat die "Amerikanen" graag werken met banen in "U-vorm" of "M-vorm", omdat dat een zoveel efficienter gebruik is van beschikbare ruimte. Ik heb vanwege mijn werk veel gereisd in de U.S. en daardoor veel contacten over gehouden aan die kant van de plas, maar wat wij uit de "oude wereld" ook van Amerikanen mogen vinden (en andersom), het is wel een praktisch volk.

Gelet op jouw precaire "garage situatie" zou ik het geheel nog eens heroverwegen. Ik zelf heb goede ervaringen met het "polderen" met mijn eigen vrouw. Lateraal denken. Het is geven en nemen. Wat doet een vrouw nu in de garage ? Ik denk niet dat zij jouw ruimte nodig heeft voor een droogrekje ten behoeve van de fijne was. Het zou anders zijn wanneer haar kostbare bolide per se in die garage geparkeerd moet worden.

Kortom; combineer het praktische van de Amerikaanse vrouwen met de Hollandse poldernuchterheid.

Waarschijnlijk vertel ik nu niets nieuws,.... :D.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #114 Gepost op: 21 januari 2017, 04:28:20 »
#Peter,

Tja, dat van die N en M layouts wordt me langzaam maar zeker duidelijk hier, en is eigenlijk best wel wat voor te zeggen. Een kwestie van geduld, en inderdaad, maar eens wat gaan polderen de komende weken/maanden, en zien of er wat uit te halen is voor beide partijen. Zeker herkenbaar/niet nieuw, maar altijd goed om te zien dat je niet de enige bent die hier mee te maken heeft, en dat anderen je hetzelfde in het oor fluisteren. Voel je je niet alleen.

....

En dan is vandaag m'n tandrad loc aangekomen waar ik 40+ jaar op gewacht heb !!
(Ik weet dat er wat mannen meekijken waar ik 30+ jaar geleden samen modelbanen mee heb gebouwd  ;) )
Ik voel me als een kind zo blij vandaag.

Hij haalt de 25% ook nog, al denk ik dan dat het maar goed is dat er geen restauratie wagons zijn uitgebracht, want dan is je glas al snel half vol. Maar het werkt wel.




AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #115 Gepost op: 22 januari 2017, 01:23:34 »
Vandaag maar eens een oud armsein uit de doos gehaald. Na wat reinigen, smeren en solderen deed hij het weer!
Ook maar gedocumenteerd hoe we deze kunnen aansluiten en aansturen.

Deze en een paar anderen die nog in de doos zitten gaan we later bij het stoom-loc-depot plaatsen.



....en helaas heeft vandaag de Edelweiss het al begeven: korstluiting, en geen beweging meer in te krijgen.


Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #116 Gepost op: 22 januari 2017, 02:21:47 »
Zo'n mooie lok nu al naar de filistijnen?
Wat is er gebeurd?
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #117 Gepost op: 22 januari 2017, 03:56:52 »
Zo reed hij rond, zo stond de hele baan stil. En niet meer aan de gang te krijgen. Geen idee, niets raars mee gedaan/gebeurd.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #118 Gepost op: 22 januari 2017, 11:42:08 »
Dat is balen Andre. Hopelijk is het te verhelpen. Altijd vervelend als iets van moet komen en het gaat binnen de garantie kapot,

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #119 Gepost op: 22 januari 2017, 17:27:51 »
Tja, het meeste wat kapot gaat hier is binnen een paar dagen, of komt al kapot uit de doos, het lijstje van 2016 en eerste twee weken van 2017:

- Fleischmann wissel waar de rails geen contact maakt: waardeloze 'punt-contact' verbinding in de wissel
- Rivarossi materiaal '46: twee maal een kapotte motor, iedere keer binnen twee weken
- Fleischmann 430073: E69 - Kortsluiting en niet meer willen bewegen - gaat terug naar leverancier
- Fleischmann 408182: automatische koppelingen die het na 20 minuten begeven -> terug naar leverancier, en toen ik hem terugkreeg met hetzelfde euvel (zal daar wel gewoon 2 weken op de schap gelegen hebben) heb er maar gewone ingezet
- Diverse nieuwe Fleischmann en Roco locs die binnen een paar dagen de antislip bandjes verliezen (vroeger gingen die dingen jaren mee)
- Roco BR44: niet vooruit te branden
- Fleischmann 480902 met kortsluiting
- Roco RR62972 met vastlopende 'assen/aandrijving' - zelf maar nieuwe besteld en erin gezet, goedkoper dan loc versturen, loopt beter dan voorheen uit de doos
- Brawa 43100: van 1 van de boogies werkt de linker stroom afnemer niet, op de andere boogie heeft 1 van de wielen een antislip bandje, dus bij iedere wissel stopt deze (terug naar leverancier)
- Z21: gebruikt het UDP protocol voor communicatie -> kwestie van tijd dat je een byte verliest. Dankzij dit forum ben ik er gelukkig achter gekomen wat het probleem is, en een andere controller aangeschaft, dat is dan wel weer mooi ;-) Voor de liefhebbers: ga maar eens met equipment integratie leveranciers babbelen uit bijvoorbeeld de semiconductor industrie, die lachen de ballen uit hun broek als je het over het UDP protocol hebt voor aansturingen: allemaal TCP of RS232 met 'ACK'.

Zo, dat lucht op op een zondag morgen  ;D

Dus van de 40 locs die ik afgelopen jaar heb aangeschaft, heb ik er toch zeker met 6 issues waarvan je denkt: woonde ik maar naast de winkel/leverancier. Kun je er direct mee terug. En: waar is die oude Duitse degelijkheid gebleven. Van de week nog maar wat reserve locs aanschaffen.

...en verder denk je ook van: ben ik echt de enige? Of ligt dit toch ergens anders aan.